Munasarjat yhtäkkiä toimimattomat

Kaijukka pidetään peukkuja että sittenkin kaikki olisi hyvin!

Vuodosta ei kai voi päätellä oikein mitään, sen käsityksen saa kun näitä palstoja lueskelee: monilla on ollut raskaudessa vuotoa vaikka kaikki on hyvin. Keskenmeno alkaa kai yleensä vähäisellä vuodolla joka runsastuu. Mutta välttämättä vuotoa ei ole ollenkaan. Mulla oli ns. keskeytynyt keskenmeno, eli vuotoa ei ollut ollenkaan vaan se todettiin np-ultrassa. Mulla ei ollut kyllä mitään raskausoireitakaan koko aikana, ja siksi mulla oli koko ajan sellainen tunne että kaikki ei ole kunnossa, vaikka ensimmäisessä ultrassa kaikki näyttikin normaalilta. Kun keskenmeno todettiin, sikiö oli ollut kuolleena jo 3 viikkoa tulematta ulos! Olihan se järkytys, vaikka ei ihan täysin yllätys. Homma hoidettiin sitten kaavinnalla. Ei se kaavinta niin kamala ollut kuin pelkäsin. Mutta totta kai toivon ettei sellaiseen joutuisi enää uudestaan.

 
Taas on käyty ultrassa ja verikokeessa. Verikokeen tuloksista soittelen huomenna, mutta ultrassa näkyi vain raskauspussi ja ilmeisesti ruskuaispussi, mutta ei alkiota ( eli oisko ns. tuulimuna). Edessä siis lääkkeellinen tyhjennys. Lääkäri oli kyllä tosi positiivinen => raskaus kuitenkin alkoi, oli oikeassa paikassa ja lääkärin mielestä alkiokin on ollut, mutta sen kehitys on loppunut. Ilmeisesti ollut vikaa munasolussa tai siittiössä. Toivottavasti tyhjennys menisi ok ja pääsisi nopeasti yrittämään toista ihmettä.

Taustailen nyt jonkin aikaa, kun ei ole mitään tietoa päästäänkö me vielä siihen viimeiseen hoitoon vai ei. Ainakin se siirtyy ensi vuoden puolelle. Käyn kyllä lukemassa teidän muiden kuulumisia ja toivottavasti jatkossa on parempaa onnea meillä kaikilla !
 
HH75
Hei tytöt, mahtuuko mukaan? Antteksi kun äkeän näin keskelle pitkiä keskusteluja, mutta ihan sattumalta löysin tämän keskustelun. Itse olen 33 vuotias ja kärsinyt lapsettomuudesta noin 4 vuotta. Minulla todettiin korkea fsh jo 28 vuotiaana ja siitä eteenpäin on tehty lukuisia hoitoja. Munasarjat ovat toimineet kohtuullisesti (6-14) munaa kerrallaan. Immuniteetissani on häiriöitä eli se on liian ärhäkkä. Sen hoitamisen jälkeen munien laatu on parantunut mutta raskaana en ole koskaan ollut. Kevällä 2008 minulta leikattiin endo jota en tiennyt että minulla oli. Nyt syksyllä piti aloittaa uudet hoidot. Olin koko kesän hormonikorvaushoidolla. Pistettyäni 11 päivää limakalvoni oli ainoastaan 5.5 mm ja munia 4 kpl ja ne olivat kooltaan kaikki alle 6 mm. Olen aivan ällikällä lyöty. Miksi munasarjani nyt eivät yht äkkiä toimikkaan? Ilmeisesti hormonikorvaushoito on jarruttanut niiden toimintaa. Nyt vain toivon että tämä on väliaikaista. Lopetin eilen pistokset ja nyt otan keltarauhasta 12 päivää ja sitten odottelen kuukautisia. Tietääkö kukaan mitä noille kitukasvuisille munasoluille tapahtuu? Ne ovat niin pieniä etteivät ne ehdi normaalisti ovuloitua koska ne eivät näytä kasvavan. Ensi kierrosta koitetaan pistoksilla uudelleen? Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Kauanko kestää että hormonikorvaushoidon vaikutukset poistuisivat. Riippumatta siitä että minulla on korkea FSH, minulla ei ole koskaan ollut mitään vaihdevuosioireita, ei kuumia aaltoja, normaalit kuukautiset, normaali ovulaatio jne. Tulin myös huonovointiseksi niiistä korvaushoidoista. Ehkä se ei ollut sitten kauhean fiksu ratkaisu.

Kamalaa on havaita keskusteluistanne, että on niitä muitakin joilla on ennenaikaiset vaihdevuodet tai ainakin merkkejä niistä. Sitä luulee jotenkin, että on ainoa jolla on tällainen outo diagnoosi kun kaikki ystävät ovat ihan normaaleja ja saavat lapsia. Kamalaa, mutta hyvä tietää, että on niitä muitakin joilla on sama ongelma.
HH
 
HH75 tervetuloa mukaan! Kovin hiljaiseksi on kyllä mennyt tämä ketju... Kun mulla todettiin kohonnut FSH niin minustakin tuntui ensin että olen ainoa, jolla on tämmöinen vika. Paljon yleisempiä lapsettomuuden syitä taitaa olla PCO:t ja endot ja sellaiset. Mutta kyllähän meitä sentään jonkin verran on.

Me saatiin molempien kromosomitestien sekä minun vasta-ainetestin tulokset. Niissä kaikki oli täysin normaalia. Ei siis tullut mitään uutta valaistusta tilanteeseemme. Mies on käynyt kahdesti Helsingissä siittiö-DNA tutkimuksessa ja sen tulosta odotellaan vielä. Tämän vuoden puolella kuulemma tulosten pitäisi tulla ja sitten päästään miettimään jatkoa. Jos DNA-vaurio löytyy niin sitten siirryttäneen lahajsiittiöiden käyttöön, mutta jos ei sellaista ilmene niin sitten ehkä yritetään omilla soluilla vielä kerran.
 
HH75
Toivottavasti teillä tulee hyvät tulokset pian!! Valitettavaa, että olet samassa veneessä. Ei tätä vielä aina usko todeksi, sitä miettii että ei tälläista minulle voi käydä.

Olisihan se todella hienoa jos pääsisitte vielä kokeilemaan omilla soluilla. Luotetaan siihen, että pääsette. Toivoa ei saa heittää. Sitä minäkin joululahjaksi toivon. Lisäksi ilmoittauduimme tänään taas lahjasolujonoon. Jono on pitkä mutta jos sitä kautta sitten onnistaisi.
 
Voi kuulostaa oudolta mutta oikeastaan mä melkein toivon että se DNA-vaurio löytyisi ja siirryttäisiin lahjasiittiöihin. Jotenkin ei enää millään jaksaisi lähteä hoitoon omilla soluilla, kun sen tietää jo etukäteen ettei sieltä tule kuin se 1 tai 2 alkiota ja nekin on huonoa laatua. Niin on käynyt JOKA kerta. Eipä se sinänsä paljon auta, vaikka saataisiin selville miksi alkiomme ovat niin huonoja; mitäpä väliä sillä on jos ei niitä kuitenkaan mitenkään pystytä parantamaan.

Tietysti se on tavallaan kurjaa miehen kannalta, jos joudutaan siirtymään lahjasoluihin. Mutta on tässä ollut nyt niin paljon aikaa sopeutua asiaan että ei se enää maailmanlopulta tunnu. Päin vastoin: tuntuisi että sitten sitä saisi uutta intoa kun onnistumisen mahdollisuudet olisivat niin paljon paremmat.

Sitten menee vaikeammaksi, jos lahjasiittiöt ei autakaan ja tarvitaan lahjamunasoluja. Niihin kun on niin paljon pitemmät jonot.
 
Nostan tätä pinoa, kun saattaa olla, että tänne kuulun....Se selviää maaliskuussa. Mitä ketjun aiemmille kirjoittajille kuuluu?

Itsellä 1. IVF takana ja tuloksena oli vain 2 follia. Molemmissa oli solut, mutta toinen oli raaka ja toinen outo.. Tuo IVF tehtiin pitkällä kaavalla (synarela, puregon 250iu ja viikon jälkeen 300iu, pregnyl 10 000iu). Inssiä ei edes harkittu, koska munajohtimet ovat viallisia molemmat; taustalla 2 kohdunulkoista raskautta, yksi kummassakin johtimessa - tosin alkoivat luomuna 7v välissä.

 
Pahoittelut tilanteestasi Nonna!! Tiedän, miten rankkaa on, kun hoito jää yllättäen kesken. Vaikka kuinka yrittääkin varautua tuohon tilanteeseen, niin ei silti täysin pysty. Muistan, että hoidon kesken jääminen tuntui rankemmalta kuin nega, koska negaan kuitenkin aina tietyllä tavalla varautui.

Kirjoittelin tähän pinoon silloin pari vuotta sitten, ja tämä oli itselleni tärkeä pino silloin. Olen aina välillä miettinyt, että mitähän kirjoittelijoille nykyään kuuluu, joten nyt kun esitit tämän kysymyksen ilmaan, niin kävin tekemässä taustatyötä profiileista:) Taustatyön avulla selvisi, että monet siirtyivät kirjoittelemaan tuonne "luovutettu munasoluhoito" -pinoon. Nennuliini ja Vilma ovat raskaana lahjamunasoluilla :flower: Heksamiina ja Tiinuli tulivat raskaaksi omilla soluilla ivf-hoidoilla, ja he ovat varmaan vauvautuneetkin jo :flower: Johanna on hyvässä vauhdissa adoptioprosessissa ja Mustaruusun perheessä on sijoitettu lapsi =) Minä, Saaga ja HH kirjoittelemme tuolla lahjasolupalstalla. Muilla oli niin vanhoja päivityksiä, että heidän tilanteistaan ei ole ajankohtaista tietoa. Minä olen edelleen monihoitolainen. IVF:iä tehtiin yhteensä kuusi ja yksi lahjamunasoluhoito + pas. Mistään ei ole plussan häivähdystäkään, mutta yritän vielä pitää toivoa yllä, kun lahjasoluhoitoja on takana vasta yksi. Odottelen endo-leikkaukseen, ja sitten vielä uusi lahjasoluhoito. Täytyy varmaan kohta tunnustaa, että hoidot alkavat olla tässä, mutta tosiaan 1-2 lahjasoluhoitoa on vielä suunnitelmissa.

Jaksamista ja toivottavasti tämä pino alkaisi taas elää. Aikanaan itsestäni tuntui tärkeältä saada vertaistukea nimenomaan toisilta hoitolaisilta, joilla tuli ivf-prosessissa mutkia matkaan.
 
Suuri kiitos etsinnöistäsi Lotta ja muutenkin vastauksestasi! =)

Sulla on ihailtavan positiivinen asenne tähän surkeuteen...Toivon kovasti, jotta lahjasoluhoidot toimisivat sinunkin kohdallasi. =)

Oli jotenkin rauhoittavaa lukea muiden kokemuksista. Itse vielä koetan uskoa, että omista soluista olisi johonkin, mutta aika näyttää kuin käypi.

Taidan itsekin käydä kurkistamassa tuonne lahjasolu-pinoon...

Tsemiä endoleikkaukseen! Se on kuulemma auttanut tässä pulmassa. Itsellä ei ole endoa - ainakaan sitä ei ole vielä löydetty.. eikä pco:ta, VAIN huonot torvet ja mitä luultavimmin laiskimukset nimeltään munasarjat...Koetan vaikuttaa jälkimmäiseen ongelmaan vehnänalkioöljyllä, terveellisellä ruoalla, liikunnalla. Jospa noista olisi jotain apua.

Mitä "kikkoja" sinulle annettiin munasarjojen piristämiseksi vai onko siihen mitään keinoa olemassa?

 
Kiitos vain =) Ehkä sitä asennetta on joutunut tässä kehittelemään, että tässä suossa on pärjännyt. Olen ymmärtänyt niin, ettei valitettavasti munasarjojen piristämiseksi taida mitään tutkitusti tehokasta keinoa olla. Siitä tosin voi olla apua, jos lääkettä vaihdetaan (esim. jos pistoksena on ollut Puregon, niin sitten yritetään Gonal-F, Menopur tai jotain näiden yhdistelmää) tai vaihdetaan pitkästä kaavasta lyhyeen. Kannattaa lääkäriltä kysellä voisiko seuraavalla hoitokierroksella yrittää jotain uutta. Jaksamista ja mukavaa kevättalvea!
 
Hei vaan kaikille! Laitanpa minäkin tänne kuulumisia pitkästä aikaa.
Oli siis se tuulimuna n. 1,5 vuotta sitten ( kylläpä aika menee tosiaan nopeasti). Tyhjennys sujui hyvin ja alku vuodesta 2009 oli tarkoitus alkaa vielä yksi ICSI-hoito. Kävin tarkistuttamassa kysta- tilanteen ultrassa, kun yhden hoitoyrityksen aikana toisesta munsarjasta löytyi kysta ja hoito oli tarkoitus aloittaa, mutta me päätimme lopettaa yrittämisen tähän. Eli jätimme viimeisen hoidon käyttämättä, kun siihen olisi pitänyt satsata kauheasti rahaa ja ei olisi ollut mitään varmuutta edes siitä olisiko mitään vastetta hormooneille. Pyysimme miehelle vielä vuodeksi clomifen-reseptin, kun ajattelimme vielä niiden avulla yrittää, mutta tuolla sekin resepti on ollut kaapissa kohta vuoden päivät.
Eli toisin sanoen "lapsenteko" on lopetettu, en edes joka kuussa ole tietoinen oviksen ajankohdasta.
Onneksi meillä on tuo yksi 8 vuotias ihme ja olen tosi onnellinen hänestä, koska tässä vuosien varrella on tosiaan ymmärtänyt että asiat voisi olla paljon pahemminkin. Tämä sekundäärinen lapsettomuuskin on ollut välillä aivan helvettiä ( toista ihmettä toivottu 7 vuotta )ja olemme kuitenkin paljon paremmassa asemassa, kun ne oikeasti lapsettomat, jotka eivät välttämättä koskaan saa edes sitä yhtä lasta. Kyllä se tuska viiltää täälläkin, kun ainokaisella oli kaveri yökylässä ja hän totesi, että nythän me ollaan oikea perhe, kun meillä on kaksi lasta.
Toivottavasti kaikki löytävät onnen elämäänsä tavalla tai toisella!
Mahdollisimman monelle plussausta toivoen!

-kaijukka-
 
Heippa vaa kaikille. Onneksi huomasin tällaisen ketjun koska oma tarinani liippaa todella läheltä ja olen ollut ihan pois tolaltani.

Elikkäs, mulla on ollut clomit käytössä 09 neljä kiertoa ja Femar 2 kiertoa. Niillä ei tulosta joten kokeiltiin Puregonia 225iu/pvä ja sillä saatiin yksi iso munarakkula kasvamaan. Vaihdettiin lääke Pergoverikseen ( 300iu/pvä ja Femar x2/pvä yhdistelmään, no kuinkas ollakkaan ei tullut yhtään munarakkulaa näkyviin. Otettiin AMH koe ja tulos siinä 1,0 eli ei ihan huon, mut ei kaukaa haekkaan. Tuolla arvolla pitäisi vielä olla muniksia jäljellä.
nyt pitäisi olla kk tauolla ja sit kokeilla maaliskuussa pitemmällä Femar kuurilla pelkästään siis ilman pistoksia.
Ikää minulla on jo 40, mutta siitäkin huolimatta haluamme lapsikatraamme joukkoo yhden elävän yhteisen pienokaisen.

Nyt olen laihdustuskuurilla vaikka lääkäri ei mitään maininnutkaan, että olisi hyvä laihduttaa, mut ajattelinpa kokeilla joko se auttaisi. Kuulin jostain, että jollakin ei ollut vatetta pistoksista, mutta kn laihdutti hieman niin jo rupesi taas toimimaan. Johtuuko tuosta lihtumisesta, sitähän ei kukaan tiedä, mut onneksi siitä ei ole haittaakaan kun normivauhtialaihduttaa.
 
Tervetuloa pinoon Sela! =)

Mikä tuo AMH koe on ja mikä sen viitearvorajat? Itse odotan tädin tuloa, tänään tai lähipäivinä pitäisi vuoto alkaa, jos IVF-hoito ei ole sekoittanut mun kiertorytmiä ja pääsen verikokeisiin kp2-5. Sitten selviää jatko meidän tilanteeseen.

Mä luulen, et mäkin voisin kokeilla tuota laihduttamista, vaikka kukaan ei siitä olekaan mitään vihjannut.... =)

Toivottavasti saamme apua tilanteisiimme!
 
Nonna78 AMH on hormoni mikä kertoo onko munasoluja miten vielä jäljellä. Meille lääkäri sanoi, että 2,0-2,5 on tosi hyvä, siis minun ikäiselleni ja tämä 1,0 tarkoittaa sitä että muniksia vielä jäljellä, mutta ei paljoa(voisi tulla hoidoilla noin 2-5 minarakkulaa) ja jos esim 0,2 niin ei kannata enään pistoshoidoilla jatkaa vaan sitten on harkittava luovutettua munasolua.

Itse olen harkinnut sitä myös ja olemme menossa nyt sitten ensimmäiseen keskusteluun ensi viikolla lääkärin kanssa ja sit katsotaan mitä tämä lääkäri sanoo jatkosta.

Ihmettelin, että miksi lääkäri sanoi että ei ole mahdollista kokeilla enään muuta kuin tuota Femaria vielä kerran ja jos ei auta niin hoitoja ei kannata jatkaa.
Monella muulla kuitenkin on paljon yrityksiä samantapaisissa tilanteissa.

Heh, sai ainaski todellisen ja hyvän syyn laihduttamiselle. Hmmm...ja jotenkin uskon että repsahtamisia ei tule niin helposti kun nyt on "pakko" laihtua.

Aina sen verran on luottamusta jäljellä, että uskoo jonakin päivänä onnistuvan, vaikka sit tuleekin niitä harmaita päisiä millo ei usko mihinkään.

Positiivisella mielellä mennään eteenpäin koko porukka kuitenkin, eiks JEE????
 
No todellakin mennään! =) Ei meillä kuitenkaan ole kuolemansairautta, vaikka välillä noita mainitsemiasi harmaita päiviä onkin ja tuntee itsensä melkein sellaiseksi... ;)

Jotain tuota arvelinkin sen olevan. Alkais nuo menkat jo niin pääsisi verikokeeseen... Odotin alkavaksi eilen, mut mitään ei tapahdu. Toisaalta, jos siirtoon oltaisiin päästy, nih testipvä ois ollu vasta 17.2., et varmaan viimeistään silloin menkkojenkin pitäs tulla?

Mä repsahdin jo tänään...en ehtinyt työmatkalla syömään mitään ja illalla menin katsoo mieheni peliä ja siks sorruin hesen kanahamppariateriaan....Damn me... =P Huomenna siis tunnin pidempi kävelylenkki tai kotizumbailua ja tunnin lenkki. =)

Mä muuten aloitin vehnänalkioöljyn ottamisen, ko ystävä kertoi sen olevan hedelmällisyyttä parantava. Ennen vanhaan sitä nautittiin, kun toivottiin raskautumista... katsoo nyt mitä se saa aikaan.

Tuu kertoon jahka tiedät kuinka keskustelut meni. =)
 
Mulla kans pitäisi noihin aikoihin menkat alkaa jos ei nyt sit temppuile tässsä kierrossa.

Mä alooitin Ido-E:n syömisen kun sen kans kuulemma pitäisi parantaa munasolujen laatua. Jossain sanottiin, että lapsettomuusklinikat suosittelee sen ottamista kanssa. Samassa jutussa oli myös tuosta vehnänalkioöljystä tarinaa. Huh..kakennäköistä pilleriä sitä saa suuhunsa laittaakkin ja kaikkea laittaa jos se vaan jotenkin sen tuoloksen toisi =) Välillä tuntuu ihan uskomattomalta, mut mitäpä ei sitä lapsen eteen tekisi.

torstaina tosiaan on se keskuselu lääkärin kanssa, sitten tiedetään taas enemmän ja olemme luultavasti viisaampia. Se hormoni oliko se nyt fsh minkä kyl haluaisin itseltäni otettavan. Eli eiks se kerro, et kannattaako yrittää enää
 
No niin...mensut hyvässä vauhdissa jo....ma meen otattaan veritestit ja sitten "piinailen" vastausta 23.3. asti..

Mun mutsi on aika guru luontaisessa lääketieteessä, vyöhyketerapiassa, mut hän vaan arkailee antaa hoitoa omalle muksulleen. =/ Odottelen äidin ystävää visiitille antaan hoitoa edes tän stressin poistoon. =)
 
Kylläpä aika menee kamalan nopeasti, kun näköjään olen viimeksi kirjoitellut tänne vuonna 2008! Ei uskoisi että siitä on niin kauan. Paljon on tapahtunut siinä ajassa!

Meille tehtiin kaikkiaan 5 IVF/ICSI -hoitoa, joista viimeinen lahjasiittiöillä. Mutta toivottua tulosta ei niilläkään tullut, ainoastaan tuli selväksi että vikaa on paitsi miehen siittiöissä, myös minun munasoluissani. Siinä odotellessa mentiin "puolivakavissaan" Pride-koulutukseen, josta saa pätevyyden sijaisperheeksi. Homma muuttuikin sitten vakavaksi nopeammin kuin oltiin uskottukaan, ja viime kesänä meille muutti pieni poika, hän oli tullessaa vähän yli 1-v. Ja nyt sitten viime vuoden lopulla saatiin se vauvakin, tyttö oli tullessaan 2 kk ikäinen. Eli täällä elellään ihanaa onnellista lapsiperhe-elämää ja hoidot ovat jääneet mielessä taka-alalle. Kyllähän edelleen toivomme, että saataisiin se ihan omakin lapsi, mutta ei tunnu enää maailmanlopulta jos se ei toteudu.

Meille jäi kuitenkin klinikan pakkaseen jemmaan kaksi satsia luovuttajan siittiöitä, joten ehkäpä joskus vielä käytämme ne. En vaan tiedä, kannattaako enää omia munasolujakaan käyttää vai pitäisikö nekin saada luovuttajalta. Katsotaan nyt sitten.

 
Nyt alkoi sitten taasen arki ja menkkoja odotellaan alkavaksi.

Laihdutuskuuri etenee hyvin, nyt lähtenyt yhteen sä 5,6 kg, vitsi mä olen ylpeä itsestäni =) Kuis Nonna78 sulla? Onko muuten muita laihislaisia?

Torstaina tosiaan AVA:N lääkärille meno keskusteluun.Saas nähdä mitä hän on mieltä mein hoidoista jatketaanko vai lähdetäänkö jonottamaan munasolua. Tai ilmeisesti jonoon mennään ja siin' samalla sit jotain hoitoja. Tunteeko kukaan Kati Penttiä? Onko millai lääkäri?

Mustaruusu Onnea perheenlisäyksistä :hug: Hankala tilanne mitä niille omille mahtaisi tehdä. Toisaalta kun on lapset siinä ympärillä, mut sit jos jättää kokeilematta, niin harmittaako jälkeen päin.
Mutta nauti tämän hetken tilanteesta täysin rinnoin, aika kun tosiaan kuluu nopeasti ja huomaa miten lapset kasvaa hurahtaen.
 
Onnea Mustaruusulle miunki puolesta! =)

Sela: Siis tosi hieno saavutus, melkein 6 kg oot saanut poies! =D

Itse en oo saanut vasta varmaan kuin 2 kiloa, et vielä on tekemistä....Saattaa olla vain menkkojen aiheuttamaa turvotusta ja nyt se lähtenyt pois. Kun tästä flunssasta pääsen, nih alkaa zumbailu tosissaan ja eiköhän sen avulla kilot lähde karisemaan. =)

Minä en tunne tuota Kati Penttiä, kun ollaan julkisella Tyks'ssä hoidossa. Ootteko te Tampereen Avassa hoidossa? Kuinka kauan on arvioitu tuo jonotusaika luovutetulle munasoluhoidolle? Ja sen hinta taitaa olla siinä 7000e vai..? Oletteko sääsätneet tuon summan vai hakenut lainaa summalle? Itse mietin, jos lahjasoluhoitoon päädytään, niin varmaan osa summasta saadaan säästettyä ja osa joudutaan hakemaan pankista.

Kävin yhdellä jenkkiklinikan sivulla lukemassa amh:sta ja liian varhaisten vaihdevuosien oireista ja liian hyvin nuo oireet muhun sopii; FSH mulla 6 / 7 , menkat säännölliset, mutta kierto lyhyt n. 25 - 26 pvää, vaste ivf:n huono.... =/

).( Eilen kävin otattamassa verikokeet ja viim. 23.3.10 saan tietää jatkosta ja verikokeen tuloksista.. Oon nähnyt painajaisia tai oikeastaa lohduttomia unia siitä, että mun munasarjat ovat aivan kuolleet yms. et oon melkeen jo menettänyt uskoni biologisesti omaan jälkikasvuun.. Kumpa uneni olisivat väärässä ja IVM-hoidolla saisimme avun ellei IVF siihen pysty. Luin tosin jostain, että IVM auttaa lähinnä PCO:sta kärsiviä naisia...mutta jos mulla munia vielä on ja lääkestimulaatiolla niitä ei saada, niin miksei sitten voisi punktioida raakoja soluja suoraan munasarjoista ja kasvattaa ne maljassa kypsiksi? Tehdäänhän miehille, joilla ei ole siitiöitä spermassa, se kivespunktio ja saatu siten lapsi aikaiseksi.... No eipä tässä vielä oikein muuta voi kuin odottaa tuloksia... Kauan sulla Sela kesti saada verikokeen tulokset tuossa AMH:ssa?

Toivottavasti teillä sujuu torstaina kaikki hienosti! Tulehan kertomaan sitten miten kävi. =)
 
Nonna78 Kaksikin kiloa on jo hyvin , kaikki mikä on ylimääräistä ja poistuu niin parempaan päin mennään.

Olemme siis menossa ensimmäistä kertaa AVAan, aikaisemmin olimme Helsingissä, mutta siellä tosiaan sanottiin , että ei ole juuri toivoa omilla. Siksi sitten kokeilemme ja kuuntelemme mitä toinen lääkäri mahtaa sanoa. Jotenkin meistä tuntuu siltä että aikaisempi lääkäri luovutti heti ja iaka nihkeästi ehdotti vielä maaliskuulle sitä pidempää Femar-kuuria jos se sitten toisi niitä muniksia(ennen on ainakin tuonuta, mutta väärälle puolelle. Multa siis puuttuu oikeanpuoleinen munanjohdin kohdunulkopuoliseraskaudesta johtuen)

Lahjamunasoluhoitojono AVAlla on noin 5-6 kk kun muualla se on siitä 6kk aina jopa 3 vuoteen. Tällä iällä ei ole oikeen aikaa odotaa monia vuosia. Katsellaan ja kuulostellaan mitä lääkräri on mieltä täällä. Aika pitkälle säästämisen kautta tuo raha tulee kasaaan ja jos ihan pakko lainaa on ottaa niin sekin tehdään. Olen sitä mieltä että raha ei saa olla esteenä. hinta siellä siis jotain 6-6500e ja jos saa vietyä oman luovuttajan niin sitten on ilmeisesti vähän edullisempi.En ole varma.

AMH tulos tuli mulle vasta kolme vkoa ottamisen jälkeen vaikka lääkäri ja näytteenottaja sanoi että viikon verran menee kun tulos valmis. Näyte kävi jossain ulkomailla syynissä ja siksi oli kuulemme mennyt niin kauan.
Itse ajattelin pyytää sen FSH kokeen jos se toisi lisää tietoa tilanteesta.

Jee, mä en ole kuullutkaan moisesta IVM-hoidosta. Luin kyllä juuri (kun olin lukenut sinun viestisi)netistä siitä jotain tietoa ja sitä ei ilmeisesti ihan joka paikassa tehdä. Pitääkin ottaa puheeksi se kanssa.

Mulla kierto oli viime kk 22 pvää ja nyt se on ainakin 27 koska edelleen odottelen niitä alkavaksi. Parempi kuitenkin näin että venyy. Normaalisti mulla on ollut sen 29-30 päivää,oliskiko ensimmäisellä piikityskuukautena säikähtänyt ja siksi niin lyhyt kierto koska nyt ei ainakaan niin lyhyt ole, mutta eipä sitä munarakkulaakaan näkynyt eli ovista ei sen mukaan ole voinut tulla(testien mukaan kyllä tuli....hmmm...edelleen hämää tuo asia et miksi näytti plussaa ja kun se oli ihan selvä huippu)
Eihän sitä tiedä koska tulevat jos sitä ovista ei ole oikeasti tullut.

Mietittiin miehenkanssa tossa et kyllä voi käydä oikeasti huono tuuri jos ne munikset nyt sitten loppu siihen tammikuuhun milloin päätettiin lähteä järeimpiin kuin tabletti hoitoihin. Tais tää akka vanhentua kuukaudessa.

Ja heti kerron kun jotain tiedän enemmän eli siis huomen illalla

=) =) Kaunista keskiviikkopäivän jatkoa myös kaikille =)
 
Satuin tämän ketjun löytämään ja sehän sopii minullekin. Meille tehty kolme ivf/icsi-hoitoa, munasolu määrät aina pieniä ja viimeisessä ei päästy edes siirtoon. Kliniikkamme lääkäri ajattelee että huono lääkevaste, vähäiset munarakkula määrät, kypsymättömät munasolut ja lyhyehkö kierto 27kp puhuisivat munasarjojen vajaatoiminnan puolesta. FSH on 5,5 ja AMH 3,2 eli täysin normaalit arvot. Olemme päätyneet nyt lahjamunasoluhoitoon, vaikka julkisen puolen lääkäri ei suorastaan allekirjoittanut näitä toisen lääkärin epäilyjä. Nonna78:n löytämä jenkkikliniikan tieto kuulosti kiinnostavalta. Onko mahdollista saada linkki sivuille? Alkoi kuulostamaan niin samalta kuin meillä. Kiitos jo etukäteen!
 
Tältä sivustolta luin noita juttuja ja kävin sivulla olevissa linkeissä. Toivottavasti olen ymmärtänyt lukemani oikein... =)

http://www.advancedfertility.com/amh-fertility-test.htm ja http://www.sharedjourney.com/test/amh.html

Jossain käytetään ennen aikaisesta vaihdevuosista lyhennettä POF, joten sen avullakin voi löytää tietoa ja jos POF on diagnoosi, niin siloin on mahdollisuudet saada omat munasarjat virkoamaan unestaan! Tuon pitäisi olla aika helppo selvittää verikokeiden avullakin, jos oikein ymmärsin...
 
Ja tässä vielä yksi linkki http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.gettingpregnant.co.uk%2Fpremature_ovarian_failure.html&anno=2 , jossa kerrotaan POF:stä.

SELA: Osaatko sanoa, että hyväksytäänkö oma sisko luovuttajaksi? Vai meneekö Kauniiksi ja Rohkeiksi... ;D Mun pikku-sisko pari vuotta sitten ilmoitti mulle, että hän olisi valmis antamaan munasolujaan minulle ja miehelleni, jos tarve vaatii. Silloin olin ihan, et huhuh..mutta nyt, jos käykin niin, että mun omista ei raskautta saada, kun niitä ei ole....

Siskoni sanoi, ettei tule omia lapsia koskaan tekemään eikä kuulemma pitäisi mahdollisesti hänen solusta syntynyttä, minun synnyttämääni lasta koskaan omanaan pitämään, mutta varmasti se lapsi olisi hänelle muuten paljon tärkeämpi kuin muuten siskontyttö olisi.

Elikä nyt, kun alkaa olla mahdollista, että mun soluista ei ole mihinkään, niin siskoni tarjous alkaa kuulostaa houkuttelevammalta. Olisihan silloin lapsessa jotain minuakin... :|
 
Kiitos Nonna. Hyviä linkkejä nuo olivatkin, vaikka paljolti tiedot olivat jo tuttuja. Tuo POF tarkoittaisi että ennenaikaiset vaihdevuodet olisivat jo alkaneet, se ei ole meidän tilanne, koska kierto toimii ja arvot on ok. Silti voi olla että munasolut ovat loppumassa ja tästä voisi johtua tämä huono munasarjavaste. POFfistakaan ei saada munasarjoja herätettyä millään lääkkeellä, mutta tila on vaihteleva ja aaltomainen. Eli välillä voi olla kunnon munasoluja ja välillä ei. Raskaus voisi saada elimistön palautumaan normaalimpaan tilaan.

Tuohon luovuttaja kysymykseen sen verran että sisko voi olla munasoluluovuttaja. Voi luovuttaa suoraan tai sitten ristiin, jolloin joku tuntematon saa tutun luovuttajan solut ja itse pääsee jonon kärkeen saamaan tuntemattoman lahjan.
 

Yhteistyössä