muita taaperoimettäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja minä äiti
  • Ensimmäinen viesti
Vanhempia lapsiani en tiedon ja kannustuksen puuttuessa saanut imetettyä kuin n 3 ja 5 kk, kuopusta imetän vieläkin, poika nyt 1v 4 kk. Eikä aikomustakaan vieroittaa, vieroittukoon itse kun on kypsä. Kommentteja lähipiiristä tulee koko ajan, olen meidän suvussa tosi oudon tyypin maineessa. Mutta olen päättänyt, että tämä on tasan meidän perheen juttu ja kommentit jätän omaan arvoonsa. Mutta niistä kokonaisista öistä ja imetyksen liittymisestä niihin. Vanhemmat lapsemme, nyt 8 v ja 6 v, eivät siis saaneet tissiä kuin muutaman kuukauden. Molemmat luopuivat yösyötöistä samaan aikaan kun pullolle siirryttiin, siis n 4 ja 5 kk:n iässä. Siitä huolimatta kumpikaan ei alkanut nukkua kokonaisia öitä ennen kuin n 3v iässä (hyvä yö, jos herättiin vain 5 kertaa yössä). Imetyksellä tai sen puuttumisella ei ole kokonaisten öiden kanssa mitään tekemistä, se on lapsen temperamentista kiinni, miten hän nukkuu. Kuopus on tähän mennessä valvottanut paljon vähemmän kuin vanhemmat lapset ja saa siis tisun suuhun edelleenkin, kun yöllä herää (1-2 kertaa, välillä ei ollenkaan). Imee n 10 min, jonka jälkeen nukahtaa rauhallisesti takaisin omaan sänkyynsä, omaan huoneeseensa. Eli Sinulle, joka suunnittelet yösyötöistä vierottamista saadaksesi lapsen nukkumaan, älä automaattisesti luota siihen, että homma toimii noin yksiselitteisesti. Mutta Sinä tunnet oman lapsesi ja hänen temeperamenttinsa, voi toimiakin, selviää lienee vasta kokeilemalla?
 

Kaikki tuki teille taaperoimettäjille! Itse lopetin imetyksen, kun lapsi oli 11 kk (tai oikeastaan lapsi ei enää halunnut rintaa, joten jatkamisen mahdollisuutta ei ollut).

Minusta on kuitenkin hienoa, että jotkut imettävät lapsiaan pitempään. Vaikka maito ei ole lapselle enää niin elintärkeää ensimmäisen ikävuoden jälkeen, on se silti hyvää ravintoa.

Ja jos otetaan huomioon taloudelliset näkökohdat, niin taaperoimetys on erityisen järkevää. Miksi ostaa kaupasta "tavallsita maitoa", jos sitä saa ilmaiseksi omasta kehosta???

Ja allekirjoitan kyllä kaikki jutut siitä, kuinka yhteiskunta kokoajan siirtyy kauemmaksi luonnonmukaisista tavoista - se ei ole positiivista kehitystä!!!
 
Shaina
Uuden Kaksplussan sivulla 29 oli juttu näistä uusista suosituksista. Siinä suositeltiin imetyksen jatkamista muun ruoan ohella 2-vuotiaaksi asti. Kuitenkin "pikkulaatikossa" oli teksti, että tuttipullosta luopuminen viimeistään noin vuoden iässä..?

Onko sillä jotain tekemistä hampaiden kanssa vai miksi noin? Miksi pulloa ei sais imuttaa ton pidempään, mutta tissiä kyllä? Siis ihan vain kysyn, jos jollakin olisi tietoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 17:13 Shaina kirjoitti:
Uuden Kaksplussan sivulla 29 oli juttu näistä uusista suosituksista. Siinä suositeltiin imetyksen jatkamista muun ruoan ohella 2-vuotiaaksi asti. Kuitenkin "pikkulaatikossa" oli teksti, että tuttipullosta luopuminen viimeistään noin vuoden iässä..?

Onko sillä jotain tekemistä hampaiden kanssa vai miksi noin? Miksi pulloa ei sais imuttaa ton pidempään, mutta tissiä kyllä? Siis ihan vain kysyn, jos jollakin olisi tietoa.
Tuttia imetään ihan eri otteella kuin rintaa ja näin ollen tutin käytöstä on hampaille haittaa. Rinnan imeminen taas vain vahvistaa leukaa ja sen oikeaa asentoa.
 
Hexu
JOO MUTTA IMETYS TAI SIIS ÄIDINMAITO AIHEUTTAA HAPPOHYÖKKÄYKSIÄ,ELI SIKSI HAMMASHOITAJAT EI SUOSITTELE SITÄ KOVIN VANHAX....anteeksi,lipsahti isot kirjaimet :ashamed:
Tosiaan,minulle hammashoitaja sanoi,että jos imetys tapahtuu muun ruokailun yhteydessä,niin asia ok.mutta ei enää erikseen imetyksiä(kuten meillä unitissi) kun hampaita puhjennut ...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 21:57 Hexu kirjoitti:
JOO MUTTA IMETYS TAI SIIS ÄIDINMAITO AIHEUTTAA HAPPOHYÖKKÄYKSIÄ,ELI SIKSI HAMMASHOITAJAT EI SUOSITTELE SITÄ KOVIN VANHAX....anteeksi,lipsahti isot kirjaimet :ashamed:
Tosiaan,minulle hammashoitaja sanoi,että jos imetys tapahtuu muun ruokailun yhteydessä,niin asia ok.mutta ei enää erikseen imetyksiä(kuten meillä unitissi) kun hampaita puhjennut ...
Tutkimusten mukaan (olikohan Alaluusuan tutkimus) viiden minuutin imetys ei muuta suun ph-arvoa sen enempää kuin veden juominenkaan. Kun hampaiden pinnalla ei ole tähteitä muusta ruoasta (esim. yöllä), ei kariesbakteeri pysty käyttämään äidinmaidon laktoosia ravinnokseen. Ja reikiintymiseen tarvitaan myös se kariesbakteeritartunta. Äidinmaito ei myöskään imuotteesta johtuen huuhdo isommalla lapsella juurikaan hampaita, vaan menee suoraan kurkusta alas.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 21:57 Hexu kirjoitti:
JOO MUTTA IMETYS TAI SIIS ÄIDINMAITO AIHEUTTAA HAPPOHYÖKKÄYKSIÄ,ELI SIKSI HAMMASHOITAJAT EI SUOSITTELE SITÄ KOVIN VANHAX....anteeksi,lipsahti isot kirjaimet :ashamed:
Tosiaan,minulle hammashoitaja sanoi,että jos imetys tapahtuu muun ruokailun yhteydessä,niin asia ok.mutta ei enää erikseen imetyksiä(kuten meillä unitissi) kun hampaita puhjennut ...
Äidinmaito ei aiheuta happohyökkäystä. Suosittelen enemmän asiaan perehtymistä, ennen kuin alkaa täällä huutamaan asioita totuutena. Käy ensin vaikka kurkkaamassa www.lapsiperhe.net/imetystukilista ja sieltä etsit hampaat ja imetys.
Mulle ainakin hammashoitaja sanoi, että imetys on niin hyvä asia, ettei sitä kielletä eikä mitään aikoja anneta milloin saa imettää ja milloin ei.
 
Ipsu
Täällä yksi puolitoistavuotiaan imettäjä. Noudatan vain WHO:n suositusta. Hyvin menee, tisua syödään aamulla ja illalla ja vaihtelevasti iltapäivisin (ei joka päivä).
 
Hexu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2004 klo 18:07 Fanni kirjoitti:
Äidinmaito ei aiheuta happohyökkäystä. Suosittelen enemmän asiaan perehtymistä, ennen kuin alkaa täällä huutamaan asioita totuutena. Käy ensin vaikka kurkkaamassa www.lapsiperhe.net/imetystukilista ja sieltä etsit hampaat ja imetys.
Mulle ainakin hammashoitaja sanoi, että imetys on niin hyvä asia, ettei sitä kielletä eikä mitään aikoja anneta milloin saa imettää ja milloin ei.

[/quote]


No huh huh,anteeksi,kirjoitin edellisen viestini vahingossa isoilla kirjaimilla alussa,mutta korjasin tekstissäni virheen mainitsemalla vahingosta.
Asioiden huutamisesta totuutena siis;
Viestissäni kerroin vain mitä minulle hammashoitaja valisti neuvolassa ja se oli minullekin aivan uusi ja outo ajatus,ei ollut tullut edes mieleen,että imetys voi olla haitallista!Aiemminkin kirjoittelin palstalle kuinka sain inhottavaa,mielestäni,kohtelua imetyksestä neuvolassa sekä th.lta että hammashoitajalta,vain lääkäri on ollut positiivinen imetyksen suhteen!
 
tääl kans tytön 1,9 vuotias ja viel imee tissii monta kertaa päivässä!neuvolassa sanottu et pitäis lopettaa ei kuulemma hyvä hampaille, vaikeeta se on kun hän itse tulee pyytämään.no eiköhän se joskus lopeta!
 
ensimmäistä lastani imetin n. nelivuotiaaksi, imetys päättyi ihanaan itsevieroitukseen lapsen taholta. nuorimmainen on 1v4kk eikä ole mieleenkään tullut lopettaa.
yövieroitus kannattaa tehdä, jos itsestä ja lapsesta siltä tuntuu. ap ei kuitenkaan maininnut kenenkään kärsivän tilanteesta.
taapero saa, paitsi hellyyttä ja läheisyyttä, rintamaidosta myös tärkeitä ravintoaineita ja vasta-aineita. maidon koostumus ei mitenkään ratkaisevasti muutu esim. lapsen täyttäessä vuoden.
on todella hienoa, että nykyaikana on parempia äidinmaidonkorvikkeita kuin esim. ennen käytetty leipämössö, mutta on todella surullista, että moni äiti kuulemma joutuu perustelemaan taholle jos toiselle valintaansa imettää lastaan.

meitä taaperoimettäjiä on luultavasti enemmän kuin arvaakaan, moni alitajuisesti piilottelee isomman tissittelyä, ja toisaalta monet taaperot eivät ole koko aikaa rinnalla niin kuin vauvat.
 
Minä imetän yhä pian 1,5-vuotiasta tyttöäni. Tosin tisuttelu keskittyy iltaan ja yöhön ja joskus aamuun, sillä tyttö on ollut hoidossa jo elokuusta alkean. Nyt kun opintoni loppui ja aloitin työt, niin imetysväli on päivällä vähintään 9 tuntia, käytännössä usein pidempi. Tyttö ei usein heräämisen jälkeen aamuisin halua tisumaitoa. Illalla ja yöllä se on kova juttu.

Saa nähdä milloin lapsi vierottuu tai itse kyllästyn yöimettämiseen.
 
Hei! Minusta on hienoa, että jaksatte imettää lapsianne noinkin kauan, ei siinä mielestäni ole mitään väärää, eikä siis sitä mielestäni tarvitse selittää kenellekkään. Itse en kokenut imetystä mielekkäänäänä ensimmäisen lapseni kohdalla, jotenkin se vain tuntui vastenmieliseltä. Lapseni on saanut koviketta n.2kk:n ikäisestä ja on ollut terve&hyväntuulinen vauva. Hän on nyt n.1v:n ikäinen. Itse en häpeä sitä etten imettänyt lastani kauempaa mutta tuntuu, että imettävät tuttavani kaipaavat selityksiä. Imetys ei vain tuntunut oikealta minulle, ehkä se tuntui liian sitovalta. Tosin en ole jättänyt hoitoon kenellekkään, en tarkoita sellaista sitovuutta, sitä on vaikea selittää. Jos saamme toisen lapsen en osaa sanoa vielä imetänkö häntäkään pitkään... Toki imetys on luonnollis tapa ruokkia lasta, ymmärrän sen.. ANNETAAN KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA.
 
ennetin
Minulla on 13kk vanha poika jota imetän yhä aamuisin ja satunnaisesti päivisin, Ilta- ja yöimetyksen lopetimme koska poika repi yölläkin paitaani ja hamusi maitoa eikä siinä nukkunut kukaan. Nyt kun pääsimme lapsen kanssa yhteisymmärrykseen syöntiajoista niin koen että voimme jatkaa tissittelyjä jatkossakin ainakin vielä puolisen vuotta.

Olen saanut kauhisteluja osakseni vaikka lapsi jota imetän on vasta vähän yli vuoden, se koetaan inhottavana ja tyyliin vähintäänkin pervona.. En ymmärrä, mielestäni imetys on maailman normaalein asia eikä siinä ole mitään inhottavaa tai rumaa. Lopetellaan sitten kun ollaan valmiita, kauhistelkoon muut. :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2004 klo 18:08 minä äiti kirjoitti:
joo kyllä siitä jotai hyötyy vieläkin on, neitonen saa siinä hellyyttä ja läheisyyttä!
Lapsi saa hellyyttä ja läheisyyttä ilman imetystäkin! Imetys on tuossa iässä päälle jäänyt tapa, josta ei ravinnollisesti ole enää suurta merkitystä. Imetys on tapa ravita-ei vain tarkoituksellista hellyyden osoittamista. Joku raja nyt imetyksenkin ylistämiselläkin! Enkä vastusta imettämistä ja olen itse imettänyt pitkään, mutta raja kaikella ja silti lapseni ovat saaneet ja saavat hellyyttä ja läheisyyttä ilman tissiäkin.

Eikä ollut tarkoitus pahalla moittia, esitin vain mielipiteeni...
 
Omaan tahtiin
Täällä kanssa yksi taaperon imettäjä, poika 1v 8kk. Ei ole "tisu" unohtunut vaikka olen ollut pisimmillään 4 yötä pois työreissussa ja hyvin olivat isin kanssa pärjänneet ilman äiskää... Julkisilla paikolla en enää imetä, eli tisua saa vain kotona. en enää tarjoa lapselle rintaa, ja kun tisua aletaan pyytämän niin yritän ensin ohjata kiinnostusta muihin juttuihin, ts vähitellen vieroitan poikaa ja luulen että kesällä loppuu.

Mulle pitkä imetys ei todellakaan ole mikään itseisarvo, eikä imetys ylipäätäänkään, meillä on vaan sattunut käymään tuuri että imetys onnistuu ja maitoa edelleen tulee runsaasti, vaiston varassa on tän asian kanssa menty. Etukäteen en miettinyt koko asiaa, kun jännitin synnytystä niin kovasti.

Kaikki imettäjät eivät todellakaan ole intoilijoita ja imettämättömyyden tuomitsijoita, kuten niin moni kommentoija tuntuu kuvittelevan...!!!

Harmittaa ihan älyttömästi tämänkin ketjun ilmeisesti kateelliset tms. kommentoijat, kun niinkin luonnollisesta asiasta kuin imetys ei näillä palstoilla voi jakaa kokemuksia :headwall: :(

Aloittajalle kiitos hyvästä aiheesta, on ollut mukavaa lukea muiden kokemuksia! :wave:
 
Vieroittaja
On se ihme, että aina pitää ihmisten aukoa päätä imettämisestä. Eikö se ole jokaisen oma asia että imettääkö vai ei. Tutkimukset kiistatta todistavat, että yli vuodenikäisenkin lapsen vastustuskyky on parempi kun lasta imetetään. Itse juuri vieroitan reilun vuodenikäistä, koska palaan kohta töihin.
 
:flower: kaikille pitkään imettäneille!!! =)
itse imetin "vain" 1v3kk ja välillä harmittaa kun en imettänyt pidempään :ashamed: :'(
imettäjät; älkää välittäkö noista pervoista jotka luulee että imetys antaa jotain seksuaalista mielihyvää!! he ovat itse niin vieraantuneita luonnosta että eivät tiedä kuinka tärkeää pitkä imetys lapselle on :( he siis eivät halua parasta lapselleen :eek: ja siksi ovat katkeria imettäjille ja tulevat tänne palstalle räksyttämään :LOL: :LOL: :LOL:
 
Maailman terveysjärjsetö kehottaa imettämään lasta 2vuotiaaksi, myös länsimaissa!

Ihana lukea tätä ketjua, kun kukaan lähipiirissä ei imetä enää, olen ainut joka imettää yli 1v. lasta. Kiva lukea toisten ajatuksia.
 
ennetin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:58 Katariina kirjoitti:
Maailman terveysjärjsetö kehottaa imettämään lasta 2vuotiaaksi, myös länsimaissa!

Ihana lukea tätä ketjua, kun kukaan lähipiirissä ei imetä enää, olen ainut joka imettää yli 1v. lasta. Kiva lukea toisten ajatuksia.
juu :hug: Kiva lukea tällaista positiivista kommenttia, lisää näitä , koska tämän ketjun nimikin on "muita taaperoimettäjiä?" eikä mikään "tule tänne haukkumaan pitkäänimettäneitä" :flower:
 
Kea
Täällä myös yksi taaperoimettäjä ilmoittautuu, poika reilut 1 v 1 kk. Välillä imetys oli vähenemään päin, mutta erityisesti tuossa muutama kuukausi sitten ulkomaanmatkan myötä poika pääsi taas kunnolla tisuttelun makuun... imetän myös öisin 3 - x kertaa. En aio mitään radikaalia asian suhteen tehdä :) Veljeä ja tätejä myöten on kyllä ihmettelijöitä ja neuvojia riittänyt, hoh-hoijaa \|O
 

Yhteistyössä