Nielurisaleikkaus aikuisiällä

joune
Mulla leikattiin nielurisat 8.12 eli nyt 4 toipumis päivä menossa. Menin leikkaukseen pahan kroonisen nielurisa tulehduksen takia. Minulla on ollut vuosikausia proppuja ja ne ovat haitanneet mun sosiaalista elämää kun ei ole voinut puhua ihmisten vieressä siinä pelossa että haistavat mun kamalan hajuisen hengityksen, oon siis aina pysynyt takavasemalla enkä ole voinut osallistua keskusteluihin. Pesen hampaat 2 kertaa päivässä ja harjaan myös kielen samalla, syön myös varmaan puoli pussia purkkaa päivässä ja sitä saa kokoajan jauhaa mutta ei silti peitä proppujen makua. Oon myöskin sörkkinyt risoja milloin milläkin välineellä otta eihän niitä kaikkia saa pois. Välillä tulee vaan veristä pahan hajuista mätää risojen onkaloista. Lopulta viimein ja vihdoin otin itseäni niskasta kiinni ja menin pulssiin kertomaa vaivasta. En ole ennen kehdannut koska pidin vaivaa niin nolona ja vaikealta mennä puhumaa siitä. Lopulta sain maksusitoomuksen vakuutukselta ja risat revittiin pois. Odotan niin innolla kun reitteet irtoavat ja niistä johtuva mädän maku kaikkoaa ja uusi elämä alkaa. Jos sitten kehtaisi suudellakin naista ilman nolosteluja :)
 
"darkangel"
elikkä olen 25-v nainen. Joo.. mulla oli tullut angiinan jälkitautina mätäpaise kurkkuun ja s sitten puhkottiin useita erikertoja. Lääkäri totesi että nyt sitten leikataan nielurisat. Leikkauspäivänä sain esilääkityksen ja leikkurissa nukutusainetta.. niin ei siinä kyllä mitään ehdi tuntea kun tekevät sen operaation. ja mullakin kesti sellaset 15-20 minuuttia itse leikkaus ja heräämössä olin n. parisen tuntia. Nyt leikkauksen jälkeen kurkku on arka ja turvoksissa. Nieleminen on hankalaa, kun vähän sattuu. Ja nesteiden juominen on aluksi hankalaa. Täytyy vaan koittaa saada jotain mehukeittoja alas. Saikkua saan tämän ja ensiviikon kokonaan. Mutta jos sitä ottas nuo aamulääkkeet ja painelis vähäks aikaa takasin nukkuun, jos uni enään tulee.
Mutta suosittelen kyllä leikkausta niille jotka sitä tarvitsevat.. Kyllä se kannattaa!
 
"Lispet"
Multa leikattiin nielurisat viime viikon maanantaina eli 12 päivää sitten. Leikkaus tehtiin jatkuvien kurkkuongelmien takia ja viime syksynä tuli paisekin, joka oli viimenen niitti että mut laitettiin leikkausjonoon. Kävin vielä varmuuden vuoksi yksityisellä ennen leikkausta ja erikoislääkäri sanoi, että on joku krooninen tulehdus päällä koko ajan ja kannattaa ehdottomasti leikata ne nyt kun ne vielä voi leikata. Esim. vanhemmalla iällä se ei enää välttämättä oo mahdollista. Tosin mä oon vasta 27-vuotias... :)

Itse leikkaus meni hyvin ja se päiväkin meni ihan ok. Ekat viisi päivää leikkaukseen jälkeen oli hankalaa syödä, ei sen vuoksi että olis sattunut niin paljon, vaan just se lääkkeiden aiheuttama kuvottava olo. Parina aamuna oksensin kun otin tyhjään mahaan lääkkeitä ja yritin syödä sen jälkeen. Ehkä viikko leikkauksen jälkeen kivut oli kovimmat, mutta otin lääkärin ohjeiden mukaan lääkkeitä ennaltaehkäsevästi, joka oli paras tapa eli ennen ku kivut yllättää. Öisin heräsin kuitenkin useampia kertoja kipuihin ku lääke ei enää vaikuttanut, mutta sitten vaan uutta nappia naamaan ni helpotti. :) Muuten on mennyt toipuminen tosi hyvin vaikka kurkku on edelleen kipeä. Kaks viikkoa olen ollut sairaslomalla ja maanantaina toivon meneväni töihin.

Joka tapauksessa haluisin sanoa kaikille, että menkää ihmeessä leikkaukseen jos sellainen mahdollisuus teille annetaan. Ei kaikille satu näitä kauhutarinoita mitä voidaan täällä netissä lukea vaan toimenpide ja toipuminen on aina tapauskohtaista. Ja jos leikkauksen avulla pysyy angiinat ja paiseet poissa ni voin suositella lämpimästi. Paiseen leikkaus oli sata kertaa kauheempi juttu ku nielurisaleikkaus.
 
"vieras"
Minulta leikattiin -94. En ollut oikeastaan pahemmin kipeä, ikään kuin olisi ollut tavan nielutulehdus. Pystyin heti syömään ja puhumaan. Silloin kipulääkkeenä tarjottiin Ketorinia, joka vaikutti minulla erittäin hyvin. Pystyin syömään neljä päivää operaation jälkeen juhannuksen grilliherkkuja (toki varovasti!). Viikon kuluttua kandilääkärin kurkistaessa kurkkuuni lääkärintarkastuksessa hän totesi kurkkuni olevan hieman punainen. Lääkäri halusi katsoa uudelleen, kun totesin, että on varmaan punainen, kun nielurisaoperaatiosta on vain seitsemän päivää...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23067562]Minulta leikattiin -94. En ollut oikeastaan pahemmin kipeä, ikään kuin olisi ollut tavan nielutulehdus. Pystyin heti syömään ja puhumaan. Silloin kipulääkkeenä tarjottiin Ketorinia, joka vaikutti minulla erittäin hyvin. Pystyin syömään neljä päivää operaation jälkeen juhannuksen grilliherkkuja (toki varovasti!). Viikon kuluttua kandilääkärin kurkistaessa kurkkuuni lääkärintarkastuksessa hän totesi kurkkuni olevan hieman punainen. Lääkäri halusi katsoa uudelleen, kun totesin, että on varmaan punainen, kun nielurisaoperaatiosta on vain seitsemän päivää...[/QUOTE]

Minulla myös näitä aikoja "leikkaus". Sekä kita- että nielurisat poistettiin paikallispuudutuksessa. Suu vain auki ja lääkäri nipasaisi risat pois! Olin juuri täyttänyt 18. Käsitin, että alaikäisenä minut olisi nukutettu.

Sairaalassa vietin yhden yön. Kuulemma olisi saattanut päästä jo samana päivänäkin kotiin. Kipulääkettä tarjottiin yöksi, mutten kokenut sitä tarvitsevani. Puhuminen ei tehnyt kipeää eikä syömisessä ollut sen suurempia ongelmia kuin hammaslääkärireissun jälkeen. Ilmseisesti on aika yksilöllistä, luokkakaverilta poistettiin nielurisat samana vuonna ja hän koulussa kähisi viikon verran.
 
Samppa -sjk
Multa leikattiin viime torstaina ja kipua ei ole ollut oikeastaan ollenkaan, ainoastaan nukkuminen on ollut ongelma, kun makuuasennossa, oli sitten kyljellään tai selällään alkaa heti kuorsata, kun alkaa vaipua uneen ja sit herää itsekin siihen. Nielussa kun limakalvot turvoksissa, niin kuorsaaminenkin voimistunut.
Mutta jos lopputulos on toivottu, niin kyllä tän kestää... :)
Ensimmäistä yötä tässä viettelen koneella kun ei oikein tuosta nukkumisesta tule yhtään mitään juurikin hengitysongelmien vuoksi. Kieli, kitarisat ja muut lärpäkkeet mikkä tuola montussa jäljellä paisuneet muodottomiksi ja makuaistista ei tietoakaan. Juodessa vesi tekee ylimääräisen lenkin tuonne jonnekin ja vasta nojatessa eteenpäin se valuu nieluun.
Luin, että saattaa helpottaa kun puhaltaa ulos suun kautta mahdolisiman voimakkaasti ja pitkään (10 - 15sec) niin pitäis mennä lipareet paikoilleen ja ainakin juomisen helpottua. (Kannattaa välttää kuitenkin hyperventilointia. Kolme puhallusta ja pitkä tauko).

Muita vanhoja tuttuja oireita löytyy kuten nielemis kipuja jotka saattaa olla kyllä ihan omaa tyhmyyttä. Ihan vaan vinkkinä et mielumin vetää sitä kädenlämpöistä kerran lämmitettyä sienisoppaa tai jäähtynyttä perunamuusia kivalla voisilmällä ku vetästä paketti pakkasesta nostettua jäätelöä tai mehujäätä. Kyllähän sen nyt järkikin sanoo että kurkku saattaa kipeytyä liian kylmästä. Itselläni tosin vähän myöhässä.

Lisäksi tuntuu ja kuulostaa kummaliselta kun painan varovasti sormilla leuan ja korvan välistä kohdassa mihin leuka on kiinnittynyt ihan korvan vieressä. Ihan kuin leuka olisi sijoiltaan ja luunsirpaleet hinkaa leukaluuta tai sielä olisi ilmaa. Tosin tämä ei satu lainkaan.

Lääkkeinä noita perus apteekki kipulääkkeitä kolmioilla ja ilman plus sitte muutama nappi vähän kovempaa kamaa jotka huumeiksikin luokitellaan "pahan päivän varalle ". Eli päivä kolme ja seitsemän.

- Pikaisia paranemisia kaikille ja toivottavasti tästä nyt oli edes jollekin vähän apua.

Mies 28v.
Ei angiinoita tai muitakaan tulehduksia. Hengitysvaikeudet öisin ajoi leukkaukseen. (todella paha kuorsaus ja hengityskatkokset).
 
Samppa -sjk v 2.0
Ensimmäistä yötä tässä viettelen...
Jatkoa edelliselle. Viikko kulunut leikkauksesta ja peitteet alkaneet irtoilla. Verta purskahtelee ruunsaan laisesti suuhun sillointällöin, mutta en ainakaan itse ole ollut mitenkään huolestunut. Nopeasti ne tyrehtyvät. Yritän syödä rautaa ja vitamiineja buranoiden ohella. Pahimmat päivät tosiaan on 3 -4 ja nyt sitten nämä 6 - 8 jne kun peitteet irtoilee. Kurkku eilen taas yhtä kipee kuin toisena-kolmantena päivänä leikkauksesta eikä nielemisestä meinannut tulla mitään. Pari kertaa oon kuumeillut ihan kunnolla (38 - 39 astetta) mutta kuume on sitten laskenut nopeasti enkä näin ollen ole hakeutunut sairaalahoitoon. Se suun keskellä lirpattava lihanpala ja kieli edelleen paisuksissa, mutta makuaisti alkaa palailemaan.

Mutta hei! Kuorsaus vähentynyt huomattavasti eikä hengityskatkoksia öisin ole ollut joten kun toi monttu tosta vielä vähän paranee niin sanoisin, että kannatti. (Oudon näkönen tämä turpavärkki kun sieltä on poistettu se ylimääränen kudos pois.)
 
rva 37
Heissan!
Mulla leikkaus tehty tasan viikko sitten. Kyllähän tää toipumisaika on helvetti, vaikka korkean kipukynnyksen olen luulluut omaavani :)
Verta ei ole kertaakaan nielusta tullut, katteista ei myöskään ole tietoakaan. Panacodia vedän 8 ja buranaa 4 päivässä ja silti vesitilkkakin polttaa nielua.
Pää-asiassa sängyn pohjalla on vietetty nää seitsämän päivää, koska tehot ei riitä edes lastenhoitoon, joten jos olet menossa leikkaukseen, organisoi mahdollisimman paljon apuvoimia seuraavaksi kahdeksi viikoksi lastenhoitoon, kotihommiin ym.

No, häntä pystyyn ja odottelemaan mitä alkava viikko tuo mukanaan! :)
 
Multa leikattiin joskus öö.. olisko ollut 6 vuotiaana ja ne jouduttiin jotenkin polttamaan kun ne oli niin isot :O
Nielurisat poistetaan aina ns. polttokärjellä, olivatpahan pienet tai isot.
Paha haju hengityksessä johtuu ihan vaan niistä peitteitä siel kurkussa, joka muodostuu leikkauksen jälkeen sinne.

Jääpaloja kannattaa kokeilla kipeimpään aikaan ennen muuta syömistä...puuduttaa hieman kurkkua.

Terveisin: korvaosaston sairaanhoitaja =)
 
Nyt mennyt 2,5 vkoa. Viime yönä pystyi jo nukkumaan 6 tuntia. Pari edellistä meni valvoessa niska-, leuka ja nielukivun vuoksi. Kipu alkaa vähitellen, mutta sekeästi hellittämään. Eniten haittaa kitalaki ja -purje, joita kirvelee kaikki, mitä suuhun laittaa - hengitysilma mukaan lukien. Johtunee siitä, että uvulaa, elikkäs pikkukieltä raksittiin myös pienemmäksi, ja sen turvotus on vasta laskemassa. Kaikki vähänkin hapan tai maustettu eväs polttelee. Erikoista on myös se, että mehujään ja kasvissosekeiton lisäksi helpoimmat nieltävät ovat pelmenit ja kylmäsavulohi - eipä olisi tullut mieleen.

SUOLAVEDELLÄ KURLAAMINEN AUTTAA HUOMATTAVASTI! Suosittelen lämpimästi, useita kertoja vuorokaudessa.

Älä hyvä ihminen kurlaa! saatat saada massiivisen vuodon aikaiseksi!!!!! Terv: se korvaosaston sairaanhoitaja...
 
"somebody"
Onpa hassua kun luen kauan teillä on toi toipuminen kestänyt, tai siis kun mulla leikattiin neljä päivää sitten ja sairaalassa sanottiin että kolmantena päivänä saa jo syödä lämmintä ruokaa.
Ihan hirveät kivut on, pahimmillaan aamulla kun lääkkeiden vaikutus loppunut.
Kielikin oli puutunut pari päivää mutta puudutus lakkasi, kieleen alkoi sattua niin paljon, että se aika ajoin puutuu itsestään, en tiedä syytä tähän.
Parantuisikohan nopeammin jos söisin pelkkää kylmää ruokaa kuin että söisin aivan normaalisti?
 
JOhn
Itellä leikattiin kesäkuun alussa risat pois ja hyvin se meni.. Nukutuksesta kun heräsi,niin ei kurkku ollu edes kipeä... 2 tuntia heräämössä,sitten osastolle ja ilta kuudelta kotiin... Eka päivä meni ilman suurempia kipuja,mutta seuraavana päivänä se kipu vasta alkaa kunnolla.. Koko kurkku+kieli+posket oli ihan turvoksissa,kieli oli vielä niin kipee,ettei pystynyt puhumaan... No panacodia vaan naamariin 4tunnin välein,,, ja kannattaa juoda kokoajan vettä missä jääpäloja,se auttaa yllättävän paljon... Ekoina öinä ei tullu nukuttua ku pari tuntia,kun heräsi kipuun(onneks tulee leffoja koko yön) Aina kun kipu tuli niin kylmää vettä vaan naamaariin,lääkkeen kanssa,vaikka juominen vaikeaa onkin... pahimmat kipu päivät oli 3-7. 6päivänä tuli kurkusta vähän verta syljen mukana,mutta ei enempää... 8päivä oli jo parempi,otin enää pelkkää buranaa... Peitteet on nyt kokonaan irronnu,en ole sitä ite mitenkään tuntenut... Nyt 16 päivää leikkauksesta ja kurkku on vieläkin niellessä kipeä... Eikä pysty oikeen kunnolla syömään mitään kovaa... Kauankohan siinä menee,kun kurkku on kokonaan parantunut ja pystyy taas syömään kaikkea??
 
perhoshaavi
No huhhelisheijaa näitä kokemuksia :O Joo, no ainahan nää sairauskertomukset näillä foorumeilla on kamalia kauhujuttuja, että vastuunsa kullakin kun rupeaa näitä lukemaan..

Mutta joo, oon 30-v ja mä siis sain lähetteen yksityispuolelta risojen poistoon, mutta pyysin jonoon julkiselle, kun ei olis rahoja yksityispuolen operointiin. Menin kurkku-, nenä-, korva-erikoislääkärille, koska yksityinen hammaslääkäri samasta lääkärikeskuksesta hänelle menoa suositteli (nykyään oo yksityispuolen h.lekureihin, siirryin hammaspuolella myös julkiselle).

Oon kärsiny purentavaivoista ja sen peräisistä kasvo- ja päänsäryistä jo vuosia, niin tää purentaan erikoistunut h.lääkäri sanoi, että tää k/n/k-lääkäri vois selvittää sitä särkypuolta. Noo, tää leikkaukseen lopulta määrännyt lääkäri kurkkaili kurkkuun (tutki muutenkin toki) ja totesi, että sullahan on kokoa noilla risoilla, että noi tarttis ottaa pois (tämän olen kuullut muiltakin lääkäreiltä, mutta poistoa ei olla ehdotettu ennen). Kuulema ovat oikea tulehduspesäke, siis aina alttiina pöpöille. Määräs siltä istumalta antibioottikuurinkin, kun oli kuulema tulehduksen näköistä, josta sit kiva kiva, sain taas hiivatulehduksen sen syötyäni, kuten yleensäkin antib. saan.. Enkä reseptin saantihetkellä ollut kipeä, flunssassa tms. ja lääkkeen syötyäni oli olo kuten ennen syöntiä, eli ihan normaali.

Otin kuitenkin kaiken neuvon vastaan, mutta rupesin sitten itsekseni miettimään, että en oo kuitenkaan koskaan kärsinyt angiinoista (tietääkseni ikinä en oo sairastanu) tai muistakaan normaalia pahemmista (kuten normiflunssa) kurkkuvaivoista (paiseita tms.), että kuinkahan tarpeellinen tuo operaatio sitten mulle onkaan? Juttelin parin tutun kanssa asiasta ja kumpikin tiesi kyseisen lääkärin ja puheli siihen malliin, että tietävät hänen innostuksensa poistaa kaikilta potilailtaan risat (niin lapsilta kuin aikuisiltakin), vaikka erityisiä ongelmia kurkun alueella ei olisi ollutkaan :O

Noo, sit mä unohdin ajaksi koko jutun, kunnes viime viikolla tuli kutsu leikkaukseen (puoli vuotta oli tässä välissä). Tänään sitten soitin päiväkirurgiaan ja peruin sen toimenpiteen. Oon aatellu, että jos sinne kurkkuun rupeaa pesimään jotain, että jos niitä ongelmia OIKEASTI tulee, niin sitten se on mentävä leikkaukseen, mutta en kyllä tässä tilanteessa mene, piste! Että tämmöstä täällä näin.

Mutta ymmärrän kyllä, että toisilla on toistuvia, diagnosoituja vaivoja aiheuttavat risat, että ne pitää poistaa. Eri asia on, jos lääkäri varmuudeksi laittaa tällaisiin toimenpiteisiin, joista voi pahimmillaan tulla ongelmia äänihuuliin ja toipuminen ainakin on vaikeaa, jopa riskialtista.
 
perhoshaavi
Minä taas, vaikka jo pitkän viestin juuri pötkäytinkin ^

Niin, huomasin vasta jälkikäteen tuon nimim. jounen "propuista eroon" -kirjoituksen tässä ketjussa ylempänä. Rupesin sitten miettimään omaa kohtaloani. Oon nimittäin jo vuosikausia (tuntuu että ikäni) kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä, tää on mulle tosi ongelma.. En tajunnut, että se vois liittyä nielurisoihin :O Ihan uutta tietoa siis, miksiköhän lääkäri ei maininnut tästä?? Menin sen ajankin perumaan... Olen aina luullut, että vaiva on johtunut siitä kun mulla on närästystauti, eli refluksitauti. Suuhygienia on moitteeton, eli siitä ei voi johtua ja tiedän että paha maku tulee syvemmältä, kuin suusta. Olenkin Läkerol Dentsien suurkuluttaja (tilaan välillä ison laatikollisen suoraan Leafilta), muuta hyvää konstia en oo keksinyt :p Inhottaa ajatellakin kurkun sörkkimistä itse, niin kuin jotkut tekevät, niitä poistaakseen.. Oon tavallaan niin tottunut vaivaan, enkä oo edes tullut ajatelleeksi että sille vois tehdäkin jotain. Nyt pisti miettimään kyllä, kun peruin toimenpideajan.. Tosin, löysin terveyskirjaston sivuilta tämmösen pätkän: "Suurentuneiden nielurisojen poisto voi olla aiheellista, jos... kuoppaiset risat ylläpitävät bakteeritoimintaa ja pahanhajuista hengitystä. Tutkimusten perusteella risojen poistosta saatava hyöty on kuitenkin vähäinen." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00710 Tiedä sitten, mitä pitäis ajatella?
 
potilas
Luin tämän ketjun ennen omaa leikkausta, joten ajattelin jakaa omat kokemukseni! Olen 30v nainen ja olin nielurisaleikkauksessa 9.11 eli 9pv sitten. Jonkin verran pelotti ennen leikkausta vaikka on kaksi muuta leikkausta aiemmin tehty, ja pelkästään hyviä kokemuksia. Leikkauspöydällä vielä mietin että lähden kotiin :D

Heräsin heti kun pääsin heräämöön, vointi loistava, nielu toki turvonnut ja kuiva mutta ei kipuja (koska leikkauksessa saa vahvaa kipulääkettä). Hoitaja tarjosi heti suonensisäistä kipulääkettä, mutta kieltäydyin koska ei ollut tarvetta. Huomasin samantien kuinka paljon helpompaa oli hengittää ilman nielurisoja, syy leikkaukseen oli kuitenkin aiemmin ollut nielupaise ja toistuvat nielurisatulehdukset (vähintään 15krt vuodessa)

Minut siirrettiin toiseen päähän heräämöstä koska olin niin hyvässä kunnossa, ettei tarvinnu kattoa niitä muita (heh) ja sain vettä, mehua, jäätelöä ja sitä energiajuomaa (ihan kuin Gainomax) eli hyvä aamupala kaikin puolin.

Leikkaava lääkäri tuli kertomaan miten leikkaus oli mennyt, ja oli ollut arpisuuden takia hyvin vaikea. Arpisuus oli muodustunut lukuisten tulehdusten ja yhden pahan nielupaiseen johdosta. Etulakikaareen (se limakalvo mikä on suuhun katsottaessa sivuilla ja peittää osan nielurisoista) oli jouduttu laittamaan kaksi tikkiä koska se oli jotenkin kiinni siinä nielurisassa ja sitä oli leikattu (samaan kohtaan oli tehty viilto aiemman nielupaiseen puhkaisun yhteydessä). Lääkäri sanoi ettei tästä tule ongelmia vaikka tikit eivät tule pysymään, mutta ne yhteenommellut palat etulakikaaresta irtosivat toisistaan jo monta päivää sitten ja se alempi pala roikkuu vähän ikävästi nielussa..Sen voi varmasti leikata pois sitten kun on toipunut tästä.
No, 2h heräämisen jälkeen pääsin pois sairaalasta (2h on minimi seuranta-aika), isä tuli hakemaan ja mentiin ruokakaupan ja apteekin kautta hänen luokse (eka päivä ja yö ei saa olla yksin). Väsymystä tai huonovointisuutta ei ollut ollenkaan, enkä syönyt mitään särkylääkkeitä kahden ensimmäisen päivän aikana. Sitten alkoi tulla lievää kipua ja alotin Voltarenin 3x päivässä, auttoi tosi hyvin, aiheutti alussa väsymystä. Söin leikkausta seuraavana päivänä jäätelön ja jogurtin lisäksi karjalanpiirakkaa (kaiken paitsi kovan reunan) ja kolmantena päivänä lohta, perunaa ja salaattia ilman mitään ongelmia. Hidasta tuo syöminen toki on.

Ihmettelin kovasti miten olen päässyt niin helpolla, lääkäri sanoi että leikkausta seuraavasta päivästä eteenpäin on poikkeuksetta ihan järkyttävän kipeä. Viidentenä päivänä alkoi sitten kovemmat kivut (edelleenkään ei lähelläkään nielurisatulehduksien kipua) ja aloitin panacodin 4x2 päivässä, mutta sen vaikutus on lievä ja kestää mulla n. 2h.. Aamulla kurkku on tosi kipeä koska on nukkunut suu auki ja sen takia kuivunut. Kannattaa yrittää nukkua aika pystyssä että voisi hengittää nenän kautta (se voi olla mahdotonta). Kun tietää syyn kivulle, se ei ole niin paha asia!

Kuudentena päivänä makasin sohvalla, en ollut rasittanut itseäni mitenkään, ja verenvuoto alkoi. Ensin tuntui vaan oudolta, niin kuin lima valuisi kurkussa, mutta sitten veri alkoi pulppuamaan ja tajusin mitä tapahtuu. Otin puhelimen, jääpussin ja juoksin vessaan ja annoin veren valua vessaan. Yritin samalla soittaa tutuille että voisivat soittaa tarvittaessa ambulanssin koska kun sitä verta tulee, sitä tulee PALJON ja se on pelottavaa ja kamalaa, varsinkin jos asuu yksin niin kuin minä. Siihen ei voi millään varautua etukäteen. Oli yö, eikä kolme ekaa vastannut, mutta sitten sain äitini kiinni ja se ei tajunnut mitä tapahtuu koska ei saanut puheesta selvää :) Aikani sönkötettyä sain sanottua että on vuotanut n.5min ja jos jatkuu vielä yli 5min tai se ei enää kuule mun ääntä, niin soittaa ambulanssin. Yhtäkkiä vuoto loppui ja tuntui että pyörryn. Menin makaamaan kylppärin lattialle ja seuraavaksi olikin tosi huono olo ja oksensin. Olin siis ehtinyt niellä verta. Tämän jälkeen kaikki oli täysin ok, heikko olo tietysti ja pelko siitä että vuoto uusii. En uskaltanut nukkua tänä yönä ollenkaan, ja seuraavat kaksi päivää makasin sohvalla jääpussi niskassa varmuuden vuoksi :)

Vuotoa ei siis voi ennakoida, mutta tee suunnitelma etukäteen 'mitä teen jos alkaa'. Sairaalaan ei tarvitse mennä jos loppuu vartin sisällä!!!

Päivä yhdeksän siis menossa tänään, peitteitä lähtenyt runsaasti (ja sieltä lähtee ISOJA paloja, mulla yksi viinirypäleen kokoinen, joka on aika oksettavaa..) Kipu oli yöllä klo 01 todella voimakas (8/10) mutta kun heräsin klo 7 kipu oli poissa? Kipulääkkeitä en siis enää syö kun ne ei auta. Paraneminen on siis se joka sattuu. Ensi vkon torstaina pystyn lääkärin mukaan juoksemaan maratonin, saa nähdä...maratonia en siis ole juoksemassa, mutta pitää työn puolesta liikkua 3h ja rasitus on kovaa. Hoitajat sanoivat että ei kannata edes kokeilla sellaista niin en tiedä ketä uskoa?!

Voiko kahden viikon kohdalla vielä tulla vuotoja jos silloin joutuu harrastamaan kovaa liikuntaa 3h?! Kipu ei haittaa.
 
Pohdituttaa
Hei!
Mulla ei ole leikattu. Aikuisiällä on usein flunssan jälkeen jäänyt kurkkuun vasemmalle puolelle outo kipupiste. Kuin olisi ruoti kurkussa. Tuntuu erityisesti nielaistessa. Yleensä se onmennyt ohi helpommin ja itsestään tuo vaiva, mutta nyt on tuntunut jo neljä viikkoa :( En ole käynyt asiasta lääkärissä kun muita oireita ei ole, mutta ärsyttävä vaiva. Mietin, voiko tuolla vasemmalla puolella olla joku nielurisa jotenkin ärsyyntynyt tai tulehtunut?
 
"Plääh"
Olen 19 vuotias tyttö ja Multa leikattiin tasan viikko sitten nielurisat (8 päivää sitten) ja kipu on aivan käsittämätöntä.. Muutama päivä leikkauksen jälkeen kaikki meni hyvin ja sain juotua ja otettua lääkkeet nyt taas toisin mikään ei mee kunnolla alas. Alkaa ärsyttää todella tää sängyssä makaaminen olispa jo terve! Mutta kun luin näitä keskusteluja niin uskon että tää kipu ja makoilu on sen arvosta ettei niitä angiinoita tule enää :) ! Onnea kaikille leikkaukseen meneville!
 
"4nu"
Mulla on mies menossa leikkauskeen ens keskiviikkona. Kesästä lähtien sairastellut ja valitellut kurkkuaan, pari viikkoa sitten lääkäri määräsi leikkauspöydälle. Joten sitä ollaan sitten hoitajatätiä esittämässä ens viikolla. Työpaikan pomo oli ihmeissään kun pyysin paria päivää vapaata sen takia, eikä meinannu antaa vapaata... oikeastaan en tiedä edes saanko vapaata niille päiville, mutta kai sitä on sitten pakko olla ite "kipeenä" jos ei vapaata heru, koska en minä ukkoo voi yksinkään jättää ku se on päättäny ettei aio jäädä sairaalaan sitä pidemmäksi aikaa kuin leikkaus ja herääminen kestää.
 
4nu
Hei!

Kyselisin tässä yhdestä asiasta. Itseltäni leikattiin tuossa eilen kitarisat ja lääkäri antoi kaikki ohjeet ynnä muut että mitä saattaa odottaa parantumisajalta. Mutta lääkäri ei maininnut mitään sellaista että kaikki paikat lihakset yms kurkusta alas päin olisivat näin kipeät, sen minä ymmärrän että kurkku on pari päivää turvonnut. Lääkkeiksi sain buranaa ja panacodia (panacodia en mieluusti ottaisi kun ollaan heti taju kankaalla kun olen sen ottanut).

Onko kellään ollut samanlaista leikkauksen jälkeen että kaikki lihakset ja paikat ovat olleet kipeänä (kuumetta ei kuitenkaan tunnu olevan). Ja onko se normaalia leikkauksen jälkeen sekä kuinka kauan se on kestänyt?
 
Multa leikattiin joskus pari vuotta sitten, kun oli jatkuvasti angiina / nielutulehus. Nielurisat.

Voin sanoo että hirveää, kun just toipumassa nielutulehuksesta, sen jälkeen leikkaukseen.
Yskin pari pv verta, ja piti pitää jääpussia kaulalla / Niskalla. Jäätelö/ keitot oli mitä just pysty syömään, ja pari kk päästä vasta kunnolla syömään oikeeta , sekä puhumaan kunnolla.

Hirveet kivut, mutta se oli osasyytä myös että ennen leikkausta en ollu kunnolla parantunu, mutta tulehus ois uusiutunut todella helposti hetkessä jos ei ois leikattu. Myös oli tullu tulehduksien kanssa arpikudosta (oli toisen puolen sieraimissa arpitukos.) joka "leikattiin" samalla.. No, paino tippu sen -10kg mutta arvatessakin parissa kuussa takaisin :D Saipahan opiskeluissa olla aivan suu kiinni, joka tosin hieman hankaloitti kun piti kaverin olla tulkki :D
 
"nenna"
Joo,elikkäs mulla oli tuo leikkaus 13.11.
Ja siksi leikattiin kun joka flunssa aiheutti kurkkuun hillittömän paiseen mihin melki tukehduin,joka kerta. Hengitystienä pahimmillaan oli vain mehupillin mentävä kolo...
Leikkasu suju ok,niinku herääminenkin. Heti herättyäni ne veti sen hengitysputken pois ja olo oli siis ihan ok mulla.
Yhteensä sairaalas kuus tuntia seurannassa sitten saattajan kanssa kotiin.
Eka ja toka päivä meni ihan ok,ei oikeen ollu ees kipee,silleen tiesi et jotain on kurkus tehty mut ei muuta.
Mut sit kyl alko helvetti joka jatkuu vieläkin.

Se kipu kun peitteet irtoo,oli jotain ihan tajuttoman hirveetä,en voi ees synnytystä vertaa siihen tuskaan.
Lisäks,multa lähti makuaisti tuon leikkauksen myötä,toivottavasti palaa vielä.

Tänään olotila on se,että nieleminen on vielä kivuliasta,mutta sen kanssa voi jo elää.
MITÄÄN en voi syödä koska ihan kaikki polttaa kurkkuu,niinku oli tulipalo kurkussa.
Kielen sivut on iha sika kipeet,en tiä miks.Juomisessa vesikin polttaa kurkkua. Mutta onneks kylmä kahvi menee alas,kuivusin kokonaan ilman.
Peilistä kurkkien,kurkku on harmaa,niinku homees tai kenties mädän peitossa. Hyi.

Ihan kypsä oon tähän olotilaan jo,kyllä.
Lapsia tässä 4 ja lekurin mukaan ekat kaks viikkoo pitäs olla lähestulkoon tekemättä mitään,mutta mahdotontahan se on.

Onko muilla toi makuaisti kadonnu ton leikkauksen jälkee? Onko se tullu takasin??
 

Yhteistyössä