Samoin omakin mies suuttu jos minä ehdotin, mut sitte ku neuvolassa terkka ehdotti tuollasta apua niin apu kelpas. Ja sitte ku terapeutti ehdotti lääkärissä käyntiä, että saadaan varmistus onko hän masentunut vai ei, niin siitäkään mies ei suuttunut. Oikeastaan yllätyin ku hän ilmoitti, että oli itsekin miettinyt, että voisiko olla masentunut... ei vaan voinut vissiin myöntää, että oli. Ja mies oli ajatellu myös, et mä haluan hänelle masennus diagnoosin, että sen jälkeen voisin jättää hänet ja saisin ainakin lapset jne... Tälläsiä ihmeajatuksia. Vaikka päinvastoinhan minä nyt en ainakaan häntä jättäis ku tiedän, et hänellä on sairaus ja se me voitetaan tietty. Olis kyl hyvä ihan miehes kannalta, et hän sais ammattiapua. Kurjaa kun suhteeseen pääsee hitaasti (mutta varmasti) hiipimään tollanen kutsumaton painajainen MASENNUS. Mut hei.... paras neuvo mitä terapautti sanoi mulle oli oikeesti se, et: "Älä ruoki enää sitä masennusta. Vaikka vaikuttaisikin välinpitämättömältä niin älä anna enää miehellesi ylimäärästä huomiota. Keskity omaan jaksamiseen ja lapsiin. Tee omia suunnitelmia. Jos haluaa mukaan hän tulee, mut jos ei tule niin ei voi mitään, jääköön kotiin". Niin ja hyvä neuvo myös minkä sain oli, et mun pitää ite hillitä mitä sanon ääneen. Masentuneelle ei kannata antaa kokoaika uusia suunnitelmia ja ideoita, koska masentunu "pelkää" muutoksia. Eli mä opettelin kirjottaa omat "huippuidikseni" ja "mahtavat tulevaisuudensuunnitelmani" paperille ja olee niistä hiljempaa miehelleni. Tavallaan siis jätin hänet joksikin aikaa ulkopuolelle kunnes hän on itse alkanut lähentymään ja alkanut kyselemään ja tulemaan mukaan hommiin. Antaa aikaa niinku parantumiselle.
Tään mun mies siis aluksi aloitti hoidot terapialla eikä halunnut lääkkeitä vaik lääkäri ehdotti. Muutaman kuukauden jälkeen hän kuitenkin itse halusi lääkkeet. Nyt syö niitä ja suunnitelmissa jättää ne kesällä pois. Saa nähä mitä sitten tulee eteen, mutta ainakin nyt me kumpikin tiedetään mistä se miehen "isoketutus" sitte johtuu.
Tsemppiä teille. Kyllä se helpottaa tavalla tai toisella vaikka nyt tuntuuki takuulla ylitsepääsemättömältä. *hali*