Meillä oli aikanaan myös roolit toisinpäin. Minä olen hyvissä mitoissa, mutta mieheni lihosi seurustelumme aikana n. 40 kg. Itseäni ei muodon muutos aluksi niin häirinnyt, mutta kun hän oli koko ajan huonolla tuulella ja väsynyt, niin alkoihan sitä vähitellen kaivata tervettä miestä rinnalle.
Yritin muutaman kerran varovasti ehdottaa yhteistä liikuntaharrastusta, jota kokeilimmekin pariin otteeseen, mutta kun se ruokailu on painonhallinnan A ja O. Jos kaveri syö joka ilta valmispitsan, vetää litran kokista, työpaikalla ties mitä pullia ja karkkeja, niin ei siinä ole oikein pelkällä liikunnalla mitään tehtävissä. Lisäksi liikunta ylipainoisena tuntui olevan hänelle äärimmäisen lannistavaa. Ensin olisi kai pitänyt saada reippaasti painoa alas, sitten vasta kunto nousuun.
Luulen, että ainoa keino, millä olisin voinut kannustaa miestäni laihduttamiseen, olisi ollut se, että olisin käynyt itse kaupassa ja tehnyt kotona terveelliset ruoat hänellekin valmiiksi. Pienen pirttihirmuuden kanssa maustettuna (Syö eiliset tähteet pois!), uskon, että se olisi vähitellen tehonnut. Kunnon kuitu ja proteiinipitoinen ruoka kuitenkin pitää sen nälän parhaiten poissa eikä aiheuta samanlaisia verensokeripiikkejä kuin sokerimunkit, ja siten myös taltuttaa vähitellen makeanhimokohtaukset.
Tosin näin jälkeenpäin sitä on helppo jossitella. Aion kuitenkin mahdollisissa vastaavanlaisissa parisuhteissa ottaa vähän enemmän ohjia käsiin ja muodostaa kestävämpiä ruokarutiineja. Ei kai sitä tarvitse ottaa mitään diktaattorin asemaa, vaan esittää vaan vähän kiinnostunutta ruoka-asioista ja oikeuttaa itselleen suurempaa asemaa keittön valtakuntaan, vaikka en ruoanlaitosta erityisesti pidäkään. Ruokailutottumuksista huomauttelu ei nimittäin tee muuta kuin hallaa. Sen pari kertaa, kun rinnastin esimerkiksi mieheni alituisen väsymyksen tai huonotuulisuuden ruokailutapoihin sain hänet vetäytymään kuoreen ja seksielämän kuolemaan taas hetkeksi täysin.
Ei ole helppoa seurustella huonosti voivan ihmisen kanssa. Oma kyky auttaa ja jaksaa vihaista miestä on kuitenkin rajallinen.