naposteltavaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7.5kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7.5kk

Vieras
Mitä nami naposteltavaa saa tämän ikäiselle antaa??
Suussa on vain yksi hammas =) En suurin surminkaan ole uskaltanut antaa esim. maissnaksuja..niitä missä ei ole lisäaineita, eikä suolaa ja kuulemma sulavat suuhun.

Antaako ihmiset oikeasti keksejä tämän ikäisille? Eikö se sokeri ole jotenkin huono juttu? Vai onko niitä jotain keksejä lapsille olemassa samaan tyyliin kuin nämä maissinaksut?

Minä olen antanut niitä maissinaksuja. Tytöllä kaksi hammasta. Naksut sulaa tosi nopeasti, eikä hän kyllä ehdi niitä pureskella, kun ovat jo hävinneet. Lisäksi olen antanut ison kurkun palan jyrsittäväksi ja keitettyjä makarooneja. Mietin itsekin, että mitähän muuta voisi antaa?

Olen antanut palan kovaa näkkileipää, semmoista mikä ei murene suuhun vaan lähinnä liukenee. Ja kuoritun kokonaisen porkkanan. Pieniä paloja on kyllä molemmista onnistunut saamaan joskus irti, joten valvotusti. Lisää vinkkejä kaivataan myös täällä.

Mikset ole uskaltanut antaa maissinaksuja? Ne on oikein hyvä aloitus pureskelun oppimiseen. Maissinaksu sulaa suussa, joten tukehtumisvaara on aika minimaalinen.

Ohut suikake omenaa, päärynää, tuorekurkkua. Jopa ruisleipääkin olen antanut.

Itse suosin pitkulaisia, ohuita suikaleita, ettei vain vahingossakaan mene isoa palaa kerralla kurkkuun.
Lapsi siis minulla nyt 9,5kk, on saanut ""nakerrettavaa"" eka kerran 7kk:n iässä.

Meillä ollaan naposteltu maissinaksuja, riisikakkuja (suolattomia), keitettyjä makaronia, kurkkua, tomaattia, ruisleipää, näkkäriä, riisimuroja (pinsettiote harjoitusta parhaimmillaan!), mietoja juustoja ja hedelmiä (banaani, mandariini, kiiwi, omena). Nämä nyt tuli ensiksi mieleen. Keitettyjä vihanneksia myös voi antaa,mutta meillä ei olla vielä kokeiltu niitä. Keksipuolelta ollaan annettu marie keksejä, en tiiä saisiko antaa, mutta maalaisjärki tässäkin asiassa kehiin, eli maistelun ja jyrsimisen verran.

Meillä poika kohta 10 kuukautta. Noi juusto, mandariini ja kiiwi aloitettiin 9kk iässä, ei siis vielä 7,5kk ikäisenä.

Jos en väärin muista, äitiyspakkauksessa tulleessa kirjassa lukee, että 6kk eteenpäin saa antaa porkkanaa, omenalohkoja, banaania, kuivaa leipää. Meillä poika kohta 7kk ja kaikkia näitä maistellut sekä lisäksi maissilastuja ja vesimeloonia. Aika sottaista puuhaa vaan...

Minä olen antanut ainoastaan makaroonia keitettynä ruoan sekaan, että on vähän tuhdimpaa. Ja päärynää on saanut syödä kädestä.

Maissinaksuissa on lähinnä pelottanut, se, että jos saa suuremman palan niin mitä jos vetäisee henkitorveen sen? Ilmeisesti huoleni on turha, mutta se vain on takaraivossa minulla.

Pakko se on kai uskaltaa kokeilla sitäkin, että pääsee tästä ihmettelystä :)
Kiitti vastauksista!

Minä olen antanut pojalle satunnaisesti maissinaksuja jo 5,5 kk:n iästä! Eikä hampaita ole yhtään, edelleenkään, nyt 6,5 kk! Ne sulaa tosi hyvin suuhun, en kyllä usko että mitään tukehtumisvaaraa on!

Yhteistyössä