Mustalaiset

älä yleistä!
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka palstalainen on romani?
En tätä sano. Moni kyllä tietää, mutta ei ole mun asia kertoa eteenpäin. =)

Tässä tapauksessa muuten yläkerran naapurit olivat ottaneet valkoihoisen, normaalin naisen vangikseen muutamaksi kuukaudeksi. Kiristivät rahaa, pahoinpitelivät jne. Että mie rakastan manneja. :headwall: Mitä hyötyä manneista on? En ole nähnyt ketään niistä missään töissä, esim. kaupan kassana, roskakuskina tai muutenkaan.
Minä olen töissä kaupassa opiskeluni ohessa, siskoni on hoitamassa vanhuksia palvelukodissa, veljeni on yrittäjä, yksi siskoni on viikko sitten saanut lapsen ja on äitiyslomalla töistään. Inhottavaa yleistämistä! Kyllä minäkin tunnen huonosti käyttäytyviä romaneja, mutta jos totta puhutaan niin minä tunnen enemmän huonosti käyttäytyviä valkolaisia. Kerrankin kun kävimme serkkujeni kanssa vankilassa laulamassa, niin ihan katsomalla katsoin niin suurinosa vangeista oli valkolaisia, vankilassa ei olla suotta! Moni sukulaiseni on joutunut muuttamaan pois talosta jossa asuu näitä kauheita narkkareita ja juoppoja, tulevat yöllä hakkaamaan ovia ja latomaan uhkauksia, vaikkei sukulaiseni mitään pahaa ole tehneetkään! Se on kauheaa kun joutuu yön selkään lähtemään karkuun omasta kodistaan, lapset vaan napattava mukaan ja mentävä! Serkkuani kerran jopa yksi narkkari tuli ja pisti neulalla jalkaan kun käveli kotiinsa! Onneksi ei saanut mitään tartuntaa, se olisi ollut kauheaa! Minusta yleistäminen on erittäin tyhmää, onhan olemassa hyvin käyttäytyviä valkolaisiakin, mutta on sitten näitä kauheita rettelöitsijöitäkin! On olemassa hyvin käyttäytyviä romaneja, mutta on myös olemassa huonosti käyttäytyviä! On olemassa hyvin käyttäytyviä tummaihoisia, mutta on olemassa myös huonosti käyttäytyviä! Voisin jatkaa tätä loputtomiin, ymmärrättekö!?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja älä yleistä!:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Kuka palstalainen on romani?
En tätä sano. Moni kyllä tietää, mutta ei ole mun asia kertoa eteenpäin. =)

Tässä tapauksessa muuten yläkerran naapurit olivat ottaneet valkoihoisen, normaalin naisen vangikseen muutamaksi kuukaudeksi. Kiristivät rahaa, pahoinpitelivät jne. Että mie rakastan manneja. :headwall: Mitä hyötyä manneista on? En ole nähnyt ketään niistä missään töissä, esim. kaupan kassana, roskakuskina tai muutenkaan.
Minä olen töissä kaupassa opiskeluni ohessa, siskoni on hoitamassa vanhuksia palvelukodissa, veljeni on yrittäjä, yksi siskoni on viikko sitten saanut lapsen ja on äitiyslomalla töistään. Inhottavaa yleistämistä! Kyllä minäkin tunnen huonosti käyttäytyviä romaneja, mutta jos totta puhutaan niin minä tunnen enemmän huonosti käyttäytyviä valkolaisia. Kerrankin kun kävimme serkkujeni kanssa vankilassa laulamassa, niin ihan katsomalla katsoin niin suurinosa vangeista oli valkolaisia, vankilassa ei olla suotta! Moni sukulaiseni on joutunut muuttamaan pois talosta jossa asuu näitä kauheita narkkareita ja juoppoja, tulevat yöllä hakkaamaan ovia ja latomaan uhkauksia, vaikkei sukulaiseni mitään pahaa ole tehneetkään! Se on kauheaa kun joutuu yön selkään lähtemään karkuun omasta kodistaan, lapset vaan napattava mukaan ja mentävä! Serkkuani kerran jopa yksi narkkari tuli ja pisti neulalla jalkaan kun käveli kotiinsa! Onneksi ei saanut mitään tartuntaa, se olisi ollut kauheaa! Minusta yleistäminen on erittäin tyhmää, onhan olemassa hyvin käyttäytyviä valkolaisiakin, mutta on sitten näitä kauheita rettelöitsijöitäkin! On olemassa hyvin käyttäytyviä romaneja, mutta on myös olemassa huonosti käyttäytyviä! On olemassa hyvin käyttäytyviä tummaihoisia, mutta on olemassa myös huonosti käyttäytyviä! Voisin jatkaa tätä loputtomiin, ymmärrättekö!?
Aika kova suoritus se olisikin 10.000 mannelta jos heitä olisi vankilassa enemmän kuin valkolaisia. Suhteellisesti ottaen manneja on moninkertainen määrä lusimassa, onhan joka toisella aikuisella mannemiehellä rikosrekisteri.

tarkemmin ajateltuna
mannet varastaa eikä koskaan tee kunnon töitä! joutas kokonaan pois suomesta se sakki!

vai onko joku nähny mustalaisen esim. kaupan kassalla tai muualla??

ihan sama onko puoliksi mustalainen vai kokonaan, jossain vaiheessa miehet istuu linnassa ja akat pyörii kaupoissa hameenhelmat heiluen täynnä tavaraa.
Olen nähnyt mustalaisia torilla, parkkipaikoilla, baarissa, bussissa, kioskilla, terveyskeskuksessa, kaupassa. Vaan en ikinä kaupan kassalla töissä, enkä muutenkaan missään tekemässä minkäänlaisia töitä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tarkemmin ajateltuna:
mannet varastaa eikä koskaan tee kunnon töitä! joutas kokonaan pois suomesta se sakki!

ihan sama onko puoliksi mustalainen vai kokonaan, jossain vaiheessa miehet istuu linnassa ja akat pyörii kaupoissa hameenhelmat heiluen täynnä tavaraa.
Olen nähnyt mustalaisia torilla, parkkipaikoilla, baarissa, bussissa, kioskilla, terveyskeskuksessa, kaupassa. Vaan en ikinä kaupan kassalla töissä, enkä muutenkaan missään tekemässä minkäänlaisia töitä.
Tunnistatko edes heitä silloin kun he ovat asiakaspalvelussa? En usko että tunnistat.

älä yleistä!

Moni romaninainen on hoitoalalla työssä, eli siis vuodeosastoilla ja vanhuksia hoitamassa. Ainakin minun sukulaisistani moni mies on taas töissä hevosten parissa. Kouluttaa ravihevosia, kengittää, pitää tallia jne.. Myös ihan normaaleissa töissä on sukulaismiehiäni, talonmiehinä, kaupungilla töissä jne.. Ja minä olen töissä kaupassa, vähän niinkuin vaatekaupassa :)

älä yleistä!

Tunnistatko edes heitä silloin kun he ovat asiakaspalvelussa? En usko että tunnistat.
En usko minäkään että tunnistaa, minulta on esimerkiksi saatettu kysyä että olenko minä intialainen tai ranskalainen kun olen ulkomaalaisen näköinen ;) :D

Kaikenvärisissä ja syntyperästään huolimatta löytyy kaikenlaisia ihmisiä. On täysin uskomatonta että ihmiset leimaavat tällä tavalla toisia. Ennakkoluuloja ennakkoluuloja, mitä jos meistäkin alettaisiin ennakkoluulemaan |O Ollaanhan mekin tehty jos minkälaisia rikoksia, tappoja ja murhia, ryöstöjä ymv. Miksi meitä kohtaan ei käyttäysytä niin, tai ranskalaisia kohtaan. Siellä on uutisten mukaan tapahtunut muutaman vuoden sisällä lasten tappamiset. Miksi heitä yleistetä?

Miksi?? Kaikki meistä maailman ihmisitä ja roduista on tehny jotain pahaa ja hyväksymättömää. Siltikin meistä löytyy ihania ihmisiä =)

26
Mun kokemukset ovat tässä: Olin 16.v kassalla töissä vaatekaupassa, jolloin ryhmä romaninaisia tuli liikkeeseen ja minua harhauttamalla varastivat vaatteita hameensa alle. Lisäksi Helsingin metrossa jatkuvasti rautatientori-sörnäinen välillä jatkuvasti liikkuu nuoria romanipoikia, jotka ovat selvästi huumausaineiden vaikutuksen alaisia ja uhottelevat toisiaan puukoilla. Bussissa olen nähnyt romanityttöjä, jotka jo 8-10 vuotiaina näyttävät pikkulutkilta ja jotka jatkuvasti herättävät huomiota kovalla naurulla ja epäsopivalla käytöksellä, nauravat muille bussissa istuville naisille yms. Minua haittaa enemmän se turvattomuuden tunne, jonka tunnen heidän lähellä ja joka on ansaittua heidän puolelta (puukot esillä, huumausaineet yms.). Joo, ei yleistetä, mutta suurin osa kantaväestöstä ei käyttäydy tuolla tavalla, vaikka heitäkin on. Romaneista suurin osa julkisesti käyttäytyy tuolla tavalla, siitä turvattomuuden tunne.

vieras
Minulla ei ole muita väestönryhmiä kohtaan ennakkoluuloja kuin somalialaisia. Uskon että suomessa olevista somaleista suurempi osa on huonoja kuin hyviä. En kuitenkaan tuomitse heitäkään yksilötasolla, mutta olen kyllä varovainen. Kaupassa toki seurataan mustalaisnaisia hameineen tarkemmin, mutta niin muitakin joiden vaatteissa on paljon piilopaikkoja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fiviann:
Kaikenvärisissä ja syntyperästään huolimatta löytyy kaikenlaisia ihmisiä. On täysin uskomatonta että ihmiset leimaavat tällä tavalla toisia. Ennakkoluuloja ennakkoluuloja, mitä jos meistäkin alettaisiin ennakkoluulemaan |O Ollaanhan mekin tehty jos minkälaisia rikoksia, tappoja ja murhia, ryöstöjä ymv. Miksi meitä kohtaan ei käyttäysytä niin, tai ranskalaisia kohtaan. Siellä on uutisten mukaan tapahtunut muutaman vuoden sisällä lasten tappamiset. Miksi heitä yleistetä?

Miksi?? Kaikki meistä maailman ihmisitä ja roduista on tehny jotain pahaa ja hyväksymättömää. Siltikin meistä löytyy ihania ihmisiä =)
Kaikki kansat tekevät pahaa, toiset kansat vain tekevät sitä selvästi enemmän.

natalia
VOIH, niin monta kertaa saa kuulla mustalaisista jotka käyttäytyy kuten idiootit, ja kun heille siitä jotain sanoo, muututaan rasisteiksi.
oon niin kyllästynyt , itse olen mustalainen, enkä voi ymmärtää miten joku voi käyttäytyä niin huonosti, ja vielä kasvattaa omat lapsensa käyttäytymään samalla tavalla. Uskon että tulevaisuudessa romanit on sukupuuttoon kuoleva laji, kulttuurinsa perusteella. kaikki laimenee ajan myötä. toivon ainakin niin.

tarkemmin ajateltuna

Ei varmaan sitten tunnista, mikäli eivät käytä niitä pukujaan ja korujaan töissä.

uuno
Menisivät töihin!
Sitten vinguttas, että romanit vie kaikki työpaikat.
Sitä pelkoa ei ole että mustalainen tekis töitä. Sossusta saa kaiken tekemättä mitään.
vatteisiinkiin saavat erikseen rahaa toisin kun tavis suomalainen sillä se on vaan tuo perusosa jolla pitää maksaa niin tv luvat kuin elämiset puhelinlaskut ja ne vaatteetkin

ok
Menisivät töihin!
Sitä pelkoa ei ole että mustalainen tekis töitä. Sossusta saa kaiken tekemättä mitään.
samaa voi sanoa valtaväestöstäki et sossosta ne rahat saa, kuinka paljon on työttömiä valkoihoisia suomessa, ne kaikki käyvät myös sossossa

--
Ihan vaan todetakseni, että jos kaupan edessä on invalidipaikka ja siihen pysäköi joku ei-invalidi, niin suurella todennäköisyydellä se on juuri romani. Että mistä se sitten johtuu, että hyvin suuri osa heistä ei katso sääntöjen ja ohjeitten koskevan itseään?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Ihan vaan todetakseni, että jos kaupan edessä on invalidipaikka ja siihen pysäköi joku ei-invalidi, niin suurella todennäköisyydellä se on juuri romani. Että mistä se sitten johtuu, että hyvin suuri osa heistä ei katso sääntöjen ja ohjeitten koskevan itseään?
Minusta taas ne ovat yleensä olleet alle kolmekymppisiä nuoria suomalaisia miehiä. Usein he jopa jättävät autonsa oven eteen missä ei edes ole parkkipaikkaa. Autoina heillä on yleensä joko bemari tai mersu. Mustalaisia taas näkee todella harvoin noilla paikoilla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Menisivät töihin!
samaa voi sanoa valtaväestöstäki et sossosta ne rahat saa, kuinka paljon on työttömiä valkoihoisia suomessa, ne kaikki käyvät myös sossossa
"Sossosta":D:LOL:

Tai
Menisivät töihin!
Tai sitten pääsevät nuorina eläkkeelle ihan mistä vaan syystä. Valkolaisella pitää kyllä olla likipitäen pää kainalossa päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle.

just
Alkuperäinen kirjoittaja --:
ja rasisti olet jos tästä huomautat!
Ja miksi niiden muijien pitää ottaa ne kärrit kaupassa missä on se vauvan turvakaukalo, eiköä sen käsilaukun voi laittaa sinne kärriin tai kantaa käsissä, se kaukalo mikään mannejen käsilukkujen säilytyspaikka ole.

Yhteistyössä