Naapurin mies tuli huutamaan minulle ja lapsilleni.

• Viestiketjun aloittaja :S
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="...";24893035]En ymmärrä yhtään.
Onneksi en tunne oikeasti tällaisia tyyppejä kuin n.90 % (!) näyttäisi täällä olevan!
Siis; onko nyt niin, että jos ihminen tekee virhearvion ja sen vuoksi jonkun auto (joka jonkun vastaajan mukaan voi olla toisille yhtä tärkeä kuin läheinen ihminen!) kolhiintuu, saa karjua ja nimitellä sekä itkettää lapsia (joille se on ihan oikein!).
Onneksi tunnen ihmisiä, jotka eivät rinnasta autoja ihmisiin ja jotka sallivat kanssaläheisilleen virheitä. Huh.[/QUOTE]

Ajattelin ihan samaa kun ketjua luin! Ei ole totta mitä porukkaa. Miksi painaa ihminen maahan jolla jo on paha mieli ja joka tietää että on mokannut. Kaikki mokaa joskus.

Minulla ainakin oli sympatiat äidin puolella. Vahinkoja sattuu. Hän teki virhearvioinnin. Tosi tylsää että näin kävi mutta ei se maailmoja mullista. Onneksi on vakuutus ja lapset varmasti ymmärsi että näin ei olisi saanut käydä. Ei tämä tee äidistä tyhmää tai huonoa ihmistä. Hän teki mokan ja on pahoillaan. Se siitä.

Mikään ei oikeuta naapuria huutamaan lapselle! Ei mikään! Luulisi että jos lapsi alkaa itkeä niin viimeistään silloin lopettaa. Lapsi on lapsi joka tekee vahinkoja ja niistä oppii. Tahallaan tehty asia olisi sitten ollut ihan eri juttu.

Mikään ei oikeuta naapuria huutamaan äidille. Äiti ei sitä kiveä heittänyt eikä kulkaan äiti ehdi vahtia lapsiaan 24 h. Se oli vahinko! Todella huonoa käytöstä vedota koulutustasoon tai ammattiin.

Tsemppiä aloittajalle. Kaikkea sattuu ja tapahtuu ja vahingoista viisastuu. Älä ota naapurin käytöstä niin pahasti, hän oli vihainen ja varmaan tempperamenttinen luonne. Kun tilanne rauhoittuu niin kerro vielä uudestaan että olet todella pahoillasi. Toivottavasti lapsi ei pelästynyt niin että jää pelkäämään naapuria. Yritä selittää että oli vaan vihainen ja leppyy kun aika kuluu. Pää pystyyn!

"vieras"
Tuollalailla huutaminen on asiatonta.

Ja junttimaista on rakastaa autoa enemmän kuin lähimmästään. Vihaan autoihmisiä!

Mutta typerää on myös heitellä kiviä autojen lähellä. Välillä tosiaan pitää olla "tylsä äiti".

"minna"
Jos mulle naapuri tulee tuolla tavalla karjumaan, ei sillä kauheasti asioita edistetä. Toteaisin, että jutellaan kun olet rauhoittunut. Älytön karjuminen ja haukkuminen ei kyllä johda mihinkään. Ap:n ei kuitenkaan kannata vähätellä yhtään tilannetta. Kyllä se auto saa olla joillekkin tärkeä. Ja aiheutuu siitä vaivaa, kun täytyy viedä korjaamolle. Kyllä mua kiukuttas, jos meiän autolle kävis noin. Ja jos meidän lapset heittäs kivellä toisen autoa, saisivat he kyllä rangaistuksen. Outoa, että ap:n suurin huolenaihe on kun lapsi saatiin itkemään. Miten sä ajattelit voivas estää tilanteen katsomalla ikkunasta? Sellaisessa paikassa jossa on autoja tai jotain mikä voi mennä rikki, ei heitellä kiviä.

Me oltiin kerran kylässä. Siellä oli toinenkin perhe, jonka auto naarmutettiin kivillä ihan kokonaan. Tän isäntäperheen lapset. Lasten isä vain nauroi, vakuutus korvaa. Ei komentanut lapsia mitenkään. Mä olin kyllä ihan suu auki. Jos olis ollut meiän auto, olis kyllä lapset saanu kuulla kunniansa multa. Vaikka asiallisemmin olisin sanonutkin kuin tämä ap:n tapauksen isäntä.

[QUOTE="vieras";24894475]Joku joka on seurannut palstaa pidempään, mikä tämä tyyppi on? Ihan sairasta tekstiä. Provosoiko tahallaan? Jos provo niin mitä järkeä? Tulee ihan paha olo. Mikä on asiatonkommentti? Ylittäisikö tämä rajan?[/QUOTE]

Vihapuhe = ajatusrikos. Uuskieli? Kukaan?

"hah"
Kyllä kait 6v lapsi itkee jo siitä, että vahingoitti toisen autoa,? Tajuaa sen verran, että sattu tosi paha juttu? No, enpä ihmettele kun äidinkin asenne on toi. Pyysikö lapsi(/lapset) edes anteeksi?

ggg
Rasittava ukko, mutta rasittava olet sinäkin. Ensinnäkin, ei tuo mikään vahinko ollut, vaan varsin todennäköinen seuraus kivien heittelystä. Järkevämpi ihminen olisi alun alkaen kieltänyt lapsia hettämästä kiviä autojen lähellä.... ja fiksumpi lapsi olisi tämän toki itsekin tajunnut, eli jotain perää sen miehen sanoissa oli.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24894590]Tuollalailla huutaminen on asiatonta.

Ja junttimaista on rakastaa autoa enemmän kuin lähimmästään. Vihaan autoihmisiä!

Mutta typerää on myös heitellä kiviä autojen lähellä. Välillä tosiaan pitää olla "tylsä äiti".[/QUOTE]

Tuskinpa kukaan nyt oikeasti autoaan enemmän rakastaa, kuin lähimmäistään, mutta jos tämä nyt näin ääripäähän viedään, niin ajatellaanpa asiaa sitten näin kärjistetysti:

Jos joku vahingoittaa toista ihmistä heittämällä tätä vaikkapa nyt tiiliskivellä, niin eiköhän tämän vahingoittuneen läheinen mene ja ota yhteyttä tekijään tai muuhun vastuumieheen, huuda ja raivoa hänelle.

Vaikkei auto olekaan todellakaan ihmishengen arvoinen, niin yleensä ihmiset välittävät myös omaisuudestaan - ja kunnioittavat myös toisten omaisuutta.

"vieras"
Kyllä minäkin olisin tosi harmissani, jos kallista autoa olisi typeryydellä ja huolimattomuudella vahingoitettua. Ap ei voi tietää miten vakuutusyhtiö suhtautuu tähän ja todellakaan ap:n naapuri ei voi olla mitenkään varma siitä, että ap:lla on vakuutus ja se korvaa korjauksen. Periaatteessa, kun ap voi vaikka kieltää ettei mitään tuollaista ole tapahtunutkaan ja kaikki menee mersumiehen omasta pussista.

"vieras"
En nyt millään jaksanut lukea toista sivua pidemmälle ketjua mutta..

Meillä on aina ollut sääntönä yksinkertaisesti se, että kiviä ei heitellä. Oli lapsi sitten missä tahansa ja milloin tahansa, kiviä EI heitellä. Pallot on sitä varten, eikä niitäkään saa heittää autojen lähellä.

"huh"
6 -ja 8v lapset ovat olleet pihalla "kuulantyöntöä", eli työntävät semmoista alle kilon painoista kiveä. Olen sanonut että se on ok, kunhan katsotaan ettei se lennä ketään tai mitään päin. Olen itse vahtinut ikkunasta samalla kun teen ruokaa. No, sitten oli käynyt vahinko että 6v ei ollut huomannut naapurin autoa ja noh... kivi sitten oli lentänyt suoraan sitä autoa päin. Jälkihän siitä jäi, meillä on onneksi vakuutus noiden varalle. Mutta naapuri sitten pillastui täysin, hän tuli tuohon meidän pihalle huutamaan "tiedätköhän yhtään paljon tuollainen mersu maksaa? Enemmän kuin sinun 10 vuoden palkkasi. Mikä v*ttu siinä on kun te kouluttamattomat ihmiset ette osaa kasvattaa lapsianne? Minulla itselläni on kolme lasta, ja yksikään heistä ei ole ikinä aiheuttanut mitään vahinkoa toisen omaisuudelle!" 6v rupesi itkemään ja minäkään en meinannut kestää koossa. Tuli hirveän paha mieli, kyse on kuitenkin silkasta vahingosta :/
Ymmmärrän hyvin että tulee huutamaan. Omat penikat vahditaan aina tai sitten kotona pidetään 50 000 euroa rahaa valmiina korvaamaan penikan tekosia. Ja jos joku tulee antamaan palautetta vahtimattaman penikan tekkosista, niin ei aleta syytellä sitä uhria, joka on kärsinyt penikan tekosten takia, vaan ollaan nöyränä häpeämässä omaa vastuuttomuutta ja röyhkeyttä kun penikka on työnnetty rikomaan muiden omaisuuksia. Miksi ei ollut teidän oman auton vieressä kiviä heitelemässä?

Häpeä ap!

lisäys
toisekseen, jokainen tekee lapsia vain sen verran kuin itse jaksaa niitä vahtia. On täysin väärin muita ihmisiä kohtaan että joku ei valvo omiaan. Tuossa tilanteessa olisi tuo naapuri saanut vedellä pentuja pitkin korvia, mielestni, hän saa käyttää omia kasvatuskeinojaan jos ap ei vahdi omiaan. Ei ole oikein vastuuttaa toisia vahtimaan omia penikoita.

kjk
[QUOTE="vieras";24892766] Lisäksi voi vain toivoa että korjatusta maalipinnasta ei lähde ruostevaurio liikenteeseen.[/QUOTE]

Tämä tuleva ruostevaurio on ikävä kyllä hyvinkin todennäköinen, nimim. kokemusta on...

Koulutustaustallasi ei luulisi olevan mitään tekemistä ko. asian kanssa, joten naapurin heitto siihen viitaten oli mielestäni epäsopiva, asiaton ja vieläpä tyystin aiheeseen kuulumatonkin. Kenenkään kotiovelle (?) ei myöskään tarvitsisi mennä huutamaan, asian voisi toki selvittää jossain muuallakin/jotenkin muutenkin kuin huutamalla, joskin naapurin reaktio oli mielestäni täysin ymmärrettävä.

Itse en ainakaan millään voisi väittää hyppiväni riemusta, mikäli meidän autolle vastaavaa tapahtuisi. Autohan se vain on, niin, ja vakuutushan sen kaiketi korvaisi, juu, mutta ei se silti mukavalta tuntuisi. Automme ei ole uutuuttaan kiiltelevä Mersu, mutta emme mekään siihen vaurioita halua. Niiden korjaamiseen uppoaa oma aikansa, mistä taas voisi koitua lisähankaluuksia meille.

Vaikka moni sanoo, että ”peltiähän se vain on”, niin tuskinpa kukaan moisesta yllätyksestä ilahtuisi. Yleensä ihmiset pitävät omaisuudestaan huolta mahdollisuuksiensa mukaan – niin autoista, polkupyöristä kuin moottorikelkoistakin, ja toivovat myös, että se omaisuus – olipa se sitten uusi Mersu tai vuoden -79 Lada, saisi olla rauhassa myös muiden ihmisten taholta.

Vahinko on aina vahinko, mutta kirpaisee myös auton omistajaa. En usko, että häntä erityisemmin lämmittää tieto siitä, ettei kyseessä ollut tahallinen teko. Ja vaikka vakuutus asian nyt korvaakin, niin kyllähän se harmittaa… ketäpä ei samassa tilanteessa harmittaisi?

Mielestäni ap:n olisi pitänyt katsoa lastensa leikkien perään siinä määrin, ettei tällaista olisi päässyt tapahtumaan. Jollet siltä ruuanlaitoltasi muualle ehtinyt kuin ikkunan taakse, niin ainakin sinun olisi tullut kieltää tuollaiset leikit tyystin – ainakin sellaisissa paikoissa, joissa osumisen vaara jonkun autoon – tai muualle – oli mahdollinen tai ehkä jopa ilmeinen. Eihän sitä toki aina aikuinenkaan kaikkea huomaa ja hoksaa, mutta järjen käyttö on sallittua, eikö?

On tietysti omalla tavallaan ikävää, että lapsi pillahti itkuun naapurin huutamisen johdosta, mutta onko se nyt tässä oleellisin asia? Eikö ole oleellisempaa, ettei vastaavaa enää vain saa tapahtua? Eikö lapsen tulisikin käsittää, että väärin tässä on nyt toimittu, ja tulevaisuudessa leikkien sisällöt ja paikat katsotaan tarkemmin?
Vai onko tosiaan niin, että mielestäsi tässä päällimmäisenä on se, ettei lapselle tule paha mieli?

Toki lapsi tarvitsee ymmärrystä ja turvaakin, kokemuksen siitä että on vanhemmilleen rakas, kaikesta huolimatta. Mutta tässä tapauksessa lapsella on nyt tärkeä läksy opittavanaan. On paljon sinusta kiinni, oppiiko hän sen, vai saako vakuutuksenne jatkossa korvailla enemmänkin naapureiden rikkimennyttä irtaimistoa.

Huomio
Jostain syystä nämä vanhemmat aina varovat omia kotejaan ja tavaroitaan, AINA ne kouluttamattomien vanhempien vahtimattomien kakaroiden onnettomuudet sattuvat jossain muualla kuin omassa pihassa omille tavaroille.

Huomio
Kuuluu jo kauas, kun kouluttamattomat vanhemmat komentavat lapsensa pois omasta pihasta, jotta lapsista aiheutuva, sotku, melu ja rikottu omaisuus on joko yhteiskunnan tai naapurin.

Kouluttamattomat vanhemmat ovat tyytyväisiä, vain jos omia lapsia ei näy, tai ovat vähän kauempana, että ei kuulu tai oma omaisuus ei kärsi.

Valitettavasti näin on. Alunperin en tiennyt kuka on kouluttamaton kuka koulutettu. Alkoi vähitellen itkettää tiettyjen ihmiste jälkikasvun takia. Vähitellen myös koulutustausta on selvinnyt.

Vikahan on tietysti aina sen jonka omaisuutta on rikottu, koulun, päiväkodin, .... you name it!

"huh"
Et ole tainnut äitinä ajatella asiaa pidemmälle muuta kuin että lapsillasi on kivaa.
Vie tenavasi harrastamaan sitä kuulantyöntöä läheiselle urheilukentälle jos ovat lajista kiinnostuneita.

"vieras"
meillä lapset ei saa mennä lähellekään parkkipaikkaa tai naapureiden autoa lelujen kanssa tai ilman leluja. ja jos ne menee tulee arestia.

tässsä ovat molemmat mokanneet, niin naapuri käyttäytymisellään kuin ap sallimalla kivien heittelyn.

äly hoi
Järjen köyhyyttä on antaa oikein lupa lapsille mennä heittelemään kiviä autojen luokse.
Sori mutta pakko sanoa kun itselläsi asenne sehän on vaan auto, jos naapurisi olisi ajanutlapsesi yli niin sehän oli vaan lapsi saa niitäkin uusia

jaaaa
Ompa taas paljon "täydellisiä äitejä" kyllä se vahinko voi teidänkin lapsille joskus tapahtua. Mistä tiedätte kuinka kauakana ap:n lapset sitä kuulaa työnsi ? Ja tuollaisia vahinkoja varten on meillä ainakin hyvät vakuutukset.. lapset on lapsia ja vahingot inhinmillisiä.. vai ettekö ikinä ole mitään itse mokanneet ? :)

"vieras"
Ompa taas paljon "täydellisiä äitejä" kyllä se vahinko voi teidänkin lapsille joskus tapahtua. Mistä tiedätte kuinka kauakana ap:n lapset sitä kuulaa työnsi ? Ja tuollaisia vahinkoja varten on meillä ainakin hyvät vakuutukset.. lapset on lapsia ja vahingot inhinmillisiä.. vai ettekö ikinä ole mitään itse mokanneet ? :)
mä sain noi huudot ite naapurinmieheltä kun peretin sen UUDEN mersun perseeseen parkkipaikalla. omaan ei tullu mitään kun sen takakontti jäi nätisti mun korotetun maasturin puskurin alle=) =)

mua vaan nauratti se sen vouhkaaminen, käskin viedä kotteronsa korjattavaksi ja tuoda laskun mulle kun ei se asia miksikään muutu huutamalla.... ukko jatkoi vaan kirkumista mutta lopetti sitten kun käskin kattoa että onko se lommo jo hävinny ku ääntä ainakin on lähteny niin paljon ihan turhan takia.

Yhteistyössä