Neiti on sitten läski????

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Näin väitti terveydenhoitaja , kun käytiin kouluun lähtötarkastuksessa.
Niin ja ne mitat 118.8cm ja 27,2kg.

Hän pohti käyräänsä tuijottaen, että voisikohan annoskokoa pienentää lapsella , että käyrä ei kulkisi noususuhdanteisesti :eek: :eek:
JA lapsi on ylipainoinen. Koneen mukaan.

Ja , en sanonut mitään, koska neiti oli kokoajan huoneessa. Tosin ajattelin käydä uudestaan , kun mä unohdin ottaa yhden lapun matkaan... Sitä viedessä voisin hiukan keskustella tätin kanssa tuosta paino asiasta.

Ja onhan sitä painoa tullut 2 vuodessa (milloin oli edellinen käynti) niin kokonaiset 7kg painoa tytölle.

Lisään neidin iän... 6v 7kk.

|O |O |O |O |O |O |O |O
Vai kärähdinkö turhaan???
Miksi pitää ottaa nokkiin jos kuulee totuuden, että lapsella on lievää ylipainoa. Tuskin jäm sentään sanoi, että tyttäresi on läski. Se jos terveydenhoitaja huomauttaa asiasta ja tytön paino on noususuhdanteessa ei ole mikään loukkaus. Luulisi että siinä vaiheessa jokainen vanhempi suhtautuu ihan normaalisti eikä vedä hernettä nenään. Vaikkei nyt olisi hätää voi vuoden päästä painoa olla paljon enemmän jos näyttää nousussa olevan. Annoskokoihin, herkutteluun ja harrastuksiin vaikuttamalla voi asiaa auttaa, mutta "eihän minun lapseni ole pyöreä" "eihän minun lapselle ole tullut painoa kuin..." asenne on pöyristyttävä. Kyllä lasten ylipainoon pitää suhtautua vakavammin, ei ihmekään jos lihavia lapsia ja nuoria on aina vain enemmän kun vanhemmat tajuaa asian sitten vasta jos silloinkaan, kun sitä painoakin on jo ihan liikaa.
Tällaisessa tilanteessa asian voisi ottaa esiin vanhemman kanssa kahden. Terveysasiat ovat tärkeitä ja niihin pitää kiinnittää huomiota, mutta liiallisuuksiinkaan ei pidä mennä. Pyöreyden tai lievänkin ylipainon kauhistelu saa aikaan pahaa mieltä ja saa ihmiset ahdistuneesti seuraamaan syömisiään. Silloin terve nautinto syömiseen liittyen häviää ja ruuasta on kuitenkin lupa nauttia ja herkuistakin silloin tällöin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Minun tyttö on 122 cm ja painaa 25 kg ja on omiin silmiinkin vähän pyöreähkö tyttö. Siis samanikäinen kuin sinun tyttösi. Olen tarjonnut nyt terveellisempiä välipaloja ja karkkipäivästä on pidetty tiukemmin kiinni, eikä jäätelöitäkään maistella joka päivä. Ulkona liikkumiseen kannustetaan, varsinkin nyt kesällä. Liikutaan paljon kävellen ja pyörillä. Helpompi painoon on puuttua aikaisin kuin liian myöhään, terkkari tekee vain työtään... En oikein ymmärrä sun suuttumistasi. Selvästihän tyttö varmaan pyöreä on?
En mä usko, että ap olisi niin suuttunut, jos terveydenhoitaja olisi sanonut siitä hänelle, mutta lapsen kuullen tuollaista ei saisi sanoa. Lapsi ei osaa vaikuttaa (terveellisellä tavalla) syömisiinsä, asia on vanhemman vastuulla. Tuosta tulee vain paha mieli ja ihan turhaan.
Tuo jäi multa huomaamatta. Tosiaan, turhaa lapsen kuullen on puhua aiheesta ja mieltä pahoittaa. Mutta vanhemmat pystyy asiaan kyllä vaikuttamaan jos on tahtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Minun tyttö on 122 cm ja painaa 25 kg ja on omiin silmiinkin vähän pyöreähkö tyttö. Siis samanikäinen kuin sinun tyttösi. Olen tarjonnut nyt terveellisempiä välipaloja ja karkkipäivästä on pidetty tiukemmin kiinni, eikä jäätelöitäkään maistella joka päivä. Ulkona liikkumiseen kannustetaan, varsinkin nyt kesällä. Liikutaan paljon kävellen ja pyörillä. Helpompi painoon on puuttua aikaisin kuin liian myöhään, terkkari tekee vain työtään... En oikein ymmärrä sun suuttumistasi. Selvästihän tyttö varmaan pyöreä on?
En mä usko, että ap olisi niin suuttunut, jos terveydenhoitaja olisi sanonut siitä hänelle, mutta lapsen kuullen tuollaista ei saisi sanoa. Lapsi ei osaa vaikuttaa (terveellisellä tavalla) syömisiinsä, asia on vanhemman vastuulla. Tuosta tulee vain paha mieli ja ihan turhaan.
Tuo jäi multa huomaamatta. Tosiaan, turhaa lapsen kuullen on puhua aiheesta ja mieltä pahoittaa. Mutta vanhemmat pystyy asiaan kyllä vaikuttamaan jos on tahtoa.
Minustakin on järkeä, että asiasta sanotaan, mutta minusta se täytyisi tehdä niin ettei lapsi ole paikalla. Ei lapsen tarvitse tietää, jos omistaa vähän normaalia enemmän lihaa luidensa ympärillä. Siitä tulee iso ongelma, jos lapsi kuulee...

No meillä nuo ruoka-asia on luulatavasti kunnossa. Työni puolesta kun saan aina uusimmat suosituksetkin. Ja herkkuja meillä ei mätetä kaksin käsin, vaan 2x viikko VÄHÄN. koska jos mätetään 1X viikkoon niin paljon kun kykenee, on huonompi juttu minun mielestäni.

Ja jos joskus saisin tuon lapsen syömään sen suositusten mukaisen annoksen niin :saint:
Kun tuo syö noin 3 haarukallista ja kiitos , olen täysi. Ja kaikki kasvikset ja hedelmät uppoaa hyvin.

Eli jonkun mielestä vedin kilarit turhasta.... No niin sitten. Täytyy lähteä "juoksuttamaan" lasta ulos :xmas:
Mun mielestä toi ei kuulosta pahalta. Kuten sanottu, ulkonäkö on paljon oleellisempi asia "läskiyttä" seuratessa kuin paino ja siksi toisekseen lasten koko/kasvu saattaa vaihdella aika rajustikin. Mun veli oli 4-vuotis neuvolassa aika pulska, mutta sitten 5-vuotis neuvolassa saman painoinen, mutta 10 cm pidempi. Mä taas sain jossain vaiheessa lihava-tuomion, jolloin äitini repesi ja käski katsomaan lasta eikä painoa. Ja sitten se terveydenhoitaja myönsi, että en ollut lihava.

Kuvan katsoneena, ei näytä mielestäni läskiltä mutta ehkä vähän "tukevampi" kuin ikäisensä, ei teillä varmaan nyt vielä ole mitään hätää mutta kannattanee seurata ettei se paino ole nousujohdanteista jatkossa. Tätä ne terkkaritkin varmaan ajaa takaan käyriä katsellessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Kuvan katsoneena, ei näytä mielestäni läskiltä mutta ehkä vähän "tukevampi" kuin ikäisensä, ei teillä varmaan nyt vielä ole mitään hätää mutta kannattanee seurata ettei se paino ole nousujohdanteista jatkossa. Tätä ne terkkaritkin varmaan ajaa takaan käyriä katsellessaan.
Lapsen vatsan ei kuulu käsittääkseni olla litteä lauta eikä kuopalla. Ja harvalla lapsella on myöskään pyykkilautavatsaa...

minä
siis häh..mun poika on 6,8v ja painaa 30 kiloo pituutta 130 senttiä..ei tuo paino teillä enenmmän kiinnittäisin huomioo tuohon pituuteen että miten se on hidastunut.ja mitä se ämmä rupee lapsen aikana tollasta puhumaan,ihmekkään et lapset sairastuu anoreksiaan yms!

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Mä laitan hetkeksi kuvan likasta
**
ja kohta poistan
Näyttää ihan tavalliselta pikkutytöltä.

Sano sille tädille, että lihas kato painaa enemmän ku läski :saint:
no niin näyttää.. kävin just punnitsemassa tuon meidän jäpikän. pituutta 110cm ja painoa 20kiloa ja ihan rimpula tuo on. mä en ymmärrä miten ne neuvolan käyrät oikein menee mut pojalla on aina paino mennyt normaalikäyrällä ja pituus +1 ja +2 välissä. tytöllä taas pituus +1 ja paino -1

sama
Näin väitti terveydenhoitaja , kun käytiin kouluun lähtötarkastuksessa.
Niin ja ne mitat 118.8cm ja 27,2kg.

Hän pohti käyräänsä tuijottaen, että voisikohan annoskokoa pienentää lapsella , että käyrä ei kulkisi noususuhdanteisesti :eek: :eek:
JA lapsi on ylipainoinen. Koneen mukaan.

Ja , en sanonut mitään, koska neiti oli kokoajan huoneessa. Tosin ajattelin käydä uudestaan , kun mä unohdin ottaa yhden lapun matkaan... Sitä viedessä voisin hiukan keskustella tätin kanssa tuosta paino asiasta.

Ja onhan sitä painoa tullut 2 vuodessa (milloin oli edellinen käynti) niin kokonaiset 7kg painoa tytölle.

Lisään neidin iän... 6v 7kk.

|O |O |O |O |O |O |O |O
Vai kärähdinkö turhaan???
Miksi pitää ottaa nokkiin jos kuulee totuuden, että lapsella on lievää ylipainoa. Tuskin jäm sentään sanoi, että tyttäresi on läski. Se jos terveydenhoitaja huomauttaa asiasta ja tytön paino on noususuhdanteessa ei ole mikään loukkaus. Luulisi että siinä vaiheessa jokainen vanhempi suhtautuu ihan normaalisti eikä vedä hernettä nenään. Vaikkei nyt olisi hätää voi vuoden päästä painoa olla paljon enemmän jos näyttää nousussa olevan. Annoskokoihin, herkutteluun ja harrastuksiin vaikuttamalla voi asiaa auttaa, mutta "eihän minun lapseni ole pyöreä" "eihän minun lapselle ole tullut painoa kuin..." asenne on pöyristyttävä. Kyllä lasten ylipainoon pitää suhtautua vakavammin, ei ihmekään jos lihavia lapsia ja nuoria on aina vain enemmän kun vanhemmat tajuaa asian sitten vasta jos silloinkaan, kun sitä painoakin on jo ihan liikaa.
Tällaisessa tilanteessa asian voisi ottaa esiin vanhemman kanssa kahden. Terveysasiat ovat tärkeitä ja niihin pitää kiinnittää huomiota, mutta liiallisuuksiinkaan ei pidä mennä. Pyöreyden tai lievänkin ylipainon kauhistelu saa aikaan pahaa mieltä ja saa ihmiset ahdistuneesti seuraamaan syömisiään. Silloin terve nautinto syömiseen liittyen häviää ja ruuasta on kuitenkin lupa nauttia ja herkuistakin silloin tällöin.
Se nyt on ihan sama mulle onko se terkkari ottanut asian puheeksi tytön kuullen vai ei kun ap:n ongelma ei tuntunut olevan se tässä, vaan asenne "eihän tyttö ole ylipainoinen" "eihän sille ole tullut painoakaan kuin." Siihen en ota kantaa kuinka terkkarin olisi kuulunut menetellä, en tiedä. Puhuin lapsen ylipainosta, sen kuuleminen ja tuo reaktio äidiltä on kummallinen.

Lapsen vatsan ei kuulu käsittääkseni olla litteä lauta eikä kuopalla. Ja harvalla lapsella on myöskään pyykkilautavatsaa...
Puhuinko mä vatsasta? Ihan kokonaisuutta tarkoitin.

Minusta kuvasta taas huomaa, että kyseessä ei ole mikään lihava lapsi, vaan pikemminkin omistaa erilaisen ruumiinrakenteen. Ei ole siis sellanen "pieniluinen rimpula" -vaan kaikenkaikkiaan varsin TERVEEN eikä lainkaan lihavan näköinen lapsi. :)

Näimpä... Ja syömisen jälkeen ainakin meillä tytön vatsa on kuin jalkapallon puolikas, joka sitten siitä hiljalleen laskee. :D

Eikä tosiaan oo läski ap:n tyttö...

vieras
Sievä tyttö, meilläkin on tuommoinen vähän raskaampitekoinen tyttö mutta ei läski. Älä käsitä ap väärin, siis näyttää raskaampitekoiselta kun esim. kaverinsa ja siskonsa ovat mallia heinäsirkka, äärettömän hentoisia. Se terkkari on varmaan kiinnittänyt huomiota siihen, että paino on noususuhteessa, siis ennakoinut ettei pääsis nousemaan liikaa... Mutta tyhmää siitä oli tytön kuullen puhua, sulle sanominen olisi riittänyt.

vieras
Nyt oon samaa mieltä tästä.
Mutta neuvolantädille voisi mainita (kun siellä vielä käyt) että ei ota noita juttuja puheeksi lasten kuullen. Hän ei välttämättä läskiksi sanonut tai sitä tarkoittanut vaan huomioi voimakkaan painon nousun nykyisen ja edellisen käynnin välillä varsinkin jos pituutta ei ole tullut samaan tahtiin.
Neuvolassahan käydään juuri siksi että pystyttäisin ajoissa ennakoimaan vaaratilanteet

fd
mene sinä kommettejes kanssa sinne täydelliseen perheeseesi missä kaikki on ennalta tiedetty..vai olisiko pitänyt ap odottaessa olla tietoinen että lapsi on epätasaisesti kasvanut ja juuri sellainen kuin on!

Yhteistyössä