pitäiskö tehdä ilmoitus johonkin lastensuojeluun tms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Marjut:
Ota yhteyttä lastensuojeluun. Tiedän tapauksen jossa ulkoilemattomuus oli peruste lastensuojelun puuttumiselle tilanteeseen. Ulkoilu on terveyden takia tärkeää ja yöt ovat nukkumista varten. Ihmisen luonnollinen rytmi on nukkua yöllä ja varmasti näin on lapsellakin. Selvästi äidin itsekkäillä ehdoilla mennään...Tee ilmoitus niin selvittävät tilanteen, selviääpähän sekin onko äidillä masennusta, sekin nimittäin on haitallista lapsille.

No mikä sitten on OIKEA yö!?! Eikö klo 00-13 ole yötä ollenkaan. Suurin osa laittaa lapsen kahdeksalta nukkumaan, että saisi sitä omaa aikaa illalla, ei se lasta haittaa jos menee myöhemmin nukkumaan, kuhan nyt ei ihan aamuyöstä kuitenkaan.

Ota yhteyttä lastensuojeluun. Tiedän tapauksen jossa ulkoilemattomuus oli peruste lastensuojelun puuttumiselle tilanteeseen. Ulkoilu on terveyden takia tärkeää ja yöt ovat nukkumista varten. Ihmisen luonnollinen rytmi on nukkua yöllä ja varmasti näin on lapsellakin. Selvästi äidin itsekkäillä ehdoilla mennään...Tee ilmoitus niin selvittävät tilanteen, selviääpähän sekin onko äidillä masennusta, sekin nimittäin on haitallista lapsille.

Vahvasti peesaan tätä kirjoitusta.

No ainut varsinainen outo asia tuossa on, että jos oikeasti lähetöön valmistautuminen kestää tuntia, niin ehkä organisointikyvyssä on jotain häikkää, mutta ihmisten vuorokausirytmi luonnostaan on useinkin jotain vallan muuta kuin se, jolla yhteiskunta pyörii.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
kaverilla 2 lasta.4 ja 2 vuotiaat pojat. tällä äidillä ei oo minkäänlaista käsitystä hoidosta tai päivärytmistä. lapset heräävät vasta klo 13 pvällä, saavat pilttipurkki ruokaa , ovat yöpaidoissa usein kolmeen asti(itse äiti syö valmisruokia) lapset eivät pääse ulos ollenkaan ,äiti ei heitä vie. ainoastaan jos joku menee kylään ja pyytää ulkoilemaan yhdessä. silloinkin äidillä kestää laittaa lapset ja itsensä kuntoon 2-3 tuntia. toiset päiväunet lapset nukkuvat klo 16-19, kun olisi jo seitsemän kahdeksan aikaan normaalisti yöunien aika!!! illalla lähtevät liikenteeseen autolla, käyvät kaupassa ja kyläilemässä, kyläilyt kestävät usein 23.00 astikin ,lapset pääsevät nukkumaan vasta 00.00 aikoihin kotonaan. äiti on laten kanssa kotona päivät, isä töissä. viikonloput menenvät vanhempien baarireissuihin. lapsenavhtina usein 14 vuotias naapurin lapsi. tätä menoa on kauheata katsella vierestä. äiti luulee omaavansa parhaat kasvatustavat ja päivärytmit, eikä kuuntele muita. mitä tehdä?

Sinulla ei ole oikeutta päättää toisten ihmisten unirytmiä.
Sinulla ei ole oikeutta päättää mikä ruoka on kenellekin sopivaa.
Sinulla ei ole oikeutta sanoa, mitä äiti syö.
Sinulla ei ole oikeutta päättää, kuinka kauan kukakin valmistautuu ulos.
Sinulla ei ole oikeutta päättä kuka lapsia hoitaa (14 vuotiaskin on jo sen verran iso, että hyvin voi hoitaa.)

Joten olet heikoilla hangilla...

Peesi tälle.

Mitä tähän asti luin, niin ehkä äiti josta kirjotat ajattelee sun neuvoista samalla tavalla kuin sä hänen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mä olen sitä mieltä että nykyään tehdään sossuun ilmotuksia AIVAN liian helposti. Jos lapsilla on kaikki muuten hyvin eivätkä he koe väkivaltaa,miks ihmeessä sä ilmotuksen tekisit!? koska sua ärsyttää että joku elää erilaista arkea kuin teidän täydellinen perhe?

Ja mun mielestä ei. Sitäpaitsi jos kaikki on perheessä hyvin, niin asiat jää siihen.

Kyllä mun mielestä voi tehdä ilmoituksen. 4- ja 2-vuotiaat jotka syö pilttiä, ja elämä on epäsäännöllistä haahuilua, niin kyllä mussa ainakin pikkaisen huolta herää. Itsekin ollaan iltavirkkuja ja nukutaan pitkään, mutta kyllä normaalielämä silti onnistuu.

onko joku laki minkä mukaan lasten pitää herätä aamulla aikasin, nukkua päikkärit tiettyyn kellon aikaan,mennä klo 20-21 nukkuun?
ulkoilla joka päivä vaikka sataa vettä,käydä kaupoilla päivällä?
jos on niin enpä ole kuullut.
perheitä on erilaisia joillakin on erilainen päivärytmi.
mulla yleensäkin kestää kun lähden jonnekin ja on vaan 1vauva mutta olen ollut aina hidas lähteen.
jos se on lastensuojelurikos niin tervetuloo meille sossuntädit.

mä muuten tienasin rahaa hoitamalla lapsia 14 vuotiaana viikonloppusin tuttavilla ja naapureilla.

Mun mielestä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus! Onhan tuo täysin outo vuorokausirytmi. :o Ihminen on tarkoitettu nukkumaan öisin ja heräämään aamulla.
Johan lapset kärsivät tärkeän melatoniinin puutteesta tuolla unirytmillä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mä olen sitä mieltä että nykyään tehdään sossuun ilmotuksia AIVAN liian helposti. Jos lapsilla on kaikki muuten hyvin eivätkä he koe väkivaltaa,miks ihmeessä sä ilmotuksen tekisit!? koska sua ärsyttää että joku elää erilaista arkea kuin teidän täydellinen perhe?

Ja mun mielestä ei. Sitäpaitsi jos kaikki on perheessä hyvin, niin asiat jää siihen.

Ei muuten välttämättä pidä paikkaansa toi että asiat jää siihen jos kaikki hyvin...hyvinkin monta tapausta tiedän,läheltäkin,jossa turha ilmotus sossuun on saanut valtavasti ikävää aikaan. siis vaikka perheissä asiat on ollu kunnossa. Siksi musta kannattaa itse tarkkaan punnita onko lapsilla oikeasti hätä ennen kuin ilmotuksen tekee.....

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Mun mielestä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus! Onhan tuo täysin outo vuorokausirytmi. :o Ihminen on tarkoitettu nukkumaan öisin ja heräämään aamulla.

mun mielestä tuo klo:00.00-13.00 on vähän liiottelua ap:ltä!
mä en kyllä usko 2-4v muksut nukkuu noin pitkiä yöunia.
mistä ap voi varmaksi tiätää mitään koko perheestä ellei sitten asu saman katon alla.

Kyllä sitä pienemmistäkin asioista on lastensuojeluilmoituksia tehty eikä tuo ole minusta edes pieni asia...joten jos olisin sinä, tekisin ilmoituksen. Tässä tapauksessa huomaa kuinka järkyttävän itsekäs äiti on kun pienillä lapsilla on aivan perseellään oleva päivärytmi äidin takia. Ei tuon ikäisten lasten (eikä vanhempienkaan lasten) kuulu joutua yötämyöten olemaan liikenteessä, nukkumaan yli puoleen päivään ja olla neljän seinän sisällä päivä tolkulla. Mitä ihmettä oikeesti niitä lapsia sitten halutaan jos ei olla valmiita muuttamaan omia tapoja ja haluja tarpeen mukaan lapsiensa takia...niin kuitenkin jokaisen vanhemman kuuluisi tehdä ja vanhemmat jotka rakastavat lapsiaan tekevät niin ihan luonnostaan ilman, että toisten siihen pitää puuttua. Eikä pienten lasten vanhempien todellakaan kuulu joka viikonloppu juoksennella baareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja nähnyt:

Vahvasti peesaan tätä kirjoitusta.

Ja minä myös!

Ei oo kaikkien elämä samanlaista ja tapahdu samoja asioita samaan aikaan. Meidän perhe on elänyt niin kuin meille kaikille on ollut milloinkin parasta ja huom. me voidaan ihan hyvin. Vaikka ollaan valvottu pidempään, nukuttu pidempään ja ulkoiltu silloin kun kaikki ovat sinne halunneet lähteä.
Sun kannattaa hakea ystäväpiiriis samanlaisia ihmisiä samanlaisine tapoineen jos et kestä toisten erilaista elämää.
Seuraatko sä heitä 24h vuorokaudessa? Jospa ulkoilevat eri aikaan? Ja mä ainakin lapsena vihasin sitä että pakotettiin ulos. Me ollaan erilaisia keskenämme ja hyvä niin!

Jos perheen lasten asiat sinua kovasti huolestuttaa niin ottaisin yhteyttä lastensuojeluun. Aika erikoiselta lasten elämänrytmi minustakin kuulostaa. Sinne voi tehdä ilmoituksen nimettömänä ja tarkistavat tilanteen - jos siinä ei ole virkailijan mielestä onglemaa niin sehän on sillä selvä. Mutta jos on huoli lasten hyvinvoinnista ja perheelllä onkin pahoja ongelmia niin aika surkeaa ettei kukaan ole välittänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kas........:

mistä ap voi varmaksi tiätää mitään koko perheestä ellei sitten asu saman katon alla.
No jos esim. näkee usein perheen tulevan puolenyön tietämillä kotiin, ni johan siitä voi päätellä, ettei lapset ole ajoissa nukkumassa.
Vaikkei tuo 00-13 aika nyt täysin paikkaansa pitäis ni kyllä tuonikäisten lasten kuuluis olla sängyssä ennen klo24...
Eikö ihmiset oikeasti ole kuulleet Melatoniinista ja sen tärkeydestä?

Alkuperäinen kirjoittaja kas........:

No jos esim. näkee usein perheen tulevan puolenyön tietämillä kotiin, ni johan siitä voi päätellä, ettei lapset ole ajoissa nukkumassa.
Vaikkei tuo 00-13 aika nyt täysin paikkaansa pitäis ni kyllä tuonikäisten lasten kuuluis olla sängyssä ennen klo24...
Eikö ihmiset oikeasti ole kuulleet Melatoniinista ja sen tärkeydestä?

eli ap kyttää ikkunasta koska perhe tulee kotiin?

ja mun vauva on iltavirkku valvoo iltaisin jopa klo:23 eikä käydä joka päivä pihalla tänäänkin on satanut vettä.
pitäskö meistäkin tehdä ilmoitus sossuun.
juu käyn iltasin kaupoilla lapsen kanssa voi kamala en tiännyt ettei lasten kanssa saa iltaisin käydä kaupoilla vaikka ne on klo:21 auki.

Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
kaverilla 2 lasta.4 ja 2 vuotiaat pojat. tällä äidillä ei oo minkäänlaista käsitystä hoidosta tai päivärytmistä. lapset heräävät vasta klo 13 pvällä, saavat pilttipurkki ruokaa , ovat yöpaidoissa usein kolmeen asti(itse äiti syö valmisruokia) lapset eivät pääse ulos ollenkaan ,äiti ei heitä vie. ainoastaan jos joku menee kylään ja pyytää ulkoilemaan yhdessä. silloinkin äidillä kestää laittaa lapset ja itsensä kuntoon 2-3 tuntia. toiset päiväunet lapset nukkuvat klo 16-19, kun olisi jo seitsemän kahdeksan aikaan normaalisti yöunien aika!!! illalla lähtevät liikenteeseen autolla, käyvät kaupassa ja kyläilemässä, kyläilyt kestävät usein 23.00 astikin ,lapset pääsevät nukkumaan vasta 00.00 aikoihin kotonaan. äiti on laten kanssa kotona päivät, isä töissä. viikonloput menenvät vanhempien baarireissuihin. lapsenavhtina usein 14 vuotias naapurin lapsi. tätä menoa on kauheata katsella vierestä. äiti luulee omaavansa parhaat kasvatustavat ja päivärytmit, eikä kuuntele muita. mitä tehdä?

Miks lasten kans pitäs aina herätä jo kukonlaulun aikaan, jos ei oo menoa minnekään tarhaan tai kouluun tms. Jos rytmi kuitenkin aina sama ja saavat säännöllisesti ruokaa ja muilta osin elämä kunnossa, niin ei pitäs kuulua kellekään ulkopuoliselle. Toki viimestään siinä vaiheessa voi tulla vaikeuksia, kun vanhempi aloittaa esikoulun, joten kannattaisi ehkä kuitenkin pikkuhiljaa yrittää muuttaa rytmiä. Sitten ei enää vanhempien baarirytmit oikein toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No...ei.
En usko, että on mikään rikos elää erilaisen päivärytmin mukaan kuin muut. Onhan tuo outoa, mutta tuskin kovinkaan vaarallista lapsille.
Heitä ei hakata, he saavat ruokaa, ainoa mikä mättää on se, etteivät he ulkoile.

Samaa mieltä

Joo, on vaikeaa kyllä tuomita erilaisesta rytmistä, kun kuitenkin lapsista "huolehditaan" ...ei siis jätetä yksin tai heitteille suoraan. Voi olla että lastensuojelu ei puutu, just tästä syystä, en tiiä kyllä.

Varsinaiset isot ongelmat alkavat viimeistään siinä, ja silloin sitten puututaan, kun lasten/esikoisen pitää aloittaa koulu. Sieltä ei voi myöhästyä tai olla pois erilaisen rytmin takia. Ehkä voisit tota kautta sanoa sille mammalle että ois hyvä vähän harjotella ihan normi rytmiä, kun muuten lapset putoovat kelkasta kun koulu alkaa.

Tuo ulkoilukin on vähän niin ja näin..täällä Suomessa se on tosi tärkeää kaikkien mielestä ja niinkuin joku osuvasti mainitsikin, että "armeija"rytmistä vähän kilpaillaankin, mutta esim.keskieuroopassa lasten kanssa ei niin paljon varsinaisesti ulkoilla. Liikutaan kylläkin ja pientenkin kanssa varsin myöhään.
Itse oon kyllä sitämieltä että vanhempien kuuluu, ohjaat lasta toimimaan siten, kuin siinä omasa yhteiskunnassa toimitaan...muuten se on välinpitämättömyttä ja lapsi voi syrjäytyä, kun ei tiedä miten toimia. Meit on vaan niin moneksi ja joskus noiden asioiden oppinen kestää....ei tuo äiti välttämättä huomaa tekevänsä mitään väärin, ennenkuin lasten käytöksessä ilmenee jotain poikkeavaa. ettei siis saa kavereita kun on niin eri rytmit tai alkaa koulu mennä huonosti ja sieltä tulee palautetta.

Voithan sä soittaa johonkin MLL:n puhelimeen tai sossuun( vanhempain tms.) ja kysyä neuvoa, että miten voisit jeesata tuota äitiä huomaamaan puutteensa. Luulen että "opettavainen" -meillä on hienommin kun teillä, ei kyllä toimi. Voihan olla että sossu käväsee katsomassakin heidän touhujaan. Neuvolassakin voi varmaan mainita asiasta, josko teillä on sama neuvolantäti, niin vois ottaa asian esille neuvolakäynneillä hienovarasesti.

Lisäyksenä: Terveellinen ravinto tärkeää, jatkuva purkkiruokien syöminen on haitallista.
Ei ole myöskään tervettä että vanhemmat pörräävät joka viikonloppu ravintoloissa.
Tämä + aiemmin kommentoimani ulkoilemattomuus ja haitallinen vuorokausirytmi sekä äidin mahdollinen masennus = OTA YHTEYTTÄ LASTENSUOJELUUN! Se on vähintä mitä voit tehdä lasten hyväksi. Hyssyttelijöitä tällä palstalla piisaa, älä kuuntele heitä.

Lisäyksenä: Terveellinen ravinto tärkeää, jatkuva purkkiruokien syöminen on haitallista.
Ei ole myöskään tervettä että vanhemmat pörräävät joka viikonloppu ravintoloissa.
Tämä + aiemmin kommentoimani ulkoilemattomuus ja haitallinen vuorokausirytmi sekä äidin mahdollinen masennus = OTA YHTEYTTÄ LASTENSUOJELUUN! Se on vähintä mitä voit tehdä lasten hyväksi. Hyssyttelijöitä tällä palstalla piisaa, älä kuuntele heitä.

No ei todella ole vaarallisa syödä purkkiruokaa (piltti jne..) Järjen käyttö sallittu!!!

Juuri näin. Alkoholinkäyttö joka viikonloppu ja vielä se että MOLEMMAT vanhemmat juovat, on tosi huono asia. Ulkoilu on lapsille olennaisen tärkeää, myös oikea unirytmi. Kaikkiin näihin asioihin pitäisi kiinnittää vanhempien huomio. ovat ehkä masentuneita tms., mistä tämä johtuu. Lasten takia pitäisi puuttua asiaan nopeasti.

Yhteistyössä