Naapurin lapsi yrittää tulla meille syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26320118]Omat lapset syö sitten paremmin kun kaveri syömässä kanssa. En kyllä heti ajattelis että eikö se nyt muka saa kotona ruokaa. Vai onko teillä niin tiukilla että ei riitä ruuista vieraille![/QUOTE]

Mitäpä tuumisit, jos työkaverisi pimpottaisi joka päivä ovikelloa juuri kun olette alkamassa syömään päivällistä? Toteaisi vaan että ai teillä onkin juuri ruoka, johan tässä alkaakin hiukoa! Kuinka kauan sä katselisit tällaista? Alkaisitko sitten vaan ostaa kiltisti kaupasta työkaverillekin oman pihvin, vai onko teillä niin tiukilla että ei riitä ruuista vieraille?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Jos kyse olis yksittäisistä kerroista silloin tällöin niin ihan ok ja tottakai antaisin ruokaa jos sitä on. Mutta kyllä muakin rupeis ärsyttämään jos lähes joka päivä tullaan meille syömään. Ja minusta ei lapsen "saa" ruokaa kylässä kinua, ottaa saa jos tarjotaan toki.

Muistan pienenä kun kauhisteltiin yhtä kaveria, joka meni toisen kaverin luona hakemaan oma-aloitteisesti jogurttipurkin kaapista. Oltiin sekä vanhemmat, että lapset vähän huuli pyöreänä. Oltiin jotain n.10v eikä ikinä oltais kehdattu toisen kotona mennä suoraan jääkaapille kysymättä. Oltiin mekin jotain tapoja selvästi opittu, toisin kun tämä yksi kaveri.:D

Tuollainen yksipuolinen vieraiden ruokkiminen vaikuttaa kyllä enemmän hyväksikäytöltä (sen kaverin vanhempien taholta siis). Mä en tiedä miten suhtautuisin tuollaiseen tilanteeseen, kun ei ole kohdalle osunut: lapsia on ruokittu puolin ja toisin, jos ovat sattuneet ruoka-aikaan paikalla olemaan, ja välipalaa on tarjottu aina (sekä me lasten kavereille että kaverien kotona meidän lapsille). Inhottava tilanne teillä - saisko mitenkään selville, onko kyse vain piittaamattomuudesta ja tapojen puutteesta, vai onko lapsen kotona jotain hullusti? :(

Björn - pieni. En ole sanonut, että ovat syöneet meillä joka päivä... Vaan silloin kun ovat talossa ja laitan ruokaa ja jos on nälkä niin meillä saa pöytään istua... Voi pyhä jysäys...

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;26320593:
Björn - pieni. En ole sanonut, että ovat syöneet meillä joka päivä... Vaan silloin kun ovat talossa ja laitan ruokaa ja jos on nälkä niin meillä saa pöytään istua... Voi pyhä jysäys...

Vihdoin olet asian ytimessä! Teille kutsumattomien vieraiden ruokkiminen ei siis ollut päivittäinen ongelma. Toisille se on arkipäivää!

Pidät minua näköjään idioottina, mutta se olet kyllä sinä, joka et oikein ole kartalla siitä, missä tässä ketjussa puhutaan. Että voi pyhä jysäys vaan sinullekin.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;26320593:

Salli mun nauraa. Sun näpäytyksesi meni aivan harakoille. Et vissiin tajunnut, että sua näpäytettiin juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26320842:
Vihdoin olet asian ytimessä! Teille kutsumattomien vieraiden ruokkiminen ei siis ollut päivittäinen ongelma. Toisille se on arkipäivää!
Aamen, perkule.

Tai siis se olisi arkipäivää meilläkin, ihan joka ikinen päivä saisi ruokkia useamman suun omien lasten lisäksi, jos siihen ryhtyisin. Mutten ryhdy. Nytkin kiitin lasten kavereita seurasta & kutsuin vain omat muksuni syömään (ei, ei ne 3 kpl kavereita kerjänneet ruokaa tai mitään, mutta olivat paikalla, ja ihan sikatörkeästi jätin heidät kutsumatta pöytään, eikä ne tuntuneet traumoja siitä saavan).

• Tykkää
Reactions: Björn
Meillä on itsellämme neljä lasta. Joskus kaikilla neljällä on ollut omia kavereita kylässä juuri ruoka-aikana. Ainahan ei kaikkea ruokaa ole koko porukalla mutta olen sitten tehnyt jälkkäriksi jotain mistä riittää varmasti kaikille.

Mulla on välillä hyvä kun ruokaa mulle ja lapselle joten en todellakaan vähistä rahoista ruoki muidenkin lapsia. Ja muiden vanhemmat käyvät töissä ja perheessä kaksi elättäjää.

Emme yleensä tarjoile vieraille lapsille. Jos tarjoilisimme, ruokavieraita olisi joka päivä. Meillä on lähes aina vieraita lapsia pihalla. Emme kertakaikkiaan voi hankkia vaikka 9kpl jäätelöä tai tehdä isoa kattilallista ruokaa ihan aina. Tekisimme konkurssin. Emme ole suunnitelleet, että perustamme ilmaisen ruokaravintolan.

Luulen, että näin ajattelee muutkin, joilla käy paljon lapsivieraita, joilla on paljon eri-ikäisiä lapsia ja ovikello soi tiuhaan tahtiin. Välillä on pakko sanoa, että ei, nyt meillä on oman perheen ilta tai päivä.

Pyydän omat lapset syömään ja tarjoan vain sille lapselle, jonka vanhemman kanssa kyläilystä ja ruokailusta on sovittu.

Joskus ilmoitan, että teen pannarin, jota riittää kaikille. Tai vien mehut ja keksit ulos ja sanon, että olkaa hyvät, tässä on teille pikku syötävää. Mutta nuo on poikkeuksia.

• Tykkää
Törkeitä ootte suurin osa, ja ihme ruoan laskemista jossain perheissä, oletteko kuulleet sanan vieraanvaraisuus?
Annatteko omille lapsille lisää ruokaa jos pyytävät?
Jättäkää syömättä tai syökää itse sen verran vähemmän (tekis monelle palstalaiselle vain hyvää. ;) ) jotta lasten kavereillekkin riittä.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta aloitusviestistä mulle tuli ainakin mieleen sellainen että jos teillä vain sattui olemaan tänään parempaa ruokaa kuin kotona. Tuosta jogurtin pyytämisestä tuli mieleen että jos heillä ei syödä esim kuin maustamatonta jogurttia ja sokerijogurtti on lapsesta herkku ja tiesi että teillä on sitä (en tiedä onko), niin halusi sitten herkkua. Sitten ruoasta yleensä tuli mielen että ehkä teidän päivällisestä tuli vaan hyvät tuoksut, tai se oli jotain lapsen lempiruokaa jota ei saa kotona ja lapsi halusi siksi jäädä syömään.

Tai voi pelkästään riittää syyksi että kotona oli tänään jotain pahaa ruokaa jota lapsi ei halunnut syödä, esim. kalakeittoa, ja lapsi ois halunnut syödä teillä jotta ois voinut sanoa kotona ettei jaksa syödä (ois halunnut syödä vaikka sitten sitä jogurttia oli se maustamatonta tai ei). En siis usko ollenkaan että kyseessä on se että lapsen kotona ei anneta ruokaa. Itse halusin usein syödä lapsena kaverin luona kun tiesin että kotona odottaa jotain kalaruokaa, josta en pitänyt

Mulla itselläni oli tapana pienenä lapsena ilmoittaa kylään mennessä, etten ole ikinä saanut ruokaa, joten en mä kovin tosissani ottaisi lasten kinuamisia. :D
Tietty jos on kaveri sovitusti vaikkapa koko päivän kylässä niin totta kai sellaselle sit tarjotaan ruokaa siinä missä omallekin, mutta en mä alkaisi koko naapurustoa ruokkimaan. :D

Mä kyllä tarjoan myös lapsen kavereille samaa mitä me muutkin syödään, jos se vaan sopii heidän vanhemmilleen. Jos jotain ruokaa olisi joku tietty määrä varattuna, saattaisin muuttaa suunnitelmia ja tehdäkin jonkun muun ruoan, vaikkapa riittoisan keiton ja jättää ne pihvit vaikka seuraavalle päivälle. Siitä en tykkää, jos käydään itse jääkaapilla. Sekin saattaisi olla rasittavaa, jos sitä ruokaa koko ajan vinguttaisiin, tosin yleensä itse kysyn et haluaako lapset jotain välipalaa.

Tyttären kaverit kyllä pyysin syömään jos vaan ruoka-aikaan meillä olivat. Mutta ihan eri asia kuin ap:lla, eli meillä ei ollut sitä ongelmaa että aina olis pitänyt olla vieraita ruokkimassa. Eli ymmärrän hyvin että tympii, varsinkin jos vielä on sellainen röyhkeä tapaus että kinuaa jatkuvasti herkkuja tai muuta semmosta. Että ei osata edes nätisti pyytää. Nykyajan tenavat tuntuvat olevan aina vaan röyhkeämpiä...

[QUOTE="vieras";26322512]Tyttären kaverit kyllä pyysin syömään jos vaan ruoka-aikaan meillä olivat. Mutta ihan eri asia kuin ap:lla, eli meillä ei ollut sitä ongelmaa että aina olis pitänyt olla vieraita ruokkimassa. Eli ymmärrän hyvin että tympii, varsinkin jos vielä on sellainen röyhkeä tapaus että kinuaa jatkuvasti herkkuja tai muuta semmosta. Että ei osata edes nätisti pyytää. Nykyajan tenavat tuntuvat olevan aina vaan röyhkeämpiä...[/QUOTE]

^^Mennyt aikamuoto koska tyttäreni on jo aikuinen :)

Minusta ei tarvi vieraille tarjota ruokaa, mutta jotain pientä voi tarjota joskus, ihan kuin aikuisillekin tarjotaan usein kahvit, niin jotain vastaavaa pientä. Vaikka teetä tai mehua, pari keksiä tai hedelmä yms.

[QUOTE="Vieras";26312222]Omakoti alueella jossa kaikki asuvat omistus asunnoissa ei ole tuota lapsikerjäläismallia. Ongelma taitaa olla vuokralähiöissä. Itse olen vieraanvaraine omakoti asuja.[/QUOTE]

Sepä kiva. Seuraavaksi voisit opetella kirjoittamaan yhdyssanat oikein.

Ei voi muuta kuin ihmetellä missä ihmeen getoissa te oikein asutte, kun pitää koko ajan kaikki mahdolliset pihan lapset ruokkia. Ja niinhän se on, olet kiltti yhdelle niin heti alkaa pihalla juoru kertoa, että toi naapurin mamma jakaa ruokaa!

Ihan oikeesti aikuiset ihmiset, toisten lapsilta vaaditte niitä käytöstapoja, ja kilvan haukutte niiden vanhempia minkä kerkiätte, mutta itse olette niitä käytöstaidottomia ja sympatia köyhiä oman edun vahtijoita henkeen ja vereen.

Mun muistot lapsuudesta on niin erilaiset. Naapureilla "joutui" välillä ruokapöytään kun sitä oikein vaadittiin. Kaverin äiti teki kysymättä meille välipalaa ja kyseli kuulumisia. Meidän kotoa käytiin hakemassa pullaa ja mehua.. Aijai, oli se aikaa, eikä kukaan nääpureista köyhtynyt sossun luukun asiakkaaksi.

No toisilla on näköjään aina köyhempää, ainakin henkisesti.

Miksi ihmeessä pitäisi ruokkia toisten lapset? Ja vielä jättää itse syömättä sen takia :O Kuolisin nälkään jos aina antaisin oman ruokani vieraille muksuille. Ei hemmetissä, meillä syö vain tasan oma porukka. Ja jos on sovittu kaverin vanhempien kanssa, likan kaveri saa syömistä. Puolin toisin... Muut saavat syödä kotonaan.
Sanokaa julmaksi, mutta mielestäni jokaisen kuuluu syödä kotonaan, ja on vanhempien tehtävä ruokkia lastaan.

Yhteistyössä