Nielurisaleikkaus aikuisiällä

"nenna"
ja mulla on lääkityksenä burana 600 ja panacodin poreet,jotka ei oikeestaan kyllä auta yhtään....joku toinen lääke vois olla parempi ..? Nälkä alkaa oleen niin kova et on hermotki jo riekaleina ;(
 
No Ice Cream
Menee hiukan ohi aiheesta, mutta itsellä leikkaus tulossa ja ongelma seuraavanlainen, INHOAN JÄÄTELÖÄ JA MEHUJÄITÄ YLI KAIKEN! Pelkkä ajatuskin näistä saa melkein oksentamaan ja nyt mietinkin, että tuputtaako ne väkisin sairaalassa näitä kammotuksia vai saanko jotain muuta leikkauksen jälkeen?
 
"Vierailija"
Itsellä leikkauksesta kulunut nyt kolmisen viikkoa ja olo melko normaali. Leikkauksen jälkeen kannattaa ottaa tosi rauhallisesti jälkivuotoriskin vuoksi. Tämä varovaisuus ei kuitenkaan omalla kohdalla auttanut ja sain jälkivuodon kuusi päivää leikkauksen jälkeen. Verenvuoto oli runsasta ja sitä ei saatu sairaalassa poltettua umpeen kolmen tunnin yrittämisen jälkeen. Näin ollen jouduin uuteen leikkaukseen ja kaiken kaikkiaan verta tuli menetettyä 2-3 litraa (eivät mittaa sairaalassa menetetyn veren määrää joten tämä on oma arvio). Jälkikäteen leikkauskertomukseen perehtyessäni selvisi, että lääkärillä oli ollut haasteita saada verenvuoto tyrehdytettyä leikkauksenkin aikana. Sanomattakin selvää, että kokemus oli traumatisoiva. Leikkaukseen hakeuduin alun alkaen kroonisesti tulehtuneiden nielurisojen vuoksi, jotka oireilivat lähinnä proppujen ja ajoittaisten kipujen muodossa. Mitään angiinakierrettä itsellä ei siis ollut. Itse täytyy kyllä myöntää, että jos olisin alun alkaen tiennyt missä mittakaavassa jälkivuotoa voi tulla olisin miettinyt leikkaukseen hakeutumista muutamaan otteeseen. Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta, että oli hengelähtö lähellä nielurisaleikkauksen vuoksi. Tämä toisaalta muistuttaa siitä, että JOKAISESSA leikkauksessa on riskinsä. Suosittelen siis miettimään ja punnitsemaan tarkkaan leikkauksen riskejä suhteessa siitä saataviin hyötyihin. Tarkoituksena ei ole tällä tarinalla ketään pelotella, vaan ainoastaan kertoa sen minkä itse olisin halunnut ennen leikkausta tietää. Suosittelen myös jokaista leikkaukseen hakeutuvaa perehtymään jälkivuotoriskiin ja miettimään valmiiksi suunnitelma sen varalle jos kotona ollessa alkaa jälkivuoto. Näissä tilanteissa nimittäin rauhallisuus on todella tärkeää !
 
"Vierailija"
19v olen ja kivut on tässä vaiheessa ehkä kovimmillaan. Aamulla herää kipuun kun lääkkeiden vaikutus loppuu. Suosittelen nukkumista päivällä pikku tirsoja lääkeiden vaikutusaikana varsinkin alkuvaiheessa. Yöllä sitten tyynyjä tueksi ja pää ylhäällä ettei kuorsaus raasta kurkkua (turvotuksesta johtuen kaikki kuorsaavat tässä vaiheessa). Jäätelöä ne ei ainakaan Kajaanissa pakota syömään, tarjoavat haluavalle. Jäätelönsyönti antaa lähinnä kaloreita ja kylmä auttaa pariksi minuutiksi, kalorit tulee tarpeeseen kun et mehukeiton, jogurtin ja viilin lisäksi paljoa muuta voi syödäkään.
 
Energinen toipilas
Omasta nielurisaleikkauksestani on kulunut nyt 10 päivää. Leikkaus meni hyvin (ilman suurempia vuotoja), en kuumeillut, enkä ole vuotanut leikkauksen jälkeen ja kurkku ja olo ovat ylipäätään olleet ihan siedettävät. Haluankin siksi jakaa omat kokemukseni ja pari vinkkiä, niille jotka mahdollisesti hakevat netistä kohtalontovereiden kokemuksia ennen omaa leikkaustaan, kuten itsekin tein. Tähän mennessä erittäin toimiviksi todetut vinkit (pääosin kirjoitukseni lopussa) kuulin alun perin ihanalta työkaveriltani, jonka leikkauksen jälkeinen aika sujui myös hyvin.

Oman leikkaukseni aamuna sain sairaalassa ensin Panadolin, joka ehtikin vaikuttaa parisen tuntia ennen kuin sain marssia leikkauspöydälle. Leikkauksen aikana sain (kuulemma) suoraan suoneen Ketorinia ja leikkauksen jälkeen heräämössä kielen alle nestemäistä kipulääkettä, joka auttoikin nopeasti pieneen kipuiluuni.

Osastolla sain mehujäätelön, jogurtin ja Panacodia poreena jääpalan kanssa. Panacod ei kirvellyt, eikä maistunut erityisen pahalle (kuten olin kuullut moitittavan), mutta minua alkoi oksettaa ja päässäni pyöriä – olo siis oli kuin pahinpana krapula-aamuna. Hoitaja sanoi, että leikkauksen jälkeen saattaa tulla puklu, sillä leikkauksen aikana nieluun on kuitenkin valunut verta jonkin verran. Pahoinvointi meni kuitenkin onneksi ohi (ajatus oksentamisesta tuoreet haavat suussa hirvitti), mutta vasta kun sain kädessä edelleen törröttävään kanyyliin pahoinvointilääkettä.

Kotona alkoikin sitten säännöllinen lääkitys. Koin toimivaksi tehdä listan kellonaikoineen päivän aikana nautittavista lääkkeistä ja todella noudattaa sitä. Kelloni soi tähän tahtiin: 8 Keto, 10 Pana*, 14 Keto, 16 Pana, 18 Somac (suojaamaan herkkää vatsaani), 20 Keto, 22 Pana, 3-4 aikoihin yöllä Pana. Eipä muuten ole päässyt kivut pahemmin yllättämään! *Minulle lääkäri oli kirjoittanut Panacod poreen -reseptin, mutta sen aiheuttaman huonon olon vuoksi marssin apteekkiin hakemaan 1 g Panadol Fortea, joka isosta koostaan huolimatta liukui yllättävän hyvin kurkusta alas veden kera.

Kiinteän ruuan syöminen nopeasti leikkauksen jälkeen saa varmasti haavat vuotamaan tai vähintään kurkun erittäin araksi. Itse söin 1. kiinteän ruokani vasta viikon kuluttua leikkauksesta. Sitä ennen söin mm. vauvanruokaa (hedelmäsoseita, mustikkakiisseliä, Sinlac-puuroa), Nutriletteja ja itsetehtyä kasvissosekeittoa. Ajattelin voivani jättää kahvin pois hyvän lääkityksen vuoksi, mutta kuinka ollakaan, ymmärsin vasta 4. päivänä leikkauksesta, että leikkauksen jälkeiset päänsärkyni johtuivat yksinomaan kahvittomuudesta. Olenkin keitellyt siitä lähtien aamukahvit, antanut juoman jäähtyä oman aikansa ja nautiskellut tyytyväisenä.

Yksi oleellinen seikka tasaiselle paranemiselleni ja sille, etten ole vuotanut kertaakaan leikkauksen jälkeen on varmasti kylmän veden runsas nauttiminen lähes koko ajan sekä (kostuttavien ja rauhoittavien) jääpalojen imeskely aina tarvittaessa. Syödessäkin (oli kyse vauvanruuasta taikka kiinteästä) lähes jokaisen nielaisun jälkeen on tehnyt mieli hörpätä vettä. Limakalvolla olevat haavat vaativat siis kostuketta. Liikuskelinkin ainakin ensimmäisenä viikkona kotosalla (lähinnä sängyn ja sohvan välillä) ison vesituopin kanssa, jossa kellui pari jääpalaa ja pilli. Jääpaloja olen tähän mennessä tehtaillut pakastimeen melkein tusinan pussillista.

Ottakaahan siis leikkauksenne jälkeen rauhassa. Varatkaa kotiin hyvää lukemista ja TV:stä katseltavaa ja käykää välillä kävelyttämässä vesipulloa ulkosalla, jotta saatte mahdollisimman mukavan sairausloman. Kipu pysyy aisoissa ja lääkitys toimii parhaiten pillereitä ja jääkaappikylmää juotavaa säännöllisesti nauttiessa. Ja vaikka ruokahalu tai makuaisti tuntuisikin pysyvän poissa, kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti, niin jaksaa.

Tsemppiä itse kullekin leikkaukseen ja siitä paranemiseen!
 
"tytsy"
Minulla leikattiin nielurisat 8pv sitten. Itse leikkaus meni ihan hyvin itse en olisi halunnut leikattavaksi mutta paha tulehdus ja mätäpaise kurkussa määräsivät nielurisat leikattavaksi. Sairaalassa kaikenkaikkiaan olin 3pv, tulehduksen takia. Kun pääsin kotiin, ensimmäinen päivä meni ihan hyvin lääkkeitä popsiessa ja lepäillessä, mutta toisena päivänä alkoi runsas jälkivuoto ja ambulanssilla sairaalaan, verta menetin 2ltr ja eivät meinanneet saada paikattua vuoto kohtaac ja joutuivat leikkaamaan uudestaan. Sitten seuraavana päivänä entistä heikommassa kunnossa ja kurkku kipeempänä kotiin. Nyt vaan vuodelevolla menty ja enimmäkseen vettä ja mehukeittoa nautittu. En voi sietää jäätelöä ja mehukeittokin käy luonteen päälle, mutta kyllä tästä selvitään. Innolla odottaa aikaa jolloin voi taas syödä kiinteää ruokaa ja puhua normaalisti :) kaksi viimeistä päivää olleet tosi kipeitä kun peitteet alkaneet enemmän irtoilemaan, mutta paranemisen merkki niin ei haittaa.
 
"Tietäjä"
Että minkälainen ihminen kirjoittaa tämänkaltaisiin keskustelupalstoihin? No ihminen jolla toipuminen ei ole sujunut täysin suunnitelmien mukaan!

Tämän leikkauksen toipuminen on erittäin yksilöllistä! Siihen vaikuttaa suuresti ruokavalio, lääkityksen oikeanlainen käyttö, sekä monet muut pienet tekijät. Eli ei ole syytä pelästyä siitä, että keskustelupalstoilla lukee tapauksia joissa henkilöllä oli leipää syödessä peitteet revenneet, tai että kurkku oli kipeä vielä kuukausi leikkauksen jälkeen. Kuten sanoin, parantuminen suurilta osin sinusta itsestäsi. Olen myös kuullut tapauksia joissa potilas olisi jatkanut arkeaan, aivan kuin leikkausta ei olisi edes ollut.

Tärkeintä on muistaa juoda riittävästi nesteitä, erityisesti vettä, sekä ottaa rauhallisesti nämä ensimmäiset leikkauksen jälkeiset viikot. Ja tupakointi on ehdottomasti kiellettyä haavan paranemisvaiheessa, jos yrittääkin aloittaa liian aikasin, niin todennäköisesti pääsee takaisin sairaalan vuoteelle.

Nielurisaleikkausta tarvitsevan ei kannata luovuttaa vaivansa kanssa, vaan suunnata leikkaukseen, sillä leikkauksen aiheuttama kipu on suhteelisen pientä verratuna siihen että joutuisi kärsimääni muista vaivoista loppuelämänsä.

Ja vielä lopuksi haluan toivottaa hyviä paranemisia leikkaukseen meneville.
 
280613 kirjoittaja
Jotta kivut pysyisivät siedettävinä, muistakaa ottaa lääkkeet ENNEN kuin kipu alkaa. Jos kipu pääsee päälle, se ei lähde enää, vaikka kuinka koittaisi nakella nappia naamaan. Itselläni toimi siis tämän tahti:
- klo 8 Keto
- klo 10 Panacod/-dol
- klo 14 Keto
- klo 16 Pana
- klo 18 Somac (suojaamaan herkkää vatsaani)
- klo 20 Keto
- klo 22 Pana
- klo 3-4 aikoihin yöllä Pana.

Esim. kuuden - kahdeksan tunnin välein otettu lääke ei pure enää koviin kipuihin. Lääkitse itseäsi edes ensimmäisen viikon ajan säännöllisesti. Vähennä vasta, kun olo alkaa helpottaa. Kyllä se minullakin taisi miltein kaksi viikkoa ottaa, ennen kuin lopetin pillereiden popsimisen kokonaan.

Yhdyn myös edelliseen kirjoittajaa: vesi voitelee haavat. Jääpalatehdas kannattaa myös pystyttää pakastimeen ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen imeskelet niitä niin paljon kuin sielu sietää, se kostuttaa ja rauhoittaa.
 
"hilavitkutin"
Viides päivä toipumista menossa. Leikkaus sujui hyvin. Särkyä esiintynyt lähinnä öisin kun kurkku ehtii hieman kuivahtaa, vaikka heräänkin ottamaan lääkkeet ja nestettä. Muuten kipu on huomattavasti heikompaa kuin kunnon kurkkutulehduksessa tai paiseessa.

Ja ei varmaan viisain teko, mutta sytytin ensimmäisen savukkeen heti kun pääsin osastolta pois. Hieman normaalia vähemmän polttanut. Ei tunnu olevan ainakaan ärsyttävää vaikutusta. Ehkä kerrankin tästä on jotain hyötyäkin kun eikö se nyt heikennä sitä verenkiertoa ja näin ollen jälkivuotoriskiä:)
 
neito31
Keskiviikko aamuna aikaisin leikattiin risat. Keskipäivällä himaan mehun ja jäden jäljiltä, kipuja ei juurikaan eli lääkkeet toimii. Pari seuraavaa vuorokautta meni iisisti pienillä säryillä, panacodia ja voltaren rapidia 3xpäivässä. Vedin vain mehukeittoo ja smoothieta ja jtn vanukkaita ja jogurttii sekä mehujädee. Parina ekana aamuna maha tosi kovilla, himmee kivi piti kakkia pitkällä kaavalla ulos! Mutta sit olo olikin keveempi, pelotti vaan notta repee risat ku piti kiemurrella ja ponnistella siihen malliin, että mietin jo et pitääkö ruveta harkitsemaan jonkun hengarin käyttöä apuna :D torstaina olin puhunut ja heilunut vähän liikaa niin perjantaina oli sitten vähän kipeempi nielu, mutta illalla ku söin oikeen rasvasta ja pehmeetä savulohta olo parani kyl hetkeksi huikeesti ku sain energiaa. Öisin pitänyt jogurttipurkkii sängyn vieressä johon heräilin välil sylkemään ni ei tarvinnut niellä ja ei sit sattunut kovin, ällöä mutta kipu ei oo mun frendi.. lauantaina tuli vähän kipeempi kurkku taas, liekkö puhuin ja heiluin taas liikaa, sit tupla annos panacodia ja pari pehmistä niin oli parempi fiilis, mutta la-su yö eli viimeyö oli kyl ihan hanurista! 3h välein herännyt vetään niitä panacod poretabui ja hyi vittu ne maistuu pahalta ja on vaikee niellä desin verran nestettä kipeellä kurkulla, toivottavasti saan huomen vaihdettuu apteekissa tablettiversioon! Yö oli siis pitkä ja tuskainen, mutta nyt on semi hyvä olo ku oon pitänyt turpani enemmän kiinni ja äsken söin kurkkua! Ripaus ruususuolaa päälle ja kylläpä maistui taivaalliselle! Ilman kuoria siis. Huomenna ostan lisää! Haaveilen myös täysiä nakeista vaikka oonkin semi kasvis painotteisesti syövä, niitä aion kyllä huomenna kans ostaa! Ja kylmäsavulohta! Kauhee nälkä koko ajan ja haaveissa pitsat ja kaikenmaailman roskaruuat ja oikeestaan mikä vaan ruoka maistuis :D oon muuten keittänyt kaurapuuroa ja sekoittanut isoon satsiin mehukeittoo ja sit viilentänyt jääkaapissa. Se on ollut kelpo evästä. Kello kohta puolen yön ja mulla on vaan kolme poretabuu jäljellä, onneksi kuitenkin kivuton olo tällä hetkellä, jospa sitä selviäis aamu kybään et pääsen apteekkiin sitten neuvotteleen niistä tabuista. Oon pessyt hampaat kaks-kolme kertaa päivässä ja olo kyllä paranee silläkin kovasti! Ei saa kurlata, mutta nätisti välttelee nielua ja pystyy kyllä hellästi harjaamaan kielen takaosaakin niin tulee ihanan raikas fiilis suuhun, kylmällä vedellä purskuttelee ni avot! En oo huomannut et henki kovasti lemuaisi, mutta kyllä katteet näkyy ja välil irtoo snadi biitti jtn epämäärästä kokkaretta ja se on hieman yököttävää :p toivottavasti loppu sujuu yhtä sujuvahkosti ja ei ainakaan pahene. Helpointa on vaan jos nukkuu paljon! Ja jos joku hieman auttaa, koska lääkkeet väsyttää tosi paljon ja mun on ainakin vaikea nälissään ja väsyneenä tehä ees sitä puuroo. Oon syönyt nyt pari vikaa päivää muuten kermajäätelöö ja se ei kerää niin paljon limaa kurkkuun kuin mehujäde ni ei oo tarvinnut niin paljoo nieleskellä, oikeestaan oon vältellyt nielemistä muutenkin ja ravaan jatkuvasti sylkemässä pönttöön. Ehkä se rasittaa hieman vähemmän..dunno.
 
Tuskissaan
Viime tiistaina leikattiin nielurist eli nyt se 7. päivä alkaa olla takana päin. Sanoisin että tuskaisen viikko ikinä. Ikää mulla on 27 vuotta. Leikkauksen jälkeen kaikki oli vielä hyvin ja pääsin kotiin ajoissa. Kotona eka päivä meni ihan ok ja sain syötyä mehujäätä ja haaleaa pinaattikeittoa. Torstaina alkoi järjettömät kivut ja ei meinannut enää mikään mennä alas. Perjantai iltana mieheni oli huolissaan kun en ollut syönyt enkä pahemmin juonutkaan kahteen päivään. Hän soitti klinikalle josta käskettiin heti päivystykseen. Päivystyksessä annettiin piikki perseeseen ja uusi resepti. Tällä hetkellä syön siis tramalin 100mg, panadol 1g ja burana 800mg kolme kertaa päivässä. Kuume kesti neljä päivää leikkauksesta, maks 37,6 koko ajan.
Lauantai olikin sitten heti parempi ja sain taas vähän syötyä. Sunnuntai meni myös ok mutta illalla alkoi taas kivut kurkussa. Tänään on sattunut aivan järkyttävästi taas nieleminen etten ole syönyt mitään ja vettä vain kulauksen lääkkeiden kanssa plus imeskellyt jääpaloja. Oliko hyvä vaihe opiaattipohjaisen piikin ansiota vai rupeaako peitteet irtoamaan?
Kuinkahan monta päivää tämä irtoilu kestää? Hirveä jano, voisin juoda ämpärillisen vettä jos se ei tuntuisi kurkussa hapolta.
Perjantaina olisi menoa ja pitäisi pystyä juttelemaankin. Peitteet haisee aivan hirveälle ja vaikka kunto sallisi niin ei voi mennä julkisille paikoille löyhkän takia.
 
"moikka"
Leikkaus meni hyvin, hirveet kurkku kivut,kieleenkin sattuu. Tänää oli 4pv. Leikkauksesta ja vanhemmat oli tietenkin töissä. Noh heräsin hirveesee raudan makuun suussa. ja nousin ylös ja kappas verta tuli ihan hemnetisti. En missää nimes halunnu nielasta verta. Asunnon lattiat iha veressä. No soitin välittömästi isälle ja onneksi oli lähettyvillä, tuli hakemaan ja vei mut peijakseen vaikka peijas ei hoida näitä asioita. No pääsin lepäämään ja otettiin verenpaineet,verensokeri,verikokeita ja sain kipulääket ja pahoinvointi lääkettä. Olin myös tiputukses 4tuntia. No peijaksesta meilahteen ambulanssilla siellä nukuin 20min ja pääsin lääkärin luo ja se poltti mun suun haavat umpeen. Nyt nukkunu 5tuntii sohvalla ja juonu vettä ja ottanu panacod poretta ja muuta lääkettä. Ruokaa en oo saanu missää vaiheessa alas kunnolla, oon syöny munakokkelii ja se maistu,vauvansoseita syöny muutaman lusikallisen,jogurttia muutaman lusikallisen, puolikkaan vaaleenleivän ilman reunoja. Tää kipu on yhtä helvettiä, onneks tiedän et tää leikkaus on helpotus. Ei tuu enää angiinaa taikka pusutauteja. Yöks pitää varautuu ottaa vettä ja paljob sängynvieree ettei suu kuivu kauheesti. Jääpaloja imeskellä illan aikana ni vähä viilentää ja auttaa kipuun.
 
kipuilevaa oloa
Olin 25v kun kurkkuni leikattiin,tai no poltettiin. Nielurisat,uvula ja kitarisat. 4päivänä jouduin takaisin sairaalaan,sain "nielutulehduksen". Olin 3yötä tiputuksessa. Paranin ja tähän vuoteen asti menny aika hyvin. Mutta nyt tämä kesä ja syksy on olleet aivan kauheita!!en tiedä syytä...

Poden taas kerran todella kipeää kurkkukipua, kurkkukipu uusii joka toinen vko.. heinäkuussa tämä kierto alkoi. Ja pahin! Olen alkanut jälleen kuorsaamaan,joka häiritsee itseäni,miestäni ja jopa alle 2v poikani herää minun kuorsaukseen.

Tänäänkin olen ottanut panadolin 1mg kipulääkkeitä,ei auta yhtään. Buranaa en pysty ottamaan.
Onko kellää vastaavaa??? Miksi kaikki oireet palasi takaisin??
 
leikkaus oli 13.1.2014
Nyt tulee 9 päivää täyteen leikkauksesta ja suunta on parempi. Kivut olivat ekat 2-4 päivää niinkuin kovan angiinan jäljiltä ja päivät 5-7 silkkaa helvettiä kun peitteet ilmeisesti irtoilivat.. mitään en tosin huomannut muuta kuin kivun koventuneen. Enemmän alussa huoletti se kun oli niin turvonneena joka puolelta että pelotti koska turpoaa hengitystiet umpeen. Siinä neljän päivän jälkeen panacodit alkoi menettää tehojaan ja oli oikeasti tippa linsissä kun yritti vettä saada alas, joten joutui niitä napsimaan välillä 1,5h välein ja alkoi jo opiaattiriippuvuus pelottamaan (enpä tiedä oliko aiheellista). Tosin nyt esim eilen ja tänään en ole ottanut enää yhtään panacodia, 3x 600mg burana riittänyt siihen että pystyy syödä kylmää pinaattikeittoa tai jäätelöä

Tässä jotain vinkkejä jotka itelle auttoi mitä ei sairaalassa kerrottu:
* Kylmähaude käärittynä kankaaseen ja niskaan vaikka ei olisikaan vuotoja - siis semmonen oikea joka on pakastimesta otettaessa -15 astetta ja siirtää kylmyyden oikeasti kehoon
* Sumutinpullo täytettynä vedellä sängyn vierelle. Aina kun heräät esim yöllä kipuihin niin ennen ekaa nielaisua tai lääkkeen ottamista, kostuta nielu parilla suihkautuksella ja anna vaikuttaa hetken. Myös suuhun kertyvää sylkeä kannattaa pyöritellä nielussa kostuttamassa
* Suuhun erittyvä sylki rauhallisesti kuppiin, ei nielemällä alas. Huom rauhallisesti eikä mitään mällilatauksia mitä röökipaikalla tehdään
* Laittakaa smoothieihin sekaan pari raakaa kananmunaa. Tekstuuri ei ole enää niin nautittava, mutta saat keholle tarvittavia hyviä mineraaleja, vitamiineja, rasvoja ja valkuaisaineita mitä toipumiseen tarvitaan
* Ei kannata kokeilla sitrushedelmiä missään muodossa (mehu,smoothie).. Tai voihan sitä toki, mutta yllätys on aikas-moinen! Kerrasta oppi.. ;)

Vaikuttaa että varsinkin kivun alkulähde on helposti nielun kuivuminen, joten koittakaa pitää se kosteana ja vettä alas vaikka miten tuntuis että happoa kaadetaan kurkkuun! Taktiikkana esim 2dl kerrallaan kulaukset yhteen putkeen (iso kärsimys, mutta vain kerran) tai sitten 10 min välein siemaillen (pieni kertakärsimys, mutta jaettuna pidemmälle ajalle). Mulle tuo ykkösvaihtoehto sopi paremmin ja juomisen jälkeen sänkyyn sikiöasentoon..


Vähän lukuja tähän menessä:
Jäätelöä on kulunut 3L
Paino on tippunut 5kg
Paskalla olen käynyt yhden kerran.
Panacodeja mennyt 60tabl
Buranaa 600mg 30tabl
Jääpaloja vettä viilentämässä, smoothieissa ja imeskeltynä n. 190kpl
Verta on tullut syljen mukana viitenä päivänä
Kunnollisia vuotoja nolla (*kop* *kop*)
Sairaslomapäiviä jäljellä 3kpl
Ovesta ulos 2 kertaa (yht. 40min kävelyä, ruokakauppaan + takas)


28V M
 
Tehty on
Kävin tätä ketjua lukemassa syksyllä kun oma operaatio oli tulossa. Ajattelin juuri noin, että täällä tulee ne pahimmat esiin. Minullakin kuitenkin 2 synnytystä takana, ajattelin että onhan tuota kipua nähty ja eiköhän se mee tämäkin.

No menihän se. Itse leikkaus sujui ihan hyvin, se vaan oli inhottavaa että herättyä olin tosi huhonovointinen ja oksensin kaksi kertaa - sen jälkeen kurkku oli aika kipeä. Muutama päivä oli aikamoista sinnittelyä, jääpaloja imeskellen. Neljännen päivän iltana laitoin lapsia nukkumaan ja komensin riehuvaa 4-veetä - siis ihan vaan sanoin vähän kovempaa, en nostanut tms. Yhtäkkiä suuhun hulvahti jotain ja tiesin että nyt lähti. Istuin sitten kylmäpakkaus niskassa ja yritin pitää jääpalaa suussa samalla kun verta valui suupielestä, tää oli aika haastavaa. Eihän se mihinkään loppunut ja onneksi mummu asui lähellä-tuli vahtimaan lapsia ja me ajeltiin sairaalaan. Se vuotokohdan polttaminen oli todella kivuliasta, inhottava toimenpide! Ja seuraavat 3 päivää kurkku oli kipeämpi kuin koskaan. Vielä n. 10 pv leikkauksesta se sama vuotokohta alkoi uudelleen vuotaa mutta se oli hitaampaa ja tyrehtyi kotona sillä jääpala-kylmäpussihoidolla. 11-12 pv kohdalla kivut alkoivat nopeasti vähentyä ja 2 viikon kohdalla töihin palatessa pärjäsin parilla Panadolilla/päivä.

Nyt on kulunut pari kuukautta ja kurkku on tosi hyvä! Mielettömästi tilavampi, helpompi hengittää. Miehen mukaan en enää kuorsaa :) ja jatkuva proppuvaiva on poissa. Yhden flunssankin sairastin ja oli ihan outoa, kun nielurisat ei turvonneet kipeiksi palloiksi. Olen tyytyväinen että tuli tehtyä, mutta seuraavat suositukset syntyivät omasta kokemuksesta:
1) älä vähättele pikkuleikkausta, tyhjennä oikeasti kalenteri! Mäkin ajattelin ensin selviäväni viikon saikulla, en todellakaan olisi selvinnyt.
2) syö kipulääkkeitä. Rakastuin Panacodiin (joo, onneksi en sentään liikaa, en käytä enää :) Kun otti tasaisin väliajoin 3x800 mg Buranaa ja 5-6 Panacodia/päivä niin olo oli siedettävä pahimpinakin päivinä. Mutta pöhnäinen olo tuosta tuli eli auton rattiin en olisi uskaltanut, yleensä en ole juuri kipulääkkeitä tarvinnut joten toleranssi nolla
3) harkitse useampaan kertaan lähdetkö operaatioon jos sulla on ihan pieniä lapsia. Mun oli 7 ja 4 ja jotenkin jo ymmärsivät. Ja olivat hoidossa/koulussa. Vauvan tai pikkutaaperon kanssa olisi ollut ihan hirveää.
4) jääpalat toimii, niitä kannattaa varata paljon. Ja joku kylmäpussi varalta, ja suunnitelma mitä teet jos alkaa vuotaa.

Onnea matkaan!
 
"viilis"
Ajattelin kertoa oman kokemukseni toipumisesta, olen siis juuri täysi-ikäinen tyttö.
Lääkkeeksi määrättiin burana 600mg ja panadol extend 665mg yhtäaikaa otettaviksi 3x päivässä sekä tramal tipat 4-6 kertaa päivässä 10-20 tippaa. Leikkauspäivä meni aika tokkurassa. Toinen päivä meni myös nukkuessa suurimmaksi osaksi. Sain juotua hieman mehukeittoa. Illalla tuli todella paha olo ja melkein oksensin, johtui siis varmaan tuosta tramalista tyhjään mahaan. Sen jälkeen en enää sitä ottanut, pärjäsin panadolilla ja buranalla, hieman suuremmalla annoksella. Kolmas päivä oli kaikista kipein. Väkipakolla lääkkeet ja vettä alas.
Neljäntenä päivänä oli vähän parempi, söin vähän mannavelliä. Myös viilit, vanukkaat, piltit ja tietty mehujäät meni alas. Jäätelö ei maittanut tuossa aluksi.
Viides päivä oli samanlainen kuin neljäs, söin perunavelliä. Kuudentena kivut vähän vähenivät, mutta sosekeittolinjalla mentiin. Kurkku ihan turvoksissa vieläkin, en ollut nähnyt tuossa vaiheessa peitteiden peittämää kurkkua kertaakaan. Seitsemäntenä päivänä kipua oli vähän, mutta tilalla oli kirvely. Todennäkösesti tuolloin alko ne peitteet vähän lähteä. Sain syötyä nuudeleita murskattuna. 8 päivä kirvely jatkui, söin pastaa. 9 päivä edelleen kirveli ja söin muusia ja vähän kalaa. Eilenkin kirveli, söin pastaaa ja tänään 11 päivä kirvely vähän asettunut, peitteitä vähän jäljellä ja syönyt olen nakin, muusia, makaronia voilla sekä pehmeän paahtoleivän. Nyt viimepäivinä on mennyt paljon sitä jäätelöä mitä ei aluksi mennyt.
Pääsin siis vissiin aika vähillä kivuilla, eikä vertakaan ole näkynyt. Aamuisin on inhottava maku suussa ja semmoinen limakerros, ja silloin kirvely pahimmillaan, mutta totesin hyväksi tavaksi ottaa ensimmäisenä aamulla jääpala suuhun ja imeskellä niitä muutama, jonka jälkeen viili on helppo syödä :) Kannattaa öisinkin herätä juomaan, kurkku oli huomattavasti mukavamman tuntuinen kosteana kuin kuivana. Ja juustonaksut suli kivasti suuhun, jos ei muuta suolaista mennyt. Persikanpuolikkaat oli myös helppo syödä. Ei mikään mukava 2viikkoa varmasti kellään, mutta kyllä siitä selviää. Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille!
 
Tipaton
Ite en voi ku haaveilla makaroonin ja kalan syönnistä! Ja leikkauksesta kulunut 12 päivää. 3 kertaa ajettu ambulanssilla sairaalaan ja 4 kertaa tyrehtynyt itsestään. Onnea leikkaukseen menijöille!
 
vierailija
Hei ja tsemppiä kaikille leikkauksesta toipuville tai vasta menossa oleville. Tässä oma tarinani tiivistetysti:

Taustatiedot: nainen, 25 vuotta, perusterve.

Leikkausken syy: äkillisesti suurentunut nielurisa, poistettiin kasvaimen laadun toteamiseksi. Mitään vaivaa niistä risoista ei ollut koskaan.

Löydös: nielurisojen hyvälaatuinen liikakasvu molemmilla puolilla, "hirvittävän isot risat", krooninen tulehdus ja paljon proppuja.

Leikkaus & nukutus: ihan jännä kokemus. Kaikki meni hyvin. Tuli luottamus julkiseen terveydenhuoltoon:)

Toipuminen & kivut: voi kamala. niin kauan kun söin Panacodia (eli 1 vrk), olo oli hyvä eikä minkäänlaista kipua, mut tulin ilmeisesti vetäneeksi yliannostuksen panacodia (8 tablettia ekan vuorokauden aikana) enkä voinut enää kuvitellakaan ottavani sitä koska siitä tuli niin paha olo. Oksensin seuraavan vuorokauden ja oli kamalat kivut kun ei pelkkä panadoli ja kerotin riitä mihinkään. Eli päivät 2-10 oli pelkkää kitumista. Tuli myös kamalan heikko olo ja paha mieli kun en saanut syötyä muuta kuin jäätelöä, ja kehittyi varmaan melkoinen energiavaje. laihduin 4 kg 58 kg -> 54 kg. Päivät 11-13 oli jo sellaista normi-toipilasmeininkiä, eli en ollut missään hyvässä kunnossa mutta pystyin nauttimaan lomasta>:D. päivänä 14 olin ihan terve. Aika passeli sairasloman pituus!

Vinkkejä: ota lääkkeitä 2 h välein ympäri vuorokauden. itse heräsin myös yöllä kerran tunnissa juomaan vettä, koska muuten kurkku kuivui ja kipu oli infernaalinen. joka toinen tunti sit joku lääke. Juo todella paljon. Ota jotain monivitamiini- ja hivenainevalmistetta, koska niitä tarvii paranemiseen, mutta syöminen ei onnistu. Pakasta kostutettuja,käärittyjä pyyhkeitä -> halpoja ja käteviä kylmäkääreitä, jotka voi laittaa kaulan ympärille kun sattuu.

henkinen puoli: kyllä siitä selviää. mulla meinasi lähinnä loppua usko kesken kun yli viikon ajan olo oli joka päivä ihan kamala ja nääntymisen vuoksi vieläpä koko ajan huonompi, mutta juuri siksi kestin sen tekemättä itsemurhaa, että TIESIN, että kaikki muutkin on selvinneet ja kyllä se joskus helpottaa. Sitten kun toipuminen lopulta alkoi niin sehän kävikin parissa päivässä!

Vielä kerran tsemppiä kaikille!
 
vierailija
Kiva lukea muiden kokemuksia lohdutukseksi. :) Itsellä kymmenes päivä menossa ja toivon olevani jo voiton puolella.

Leikattiin toistuvien anginojen vuoksi, ja olivatkin kuulema aika isot ja sisäänpäinkasvaneet. Suuria kipuja ei enää ole (5-7 päivät oli ihan järkyttävät) ja noi peitteet on varmaankin suurimmaksi osaksi lähteneet kun verenvuoto on ainakin ollut sen mukaista. Mulla on jo useampana yönä alkanu kurkku vuotaan ja sitten on joutunu istumaan vessanpöntön äärellä puolet yöstä. Verta on tullut aika paljon mutta en oo jaksanu lähtee sairaalaan, kun aattelen et kyl se tästä ohi menee. :LOL: En tiedä miksi vuotaa juuri yöllä, mahtaako tuo makuuasento olla syynä? Syöminen on onnistunu tosi vaihtelevasti, mutta todella vähän on tullut syödyksi... Musta tuntuu että nesteet sattuu enemmän kuin kiinteä ruoka, ne oikeen vihlasee koko kurkussa. Painoa on tippunut sellaiset 5 kiloa, mikä ei tosiaan ole haitaksi mutta valitettavasti sekin taitaa olla lihasta... Eilen sain käytyä nopeasti asioilla keskustassa mutta sen koommin ei ole tullut ulkoiltua. Kyllä tässä alkaa jo vähän peppu puutumaan ja maha kurnimaan, toivottavasti saisi syötyä kunnolla parin päivän päästä.
 
jaws
Itselläni on tasan viikko leikkauksesta, ensimmäiset kolme päivää meni suht helposti kivun kannalta, vaikka olikin kipeä ja sain jopa syötyä pehmeää leipääkin. Tosin on ollut huono- ja huippaava olo lääkkeistä johtuen. Tämän jälkeen kipu on yltynyt. Peitteet alko kunnolla lähtemään eilen ja nyt suurinosa lähtenyt. Kipu on muuttunut kirvelyksi enkä ole saanut mitään alas, juuri ja juuri lääkkeet veden kanssa. Kaiken lisäksi huomasin että tuskissani olen purrut hampaita yhteen niin kovaa että nyt hampaissa ja puruluissa tuntuu jomottavaa kipua. Nyt yritän koko ajan kiinnittää huomiota siihen että pidän leuan rentona. Lisäksi tähän tuo järkyttävä haju ja maku noista peitteistä. Olen imeskellyt koko päivän kurkkupastilleja jotka viilentäneet mukavasti kurkkua ja helpottaneet tuohon ällöttävään makuun suussa. Verenvuotoa ei ole pahemmin ollut. Kuudentena päivänä tiputteli hieman verta kolmesta eri kohtaa, mutta hyytyivät pian kun imeskelin jääpaloja. Nyt sitä vain odottelee kuin kuuta nousevaa josko pääsis jo kunnolla syömään...
 

Yhteistyössä