Mustalaiset

mä oon törmännyt suurimmalta osalta vain kunnollisiin mustalaisiin. ongelmiin en heidän kanssaan ole juurikaan koskaan törmännyt (nekin lähinnä luokkaa puukkohippojen takia kielletty menemästä osaan leirintäaluetta)
 
Jos ihminen ei tule toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, esim. romanien, niin kyllä siinä ihmisessä itsessään se vika on. Mistähän muuten johtuu, että jotkut ihmiset eivät tule helposti toimeen minkäänlaisten ihmisten kanssa, kun taas toiset tulevat toimeen kenen kanssa tahansa? Kertoiskohan omasta luonteesta, omista asenteista ja sivistystasosta???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 00:17 noh kirjoitti:
kaikki kokemukset mitä mustalaisista on niin on negatiivisiä,ne varastaa,tappelee ja riehuu,eivät välitä säännöistä mitä me muut noudatetaa,toki joukossa on poikkeuksia mutta ei se niitten maine oo turhaan tullu
vielä tähän lisäksi, että ne elää meidän maksamilla verovaroilla. tiedän vain kaksi, siis kaksi mustalaista jotka tekee töitä, ja muut elää sossun varoilla, toki suomesta jos kaikki tutkittas, niin niitä töitä tekeviä muitakin kuin nuo kaksi löytyy, mutta pienen pieni vähemmistö se on.
 
vieras minäkin
Meillä om täällä töissäkin muutama "mustalainen" ja he ovat ihan samanlaisia kun "valkolaisetkin", teke työt ja muutenkin ok. Siviilissä on kokemusta sit molemmista ääripäistä, eli hyvää ja huonoa sanottavaa olis.

Ja vielä niitten naapurissa asumisesta, useinhan on niin, että he pitävät naapureista hyvää huolta ja "tötöilee" sit vähän kaumpana. Mutta sekään ei siis koske kaikkia.
 
naapurisi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 04:00 Viblsp kirjoitti:
AAAAAAAAAARRRRGH!!!!

Meen tappelemaan. :wave: Saa manneakka yllätyksen.
Ookko sä kännissä? Neljässä tunnissa oot noin muuttanut sävyä tähän asiaan ja alkuperäinen kysely on vaihtunut tähän alatyyliin. :eek:
 
naapurin likka
olen asunu kerrostalossa jossa mustalaisia naapuriisa,meno oli ihan kamalaa.Yöt huudettiin ja mekkaloitiin,asunnostaan rikkoivat ikkunat ja ovet.
Asun tälläkin hetkellä kerrostalosa jossa mustalaisia naapurissa...MUTTA!!!Näistä ei ole mitään häiriöitä!!!Liekö sitten paikkakunnalla väliä :whistle: Tuossa niitä parveilee parkkiksellakin usein,mutta tervehtivät iloisesti,juttelevat niitä näitä,ei metelöi ja ovat muutenkin ihan kunnollisen kansalisen tapaisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 01:32 Viblsp kirjoitti:
Sain muuten tuossa pari päivää sitten nätin uhkauksen: "kiskon sut hiuksista ulos saa.tanan vasikka", ihanaa väkeä. :heart: =) \|O
Meillekkin kerran lompsi yläkerran romaani rouva ja uhkasi puukottaa minut kun kävin selvittelemässä lasten riitaa.Oli meinaan niin kauhea se poika niillä että terrorisoi kaikkia.Siinä lapset seiso mun vieressä suut auki ja kuunteli uhkauksia naiselta.Olin ihan järkyttynyt ja kun mies tuli kotiin niin se kävi sanomassa pari valittua sanaa ja siihen loppu uhkailut.Se mies oli ihan ok,mutta se nainen ihan hullu.Se onkin jo mielisairaalassa se nainen. :eek: Sitten toisella kertaa yks manne nainen soitti ovikelloa ja kysyi että olisko myydä särkylääkettä.No,hullu menin ja sanoin että ei ole kun panacodia,niin sehän oli heti innoissaan ja valitti että on niin kauheat kivut kun on joku vibra....sairaus,mikähän se on,en osaa etes kirjoitaa. :ashamed: No,myin pari nappia ja ei aikaakaan kun taas soi ovikello ja joku lapsista avasi oven ja tämä sama nainen tulee suoraan keittiöön että missä sulla on sitä särkylääkettä. :eek: Olin ihan että tuota e iniitä enää ole.Se alkoi itse mennä kaapille ja silloin mulla meni hermot ja karjasin että kaks sekuntia ja sä olet oven ulkopuolella tai soitan polisit.Se oli jo liian pitkälle mennyttä mun mielestä.Mies piti mulle semmosen saarnan että niille ei mennä mitään lääkeeitä antamaan ja että pitää huijata että ei oo lääkkeitä vaikka oliskin. :ashamed:
 
Mun kaikki kokemukset Romaneista on positiivisia. Johtunee siitä että omat tavat ja tottumukseni ovat hyvin samanlaisia kuin Romaneilla, oon erityisen kiinnostunut heidän kulttuurista ja kunnioitan heidän periaatteitaan, koska miun mielestä ne on ihailtavia. Kai se vähän niinkin on että kun ohittaa omat ennakkoluulot ketä tahansa ihmistä kohtaan, niin omista kokemuksista voi tulla hyvinkin positiivisia.
 
Mimosan äippä
Asun kaupungissa missä työttömyys aika yleistä ja väkivaltaa esiintyy aika lailla. Kaupungin romaniväestökään tuskimpa antaa kovin parasta kuvaa romaneista yleisesti. Kaupungissa on kaksi eri sukua, takavuosina suvuilla oli jotain kahinoita keskenään. Teinivuosina tuli kuultua kaikenlaista romaneiden touhuista kun kaverin sisko avioitui romanimiehen kanssa. Kaupungissamme on erittäin romanivastainen ilmapiiri, johtuen mm. muutama vuosi sitten torilla tapahtuneesta ampumisvälikohtauksesta jossa perheenisä sai luodin päähänsä kun ei ollut antaa tupakkaa sitä pummaavalle romanimiehelle, pari vuotta sitten romaninuoret liikkuivat porukassa joka ryösteli ja pahoinpiteli teinejä kaupungilla iltaisin. Nyt erästä kaupungin osaa terrorisoi romaniperhe jonka isä ja äiti istuu vuorotellen vankilassa vaimon myymisestä #&%?$!* ja uhrin ryöstöstä.

Kaupungissa on myös ns. kunnollisia romaneita kourallinen mutta koska he elävät hiljaisuudessa ja noudattavat lakia heitä ei pahemmin kaupunkikuvassa huomaa. Eräs perusti juuri oman yrityksen aika villin kaupunginosan keskukseen, toivottavasti toiminta lähtee hyvin käyntiin.

Jos minulle sanottaisiin että naapuriisi muuttaa romaniperhe niin minulta menisi kyllä yöunet. Useammat ainakin tässä kaupungissa käyttäytyvät niin kuin mitkään säännöt / lait eivät heitä koske.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 07:20 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 00:17 noh kirjoitti:
kaikki kokemukset mitä mustalaisista on niin on negatiivisiä,ne varastaa,tappelee ja riehuu,eivät välitä säännöistä mitä me muut noudatetaa,toki joukossa on poikkeuksia mutta ei se niitten maine oo turhaan tullu
vielä tähän lisäksi, että ne elää meidän maksamilla verovaroilla. tiedän vain kaksi, siis kaksi mustalaista jotka tekee töitä, ja muut elää sossun varoilla, toki suomesta jos kaikki tutkittas, niin niitä töitä tekeviä muitakin kuin nuo kaksi löytyy, mutta pienen pieni vähemmistö se on.
[/quote

Ootko ottanut ikinä selvää, miten vaikeaa Romanejen on päästä tienaamaan näitä verorahoja?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 08:02 MaRLaSingeR kirjoitti:
Mun kaikki kokemukset Romaneista on positiivisia. Johtunee siitä että omat tavat ja tottumukseni ovat hyvin samanlaisia kuin Romaneilla, oon erityisen kiinnostunut heidän kulttuurista ja kunnioitan heidän periaatteitaan, koska mun mielestä ne on ihailtavia. Kai se vähän niinkin on että kun ohittaa omat ennakkoluulot ketä tahansa ihmistä kohtaan, niin omista kokemuksista voi tulla hyvinkin positiivisia.
 
naapuri
Mä oon asunu samassa rapussa mustalaisten kanssa, olivat ihan mukavia, eivätkä mitenkään häirinneet. Ja heidän 2 lastaan olivat talon kilteimmät muksut!
Viime kesänä näin kyllä markkinoilla, kun mustalaismies otti myyntipöydältä kengät, ja antoi ne takanaan olleelle mustalaisnaiselle, joka laittoi ne hameeseensa. En meinannu silmiäni uskoa! Ihan pokkana vaan pöllivät ne oikein kimpassa. On siis ihan totta, että ne varastelee, eikä vaan rasistien puheita. Vaikka kyllähän muutkin varastelee, sattumalta vaan olen nähnyt ainoastaan mustalaiset itse teossa.
 
Onhan heitäkin erilaisia, minä tunnen sekä että.
Väleissä olen myös näiden vähemmän herttaisten kanssa ja en heidän mihinkään asiaan puutu niin ei ole tullu ongelmia, jos heistä haittaa on niin yritän sen kertoo niin että eivät ottais nokkiinsa ja ei vielä ainakaan ole ottanu. :whistle:
Heillä on vähän erilaiset ajattelumallit mutta en tosiaan halua heidän asioihinsa mitenkään puuttua ja näin uskon että vältän sen että ei tarvi tappelemaan alkaa.

Nää muut sitten on ihan tavallista sakkia omista kulttuurihommistaan huolimatta jotka yrittää töitäkin tehdä ja hakee mutta huonoin tuloksin, heidän poika nyt pääs.
 
Ammattikoulussa oli yks romaninainen (tai tyttöjähän sitä vielä sillon oltiin). Rauhallinen, kiltti ja nätti ja ennen kaikkea ystävällinen =) Muutin sitten pois ja nyt vuosien päästä tämä nainen huomasi minut kaupassa ja voi miten kiva oli jutella, hänkin oli muuttanut pois opiskelupaikkakunnalta. Hänellä oli ihastuttava perhe, äitiinsä tulleita lapsia ja kohtelias mies. Ikinä ei ole minulle ollut ongelma romaneista, kohteliaita ovat olleet ja toimeen ollaan tultu aina jos on tarvis.

Tässä näitä viestejä lukiessani, aloin ihmetellä, mistä ihmiset ovat saaneet tietoonsa millä kukanenkin elää? Tutkitteko te toisten tiliotteet? Monet romanit käyvät ruotsissa töissä, ihan oikein, töissä ja antavat omastaan koko suvulle. Tokihan heitäkin varmasti on jotka elää sossun rahoilla mutta eihän unohdeta että niin tekee moni muukin. Mieluummin rahat perheille jotka pitävät huolen lapsista kuin narkkareille/raiskaajille/rikollisille rotuun ja kulttuuriin katsomatta. En hyväksy väkivaltaa tai rikollisuutta missään muodossa, en romaneilta, en tummaihoisilta, en ateisteilta, en suomalaisilta yms. eikä se mikä kohdistui ap:hen ollut oikein ja jos jatkuu vielä niin yhteys suoraan poliisiin, ei omaa kättä väliin.
 
heihei
Olin joskus nuorempana vartijana kaupassa. Mulle sanottiin firman puolesta, että mustalaisia kannattaa pitää silmällä tarkemmin, niille häviää tavaraa ja paljon. No mähän sit kerrankin lähdin kävelemään mustalaisnaisen perään, menin muutaman metrin päässä niin, että nainen kyllä huomais mut ja seurailuni. No tämäpä tulee mulle sanomaan, että minuako seuraat, miksi, en mä mitään vie. Hymähdin vain ja jatkoin seuraamista. Sillä kerralla en huomannut, että mukaan mitään lähti, mutta useammin kyllä. En todellakaan siedä ko. ihmisryhmää...Vaikka uskonkin, että rehellisiä ja mukaviakin tapauksia heissä on...
 
Me yritetään ihan rauhassa elellä, ettei kenenkään tarvitsisi vaivaa nähdä meistä. Ja samoin on näiden muidenkin romanien laita kenen kanssa ollaan enimmäkseen tekemisissä. Vaikka kyllähän se ihan selvää on että vaivaksi ollaan aina joillekin vaikka oltais kuin herran enkelit. Enkä minä edes ole romani, mies vain.

:saint:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 01:32 Viblsp kirjoitti:
Sain muuten tuossa pari päivää sitten nätin uhkauksen: "kiskon sut hiuksista ulos saa.tanan vasikka", ihanaa väkeä. :heart: =) \|O
Juu, multa tuli kerran romaninainen lainaamaan puhelinta ja kun en lainannu, niin vastaus oli: - Isäs oli vasikka!
(ei muuten oo, kun isältä sit kysyin :LOL: )
 
raasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 00:15 Viblsp kirjoitti:
Tiedän että eräs erittäin mukava palstalainen on mustalainen, joten en toki niitä kaikkia halua leimata. Ovatko romanit mielestänne maineensa arvoisia?
Ai kuka? :eek:
Mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa mustalaisista enkä tunne ketään kunnollista mustalaista. Rosvoja,narkkeja,puukottajia ja varkaita kyllä on tuntemissani/tietämissäni mustalaisissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 09:06 Mellu kirjoitti:
tuossahan noita yläkerrassa asustaa...
ystävällisiä ovat ja rauhallisia...

mutta niin kamalan äänekkäitä ja sukurakkaita...
Näitä ne kyllä on :D
Ja joskus jaksan ihmetellä että miten ne kaikki mahtuu hameineen johonkin pieneen kämppään, tai sitten ei mahu ja tulevat ulos selvittään asioitaan ja voi luoja joskus sitä meteliä kun ne keskustelee kaikki samaan syssyyn. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 08:59 zizilisko kirjoitti:
Me yritetään ihan rauhassa elellä, ettei kenenkään tarvitsisi vaivaa nähdä meistä. Ja samoin on näiden muidenkin romanien laita kenen kanssa ollaan enimmäkseen tekemisissä. Vaikka kyllähän se ihan selvää on että vaivaksi ollaan aina joillekin vaikka oltais kuin herran enkelit. Enkä minä edes ole romani, mies vain.

:saint:
:LOL: :LOL:
Juu niin varmaan.
Tappouhkauksethan kuuluu ihan kaikkien herran enkelien jokapäiväiseen kanssakäyntiin? \|O :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 09:14 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 08:59 zizilisko kirjoitti:
Me yritetään ihan rauhassa elellä, ettei kenenkään tarvitsisi vaivaa nähdä meistä. Ja samoin on näiden muidenkin romanien laita kenen kanssa ollaan enimmäkseen tekemisissä. Vaikka kyllähän se ihan selvää on että vaivaksi ollaan aina joillekin vaikka oltais kuin herran enkelit. Enkä minä edes ole romani, mies vain.

:saint:
:LOL: :LOL:
Juu niin varmaan.
Tappouhkauksethan kuuluu ihan kaikkien herran enkelien jokapäiväiseen kanssakäyntiin? \|O :headwall:
Olen pahoillani, jos joku on sulle tappouhkauksia sanellut. Meidän tapoihin se ei kuulu. Muiden tekosista ei tietenkään voida olla vastuussa.
 

Yhteistyössä