Musta tehtiin lastensuojeluun ilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laitan tännekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laitan tännekin

Vieras
Meillä on se tilanne, että asutaan miehen kanssa nyt erikseen, eikä olla ihan heti yhteen palaamassa vaikka yhdessä olemmekin ja nyt musta on tehty nimetön ilmoitus lastensuojeluun, epäilen kyllä tietäväni kuka sen on tehnyt, sillä kyseinen hlö uhkasi sitä kesällä (kesällä muutettiin erillemme).

meillä on 6-vuotias tyttö, 5-vuotias poika ja 3-vuotias poika sekä 8kk poika.

Syiksi tämä hlö sanoi:
- lapset joutuvat tekemään kotitöitä.
- lapsilla on likaiset ja rikkinäiset vaatteet.
- lapsilla on puutetta ruoasta, henkilökohtaisesta hygieniasta ja yleisestä siisteydestä.
- lapsia ei ulkoiluteta lainkaan.
- vanhemmat lapset joutuu huolehtimaan pienemmistään.

Mikään noista ei pidä paikkaansa, ellei se sitten tarkoita näitä, mutta mielestäni näitä on liioiteltu isolla kädellä (nämä säännöt eivät toki koske vielä nuorinta, mutta myöhemmin kyllä):

- Lapset joutuvat itse huolehtimaan lelunsa pois esim. olohuoneesta leikkien jälkeen. jos leluja on aivan mahdoton määrä (mm. kokonainen junarata, niin silloin autan, mutta rajana olen pitänyt yhtä lelulaatikollista, jos on sitä pienempi määrä, niin lapset keräävät itse ne). Lapset vievät itse pyykkinsä illalla koriin kun yöpuku vaihdetaan, samoin likaiset astiat tiskipöydälle ja roskat roskiin. Keräävät mm. murot, jos niitä tahallisesti on heitelty.
- Lapset eivät koskaan kulje likaisissa vaatteissa. rikkinäiset vaatteet jos ovat, niin ne kelpaavat kyllä kotivaatteiksi, jos ne vain mahtuvat. mm. housut, joissa on reikä polvessa ja muuten on hyvät, niin niitä käytetään kyllä kotona. kaupunki- ja kyläilyvaatteet on erikseen.
- Lapset syövät 5 kertaa päivässä; aamupalaksi yleensä puuroa ja hedelmä tai voileipää ja kaakaota. lounaaksi edellisen päivän päivällisen jämät ja se on ihan normaalia kotiruokaa (en käytä eineksiä koskaan). Välipala on sitten seuraava, se voi olla jogurtti, hedelmä, leipä tai kiisseliä.
Päivälliseksi teen jotain mikä riittäisi myös seuraavan päivän lounaaksi ja taas itsetehtyä. ja iltapalaksi yleensä puuroa tai voileipää ja kaakaota.
- Henkilökohtainen hygienia: lapset käyvät kylvyssä joka toinen ilta, hampaat pestään 2krt päivässä ja kädet joka vessareissun ja ulkoatulon jälkeen sekä tarvittaessa likaantuessa.
- Kodin siivoan viikkosiivouksella; pölyt, matot pihalle ja lattianpesu ja lakanoiden vaihto. Imurointi joka toinen päivä. vessanpesu, tiskialtaat jokapäivä, tiskikone pyörii 1-3krt päivässä, pyykkikone yhtenä päivänä 4-6krt.
- Lasten ulkoilun myönnän; ollaan ulkona ehkä 2krt viikossa, mutta silloinkin koko päivä tuolla isossa puistossa keskustassa, jossa on tosi hyvät leikkimahdollisuudet. Enkä kyllä ole oikein mikään ulkoiluihminen.
- Vanhemmat lapset eivät joudu huolehtimaan pienemmistään sanan varsinaisessa merkityksessä. Toki olen pyytänyt antamaan esim. tutin tai lelun, jos olen ollut kiinni esim. vessassa tmv tai ottamaan vaikka puhelimen pois kädestä.

Ja kun olen ihan kunnollinen mielestäni, en ole edes koskaan tupakoinut (vaikkei se nyt kunnollisuuden mittari ole), alkoholia en käytä, kotiäiti kyllä olen ja ihan omasta halustani sitäkin, iltalukion kävin 1½ vuotta sitten, koulutuksia hankittuna 3kpl, ikää 27 vuotta, baarissa tms. olin viimeksi elokuussa 2002, harrastan käsitöitä ja elokuvia sekä ruoanlaittoa ja kirpputorit on lähellä sydäntä. Multa ei löydy mitään luurankoja mistään.

Ihmetyttää, kiukuttaa, hermostuttaa ja vihastuttaa, kun parhaani olen tehnyt ja sitten saa tällaista perään.

Tokihan teillä on nyt minun sanani tässä eikä tämän ilmoituksen tehneen henkilön, mutta jos nyt joku osaisi sanoa mitä sieltä on tulossa, kun ne sosiaalityöntekijät ovat tulossa kotikäynnille ensi keskiviikkona?

Laitoin tän tuonne mitäs nyt? puolellekin, mutta se hukkui siellä jo.

Luin kirjoituksesi. Sinulla ei ole mitään huolta, jos teet saman mitä kirjoitit. Äitiä ei voi syylistää jos ei jaksa päivittäin mennä ulos lasten kanssa tai lapset kävelevät rikkinäisissä housuissa kotona. Lasten täytyy oppia siivoamaan leluja tieltä. Jos pyydät antamaan tutin tai pullon pienemälle se ei tee sinusta huonoa äitiä. Älä hätäile. Tee kaiken samalla tavalla niin kuin ennenkin.

Ei sulla pitäis noilla "meriiteillä" olla mitään hätää. Sossujen täytyy kaikkiin ilmoituksiin reagoida, oli ne sitten aiheellisia tai ei. Ei ne automaattisesti vie lapsia pois tai lyö "huono äiti" leimaa otsikkoon. Tosi ikävää, jos ihan ilman syytä lastensuojeluilmoituksia tehdään. Toisaalta ilmoituksen tehneen henkilön huoli on varmaankin ollut todellista hänelle itselleen, ja ajattelee sitten tehneensä lastesi parhaaksi.

Ihmiset nyt vaan on kummallisia ja jostain syystä pitää väkisinkin tunkea nenänsä joka paikkaan ja löytää valittamisen aihetta.

Mutta kyllä ne lastensuojelussa melko varmasti aika usein törmäävät turhiin ilmotuksiin ja ovat ymmärtäväisiä, eli ei huolta.

Onhan se toisaalta niinkin, että jos olisi jotain syytä eikä lapsta olisi pidetty asiallisesti huolta eikä kukaan ilmoita asiasta mihinkään ei sekään ole hyvä.

Ota itse sinne lastensuojeluun yhteyttä ja näytä rohkeasti millainen ihminen olet. Totea, ettei sulla ole mitään salailtavaa. Avoin asenne kumoaa kaiken seläntakana juoruilun mennen tullen.

Sosiaalipuolella on muutenkin kiireitä, ei ne silmätikukseen sun perhettä ota ellei oikeasti ole aihetta. Ole huoletta vaan ja elä perheesi kanssa tavallista arkea. Ihan hyvältä nuo rutiinit kuulostaa teillä, ei huolta. :)

Hei!
Olen itse ollut parisen vuotta työni puolesta lastentarhanopettajana nimenomaan huolissani lastensuojeluun liittyvissä asioissa erään perheen kohdalla. "Todellisen huolen" ollessa kyseessä asiaa tarkkaillaa ja tutkitaan jo ennen kuin ilmoitusta lastensuojeluun edes tehdään. Kun sitten asiaa tutkitaan, otetaan yhteys mm. teidän neuvolaan yms. yhteistyöelimiin, joten yhden ihmisen ilmoituksen tekemisestä EI TODELLAKAAN heti seuraa hyökkäys sinua kohtaan. Ota ihmiset reilusti salailematta vastaan ja kerro rehellisesti oma kantasi asiaan. Muista kuitenkin että et näytä pelkästään siloteltua ulkokuorta vaan kerrot rehellisesti myös siitä millaista teidän arkenne on. Viestisi perusteella olet pohtinut asiaa paljon, mikä on ymmärrettävää, ja toimintatapasi kuulostaa aivan perustellulta.(toivottavasti ei kuulosta liian viralliselta) Koska ilmoitus on tehty, sosiaaliviranomaisten on pakko tilanne tarkistaa, mutta minun mielestäni voit rauhallisin mielin voit elämääsi jatkaa. Laita kuitenkin sivuille viestiä miten kävi. Voimia!
:hug:

Jos sulle tulee sossuakat niin multa varmaan jo vietäs lapsi pois!!!!!!! Meillä mennään vähän miten sattuu ja syödäänkin joskus mitä löytyy..eikä oo kauheen tarkat ajat ym..muksu tosin vasta 2v..eikä kyäy potalla yms..ja sotkua on naamassa kokoajan..nyt ainakin räkää ku on tauti päällä :)
Eipä oo sulla mitään hätää niiden kanssa!!!! Just tollaset ottaa päähän et kuka vaan melki voi ilmotella sinne mitä vaan ja sit sieltä tädit juoksee tutkimassa niin rupee naapurit ym puhuun ja kuitenkin aina on merkki et siel on käyty jne..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 23:18 laitan tännekin kirjoitti:
Meillä on se tilanne, että asutaan miehen kanssa nyt erikseen, eikä olla ihan heti yhteen palaamassa vaikka yhdessä olemmekin ja nyt musta on tehty nimetön ilmoitus lastensuojeluun, epäilen kyllä tietäväni kuka sen on tehnyt, sillä kyseinen hlö uhkasi sitä kesällä (kesällä muutettiin erillemme).

meillä on 6-vuotias tyttö, 5-vuotias poika ja 3-vuotias poika sekä 8kk poika.

Syiksi tämä hlö sanoi:
- lapset joutuvat tekemään kotitöitä.
- lapsilla on likaiset ja rikkinäiset vaatteet.
- lapsilla on puutetta ruoasta, henkilökohtaisesta hygieniasta ja yleisestä siisteydestä.
- lapsia ei ulkoiluteta lainkaan.
- vanhemmat lapset joutuu huolehtimaan pienemmistään.

Mikään noista ei pidä paikkaansa, ellei se sitten tarkoita näitä, mutta mielestäni näitä on liioiteltu isolla kädellä (nämä säännöt eivät toki koske vielä nuorinta, mutta myöhemmin kyllä):

- Lapset joutuvat itse huolehtimaan lelunsa pois esim. olohuoneesta leikkien jälkeen. jos leluja on aivan mahdoton määrä (mm. kokonainen junarata, niin silloin autan, mutta rajana olen pitänyt yhtä lelulaatikollista, jos on sitä pienempi määrä, niin lapset keräävät itse ne). Lapset vievät itse pyykkinsä illalla koriin kun yöpuku vaihdetaan, samoin likaiset astiat tiskipöydälle ja roskat roskiin. Keräävät mm. murot, jos niitä tahallisesti on heitelty.
- Lapset eivät koskaan kulje likaisissa vaatteissa. rikkinäiset vaatteet jos ovat, niin ne kelpaavat kyllä kotivaatteiksi, jos ne vain mahtuvat. mm. housut, joissa on reikä polvessa ja muuten on hyvät, niin niitä käytetään kyllä kotona. kaupunki- ja kyläilyvaatteet on erikseen.
- Lapset syövät 5 kertaa päivässä; aamupalaksi yleensä puuroa ja hedelmä tai voileipää ja kaakaota. lounaaksi edellisen päivän päivällisen jämät ja se on ihan normaalia kotiruokaa (en käytä eineksiä koskaan). Välipala on sitten seuraava, se voi olla jogurtti, hedelmä, leipä tai kiisseliä.
Päivälliseksi teen jotain mikä riittäisi myös seuraavan päivän lounaaksi ja taas itsetehtyä. ja iltapalaksi yleensä puuroa tai voileipää ja kaakaota.
- Henkilökohtainen hygienia: lapset käyvät kylvyssä joka toinen ilta, hampaat pestään 2krt päivässä ja kädet joka vessareissun ja ulkoatulon jälkeen sekä tarvittaessa likaantuessa.
- Kodin siivoan viikkosiivouksella; pölyt, matot pihalle ja lattianpesu ja lakanoiden vaihto. Imurointi joka toinen päivä. vessanpesu, tiskialtaat jokapäivä, tiskikone pyörii 1-3krt päivässä, pyykkikone yhtenä päivänä 4-6krt.
- Lasten ulkoilun myönnän; ollaan ulkona ehkä 2krt viikossa, mutta silloinkin koko päivä tuolla isossa puistossa keskustassa, jossa on tosi hyvät leikkimahdollisuudet. Enkä kyllä ole oikein mikään ulkoiluihminen.
- Vanhemmat lapset eivät joudu huolehtimaan pienemmistään sanan varsinaisessa merkityksessä. Toki olen pyytänyt antamaan esim. tutin tai lelun, jos olen ollut kiinni esim. vessassa tmv tai ottamaan vaikka puhelimen pois kädestä.

Ja kun olen ihan kunnollinen mielestäni, en ole edes koskaan tupakoinut (vaikkei se nyt kunnollisuuden mittari ole), alkoholia en käytä, kotiäiti kyllä olen ja ihan omasta halustani sitäkin, iltalukion kävin 1½ vuotta sitten, koulutuksia hankittuna 3kpl, ikää 27 vuotta, baarissa tms. olin viimeksi elokuussa 2002, harrastan käsitöitä ja elokuvia sekä ruoanlaittoa ja kirpputorit on lähellä sydäntä. Multa ei löydy mitään luurankoja mistään.

Ihmetyttää, kiukuttaa, hermostuttaa ja vihastuttaa, kun parhaani olen tehnyt ja sitten saa tällaista perään.

Tokihan teillä on nyt minun sanani tässä eikä tämän ilmoituksen tehneen henkilön, mutta jos nyt joku osaisi sanoa mitä sieltä on tulossa, kun ne sosiaalityöntekijät ovat tulossa kotikäynnille ensi keskiviikkona?

Laitoin tän tuonne mitäs nyt? puolellekin, mutta se hukkui siellä jo.

Älä välitä niin minustakin on tehty muka alkoholismin takia mutta kävin testissä ja mitään ei löytynyt.Olisin voinut nostaa syytteen perättömästä ilmiannosta mutta kun tiesin kuka se oli niin empä viitsinyt lähteä siihen taisteluun enää.ILMOITTAJALLA VARMAAN NYT HYVÄ MIELI KUN SAI TIETÄÄ ETTEI MINULLA OLE ALKOHOLISTIN PAPERIT!!!! Kateellisia on joka paikassa ja varsinkin silloin kun ei ole omaa elämää. :laugh: :laugh:

Yhteistyössä