Mustalaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mullakin on vain hyvää sanottavaa romaneista :) Hyvä ystäväni on vain puoliromani ja töissä olen jatkuvasti tekemisissä työkavereideni kanssa joista 2/3 on romaneja. Jos jokin ärsyttää niin se on se että teen jatkuvasti etikettivirheitä vaikka kuinka yritän muistaa kuinka tulee erilaisissa tilanteissa toimia.. huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mullakin on vain hyvää sanottavaa romaneista :) Hyvä ystäväni on vain puoliromani ja töissä olen jatkuvasti tekemisissä työkavereideni kanssa joista 2/3 on romaneja. Jos jokin ärsyttää niin se on se että teen jatkuvasti etikettivirheitä vaikka kuinka yritän muistaa kuinka tulee erilaisissa tilanteissa toimia.. huoh.

Missä olet töissä? Hevostallilla?

Naapurissa asui. Erittäin äänekkäitä, jos eivät itse ole kotona niin laittavat yökausiksi radion päälle. Sitä varten täytyy sitten talkkari kutsua se sammuttamaan. Silloin kun olivat kotona niin talossa erittäin paljon vieraita AINA. Pummaamassa jotain; milloin autokyytiä, milloin tupakkaa.

Etelä-Suomessa asuessani mulla oli aivan erilaiset näkemykset mustalaisista, mun veli aikanaan seurusteli just romanitytön kanssa ja tulin sitä kautta tuntemaan muita sukulaisia kun niitä kävi mun veljen luona, moikkaavat vieläkin kun sinnepäin mennään ja satutaan näkemään. Mutta täällä asuessani en ole pahemmin viittinyt mustalaisten kanssa ollaan missään tekemisissä ja on montakin syytä jota en tässä lähe erikseen selittelemään. Ja paljon tuo kränää just mustalaisten ja valkolaisten välille se että mustalaiset menee hienoilla autoillaan sossuun ja saavat sieltä kaiken mahollisen juopoista puhumattakaan mutta kun joku valkolaisista menee sossuun puhuu että olis tarvetta jollekin niin ruvetaan ehottelemaan kaikenlaista typerää, eli siinäkään ei ole tasapuolisuus valttia. Kyllä mä tunnen paljon täältäkin noita mustalaisia ja moikataan tietty kun nähään ja jutellaan mutta se ärsyttää kun naiset heti rupeevat kauppaamaan kaikenlaista kun oot joskus yheltä romaninaiselta erehtynyt aikanaan ostelemaan niin muutkin sitten luulee että oon helppo nakki siinä suhteessa mutta oon sanonutkin heille suoraan että en tartte mitään eikä oo rahhoo ostaa vaikka olisikin yms.
Ja kun asuin kaupungin vuokrarivitalossa viimeksi ennen tähän muuttoa niin yhen naapurin kanssa päätettiin että jos mustalaisia muuttaa samaan lähiöön niin sieltä kyllä lähtee kaikki muut, oli ilmeisesti jutellut muidenkin asukkaitten kanssa tää samainen naapuri. Mä sitten kerroin isännöitsijälle mielipiteeni että mitä mieltä ollaan mustalaisista niin sanoi että täytyyhän heidänkin jossain asua mutta mä sanoin että laita muualle niitä asumaan jossa niitä on jo ennestään muutenkin. Että tällasta.

pyrin siihen että en leimaa mitään ryhmää rodun, uskonnon, poliittisen näkemyksen tai minkään muun seikan perusteella. Yritän tuntea ihmiset ihmisinä. ja ne mustalaiset ketä tunnen paremmin, niin heistä ei ole sen negatiivisempaa sanottavana kuin valtaväestöstä. kaikissa ryhmissä on kaikenlaisia. positiivisena juttuna näistä tutuista mustalaisista voin sanoa esim lastenkasvatuksessa se että opetetaan kunnioittamaan vanhempia, siitä voisi varmaan moni valkolainenkin ottaa esimerkkiä!

No on joku jaksanut nähdä vaivaa, kun on kaivanut vuoden vanhan aloituksen :laugh:

Mun mies on romani, eikä hällä oo oikeestaan ikinä ollut vaikeuksia saada töitä. Mun mielestä se on enemmän omasta asenteesta kiinni.
Eikä tarvitse mitenkään eristäytyä suvusta ja romanikulttuuriin kuuluvista tavoista elääkseen ihan normaalia elämää. Ne eivät ole mikään este.

Mulla on molempia kokemuksia. Siis samalla tavalla kuin 'valkolaisistakin'.

Paras ystäväni on mustalainen (itsekin kutsuu itseään mustalaiseksi =) ) ja on aivan ihana ja sydämellinen ihminen :heart: . Oman perheensä sisällä on niitä toisenlaisiakin, ja arvostelee heitä kyllä siitä, samaten kuin muitakin heimolaisiaan jotka mainettaan pilaavat.

Tavat ovat erilaisia ja arvot. Monessa asiassa olisi mun mielestä heiltä oppimista, ja toisinkin päin. Ihminen ratkaisee- ei heimo. Kulttuuriasioista monesti niitä ennakkoluuloja tuleekin. Roistoja on kyllä joka lajissa- mustalaisia tai ei. Useammin minulta on jääneet rahat saamatta omiltani.....

Mä inhoan yleistämistä- juuri siksi kun itselläni on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia.
Oma elämäni kun meni solmuun, ystäväni otti minut perheeseensä ja auttoi jaloilleen. Kohtelivat kuin vertaistaan ja antoivat vähästäänkin, pitivät huolta ja äitinsä ja mummonsa eivät edes kyselleet ja pitäneet mitenkään outona, että Tessan luona olin ja asuin. 'Valkoiset' ystäväni eivät soitelleet tai kyselleet tai tarjonneet apuaan- Tessalta en edes pyytänyt- tuli pyytämättä, pakkas laukkuni ja teki petin sohvalleen!

Viblsp pääsee tässäki ketjussa pätemään rasistisilla kommenteillaan!Taidat olla todella mustavalkonen ihminen;joka ei näe nenänvarttaan pidemmälle-ihan puistattaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Viblsp pääsee tässäki ketjussa pätemään rasistisilla kommenteillaan!Taidat olla todella mustavalkonen ihminen;joka ei näe nenänvarttaan pidemmälle-ihan puistattaa!

Eli ei saisi sanoa, jos ei ole hyviä kokemuksia manneista? Vain yhdestä palstailijasta. Voin sanoa, että tuossa talossa vietetty aika oli stressaavinta aikaa elämässäni.

Jahas, onkohan nyt kulunut tasan vuosi siitä, kun sinne muutettiin... :kieh:

Ja ei, en ajattele mustavalkoisesti. En minä vihaa kaikkia mustaihoisia esim. Olen valikoiva rasisti. :D

mul ei oo heistä mittään hyvää sanottavaa. Sit ku yhenkii selväjärkisen ja mukavan romanin tapaan ni sit voin vast olla yleistämättä mut kaikki mitä oon tuntenu on ollu ei niin mukavia.

Yks hakkas naapurinsa sairaalakuntoon ku naapuril ei ollu/halunnu antaa tupakkaa, toinen uhkas mua sillo ko olin teini ja tää toinen ol pari vuot vanhempi ni uhkas et oon päätä lyhempi jos viel joskus kosken hänen pikkusiskoonsa (ja tää tapaus men kyl niin et olin pien kuten se siskokin ja kiipeilin rappukäytävän kaiteissa ni tää tyttö ite tulee mun jalan alle ko jalkaani heivautan kaiteen yli- eli en häntä huomannu- ja senkin vähän mitä tein ni se osu siis todella hennosti siihen ja pyysin anteeks, ja tää pikkusisko siis yritti sylkee mun päälle jo sitä ennen). Ja kaupas oon useamman kerran nähny ku ovat varastelleet tavaraa.
Eli itselläni ei mitää hyvää mielikuvaa heistä ole.

Tuonne toiseen ketjuun jo kirjoitinkin että useammankin kerran on romaneja asunut meidän naapurissa (siis kun vielä kotona asuin) ja vallan mainiosti ollaan tultu toimeen. Ja lapset on leikkineet yhdessä, meillä on pikkusiskolla ja veljellä ollut aina romanikavereita.

Ei tosiaan pienintäkään ongelmaa, vaan päinvastoin :flower:

Nyt pitää puuttua sen verran että: mä olen joutunut omaa sukuani tässä hiljaittain vähän tutkailemaan, niitä kuuluisia juuria. Ja´sen verran sanoisin, että tämän päivän romanit ja ne mustalaiset, joiden vuoksi maineensa ovat kokolailla saaneet ovat kyllä ihan kaksi eri asiaa, voiko samana päivänä edes puhua..

Mun suku on ollut niitä mustalaisia. Kiertolaskauppiaita, ja varkaita. Varmaan, jos kortit olisi pelattu oikein, olisi meistäkin tullut romaneja. Isomummu päätti toisin, meistä ei ikinä tullut. Tai itseasiassa, en tiedä... tuliko meistä, kuitenkin, mutta ilman leveää hametta?? :D

Entinen kaverini on mustalainen ja aivan ihana ihminen ja ihana perhekin hänellä :) ei vaan olla enää oltu tekemisissä, en ees tiiä miks :/ mutta sitten tässä kaupungissa löytyy niitäkin mustalaisia mistä on vähän huonompia kokemuksia, eräskin alkoholisoitunut sellainen pyörii aina tuolla alkon edessä ja saa tosiaan pelätä millon alkaa puukko heilumaan :/ mutta onpa tuolla niitä valkoihosiakin juoppoja :whistle:

Täällä meilläpäin on yksi mustalaissuku joka on aivan mahdoton.Pennut hyppii autojen eteen,vanhemmat varastaa kaupasta kaiken minkä irti saavat,heillä on omat liikennesäännöt yms yms..en leimaa kaikkia mustalaisia mutta tällä perällä eivät esiinny todellakaan edukseen!HUH! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Täällä meilläpäin on yksi mustalaissuku joka on aivan mahdoton.Pennut hyppii autojen eteen,vanhemmat varastaa kaupasta kaiken minkä irti saavat,heillä on omat liikennesäännöt yms yms..en leimaa kaikkia mustalaisia mutta tällä perällä eivät esiinny todellakaan edukseen!HUH! :headwall:

Muistan lukeneeni palstalta, että poika syöksyi autojen eteen ja isä vaan naureskeli. Sinäkö sen kirjoitit silloin?

Alkuperäinen kirjoittaja dääm:
En jaksa lukea ketjua, mut tarkotatko viblsp aloituskirjotuksessasi noo nimimerkkiä? Hän on ainaki romani. Ei tosin ole aikoihin näkynyt täällä.

En tarkoita. :) Vaan Pehmeäpupu kyseessä. Häntä kohtaan en tunne mitään negatiivista.

Hei tunnutte heittävän noita arvosteluja ihmisistä.....meistä romaneista kuin kiviä.Eikös juttu mene niin, että sekasin on seurakunta. Rotuun tai väriin katsomatta.
Eihän me tummatkaan voida sanoa, että valkolaiset ovat kaikki . Jammmu setiä ja tätejä,vai kuinka. Pävittäin saa lukea valtaväestön syylistyvän, rikoksista törkeimpiin, eikä
siitä sen kummempaa numeroa tehdä. Aikuiset mieheht käyttävät seksuaallisesti hyväksi, pieniä lapsia niin herrat kuin narritkin. Romanit harvemmin. jos syylistyvät tallaiseen, ovat meiltäkin pois potkittuja. Valkokaulus rikolliset, saattavat tehdä meillä töitä eduskunnassa tai muussa vastaavassa. Jossa mitä törkeimmällä tavalla kavaltavat ihmisten verorahoja
Tarkoitan tällä sitä, vilkaiskaa ympärille meitä on kaikenlaisia tummissa ja vaaleissa.

Yhteistyössä