Neiti on sitten läski????

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
ja sitten ihmetellään nuorien (erityisesti tyttöjen) syömishäiriöitä, kun tämä painon vahtaaminen alkaa jo neuvolasta!ja asiasta huomauttaa aikuiset ihmiset pienten lasten kuullen |O :headwall: |O
Niinpä! Ja riippuu ihan ruumiinrakenteesta onko tuo paino paljon! kyllä sitä yleensä itsekkin huomaa, jos sitä ylipainoa oikeasti alkaa olla...

psykologi
ja sitten ihmetellään nuorien (erityisesti tyttöjen) syömishäiriöitä, kun tämä painon vahtaaminen alkaa jo neuvolasta!ja asiasta huomauttaa aikuiset ihmiset pienten lasten kuullen |O :headwall: |O
Ihan totta puhut! Psykoterapeutin työssäni tapaan nuoria naisia ja tyttöjä, joilla on syömishäiriö. Yllättävän monilla on takanaan kokemus, että terveydenhoitaja, harrastuksen vetäjä tai pahimmassa tapauksessa vanhemmat ovat huomautelleet painosta. Joskus syömishäiriö saattaa kehittyä esim. sairaudesta, jossa joutuu syystäkin vahtimaan annoskokoja ym (esim. lapsuusajan diabetes). Lasten painoasioissa pitäisi olla niin kovin hienovarainen ja mieluiten vain asiaa esiinnostamatta terveellistyttää samalla koko perheen ruokavaliota ja esim. pitää kiinni karkkipäivistä jne.

Näinpä meillä alkoi jo vähän alta 5v. vehtailla ruuan suhteen..

En syö aamupuuroa,koska muuten lihoan. :|

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Uska:

Ei tuon ikäisen edes pitäisi tietää lihomisesta mitään. mistä hän tuollaisia on saanut päähänsä, ei kai pelkästään yhdestä neuvolakäynnistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Näin väitti terveydenhoitaja , kun käytiin kouluun lähtötarkastuksessa.
Niin ja ne mitat 118.8cm ja 27,2kg.

Hän pohti käyräänsä tuijottaen, että voisikohan annoskokoa pienentää lapsella , että käyrä ei kulkisi noususuhdanteisesti :eek: :eek:
JA lapsi on ylipainoinen. Koneen mukaan.

Ja , en sanonut mitään, koska neiti oli kokoajan huoneessa. Tosin ajattelin käydä uudestaan , kun mä unohdin ottaa yhden lapun matkaan... Sitä viedessä voisin hiukan keskustella tätin kanssa tuosta paino asiasta.

Ja onhan sitä painoa tullut 2 vuodessa (milloin oli edellinen käynti) niin kokonaiset 7kg painoa tytölle.

Lisään neidin iän... 6v 7kk.

|O |O |O |O |O |O |O |O
Vai kärähdinkö turhaan???
Mun poika 7v : 124cm ja paino tasan 26kg (Helmikuussa mitat).

Nyt voi olla hieman enemmän.. On nyt 7v 4kk.

vieras

Meijän 5v taas syö ja ottaa ruualla 3 perunaa entisen 1 sijaan, että hän LÄSKIINTYISI, koska hän ei halua enää neuvolaan 3 kk välein punnitukseen...

vieras
onkohan meidän tyttö lihava kun painoa oli 18kiloa ja pituutta 103cm.. ja siis nelivuotias kyseessä.. tasaisesti kasvaa omalla käyrällään... ei ole kukaan lihavaksi sanonut eikä minunkaan mielestäni näytä' ikätovereitaan isommalta..

vieras
Minun tyttö on 122 cm ja painaa 25 kg ja on omiin silmiinkin vähän pyöreähkö tyttö. Siis samanikäinen kuin sinun tyttösi. Olen tarjonnut nyt terveellisempiä välipaloja ja karkkipäivästä on pidetty tiukemmin kiinni, eikä jäätelöitäkään maistella joka päivä. Ulkona liikkumiseen kannustetaan, varsinkin nyt kesällä. Liikutaan paljon kävellen ja pyörillä. Helpompi painoon on puuttua aikaisin kuin liian myöhään, terkkari tekee vain työtään... En oikein ymmärrä sun suuttumistasi. Selvästihän tyttö varmaan pyöreä on?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tuon ikäisen edes pitäisi tietää lihomisesta mitään. mistä hän tuollaisia on saanut päähänsä, ei kai pelkästään yhdestä neuvolakäynnistä?
Pienet tytöt jo eskarissa puhuvat siitä mitä kantsii syödä ja mitkä piilotetaan ja laitetaan roskiin. Ja nauretaan jos joku laittaa enemmän margariinia leivälle, opetellaan laittamaan silleen, ettei ole melkein ollenkaan. Tavallaanhan se on terveellistä ja hyvä, mutta kun ei meidänkään tytöllä tosiaan mitään paino-ongelmaa ole. Mutta siellä ne alkavat toistensa vyötäröiden nyppimisen... mistä lienee opittu aihe? Pahoin pelkään, että meiltä äideiltä.

No meillä nuo ruoka-asia on luulatavasti kunnossa. Työni puolesta kun saan aina uusimmat suosituksetkin. Ja herkkuja meillä ei mätetä kaksin käsin, vaan 2x viikko VÄHÄN. koska jos mätetään 1X viikkoon niin paljon kun kykenee, on huonompi juttu minun mielestäni.

Ja jos joskus saisin tuon lapsen syömään sen suositusten mukaisen annoksen niin :saint:
Kun tuo syö noin 3 haarukallista ja kiitos , olen täysi. Ja kaikki kasvikset ja hedelmät uppoaa hyvin.

Eli jonkun mielestä vedin kilarit turhasta.... No niin sitten. Täytyy lähteä "juoksuttamaan" lasta ulos :xmas:

Mulle tuli tää sama mieleen. :| Eikö asiasta vois sit vaik vanhemman kanssa puhua yksin, jos on tarve...

vieras
Näin väitti terveydenhoitaja , kun käytiin kouluun lähtötarkastuksessa.
Niin ja ne mitat 118.8cm ja 27,2kg.

Hän pohti käyräänsä tuijottaen, että voisikohan annoskokoa pienentää lapsella , että käyrä ei kulkisi noususuhdanteisesti :eek: :eek:
JA lapsi on ylipainoinen. Koneen mukaan.

Ja , en sanonut mitään, koska neiti oli kokoajan huoneessa. Tosin ajattelin käydä uudestaan , kun mä unohdin ottaa yhden lapun matkaan... Sitä viedessä voisin hiukan keskustella tätin kanssa tuosta paino asiasta.

Ja onhan sitä painoa tullut 2 vuodessa (milloin oli edellinen käynti) niin kokonaiset 7kg painoa tytölle.

Lisään neidin iän... 6v 7kk.

|O |O |O |O |O |O |O |O
Vai kärähdinkö turhaan???
Miksi pitää ottaa nokkiin jos kuulee totuuden, että lapsella on lievää ylipainoa. Tuskin jäm sentään sanoi, että tyttäresi on läski. Se jos terveydenhoitaja huomauttaa asiasta ja tytön paino on noususuhdanteessa ei ole mikään loukkaus. Luulisi että siinä vaiheessa jokainen vanhempi suhtautuu ihan normaalisti eikä vedä hernettä nenään. Vaikkei nyt olisi hätää voi vuoden päästä painoa olla paljon enemmän jos näyttää nousussa olevan. Annoskokoihin, herkutteluun ja harrastuksiin vaikuttamalla voi asiaa auttaa, mutta "eihän minun lapseni ole pyöreä" "eihän minun lapselle ole tullut painoa kuin..." asenne on pöyristyttävä. Kyllä lasten ylipainoon pitää suhtautua vakavammin, ei ihmekään jos lihavia lapsia ja nuoria on aina vain enemmän kun vanhemmat tajuaa asian sitten vasta jos silloinkaan, kun sitä painoakin on jo ihan liikaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:

Pienet tytöt jo eskarissa puhuvat siitä mitä kantsii syödä ja mitkä piilotetaan ja laitetaan roskiin. Ja nauretaan jos joku laittaa enemmän margariinia leivälle, opetellaan laittamaan silleen, ettei ole melkein ollenkaan. Tavallaanhan se on terveellistä ja hyvä, mutta kun ei meidänkään tytöllä tosiaan mitään paino-ongelmaa ole. Mutta siellä ne alkavat toistensa vyötäröiden nyppimisen... mistä lienee opittu aihe? Pahoin pelkään, että meiltä äideiltä.
Ei meidän tytöllä ainakaan ole mitään ymmärrystä vielä tuollaisesta vaikka ekaluokkalainen onkin. Ja taatusti on kotoa opittu juttu. Miksi ihmeessä ihmiset siirtää tuon tuskan lapsilleen? En voi ymmärtää. Murehtikaa niitä läskejänne salassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:
Nää on just näitä... Meilläkin kouluuntulotarkastuksessa neiti 120cm ja 27.1kg ja terkkarin mielestä oli lihava. Siinä alko sitten tytön kuullen asiasta puhua ja kysellä ruokailuista. Tyttö otti asian tosi pahalla, alko kauhee vehtaaminen syömisen kanssa ja peilaili kotona itteesä ja sano että on läski :(
Nyt on saatu tuo asia vähän unohtumaan(tyttö menee kolmannelle) mutta vieläkin välillä sanoo itteesä lihavaks ja käy päivittäin vaakalla.
Ihan normaalipainonen on mutta pelottaa jos tulee joku syömishäiriö jo noin nuorelle.
Tää on musta tosi surullista, että aletaan lapsen kuullen puhumaan. :(
Ihmekös, että sitä syömishäiriötä on aika paljon nykyään.

Itse olin ala-asteella pullukka ja aina th opasti että mitä en saa syöda ja mitä saan. Jos olisi ollut viisaampi th, olisi soittanut kotiin ja jutellut vanhempieni kanssa, jotta olisivat saaneet järjestää vaikka ilman minua sitä ruokavaliota, kun että minä yksin olin vastuussa syömisistäni, siis pienenä lapsena.

dieetti
Tainnut tyttö olla samalla pottudieetillä kun se brittityttö eilisessä lehdessä (elää ranskanperunoilla) :D

Ei vais, oon samaa mieltä että liikaa tuijotetaan käyriä ja sit vertaillaan kun "meidän maija menee -15 käyrällä"... ja sit ihmetellään kun on anoreksiaa ja toisilla ylipainoa..

Jaa no siinäpä on miettimistä..
Voi olla kavereilta/telkkarista/kadulla ihan mistä vaan.
Ja kyllä meillä sanottiin jo 5v. neuvolassa tuosta painosta kun oli tullut 4kg vuodessa.
Neuvolassa sanottiin,että tytön kuullen että "Ei saa pakotta syömään jos tyttö ei halua.Ettei liho liikaa."

Meillä silloin ongelmana oli silloin syömättömyys.

Minun tyttö on 122 cm ja painaa 25 kg ja on omiin silmiinkin vähän pyöreähkö tyttö. Siis samanikäinen kuin sinun tyttösi. Olen tarjonnut nyt terveellisempiä välipaloja ja karkkipäivästä on pidetty tiukemmin kiinni, eikä jäätelöitäkään maistella joka päivä. Ulkona liikkumiseen kannustetaan, varsinkin nyt kesällä. Liikutaan paljon kävellen ja pyörillä. Helpompi painoon on puuttua aikaisin kuin liian myöhään, terkkari tekee vain työtään... En oikein ymmärrä sun suuttumistasi. Selvästihän tyttö varmaan pyöreä on?
En mä usko, että ap olisi niin suuttunut, jos terveydenhoitaja olisi sanonut siitä hänelle, mutta lapsen kuullen tuollaista ei saisi sanoa. Lapsi ei osaa vaikuttaa (terveellisellä tavalla) syömisiinsä, asia on vanhemman vastuulla. Tuosta tulee vain paha mieli ja ihan turhaan.

Jos jokainen mamma reagoi tuolla tavalla, kun lasten ylipainoon puututaan niin ei ihme, että ongelma (ja lapset..) kasvaa vain kasvamistaan. Mä en apn tyttöä ole nähnyt enkä tuon ikäisten mitoista tiedä, mutta harvemmin ne varmaan huvikseen huomauttelee lapsen pyöreydestä. Kannattaa ainakin ihan oikeasti mennä katsomaan jääkaappia ja miettiä, miten usein lapset syö rasvaisia ruokia, herkkuja jen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:

Olet varmasti oikeassa. Kun lapsi ei osaa ajatella, että aikuisella kuitenkin eri asia kuin lapsella.

Siksi olenkin koittanut oman dieettini pitää tytöltä "salassa" (tosin ikää vasta 3v, mut napakasti huomauttaa jos näkee etten laita rasvaa leivälle tai juo maitoa ruoan kanssa...)...

Se vielä unohtui sanoa, että meitä kun on myös luonnostaan hyvin erilaisia. Siitäkin huolimatta, että ruuat, liikkumiset jne ovat samanlaiset keskenään. Hyvänä esimerkkinä omat lapset, joista toinen tosiaan kulkee nykyisin käyrällä -14 ja toinen käyrällä 0. Aina ovat näin kasvaneet ja samalla tavalla ruokittu ja samansuuruisia annoksia syöneet ja liikutettu samalla lailla ja yhtä paljon :D

vieras
Tuolla toisessa ketjussakin ihmiset laskevat oman perheensä yhteispainoja. Minusta silloin on jo asiat aika heikosti jos tietää kuinka paljon kukakin painaa. Siinähän se oppi menee lapsillekin kun itseäänkin punnitaan ja siitä tehdään numero. Kyllä ne vaatteet kertoo jos lihoo, heittäkää puntarit metsään, teette lapsellenne palveluksen.

haloo
No meillä nuo ruoka-asia on luulatavasti kunnossa. Työni puolesta kun saan aina uusimmat suosituksetkin. Ja herkkuja meillä ei mätetä kaksin käsin, vaan 2x viikko VÄHÄN. koska jos mätetään 1X viikkoon niin paljon kun kykenee, on huonompi juttu minun mielestäni.

Ja jos joskus saisin tuon lapsen syömään sen suositusten mukaisen annoksen niin :saint:
Kun tuo syö noin 3 haarukallista ja kiitos , olen täysi. Ja kaikki kasvikset ja hedelmät uppoaa hyvin.

Eli jonkun mielestä vedin kilarit turhasta.... No niin sitten. Täytyy lähteä "juoksuttamaan" lasta ulos :xmas:
Mistä se paino sitten tulee jos tyttö syö päivässä ruokaa 3 haarukallista ja ei muuta kun hedelmiä. Siksi se oikea lämmin ruoka pitää saada syötettyä, ettei välissä tule mässyteltyä mitä sattuu kuten leipiä. Koska oikea ruoka EI lihota, ylipainon syy on usein se että lihavat ei syö kunnolla vaan mätystävät pitkin päivää aina jotain vaikkei se olisi herkkuakaan. Jos sun lapsen ruokatottumukset on pielessä ja saat siitä huomautuksen, normaali äiti alkaa miettiä kuinka voisi vaikuttaa eikä itke netissä kuinka lapsi on pilkattu läskiksi.

Yhteistyössä