Naapurin mies tuli huutamaan minulle ja lapsilleni.

• Viestiketjun aloittaja :S
  • Ensimmäinen viesti
6 -ja 8v lapset ovat olleet pihalla "kuulantyöntöä", eli työntävät semmoista alle kilon painoista kiveä. Olen sanonut että se on ok, kunhan katsotaan ettei se lennä ketään tai mitään päin. Olen itse vahtinut ikkunasta samalla kun teen ruokaa. No, sitten oli käynyt vahinko että 6v ei ollut huomannut naapurin autoa ja noh... kivi sitten oli lentänyt suoraan sitä autoa päin. Jälkihän siitä jäi, meillä on onneksi vakuutus noiden varalle. Mutta naapuri sitten pillastui täysin, hän tuli tuohon meidän pihalle huutamaan "tiedätköhän yhtään paljon tuollainen mersu maksaa? Enemmän kuin sinun 10 vuoden palkkasi. Mikä v*ttu siinä on kun te kouluttamattomat ihmiset ette osaa kasvattaa lapsianne? Minulla itselläni on kolme lasta, ja yksikään heistä ei ole ikinä aiheuttanut mitään vahinkoa toisen omaisuudelle!" 6v rupesi itkemään ja minäkään en meinannut kestää koossa. Tuli hirveän paha mieli, kyse on kuitenkin silkasta vahingosta :/
Olen pahoillani niin teidän kuin toki naapurinnekin puolesta.
Vahinkoja sattuu ja ne korvataan, mutta silti aiheuttavat myös pahaa mieltä.

Tosin pakko sanoa, että naapuri vaikuttaa huonoine tapoineen vähän koomisellekin: KUKA oikeasti kehtaa mesota siitä mitä mersunsa on maksanut ja verrata sitä naapurinsa palkkaan?
Noloa.

"jep"
Minusta ei sentään voi vaatia, että tuon ikäisten perässä tulisi kävellä ulkona, kyllähän siinä eskari- tai kouluiässä voi hyvin ruveta omalla pihalla ulkoilemaan itsekseen. Mutta ap:n olisi pitänyt teroittaa lapsille, että tuo "kuulantyöntö" on sallittua VAIN sellaisessa nurkassa, missä ei koskaan ole autoja, eikä tule yht'äkkiä ihmisiä kulman takaa. Itse kyllä olen sen verran niuho, että kieltäisin kilon painoisen kivenmurikan viskelyn. Ihan siitä syystä, että minusta se leikin hauskuus on vähempiarvoista siihen vahinkoon nähden, mitä voi sattua. Mitä jos virhearvio olisikin tapahtunut niin, että veli olisikin yht'äkkiä siirtynyt tulilinjalle?

Kaikkia lasten päähänpistoja ei voi ennakoida, eikä kaikkia vahinkoja estää, ja elämä menee tylsäksi, jos edes yrittää. Mutta tuo on minusta vähän "accident waiting to happen". Äiti teki selkeästi virhearvion antaessaan lapsille liian epämääräisen ohjeistuksen ("mitään eikä ketään päin ei saa heittää", kun lapset eivät vielä tuossa iässä älyä huomioida kaikkea), ja naapurilla meni turhan pahasti hermo, kun karjui ja meni henkilökohtaisuuksiin. Sellaista sattuu. Naapurin auto saadaan vakuutusrahoilla kuntoon, vaikka harmia siitä tulee, eikä sitä pidä vähätellä, ja aloittajan lapsi tuskin sai mitään elinikäisiä traumoja. Ikävä tapaus, mutta syyn vierittäminen toiselle ei auta, vaikka omaa oloa helpottaisikin.

"sari"
mä olisin luultavasti huutanut kanssa tuossa tilanteessa. Kun itse sain sen käsityksen että naapuri on ensinnäkin itse joutunut tulemaan paikalle eikä kivien heittelijät ole menneet sinne pahoittelemaan.
Toisekseen aloittajan asenne tuntuu olevan todella välinpitämätön,meidän lapselle tuli paha mieli vaikka ei tehty mitään väärää.

Mulla ei ole ihan uuden karhea auto mutta se on mun auto. Jos joku siihen tahalleen heittää kiven( lasken kiven heittämisen tahalleen jo tuon ikäiseltä koska en pysty käsittämään että joku oikeasti antaisi lapselleen lupaa kiviä heitellä) niin taatusti hermostun.
Lapselle en huutaisi mutta sitähän tässäkään ei tehty.
Jos mun ovelle olisi heti tultu ja äiti olisi lapset käskenyt asiaa pahoittelmaan jaa anteeksi pyytämään,itse samalla kertoen että he kyllä maksaa,heillä on vakuutus. Niin en olisi huutanut siinä tapauksessa.

huomio
Ompa taas paljon "täydellisiä äitejä" kyllä se vahinko voi teidänkin lapsille joskus tapahtua. Mistä tiedätte kuinka kauakana ap:n lapset sitä kuulaa työnsi ? Ja tuollaisia vahinkoja varten on meillä ainakin hyvät vakuutukset.. lapset on lapsia ja vahingot inhinmillisiä.. vai ettekö ikinä ole mitään itse mokanneet ? :)
Jep, mutta tämähän ei ole vahinko, kun luvan kanssa on heitelty toisten autojen lähellä.

huomio
valitettavasti on niin, että joitakin kiinnostaa vasta kun se kirpaisee taloudellisesti. Eli lapset samaan rikosvastuuseen kuin aikuiset, eihän tuo voi noin mennä, että toiset vaan ei välitä, kun alle 15 ei ole vastuussa. Mielellään vaan laitetaan lapset jonnekin omista silmistä pois.

Nytkin ap: n naapuri itse maksaa, elli vakuutukset maksamme me kaikki ja ne nousevat, koska tällaista tapahtuu. Nytkin maksamme itsemme kipeäksi vakuutuslaskuista. Ei se ole niin, etä ap joutuu maksamaan, vaan ne maksavat, jotka hoitavat asiansa vastuullisesti.

Mun mielestä tuo ei oo mikään vastaus, että vakuutus korvaa, joko ap:n tai naapurinmiehen, eikait kukaan halua menettää bonuksiaan naapurin lasten takia? Mä en ainakaan suostuis siihen. Kauheella vaivalla ja autosta huoltapitämällä saanut täydet bonukset ja sit tarvis ne menettää toisten vuoksi ja maksella taas kalleempia vakuutusmaksuja, kun ne nyt ei muutenkaan mitkään pienet tuollaisessa autossa ole.

Järjetön
Miksi lapset oli niin lähellä naapurin autoa?
Eikö lasten pitäis leikkiä tuollaisia leikejä hieman kauempana autoista yms?

Ei muuta kun maksamaan nyt ne mersun maalaukset ja pakkeloinnit. Ei selviä muuten pienellä rahalla.

Itsellä lapset ei missään nimessä leikkis tuollaista leikkiä autojen, ikkunoiden tai minkään rikkoutuvan lähellä.

Lapsia pitää ja kuuluu kasvattaa pienestä pitäen vastuulliseksi, lapset saa leikkiä tottakai, mutta järki mukana kaikessa.

huomio
[QUOTE="hohhoijaa";24897293]Tietääköhän nämä ap:n puolustelijat paljon uusi Mersu maksaa?[/QUOTE]

Niin ja tuo ei ole pääasia, vaan se, että ap:n asenne on tosi paska.

Ja se, että miksi nämä vahingot aina menevät toisten piikkiin ja taloudellisen vahingon lisäksi saavat ap:n kaltaisilta yleensä huudot siitä miten eivät ymmärrä lapsia ja niin pois päin...

Tässä auttaisi vain täydellinen lakimuutos, eli lapset samaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Koska toisia ei kiinnosta kuin se oma taloudellinen etu, ja sehän tulee itselle kun lapset hajottavat toisten omaisuutta, eivätkä vahingossakaan ksokaan omaa.

huomio
Nythän sama jälkikasvu on muutaman vuoden päästä yläkoululaisena naarmuttamassa tahallisesti inhokkiopettajansa autoa, kun kuulevat nyt, miten se naapurin mies on niin törkeä, kun kehtaa valittaa autostaan, ja vaikka ei lasten kuullen sanoisi, niin kyllä tuo asenne tulee aivan varmasti ilmi lapsille, että he ovat kuninkaita ja saavat tehdä mitä vain.

"vieras"
[QUOTE="hohhoijaa";24897293]Tietääköhän nämä ap:n puolustelijat paljon uusi Mersu maksaa?[/QUOTE]

Ei tiedä, epäilenpä että sillä ei ole mitään väliäkään heille. Tämä teinimäinen löysä *mitä välii hei* asenne näyttää olevan myös tietyn tyyppisten vanhempien vaiva.

Tuskin maksaa
Niin, toivottavasti ap tosiaan maksaa myös muut kulut naapurille, vakuutus ei nimittäin niitä korvaa.

Ainakin:
* Sijaisauto korjauksen ajaksi, luultavasti vähintään viikko. Noin 700 euroa.
* Auton arvon lasku peltikorjauksen takia, vähintään 10% auton ostohinnasta. Arviolta noin 5000-7000 euroa. (jälleenmyynti arvo tipahtaa aika reippaasti, juurikin sen takia että korjattu kohta ruostuu helpommin)
* Korjauksen järjestelyihin menevä aika arviolta 5h á 20-40e = 100-200e

Vasta sitten kun ap on valmis korvaamaan nämä kaikki naapurille, voi hän sanoa että on hoitanut oman osuutensa.

[QUOTE="vieras";24897395]Ei tiedä, epäilenpä että sillä ei ole mitään väliäkään heille. Tämä teinimäinen löysä *mitä välii hei* asenne näyttää olevan myös tietyn tyyppisten vanhempien vaiva.[/QUOTE]

Veljenvaimon mersu maksoi 130 00 ja niin hän itse kuin miehensäkin kuolisivat häpeästä jos edes unissaan alentuisi huutamaan naapurin lapsille, että "tiedättekö mitä autoni maksaa" ja "koulutuksenne on minun koulutustani alempi."

:LOL:

• Tykkää
Reactions: Ego
"vieras"
Sanonpahan vain, että jos mulle ois käyny tuo ap:n tilanne, niin aloituksen aihe olisi ollut "voi itku, lapsi heitti kiven naapurin mersuun". Ei suinkaan että naapuri huuti mulle.

voi apua
Ap on idiootti äiti. Kasvattaa lapsiaan tyylillä: Saa tehdä mitä haluaa. Kun rikon toisten omaisuutta, on väärin että omaisuuden omistaja suuttuu. kun kerran vakuutus korvaa.

Kyseessä ei ollut vahinko, äitihän oli antanut luvan heitellä kiviä. No, näiden vanhempien ihanat tulokset ovat sitten nähtävillä koulumaailmassa. Nice :(

fff
Meillä oli naapuri, jonka asenne oli 'ei se mitään, vakuutus korvaa', aina kun hänen lapsensa jotain rikkoivat. Ja se asenne ei pitkälle kanna.

Minun melkein 8 v ja melkein 6 v lapsillani ei ole todellakaan lupaa heittää kiviä tai keppejä tai muutakaan autojen lähellä. Ei. Sellaisia leikkejä leikitään metsässä, pellolla, tms missä ei ole lähistöllä autoja, talojen ikkunoita, tai muutakaan särkyvää.

Niin ja voitte uskoa että karjuisin kovemmin kuin yksikään naapuri ikinä pystyisi, jos lapset paiskoisivat kivenmurikan autoa päin. Mersu, Lada, ei väliä. Tahallinen teko tai vahinko, ei väliä, kiellettyä se kuitenkin on.
Minä yleensä käsken rauhoittumaan, jotta keskustelu onnistuu. Jos asiakkaasi alkaa huutaa sinulle, alatko sinä karjumaan takaisin vai katsotko tilanteen mukaan miten saat asiakkaan rauhoittumaan kuuntelulle. En minä ainakaan kuuntele huutoa ja luulisi sinunkin rouva röntgenhoitaja/tuleva ammattilainen sen ymmärtävän, että huutaminen harvoin edistää asioiden selvittelyä.

fff
Lapset jos tekevät tahallisesti tollontöitä, niin yleensä hiivin paikalle ja käsken lopettamaan. Silloin ne eivät tajua juosta karkuun ja saadaanpa vielä verekseltään kiinni. Tilanteissa, joissa on jotain todella outoa ja tarvitaan yllättävää puuttumista, saatan kiinnittää huomion karjaisemalla. Nämäkin tilanteet taas on sellaisia, että niissä se huomion kiinnittäminen johonkin toisaalle on merkityksellistä.

Enkä ala edes väittämään ettenkö olisi karjunut. Olen huutanut omille lapsilleni. Mutta en ole ikinä olkoon tilanne mikä tahansa mennyt naapurilleni huutamaan hänen palkastaan, elämästään, kyvyistään tai muista... tai karjumaan päättömyyksiä lapsille. Tähän asti on kaikki asiat saatu hoitumaan keskustelulla, toisinaan tiukkasävyisellä keskustelulla.

"vieras"
onneksi itsellä sen verran kulahtanut kaara, ettei pikkuriiskut haittaa :)
Olisi jäätävää, jos auto olisi tuollainen näyttelyesine, kuin jollein tuntuu olevan. älkää hei ajelko sillä lainkaan, säilyttäkää lasilaatikossa, ettei vaan GUGAAN mene kymmentä metriä lähemmäksi teidän AUTOANNE.

ne on kulutusvehkeitä ja rapatessa roiskuu. simple.

"vieras"
Minun melkein 8 v ja melkein 6 v lapsillani ei ole todellakaan lupaa heittää kiviä tai keppejä tai muutakaan autojen lähellä. Ei. Sellaisia leikkejä leikitään metsässä, pellolla, tms missä ei ole lähistöllä autoja, talojen ikkunoita, tai muutakaan särkyvää.
Voi että mua raivostuttaa tuo "MELKEIN 8 ja MELKEIN 6" ilmaisu jota viljelet. Miksei vaan voi sanoa 5 ja 7 :O:O:O

Tulee ihan Hensku80 mieleen...Taidatkin olla sen alterego ;)

terveisin Maisa MELKEIN 35 vee

huomio
Tämän takia emme edes mieti uuden auton hankkimista. Naapurin kakarat heittelevät harva se päivä kiviä tuossa tiellä, automme vieressä. Ei tietenkään oman autonsa lähellä. Vanhemmat katselevat tyytyväisenä lastensa touhuja. Joskus ikkunassa, joskus itsekin aivan vieressä seisoskellen.
Toinen harrastus jalkapallon potkiminen tiellä auton lähellä.
Kertaakaan en ole ainakaan kuullut heitä kiellettävän, jos ovat omalta pihalta pois. Jos omalla pihalla tekevät jotain, melkeinpä mitä tahansa, niin tulee kielto, joten yleensä ymmärtävät, että vain toisten omaisuuden tuhoaminen on sallittua, ei oman.

shgkjkkj
[QUOTE="vieras";24897910]onneksi itsellä sen verran kulahtanut kaara, ettei pikkuriiskut haittaa :)
Olisi jäätävää, jos auto olisi tuollainen näyttelyesine, kuin jollein tuntuu olevan. älkää hei ajelko sillä lainkaan, säilyttäkää lasilaatikossa, ettei vaan GUGAAN mene kymmentä metriä lähemmäksi teidän AUTOANNE.

ne on kulutusvehkeitä ja rapatessa roiskuu. simple.[/QUOTE]

No sen huomaa että sun autos ei oo uus ja hyvä. Meillä on uusi ja hyvä auto turvallisuuden, helppouden ja ajomukavuuden takia... ja kyllä minäkin huutaisin jos naapurin kakara siihen kivellä heittäisi ja vielä "luvan kanssa". Kannattaa varmaan ketjun aloittajan mennä peilin eteen?!

Yhteistyössä