muita taaperoimettäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja minä äiti
  • Ensimmäinen viesti
:wave: Täällä myös yksi taaperoimettäjä. Tyttärellä ikää köhtsilleen 1v3kk ja päivisin syödään vielä tissiä. Yöimetyksen jätin viikko sitten pois. Alunperin suunnittelin lopettavani vuoden iässä, en raskinutkaan, nyt tarkoitus oli tän kuun lopus va saahan nähä kun en itse vielä ole yhtään kunnon syytä lopettamiselle keksinyt..:whistle: :saint:
 
imetän vuosi ja 1kk ikäistä päivittäin aamulla, illalla ja vaihtelevasti pitkin päivää kun lapsi sitä haluaa... ja voi olla että lapsi käy yölläkin unen läpi tissillä, en aina edes herää siihen. nukutaan kahdestaa vierekkäin (olen yh ) tyttö on todella huono syömäänn mutta ei yhtään nälkiintyneen oloinen päinvastoin!!! todella pullea ja makkarajalat...

kaiketi maitoni on todella ravitsevaa.. =)

lisään vielä että tyttö syö jokapäivä kiintää ruokaa pottua ja lihaa mutta vaihtelevalla menestyksella
 
Itse imetin esikoista 2v1kk. Tyttö ei olisi halunnut tissimaidosta luopua, mutta odotin toista lasta ja rinnat alkoivat olla jo todella arat. Imetys oli aina lapsilähtöistä. En kokenut mitenkään epänormaalina antaa maitoa rinnoistani kuin jääkaapista lehmänmaitoa. Miksi olisi pitänytkään? Maidon ravintoarvo ei muuten muutu iän myötä, joten kommentit yli yhden vuoden imettämisen tarpeellisuudesta jokainen voi jättää omaan arvoonsa. Ja mitä yhteistä on imettämisellä ja seksillä? Ei yhtikäs mitään! Toivon voivani imettää toistakin lastamme niin kauan kuin mahdollista :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2004 klo 16:18 marbelia kirjoitti:
Imetyksestä ei ole mitään hyötyä enää kun lapsi on noinkin vanha. Minäkin suosittelen imetyksen lopettamista, lapsihan lähestyy jo leikki-ikää joten ottakaa järki käteen!!!
Maailman terveysjärjestä WHO suosittaa imetystä vähintään 2v asti terveydellisistä syistä. Sori, mutta ota selvää ennen kuin jakelet täällä omia suosituksiasi :D
 
puli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2004 klo 10:40 Kirsikka kirjoitti:
hei! nyt on tainnu pari immeistä tajuta kysymyksen väärin, nythän haettiin taaperoimettäjiä, ei tuomitsijoita tai muuten vaan neuvojia! \|O
Nimenomaan. Tää palsta on täynnä ihan idioottia porukkaa eikä täällä jaksa enää ettiä vinkkejä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 13:46 pakkasmarja kirjoitti:
imetän vuosi ja 1kk ikäistä päivittäin aamulla, illalla ja vaihtelevasti pitkin päivää kun lapsi sitä haluaa... /--/ tyttö on todella huono syömäänn mutta ei yhtään nälkiintyneen oloinen päinvastoin!!! todella pullea ja makkarajalat...

kaiketi maitoni on todella ravitsevaa.. =)

Tutkimusten mukaan yli yksivuotiaita imettävien äitien maito on rasvaisempaa kuin alle yksivuotiaita imettävien äitien.

Tutkimus nro 1:
Äidinmaidon rasvan määrä pysyy jokseenkin samana (pientä vaihtelua)
koko ensimmäisen vuoden ajan, mutta näyttää hieman nousevan vuoden
loppua kohti. Samoin energiapitoisuus nousee hieman vuoden loppua
kohti. Proteiini vähenee hieman, ja laktoosin määrä pysyy tasaisena.

"Variation in fat, lactose and protein in human milk over 24 h and
throughout the first year of lactation"
Mitoulas et al.; British Journal of Nutrition vol 88 1st July 2002

http://www.ingentaconnect.com/content/cabi/bjn/2002/00000088/00000001/art00005

Tutkimus nro 2:
Äidinmaidon rasva- ja energiapitoisuus kohoaa imetyksen kestettyä
vähintään vuoden (ts. yli yksivuotiaan saama maito on rasva- ja
energiapitoisempaa).

"Fat and Energy Contents of Expressed Human Breast Milk in Prolonged Lactation"
Mandel et al; Pediatrics;116:e432-e435 3rd September 2005

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/116/3/e432?etoc
 
Hyötyä tai ei, minä ainakin imetän niin kauan kuin haluan!!!
Tyttö on 1v4kk. Yö tisityksen jätin noin kuukausi sitten. Se kun meni pelkäksi tisissä roikkumiseksi. Päivisin tisitellään vaihtelevia määriä, riippuu päivästä ja menoista. Kylässä kun ollaan tuntuu tyttö kaipaavan tisiä enempi ja kotona se saattaa jopa unohtua pitkäksikin aikaa jos vain on paljon ohjelmaa.
Mä olen kyllä melko varma että tisimaidosta saa vielä jotain! Tyttö kasvaa ihan hyvin vaikka ei syökkään kuin yhden aterian päivässä+ aamu- ja iltapalan sekä välipalan.
 
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ilmottaudun tähän :wave: Poika on nyt 1.5v. Olen yrittänyt vieroittaa, mutta en ole vielä onnistunut siinä. Ja kun tietää, että tämä on viimeinen lapsi niin en ole pitänyt mitään kiirettä sen lopettamisessa.
 
Pee
Mä imetän 1v5kk ikäistä tyttöäni vielä. Itse olisin valmis lopettamaan imetyksen, mutta tyttö ei. Hän roikkuisi tississä kiinni vaikka 20 kertaa päivässä, jos en olisi töissä.

Otankin vastaan hyviä vinkkejä vierottamiseen... :attn:
 
Nostellaanpa tätä ketjua! Meillä poitsu 1v 2kk ja imetän vielä 4-6 kertaa päivässä. Yöimetyksiä ei enää ole ollut hetkeen. Mutta muuten poika ei ole vielä itse itseään vieroittanut. Olen ajatellut, että niin pitkään kuin poika haluaa, jatkan imetystä. Tosin, jos ja kun pikkukakkonen on tuloillaan, pyrin vieroittamaan raskauden puolen välin tietämillä. Ja eikös monesti jossain vaiheessa raskautta maidontulo selkeästi vähene. Joten ties vaikka sitten poitsu itse itsensä vieroittaa.
Itsekään en ole keksinyt mitään syytä, miksi muuten vieroittaa rinnasta. Poitsu nauttii täysin siemauksin yhteisestä kiireettömästä hetkestä ja läheisyydestä.

Ihana huomata, että meitä taaperoimettäjiä on paljon :)
 
Olin kahden ekan lapsen kohdalla taaperoimettäjä. Imetin heitä n. 1v. 9kk. En tätä sen kummemmin suunnitellut. Se vain meni näin. Nuorin lapseni halusi imeä 1v. 2kk ikään asti. Jätin imettämisen pari viikkoa sitten eikä lapsi ole kysellyt perään kertaakaan. Imetin jo pitkään vain iltaisin nukkumaan menon yhteydessä eivätkä rinnatkaan pakkautuneet lopetettaessa yhtään, joten imetys meni loppuun asti aivan mahtavasti ja hyvät muistot jäi. Esikoiselta lopetin pikkuhiljaa imetyksen ollessani 4. kuulla raskaana.
 
En kyllä mäkään ymmärrä taapero imetystä....Onneks mun ei tarvikkaan! Mä en ole koskaan muutenkaan tuntenu imetystä millääntavalla mukavaksi. Pelkkä ajatuskin jotenkin inhottaa. Meidän likkaa imetin 2 päivää ja siihen loppu! Tyttö on ollu terveenä ja nyt kun meni 1v päiväkotiin on ollu pari korvatulehdusta,ei muuta. Kasvanut on komeesti ja saa rutkasti hellyyttä ja hoivaa. Vauva aika on ollut todella antoisaa ja olemme koko perhe nauttineet kun vauva on tyytyväisenä nukkunu yöt putkeen 2kk iästä lähtien,toisin kun monet imettäjät jotka joutuu kukkumaan vähänväliä hereillä muksujensa kanssa.

Kukin tavallaan. :)
 
Suzyco: Meidän kuopus nukkui 7 tuntia öisin putkeen 2 kk iässä ja 9 h putkeen 4 kk iässä vaikka oli pelkällä imetyksellä. Tavallisimmin pikkuvauvojen luonnollinen rytmi on herätä paljon useammin. Meillä kaksi vanhinta lasta heräsivät öisin 2-4 tunnin välein ihan pieninä, mutta en halunnut alkaa käyttää korviketta kun maitoa tuli hyvin ja imetys onnistui muutenkin hyvin. Itse en voi ymmärtää ajatusta, että imetys voisi olla inhottavaa, mutta kukin tavallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
En kyllä mäkään ymmärrä taapero imetystä....Onneks mun ei tarvikkaan! Mä en ole koskaan muutenkaan tuntenu imetystä millääntavalla mukavaksi. Pelkkä ajatuskin jotenkin inhottaa. Meidän likkaa imetin 2 päivää ja siihen loppu! Tyttö on ollu terveenä ja nyt kun meni 1v päiväkotiin on ollu pari korvatulehdusta,ei muuta. Kasvanut on komeesti ja saa rutkasti hellyyttä ja hoivaa. Vauva aika on ollut todella antoisaa ja olemme koko perhe nauttineet kun vauva on tyytyväisenä nukkunu yöt putkeen 2kk iästä lähtien,toisin kun monet imettäjät jotka joutuu kukkumaan vähänväliä hereillä muksujensa kanssa.

Kukin tavallaan. :)
Useinhan se on niin, että se ällöttää ja tuntuu oudolta mihin ei oo itse pystynyt/ ei ole kokemusta. Mutta jos imetys ylipäätään tuntuu ällöttävältä, niin kääntyisin kyllä terapeutin puoleen :wave:
 
Kivaa, että löytyi taas lisää :) Niinhän se on, jokainen tavallaan. Minä en vaihtaisi pois päivääkään ja toivon, että myös seuraavien lasten kohdalla saan imettää pitkään ja lapsen tahtisesti.
Meilläkin on aina nukuttu todella hyvin ja aikaisessa vaiheessa alettiin nukkua pitkiä yhtäjaksoisia pätkiä. Ja ihan pelkällä rintamaidolla mentiin sinne n. puolen vuoden ikään saakka. Meillä alkuimetys oli yhtä tuskien taivalta, mutta kyllä taistelu kannatti.

HeMa05: musta tuntuu, että oltiin jossain ketjussa aiemminkin molemmat? :) Koskas teidän neiti tarkalleen syntyi? Mulla oli pitkä tauko täällä, mutta nyt taas innostuin palaamaan ja kirjottelemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
En kyllä mäkään ymmärrä taapero imetystä....Onneks mun ei tarvikkaan! Mä en ole koskaan muutenkaan tuntenu imetystä millääntavalla mukavaksi. Pelkkä ajatuskin jotenkin inhottaa. Meidän likkaa imetin 2 päivää ja siihen loppu! Tyttö on ollu terveenä ja nyt kun meni 1v päiväkotiin on ollu pari korvatulehdusta,ei muuta. Kasvanut on komeesti ja saa rutkasti hellyyttä ja hoivaa. Vauva aika on ollut todella antoisaa ja olemme koko perhe nauttineet kun vauva on tyytyväisenä nukkunu yöt putkeen 2kk iästä lähtien,toisin kun monet imettäjät jotka joutuu kukkumaan vähänväliä hereillä muksujensa kanssa.

Kukin tavallaan. :)
Mä imetän 1v1kk ikäistä tyttöä, eikä ole kiire lopettaa. Mä en taas ymmärrä miten joku voi imettää vaan 2 päivää ja lopettaa sitten ihan huvikseen.
Mulla oli kyllä alussa tosi vaikeeta imettämisen kanssa, koska likka oli IHAN koko ajan tissillä. Meinas pää hajota. Mutta onneksi sisulla jatkoin ja nyt imetys on kiva rauhottumis hetki aamulla ja illalla. :)
 
Villivadelma: Mulla ihan samanlainen kokemus. Ekan kanssa alku oli tosi vaikeaa, mutta sitkeys palkittiin ja nyt on takana 3 onnistunutta imetystä. Esikoinen on jo 8v. mutta vieläkin on muistissa alkuvaiheen verta tirskuvat tissinpäät ja sählääminen rintakumin kanssa. Kahdelle seuraavalle ei tarvinnut kuin iskeä tissi suuhun :D
 
Polka ja Villivadelma: :hug: liityn joukkoonne. Mulla ekan kolmen kuukauden aikana oli 3 rintatulehdusta. Ja ekan viikon jälkeen nännin nipukat tulehtu niin pahasti, että irtosivat kokonaan. Rintakumilla olen siitä asti imettänyt. Josko toisen kanssa menisi alku helpommin.
 
mammu84: Voi kamala, irtosivat kokonaan?? :eek: Pystyitkö silti heti imettämään rintakumin kanssa? No ihan varmasti sullakin menee seuraavien kanssa helpommin. Tissinpäät on jo siitä ekasta lapsesta niin "parkkiintuneet", että kestävät ihan eri tavalla. Rintatulehdus mulla tuli "melkein" pari kertaa. Kaikki muut oireet oli paitsi kuume ja parissa päivässä muutkin oireet hävisivät. Kainaloimetys on mulla auttanut aina ennenkuin on mennyt liian pitkälle.
 
Polka: kokonaan lähti, mutta sain sujumaan heti rintakumeilla! Ihan huippukeksintö, vaikka tietysti mieluummin imettäisin ilman. Mutta olisi meikäläisellä jäänyt imetys viikon jälkeen ilman rintakumia. Hyvä tietää, että seuraavan kohdalla helpompaa! Ja kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota kainaloimetystä, kun ja jos seuraava rintatulehdus nostaa päätään. :hug:
Mulla vaan yleensä kuume nousee heti seuraavana päivänä kivun ja punoituksen alettua 39 asteeseen.
 
Mä en ymmärrä miten joku voi sanoa imetystä ällöttäväksi.sehän on maailman luonnollisin tapa ruokkia lasta.meillä tytöt on valinneet tissin ja pullo ei ole koskaan maistunut.pitäisikö mun nyt sit moittia pulloruokkijoita???
tosiaan tyttö on nyt 1v1kk ja saa vielä olla rinnalla.vaikka olenhan mä jo kuullut kommentteja että vieläkö sä imetät..eikös tuon jo voislopettaa kun on noin iso...plaa plaa.toisesta korvasta ulos =)
 
mun mielestäni on myös aika luonnotonta jos imetys tuntuu ällöttävältä ja tavallaan jos pystyisi imettämään ei halua tehdä sitä sen takia jos pelkää että rinnat menee pilalle tms syystä ja evää tuon takia parhaan ravinnon lapseltaan. |O ja ei se korvike ole mikään oikotie hyviin yöuniin. meillä niinkuin polkallakin esimerkiksi nukkui ihan hyvin rintamaidon kanssa.meidän kersaa imetettiin 1v asti ja olisin jatkanut pitempäänkin jollei olisi itse aloittanut vieroittamaan itseään rinnasta ja alkanut juomaan paremmin erityiskorviketta.
jos toisen lapsen joskus saan niinkauan saa rintaa kuin itse sitä kaipaa. no kouluiässä voin alkaa katsomaan josko sit riittäis B)
 
Kirjoitanpa minäkin vaikka meillä imetys on jo muistojen joukossa, mutta hyvänä sellaisena.

Meilläkin imetys alkoi kivuilla ja risoilla nänneillä, tulehdustakin oli mukana. Mutta sain aivan mielettömän hyvän vinkin kokeneilta konkareilta et kannattaa kokeilla jo jopa alkaneeseen tulehdukseen keräkaalin lehtiä. Minulta vei tulehduksen ja kivut pois ihan vajaassa vuorokaudessa, aivan käsittämätöntä! Mutta totta, ei tarvinnut lähteä lääkäriin lopulta ollenkaan. Edellisenä päivänä oli korkea kuume ja rinta niin tajuttoman kipeä, mutta päätin kokeilla kaalinlehtiä, kun lääkäriin olis pitänyt mennä päivystykseen jonottamaan sunnuntai päivänä. Ei innostanut viedä pientä vauvaa mihinkän päivsytysvastaanotolle.. ma aamuna rinta oli kivuton ja oireeton. Sen jälkeen aina, kun alkoi hiukan pakottamaan laitoin kaalinlehden rinnalle ja vaihdoin aina kun lehti lämpeni ja aina auttoi =)
Hyvä ja edullinen pehmeä luonnon oma keino auttoi minua, kannattaa kokeilla. Alku taival imetyksessä oli siis kivulias ja oli todella vaikeata oppia imettämään oikein. Olin kuvitellut sen menevän ihan noin vain luonnostaan, mutta ei todellakaan! Sitä piti opetella minun ja lapsen, vaiketa oli todellakin ja ne tissimaratonit ensi kuukausina olivat uskomattomia.

En ollut päättänyt miten kauan imetän tai olen imettämättä, olin vain ajatellut et jos vaikka ensin kolme kk, se oli kai tavoitteni. Mutta siihen mennessä oli homma jo hanskassa ja imetys sujui hyvin, siitä sitten jatkoin lapsen ehdoilla 5½kk asti. Silloin piti aloitta soseet, kun kasvu alkoi hidastumaan. Koko imetyksen ajan mentiin lapsentahtisesti ja se sopi meille. Toisille sopii joku muu tapa paremmin.

Minä lopetin lapsen yösyömiset ensi kertaa vuosikkaana ja se meni ihan metsään, 1½v onnistui melkein itsestään ja lopullinen vieroitus 1v11kk. Viroitus oli itselle vaikeaa, lapselle helppo.

Mitä tulee siihen et imettääkö vai ei on jokaisen oma asia, samoin ne syyt miksi niin tekee. Mielestäni pääasia on aina tyytyväinen ja hyvin voiva lapsi, joka kasvaa ja kehittyy omien kasvukanavien mukaisesti.

Voin vain sanoa, että kannatti imettää, se oli helppoa, vaikean alun jälkeen. Jos lisää meille lapsia tulisi niin varmasti yrittäisin imettämistä uudelleen.
 

Yhteistyössä