muita taaperoimettäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja minä äiti
  • Ensimmäinen viesti
Heh-heh, täällä taas käydään kuumana kun hellan koukut. Relatkaa !Imettäköön jokainen omaa toukkaansa vaikka armeijaikään asti, kunhan tarve lähtee lapsesta, eikä äidistä, niin eikö silloin kaikki ole hyvin ?

Itse olin Valion haarakonttorina 6kk. ja sitten alkoi vauvan kiinnostus utareisiini hiipua.

 
Wandabe
Mä en pidä nimityksestä "taaperoimettäjä" ;) mutta mä imetän 1v11kk poikaa aamulla klo 6, päiväunille mennessä ja joskus alkuillasta.

Ja mua ei vois vähempää kiinnostaa noi tuomitsijat.
 
Lea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2004 klo 15:45 Pyllerö kirjoitti:
Heh-heh, täällä taas käydään kuumana kun hellan koukut. Relatkaa !Imettäköön jokainen omaa toukkaansa vaikka armeijaikään asti, kunhan tarve lähtee lapsesta, eikä äidistä, niin eikö silloin kaikki ole hyvin ?

Itse olin Valion haarakonttorina 6kk. ja sitten alkoi vauvan kiinnostus utareisiini hiipua.

Lasta on mahdoton väkisin saada rinnalle. Joten sanoisin, että 100% tapauksista tarve lähtee lapsesta. Voihan siitä toki äitikin nauttia, mutta aloitteen tekee varmasti lapsi.
 
Itse olen imettänyt kahta edellistä 8-10kuukautta,olen itse alkanut vähentää rinnan antamista 8kk:n ikäisenä.

Mielestäni väkisin ei pysty imettämään.

En koe seksuaalisesti mitään mielihyvää lapsen ollessa rinnalla.

Kukin tehköön omalla tyylillään,itse en imettäis yli vuoden vanhaa
 
Helmi-Johanna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2004 klo 20:04 Äiti73 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2004 klo 16:18 marbelia kirjoitti:
Imetyksestä ei ole mitään hyötyä enää kun lapsi on noinkin vanha. Minäkin suosittelen imetyksen lopettamista, lapsihan lähestyy jo leikki-ikää joten ottakaa järki käteen!!!
Peesaan
Kuten myös... Yöks oli eka ajatus!! Itse imetin esikkoa 5 vikkoa (hänen elämänsä alkoi keskolassa), lopetin kun maitoa ei riittäny, Toista imetin 2kk, lopetin koska Tutteli pysyi paremminmahassa, pulauttelu oli TODELLA runsasta. Seuraavaa aion imettää 2-3kk jos kaikki sujuu. SILLÄ SIPULI! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2004 klo 11:13 Helmi-Johanna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2004 klo 20:04 Äiti73 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2004 klo 16:18 marbelia kirjoitti:
Imetyksestä ei ole mitään hyötyä enää kun lapsi on noinkin vanha. Minäkin suosittelen imetyksen lopettamista, lapsihan lähestyy jo leikki-ikää joten ottakaa järki käteen!!!
Peesaan
Kuten myös... Yöks oli eka ajatus!! Itse imetin esikkoa 5 vikkoa (hänen elämänsä alkoi keskolassa), lopetin kun maitoa ei riittäny, Toista imetin 2kk, lopetin koska Tutteli pysyi paremminmahassa, pulauttelu oli TODELLA runsasta. Seuraavaa aion imettää 2-3kk jos kaikki sujuu. SILLÄ SIPULI! :D
Ja ihan rauhassa. Ei kukaan täällä ole sanonut, että sun pitäisi imettää pidempään. Sehän on jokaisen oma ratkaisu. Ja toivottavasti ennen päätöksiä ottaa asioista selvää. Mutta siis omatpahan ovat lapsesi.
 
Huvittavaa lukea ihmisten tuomioita aiheesta, vaikka kukaan ei kysyny tuomitsijoiden mielipidettä!!! Perustakaa ihmeessä joku taaperoimettäjien vastustusklubi, jossa voitte toisillenne ihmetellä meitä!

WHO suosittelee täysimetystä puolen vuoden ikään asti, jonka jälkeen imetystä kiinteän ravinnon ohella vähintään 1 vuoden ikään asti. Miksköhän??? Varmaan, jotta äidit saisi mahdollisimman paljon mielihyvää!!

Ollaan ylpeitä, kun maitoa riittää ja lapsi on tyytyväinen. Olkaa te tuomitsijat onnellisia kun haukutte muita äitejä tällaisessa asiassa. Hyvää jatkoa!
 
amf
jollain ei ole kaikki kotona...... olen imettänyt mun lapset (8kpl) niin kauan kun on maitoa riittäyt,valittetavasti vaan 3kk,olisin imettänyt kauemmin jos maitoa olis ollut,en tiedä miks ei vaan maito noussut sen jälkeen joten lopetin.on ollut 3 kertaa rintatulehdus ja kun lääkekuuri alkoi se loi laakista loppu.ja sattui niin paljon ettei voinnut ajatella imettämistä,joten imettäkää niin kauan kun pystytte.läheisyyttä voi kyllä kanssa antaa vaikka lapsi saa maitoa pullosta..
 
Nimenomaan!

Miks jokainen ei vois tehdä tyylillään, kaikki me varmaan kuitenkin parhaamme tehdään! Yks onnistuu yhessä asiassa, toinen toisessa ja omille lapsillemme me ollaan parhaita äitejä. En tiedä tarkoititko, ettei mulla ole kaikki kotona. Ehkä vähän voimakas mun reagointi, mutta pointtina, et tehdään jokainen tyylillämme arvostelematta ja tuomitsematta muiden ratkaisuja.
 
Minä imetin lastani 2v9kk ikäiseksi. Tiedän, että ravinnollisesti siitä ei ensimmäisen ikävuoden jälkeen ollut mieltä, mutta imetyksessä on mielestäni kysymys paljon enemmästä kuin vain ravinnosta! Toki hellyyttä ja läheisyyttä voi muutenkin antaa, mutta meillä ilta ja aamuimetys toimi vuosia näin ja oli molemmista huippu juttu. Lopulta lopetin laittamalla laastarit nännien päälle ja ilmoittamalla rauhallisesti juttelemalla, että niihin tuli tulehdus. Kaksi kertaa seuraavina päivinä kyseli asiasta ja siinä se vieroitus oli! Tukea tähän imetysprojektiin loppuvaiheessa ei herunut kuin mieheltäni ja äidiltäni, pahimmillaan ystävät alkoivat vihjailla insestin suuntaan, mikä todella loukkasi! \|O Nyt viisivuotias on todella avoin, iloinen ja reipas kaikin tavoin ja kehittynyt upeasti...suosittelen muillekin! Meillä ei ollut muuten koskaan tuttia ja esikoisen kanssa tämä on mahdollista... muuten toki ei varmaan voimavarat riitä! Enemmän suvaitsevaisuutta kyllä kaipaisi näissä asioissa, jokainen tavallaan, muita syyllistämättä!!! =) B) =)
 
Älä sitten kuvittele. En ymmärrä, miksi aihe kirvoittaa näin negatiivisia kommentteja ja miksi toisten ratkaisuja ei voi kunnioittaa! Teemmehän muissakin asioissa omat ratkaisumme, miksi tässä olisi vain yksi oikea tapa tehdä. Jos asia sinusta on kamala, älä ajattele sitä!
 
En ole imettäjä, enkä ole valitettavasti koskaan ollutkaan, koska kummallekaan lapselle ei maitoa tullut kuin kaksi kuukautta. Ja siitäkin ajasta osaksi annettiin korviketta. Ensimmäisen kerran jälkeen olin katkera, koska olisin ehdottomasti halunnut , että lapseni saisi rintamaitoa. Toisella kerralla olin toiveikas, mutta taas sama juttu..
Yritän tässä vain sanoa, että äidinmaito on maailman parasta ravintoa lapselle. En takuulla olisi kovin äkkiä tissiä pois vetänyt, jos sieltä vain olisi maitoa herunut. Olisin varmasti vielä taaperoistakin imettänyt.
Syy, miksi äidit antavat maitoaan vielä isommallekin lapselle, on ÄIDINRAKKAUS lasta kohtaan. Kaikki imettäkööt niin kauan kuin haluavat. Ahdasmielisiä ihmisiä on paljon tässä maailmassa. Ei niistä kannata välittää, muuten saisi masentua joka viides minuutti. Ja mitäpä toisten (imetyskään)asiat meille kuuluvat!?!
Toivottavasti joku edes jaksaa lukea tämän loppuun asti...
 
Hexu
Imetän tyttöäni,nyt 1v1kk,tosin hiukan olen ruvennut rajoittaan,kun tuntui yhteen aikaan,että koko aika piti olla tissiä tarjolla,vaikka muutakin ruokaa ja juomaa menee mielestäni riittävästi.
Mutta sitten uuteen (minulle uuteen siis)asiaan,johon törmäsin kun neidin neuvolassa kävin hammashoitajan puhuttelussa(oikeammin keskustelu,mutta koin sen yksipuoliseksi moittimiseksi).Hammashoitaja oli kovin vastaan imettämistä,hampaiden happohyökkäysten takia.Jos imetys tapahtuisi vain ja ainoastaan muun ruokailun yhteydessä olisi se hänen mielestään sallittua!Siis mitä ihmettä?!Ei meidän neiti ainakaan ruoan jälkeen tissille rupea,unitissi on kaikista tärkein hänelle.En tosin uskaltanut tätä tälle naisihmiselle edes sanoa.En tosin ole mielestäni koko vuoden aikana neuvolasta saanut,kuin vain lääkäriltä positiivisia kommentteja imetyksestä,th meillä ei liioin vissiiin arvosta inetystä niiden ensikuukausien jälkeen.Mutta onkos teillä muilla hammashoitaja kommentoinut kovin rankasti imetystä vastaan??
 
Nimenomaan hammashoitolassa sain erään loukkaavimman kommentin imetyksestäni (lapsi oli silloin kai hiukan päälle vuoden ikäinen). Hammashoitaja käski välittömästi lopettaa imetyksen, kun siitä ei kuulemma ollut enää muuta kuin haittaa ja äiti oli hänen mukaansa riippuvainen imetyksestä... Näin siis, vaikkei ollut meitä edes aiemmin tavannut eikä taatusti meidän "riippuvuussuhteestamme" tiennyt mitään. Olin niin äimistynyt, etten edes osannut sanoa mitään vastaan. Tosi pahan mielen sain, mutta sitten viittasin kintaalla koko tätille ja jatkoin imetystä entiseen tapaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2004 klo 02:18 kolmekymppinen kirjoitti:
En ole imettäjä, enkä ole valitettavasti koskaan ollutkaan, koska kummallekaan lapselle ei maitoa tullut kuin kaksi kuukautta. Ja siitäkin ajasta osaksi annettiin korviketta. Ensimmäisen kerran jälkeen olin katkera, koska olisin ehdottomasti halunnut , että lapseni saisi rintamaitoa. Toisella kerralla olin toiveikas, mutta taas sama juttu..
Yritän tässä vain sanoa, että äidinmaito on maailman parasta ravintoa lapselle. En takuulla olisi kovin äkkiä tissiä pois vetänyt, jos sieltä vain olisi maitoa herunut. Olisin varmasti vielä taaperoistakin imettänyt.
Syy, miksi äidit antavat maitoaan vielä isommallekin lapselle, on ÄIDINRAKKAUS lasta kohtaan. Kaikki imettäkööt niin kauan kuin haluavat. Ahdasmielisiä ihmisiä on paljon tässä maailmassa. Ei niistä kannata välittää, muuten saisi masentua joka viides minuutti. Ja mitäpä toisten (imetyskään)asiat meille kuuluvat!?!
Toivottavasti joku edes jaksaa lukea tämän loppuun asti...
Jos suunnitelmissa on lisää lapsia, suosittelen, että jo raskausaikana otat yhteyttä imetystukihenkilöön ja saat apua. Valitettavasti sairaaloiden ja neuvoloiden huonon imetysohjauksen takia saman kaltaisia tarinoita on paljon. Se on surullista juuri niiden kohdalla, jotka haluavat imettää. Mutta onneksi äidinrakkautta voi antaa muillakin keinoilla! Hyvää jatkoa sinulle ja lapsillesi!
 
Itse en ole Luojalta saanut tissejä imettää lapsiani. Esikoinen oli tosi malttamaton ja kun maito vaan jämähti tisseihin, annoin pullosta ja tyytyväinen oli. Nuoremman kanssa 1v1kk sain mahdollisuuden imettää kuukauden osittain imetyksellä. Tuli mieleen, että kuopus on niin hellyyden kipeä, että jos maitoa tulisi, voisin imettää vieläkin. Tyttö juo pullosta maitoa, mutta ihan lähellä äitiä ja tunne on aina yhtä valtava, kun katselee suurilla silmillään.
 
Lastaan imettävä
WHO suosittelee täysimetystä puolen vuoden ikään asti, jonka jälkeen imetystä kiinteän ravinnon ohella vähintään 1 vuoden ikään asti. Miksköhän??? Varmaan, jotta äidit saisi mahdollisimman paljon mielihyvää!!

WHO suosittelee kylläkin imetystä jatkettavaksi kiinteän ravinnon ohella vähintään 2 vuoden ikään asti, ja sen jälkeenkin suosittaa imetystä, mikäli se äidille ja lapselle sopii. =)
 
Äiskä -76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2004 klo 21:42 Mankell kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2004 klo 21:59 minä äiti kirjoitti:
Tuleepahan vielä mieleen, että toiset äidit taitavat tuntea jonkin verran katkeruutta siitä kun itse ovat valinneet eri polun; imettäminen kun ei aikoinaan ole ollut edes valinta vaan välttämättömyys.... Joka tapauksessa nyt voin todeta että äiti voi tosiaan olla äidille susi. Surullista, mutta totta, kun sitä tukea nimenomaan tarvitsisimme, valitsimme tavan tai toisen hoitaa lapsiamme.
Näin jälkikäteen mua harmittaa, etten saanut imetystä kunnolla toimimaan kummankaan lapsen kanssa, eri syistä. Ehkä jotain kateutta tunnenkin, koska en ole koskaan koenut imetystä luontevaksi/helpoksi/kauniiksi tavaksi ruokkia lasta. Mutta en minä silti muita morkkaa muunlaisesta toiminnasta. Eiköhän se loanheitto johdu ihan ajatusmaailman köyhyydestä.!
Surullistahan se on, jotta arvostellaan toisten tekemisiä. Jokainenhan taplaa kuitenkin tyylillään. Itse imetän päivisin 8,5kk vanhaa tyttöäni ja yösyötöt lopetin reilu 2 vk:a sitten. Olen ajatellut, jos kaikki menee hyvin, lopetella imetyksen kun tiitiäinen on vuoden kieppeillä. Hellyyttä ja läheisyyttä pystyy toki antamaan aivan yhtä hyvin muutoinkin ja ei sitä seksuaalisuutta tarvii (välttämättä?) liittää pitkään imetykseen. Omasta mielestä vaan tuntuu/ tuntuisi oudolta jatkaa imetystä lapsen (ei enään vauvan!) ollessa jo isompi. Mutta: annetaan kaikkien kukkien kukkia! B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2004 klo 22:33 Äiskä -76 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2004 klo 21:42 Mankell kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2004 klo 21:59 minä äiti kirjoitti:
Tuleepahan vielä mieleen, että toiset äidit taitavat tuntea jonkin verran katkeruutta siitä kun itse ovat valinneet eri polun; imettäminen kun ei aikoinaan ole ollut edes valinta vaan välttämättömyys.... Joka tapauksessa nyt voin todeta että äiti voi tosiaan olla äidille susi. Surullista, mutta totta, kun sitä tukea nimenomaan tarvitsisimme, valitsimme tavan tai toisen hoitaa lapsiamme.
Näin jälkikäteen mua harmittaa, etten saanut imetystä kunnolla toimimaan kummankaan lapsen kanssa, eri syistä. Ehkä jotain kateutta tunnenkin, koska en ole koskaan koenut imetystä luontevaksi/helpoksi/kauniiksi tavaksi ruokkia lasta. Mutta en minä silti muita morkkaa muunlaisesta toiminnasta. Eiköhän se loanheitto johdu ihan ajatusmaailman köyhyydestä.!
Surullistahan se on, jotta arvostellaan toisten tekemisiä. Jokainenhan taplaa kuitenkin tyylillään. Itse imetän päivisin 8,5kk vanhaa tyttöäni ja yösyötöt lopetin reilu 2 vk:a sitten. Olen ajatellut, jos kaikki menee hyvin, lopetella imetyksen kun tiitiäinen on vuoden kieppeillä. Hellyyttä ja läheisyyttä pystyy toki antamaan aivan yhtä hyvin muutoinkin ja ei sitä seksuaalisuutta tarvii (välttämättä?) liittää pitkään imetykseen. Omasta mielestä vaan tuntuu/ tuntuisi oudolta jatkaa imetystä lapsen (ei enään vauvan!) ollessa jo isompi. Mutta: annetaan kaikkien kukkien kukkia! B)

Länsimaalaiset ovat vieroittuneet siitä, mikä on luonnollista. On luonnollista imettää siihen asti, että lapsi itse vieroittuu. On luonnollista nukkua perhepedissä. ym.
Kohta varmasti synnytyksen aikatauluttaminen ym. koetaan luonnolliseksi ja unohdetaan, että oikeasti jossain vaiheessa supistukset alkavat ja vauva päättää, milloin on valmis syntymään.

Liian kauaksi luonnonmukaisuudesta ajautuminen ei pidemmän päälle varmasti ole hyvä kulkusuunta. Siinä loppupeleissä kärsii jokainen osapuoli ja jopa yhteiskunta taloudellisesti (esim. imetyksen tutkitut terveyttä edistävät vaikutteet eivät aiheuta niin paljon rahan menoa sairaanhuollossa).

Tämä pitkän imetyksen vieroksuminenkin on aika uusi juttu. Surullista kyllä, koska tutkimuksissa on todettu, että luonnollinen aika vieroitukselle on vasta 4-7 vuotta.
 
minä äiti
Uskomatonta, mutta totta, minkälaisia kommentteja kysymykseni on saanutkaan aikaa. Kiva tietää, että muitakin pitkään imettäviä pyörii näillä sivuilla. Järkyttävää oli saada tietää, minkälaisia mielikuvia toisilla on imetyksestä... Meillä ainakin rintaruokinta on lapselle sellainen asia, josta hän ei suostu luopumaan enkä häntä itkettämäänkään halua alkaa. Harva pulloruokittukaan lapsi kovin aikaisin pullostakaan haluaa luopua.

Vielä muistuttaisin teitä kummastelijoita ja kauhuksijoita, että taaperoimetyksessä on kyse vain lapsen tarpeesta. Itse en voi edes kuvitella kenenkään äidin kokevan sitä mitenkään muuten. Toiset luopuvat siiitä aikaisemmin/ toiset myöhemmin.

VAIN PARASTA LAPSILLEMME JA TYHJÄN JAUHAMINEN SIKSEEN!
 
Tuleepahan vielä mieleen, että toiset äidit taitavat tuntea jonkin verran katkeruutta siitä kun itse ovat valinneet eri polun; imettäminen kun ei aikoinaan ole ollut edes valinta vaan välttämättömyys.... Joka tapauksessa nyt voin todeta että äiti voi tosiaan olla äidille susi. Surullista, mutta totta, kun sitä tukea nimenomaan tarvitsisimme, valitsimme tavan tai toisen hoitaa lapsiamme.


Noin se taitaa mennä, valitettavasti.

Minä imetän 1v 5 kk ikäistä aamuisin ja iltaisin.

Yösyötöistä olis varmaan hyvä päästä jo vähitellen eroon, niin kaikki sais kunnon yöunet :) =)
 

Yhteistyössä