Mulla oli tänään tilanne, jossa en oikein tiennyt miten toimia..

Tiimarinvihko

Aktiivinen jäsen
11.06.2009
5 650
1
36
Naantali
me lähdettiin lasten kanssa meidän pihalta kauppaan ja naapurintyttö lähti sitten myös. Mä yritin kysyä naapurintytöltä saako se lähteä pihalta. Mutta tyttö vaan totes ettei ymmärrä mua. Tyttö ei siis puhu suomea kovinkaan hyvin, mutta sen verran että leikit sujuu mun tyttöni kanssa. No tyttö vaan pyöräili kaupalle ja mä yritin eritavoin kysellä tietääkö tytön äiti että tyttö on meidän mukana kaupassa. Vastaus oli aina se sama että ei ymmärrä mua ja kerran yks ei-kovin-vakuuttava kyllä vastaus.

No mä menin kauppaan oikeastaan ostamaan juotavaa ja jätskiä, niin ostin sitten naapurintytöllekin jäätelön. Ensin yritin kysellä onko allerginen tai mahtaakohan saada syödä jäätelöä, mutta tyttö ei ymmärtänyt. Sitten mä annoin sille sen jäätelön ja sanoin että käy näyttämässä äidille ja kysyy saako ottaa, tyttö nyökkäs mutta ei sitten käynyt kuitenkaan vaan avas heti ja söi.

No ei ainakaan noottia ole tullut hänen vanhemmiltaan.. tosin uskon etteivät osaa suomea ainakaan tyttöä paremmin.

Miten sinä olisit toiminut?

Hmm.. no.. mä en varmaan olis noin ystävällinen kuin sinä :D Sanoisin siis että joko menee heti kysymään luvan äidiltään/isältään ja jos olisi vastannut että ei ymmärrä niin tekisin selväksi että ei tule mukaan. En kyllä muutenkaan tykkää jos naapurin lapset pyörii mukana (on kokemusta pihapiiristä). Enkä tosiaankaan ostaisi mitään jos eksyisi samaan kauppaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Olisin taluttanut lapsen takaisin kotipihaan, tai käynyt kysymässä vanhemmilta saako lapsi tulla mukaan.

No se ajo jotain tuhatta ja sataa meidän edellä pyörällä, en mä oikein perässäkään vojnut juosta kun vauvakin oli manducassa..

Mä vaan vastasin miten olisin tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen:
Hmm.. no.. mä en varmaan olis noin ystävällinen kuin sinä :D Sanoisin siis että joko menee heti kysymään luvan äidiltään/isältään ja jos olisi vastannut että ei ymmärrä niin tekisin selväksi että ei tule mukaan. En kyllä muutenkaan tykkää jos naapurin lapset pyörii mukana (on kokemusta pihapiiristä). Enkä tosiaankaan ostaisi mitään jos eksyisi samaan kauppaan.

No en mäkään erityisesti tykkää. Mutta mä olen tosi surkea komentelemaan muiden lapsia. Mua ottaa päähän, jos jotkut ei katso omiensa perään.

Samoin oisin käyny kysymässä vanhemmilta tai todennu, ettei laps voi lähtee ilman vanhempien lupaa. Jos ois sit kaahottany pyörällään menemään niin minkäs teet. Mitään en ois kyllä kaupasta hälle ostanu.

Silloin kun mä olin kersa, niin meillä oli tapana että jos oli joku yks kaveri, jonka kans leikki, niin sille ilman muuta tarjottiin herkkuja jos perheen omakin lapsi sai. Näin mä mietin, että ois törkeetä että mun tyttö olis vedellyt jätskiä siinä sen naapurintytön nenän edessä. Vaikka oltaishan me tietty ne jädet voitu viedä kotiin ja syödä vasta siellä.. mut ei se ois ollu sama asia :p

Mä taas aattelen niin, että tyttö tuppautu ilman lupaa teidän seuraan ja siks ei teillä oo mitään velvollisuutta sille ostella herkkuja. Tietty jos oisitte sopineet menevänne yhdessä ostoksille niin tilanne ois ollu toinen.

Yhteistyössä