Naapurin lapsi yrittää tulla meille syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lastensuojeluviranomaisetkin on ko perheessä vieraillut, mutta eivät tee mitään.
Joten MINÄ TEEN! En voi katsoa vierestä kun lapsi näkee nälkää.
Eli tavallaan mahdollistat sen, ettei vanhempien tarvitse jatkossakaan huolehtia lapsesta.

Mä tuossa tilanteessa antaisin lapselle ruokaa, JA soittelisin vanhemmille, lastensuojeluun ja kouluterkkarille vaikka päivittäin, jotta asiaan saataisiin muutos. En voisi sitoutua ruokkimaan toisen lasta päivittäin - kuka sen homman tekee sitten, jos me muutetaan pois, tai lapset ei enää ole kavereita?

Ja kun minä olin lapsi, ei ollut tapana syödä kylässä kuin erityistapauksissa. Meitä oli kymmenkunta lasta siinä naapurustossa ja ihan yleistä oli odotella toisen huoneessa tai mennä pihalle siksi aikaa, kun muut söivät. Ei edes mitenkään surullista, sillä oman äidin ruoat olivat aina parempia.. ;)

On täällä asiat varmaan ihan normaalisti. Lapsia vaan on paljon, leikkivät yhdessä, ja saavat ulkoilla vapaasti, sekä vierailla toistensa luona/pihoissa ilman mitään erillistä kyläilykutsua. Joku sitten kerjää ruokaa, suurin osa tajuaa että kun meillä on ruoka-aika niin he odottavat ulkona, ja jokainen käy pääasiassa syömässä kotonaan kun koti kerran vieressä on.

Mutta kun on niiiiiin suuri synti pyytää vain omat lapset syömään, eikä niitä kahdeksaa muuta lasta joiden seurassa omat lapset on :xmas:

Se, mitä kaverin luona tapahtuu, ei taas meidän naapurustoon liity.

No en mä kyllä ole kuullut, että missään muualla olisi tälläsiä "liikkuvia lapsikerjäläis leegioita" liikkeellä, kuin sun takapihallas.

Taitaa olla näitä alemman luokan ongelmia sun ympäristössäs aika paljon.

[QUOTE="Vieras";26312222]Omakoti alueella jossa kaikki asuvat omistus asunnoissa ei ole tuota lapsikerjäläismallia. Ongelma taitaa olla vuokralähiöissä. Itse olen vieraanvaraine omakoti asuja.[/QUOTE]

Oletpa täydellinen :)
Me kun joudutaan asumaan vaan täällä kurjassa lähiössä omistusasunnossamme :(

Meille lapsena opetettiin ihan peruskäytöstavat ja en muista koskaan pyytäneeni kavereiden luona ruokaa. Vaikka asuimmekin idyllisellä omakotitaloalueella jossa ovia ei edes lukittu ja kaikki tunsivat toisensa.
Mutta periaate oli se että kaikki söivät omissa kodeissaan. Jos kaveriperhe pyysi syömään niin silloin piti soittaa vanhemmille ja kysyä saako jäädä syömään ettei oma perhe turhaan odota tai tee ruokaa sinua varten.

Mutta silloin joo kysyttiin lupa jos lainattiin toisen tavaroita, vanhemmille kerrottiin missä ollaan, kiitettiin ja oltiin muutenkin kohteliaita, ei riehuttu kylässä ja käyttäydyttiin muutenkin ihmisiksi.

Taitaa näköjään tänä päivänä olla mission impossible saada lapsistaan opetettua tuollaisia mutta piru vie, mä ainakin yritän. Or die trying.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Eli tavallaan mahdollistat sen, ettei vanhempien tarvitse jatkossakaan huolehtia lapsesta.

En voisi sitoutua ruokkimaan toisen lasta päivittäin - kuka sen homman tekee sitten, jos me muutetaan pois, tai lapset ei enää ole kavereita?

tsot tsot, eihän nyt täydellisellä palstalla saa omilla aivoilla ajatella ja jättää lasta yhteiskunnan vastuulle.
Silloin on vaan asuttava niin kauan samassa paikassa kunnes on kerjäläisetkin ruokittu :D

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26312245]No en mä kyllä ole kuullut, että missään muualla olisi tälläsiä "liikkuvia lapsikerjäläis leegioita" liikkeellä, kuin sun takapihallas.

Taitaa olla näitä alemman luokan ongelmia sun ympäristössäs aika paljon.[/QUOTE]
Sanoinko mä, että ne kaikki kerjää? En.

Sanoinko, että en ruoki niitä kaikkia, vaikka ruokin omani? Kyllä. Eli teen juuri kuten ei kuulemma saisi - kutsun omat lapset syömään ja sanon kavereille että odottavat pihalla sen aikaa.

Muutama kerjäläinen on osunut kohdalle vuosien varrella. Ovat kasvaneet tavoistaan pois kun ikää ja ymmärrystä on tullut lisää. Ja pari pahinta muutti pois jo hyvän aikaa sitten.

[QUOTE="Vieras";26312222]Omakoti alueella jossa kaikki asuvat omistus asunnoissa ei ole tuota lapsikerjäläismallia. Ongelma taitaa olla vuokralähiöissä. Itse olen vieraanvaraine omakoti asuja.[/QUOTE]

Me asutaan vuokralla omakotitalossa omakoti alueelle :)
Pääsenkä parempien piireihin kun olen hiljaa että asutaan vuokralla?

Mutta periaate oli se että kaikki söivät omissa kodeissaan. Jos kaveriperhe pyysi syömään niin silloin piti soittaa vanhemmille ja kysyä saako jäädä syömään ettei oma perhe turhaan odota tai tee ruokaa sinua varten.
Näin myös mun lapsuudessa. Ja omat lapset soittaa & kysyy saavatko syödä kaverin luona, jos heille on siellä sapuskaa tarjottu.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
mun mielestä tässä ei pitäisi olla kysymys siitä onko VARAA tarjota, vaan käytöstavoista. Omalle lapselle olen opettanut että jokainen syö kotonaan jos ei toisin sovita. Jos esim. kaveri tulee koulusta suoraan kylään niin silloin toki välipala tms. on okei. Samoin luonnollisesti synttärit ym jutut. Meille opetettiin kotona ettei vieraat mene meidän jääkaapille eikä me mennä kenenkään jääkaapille. Ruoka-aika sovittiin ja jos kaveri meni syömään niin silloin joko lähdettiin kotiin tai jäätiin odottelemaan huoneeseen, muttei koskaan notkumaan pöydän ääreen. samaa olen toteuttanut omien lasten kanssa

Tämä on monimutkainen asia. Itse myöskin karsastan näitä kerjääjiä. Joka kerta kun meillä on, pitäisi saada jotain herkkua. En mä mun lapsellekaan anna joka päivä. Toisaala sitten olen omalta lapseltani kuullut, että siellä heille usein tarjotaan jotain makeaa. Suoraan sanottuna en pysty tietämään, kenestä ne herkuttelut siellä on lähtösin. Meillä aina muistutetaan, että ei saa kinuta kylässä ollessa mitään. Vettä saa pyytää janoonsa, mutta ei saa pyytää ruokaa tai herkkuja. Mistä sitä kuitenkaan 6-vuotiaasta voi varmaksi sanoa. Ehkä kaverukset itse juonivat, että aina kun on toisen luona kylässä, voikin saada jotain ylimäärästä herkkua sillä verukkeella, että kaverikin on täällä ja sillonkin aaaaina saadaan jotain kun ollaan toisen kotona.

Meidän perheessä ollaan tarkkoja ruoka-aikojen suhteen, joten siinäkään mielessä en haluaisi, että omakaan lapseni saisi kyläpaikoissa mitä tahansa millon tahansa. Koululaisilla varmaan on sitten enemmän näitä, että mennään koulusta suoraan toisen luokse ym. Silloin haluaisin ihan sopia tämän toisen lapsen vanhempien kanssa, kuinka toimitaan. Vuoropelillä voisi ihan hyvin aina saada ruuan toisen luona, jos näin sovitaan.

Mutta minä en halua alkaa kenenkään sosiaalitoimistoksi. Se on surullista, että kaikilla ei ole hyvät olot kotona, mutta näillä omilla resursseillani en lähtisi kenenkään säännölliseksi tukijaksi. Soittaisin jonkun muun tahon apuun. Itse olen kärsinyt liiasta epäitsekkyydestä ja vasta aikuisena oppinut pitämään rajani. En halua taakakseni reppanoita, edes lapsia, eli en uuvuttaa itseäni uhraamalla itseni. Joillekin se jonkun lapsen sijaisvanhempana toimiminen voi olla piece of cake siinä muun arjen sivussa, mutta itselleni se ei olisi. Minun rahojeni ja energiani on kuitenkin ensisijaisesti riitettävä omalle perheelleni. Ei se estä voileipää voitelemasta jollekin, joka onkin tullut meille suunnittelematta pidempiin leikkeihin. Mutta oletuksena se, että joku voisi sopimatta aina istua mun pöytääni ei ole ok. Etenkään jos ei osata edes kauniisti pyytää, enkä edes tunne koko perhettä.

Kaikista oudointa on se, että pihan lapset leikkivät tuolla ulkona ja soittavat ovikelloa saadakseen jotain syötävää. Yksikin ilmoitti ovella olevansa allerginen sille ja tälle ja tolle, mutta oliskos jotain. "Monissa karkeissa ei oo noita viljoja." Huhuh. Usein nämä kinuajat eivät edes ole lapseni ylimpiä ystäviä, vaan joitakin pihassa hengaajia.

Meillä on muuten myös oikeus syödä oman perheen kesken jäätelöä omassa pihassa ilman velvollisuutta jakaa sitä kaikille naapurin muksuille. Jos lapsella olisi kaveri vieraana, joko jätskiä ei syötäisi tämän kaverin meillä ollessa tai sitten sitä riittäisi hänellekin, jos tietäisin sen tarjoamisen olevan ok. vanhemmille. (No ehkä vähän isompien lasten kanssa ei tuollaisia tarvitse vanhemmilta kysyä.)

Mä vähän pelkään, että kun kerran antaa jotain, niin siitä ei loppua tule... Jos ne käy näissäkin rivareissa useammallakin ovella ja jos monikin antaa jotain hyvää, mahtaa olla hampaat ja kroppa muutoinkin hyvässä kunnossa...

Ja tottakai sen lapsen mieli tekee niitä naapurin herkkuja. Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen. lapsi saattaa sanoa siinä että on kamala nälkä ja ei ikinä ole saanut mitään, mutta totuus voi olla ihan toinen. ja meillä ainakin karkkipäivä on kerran viikossa....söishän tuo karkkia joka päivä jos vaan sais...

YLLÄTYS että ANATOLIAlla kokemusta tästäKIN asiasta :D

huvittaa kun käyn täällä lueskelemassa juttuja niin on eräs jolla joko omakohtasta tai tuttavan kokemus joka asiasta!

Kyllä mä olen tarjonnut lapsen bestiksellekin välillä ruokaa.
Apua.

Mun mielestä on ok tarjota hyvälle kaverille, jonka kanssa vierailutkin on tod. näk. vastavuoroista. Toivottavasti tämä bestis on vielä kohtelias eikä kinua. Ei tee mieli antaa mitään sellaiselle lapselle, jota en edes kunnolla tunne, kunhan tulee tuolta naapuritaloista ovelle vinkumaan. Ehkä en myöskään päästäisi pöytään, jos tulisi nätistikin ovelle sanomaan, että "anteeksi, saisinko syödä teillä tänään"...

[QUOTE="wieras";26312456]YLLÄTYS että ANATOLIAlla kokemusta tästäKIN asiasta :D

huvittaa kun käyn täällä lueskelemassa juttuja niin on eräs jolla joko omakohtasta tai tuttavan kokemus joka asiasta![/QUOTE]
Niin, me kaikki emme elä tyhjiössä keskellä ei mitään.

Näkökanta tämäkin... Kyllä mä muistan lapsuudestani, että aina kavereilla oli parempaa ruokaa.. :) ja siis kyse ei ole siitä etteikö mun äiti tekisi hyvää ruokaa. Tekee ihan älyttömän hyvää kotiruokaa. Kavereilla vaan sattui olemaan ne paremmat pastat ja lasanget mitä mun äiti ei koskaan tehnyt. :) Mä luulen että suurimmalla osalla lapsista on näin. Maistuu ulkona syöty ruokakin paremmalta kuin sisällä.

En anna ruokaa ellei sitten niin ole sovittu lapsen vanhempien kanssa. Sopimiseksi en katso tuota ap:n tilannetta, hah. Meillä ei ole kyse siitä etteikö ruokaa olisikin tarjota, mutta en näe tehtäväkseni ruokkia muiden lapsia.

Se, että joidenkin lapset syövät omassa kotonaan huonosti, vain leipää tms, ei ole minun asiani enkä lähtisi siitä lastensuojeluun soittamaan. Vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja ellei lapsi ole nälkiintynyt/sairas saamastaan ravinnosta niin se ei ole kenenkään ulkopuolisen asia. En ymmärrä miksi lastensuojelu pitää vetää mukaan joka seikasta. Kyllä se sitten neuvolassa/kouluterveydenhoitajalla näkyy mikäli oikeaa aihetta on.

Mun mielestä on ok tarjota hyvälle kaverille, jonka kanssa vierailutkin on tod. näk. vastavuoroista. Toivottavasti tämä bestis on vielä kohtelias eikä kinua. Ei tee mieli antaa mitään sellaiselle lapselle, jota en edes kunnolla tunne, kunhan tulee tuolta naapuritaloista ovelle vinkumaan. Ehkä en myöskään päästäisi pöytään, jos tulisi nätistikin ovelle sanomaan, että "anteeksi, saisinko syödä teillä tänään"...

Juu ei ole koskaan kinunnut. Ja muille lapsille en ole koskaan tarjonnutkaan, tolle tutulle vaan. Ollut meillä monesti yötäkin.

Asutaan omakotitaloalueella ja tässä on isoja lapsiperheitä PALJON. Meillä itelläkin on 5 lasta ja jokaisella pyörii päivittäin 1-4kaveria pihalla ja välillä sisälläkin. En ruoki heitä, enkä oleta, että omianikaan ruokittaisiin naapureitten toimesta.
Eri asia on sitten, jos jollekin tulee kaveri kauempaa, esim koulusta suoraan. Toki saa silloin välipalaa, kun omakin lapsi ottaa. Tai niinkuin eilen oli ekaluokkalaisen kaveri meillä 6h tuosta muutaman kilometrin päästä. Sai toki ruuan ja välipalan. Tosin vähän ihmettelin, et sai olla niin kauan, ku oli ekaa kertaa meillä kylässä, enkä oo ikinä edes jutellu hänen vanhempiensa kanssa.

Välillä joku naapureitten lapsista on vailla kenkiä, hanskoja, villasukkia yms lainaan, kun omat on kastunu, niin oon passittanu kotiin hakemaan. Kastuu niitä omillakin ihan tarpeeksi, joten en noille lähialueen lapsille lainaa. Enkä kyllä halua, et omatkaan lainaa naapureista, kun kotiin on ihan yhtä lyhyt matka.

Sitten taas se samainan eilinen tytön kaveri kasteli kenkänsä meillä ollessaan. Lainasi tytön vanhoja kenkiä, jotka mahtui, ettei tarvinu olla märissä. Mut laittoi omansa sitten lähtiessä jalkaan.

Riippuu niin tapauksesta. Mua ärsyttää eniten ne herkkujen kerjääjät. Siis kun omat tietää, ettei meillä tosiaankaan syödä herkkuja päivittäin eivätkä niitä pyydäkään. Niin kaveri käskee sitten kysymään jäätelöä, limukkaa, keksiä yms. En anna, jos ei oo tarkoitus muutenkaan niitä ottaa. Vettä saa aina, jos on jano, kuka vaan.

[QUOTE="kysyn";26312658]Mitä salaista teidän kaapeissanne sitten on jos lapsi ei saa ruokaa edes suuhunsa etsiä :O[/QUOTE]

Käytöstavat? Missä ne on? Kyläpaikassa ei tongita kaappeja, ei lapset, eikä aikuiset, vaikkei niissä mitään salaista olisikaan.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
[QUOTE="kysyn";26312745]Mutta jos heillä on oikeasti hätä ja nälkä :O[/QUOTE]

Silloin voi kysyä minulta kohteliaasti, että voisiko saada jotain. Mutta kaapeille ei mennä.

Yhteistyössä