muita taaperoimettäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja minä äiti
  • Ensimmäinen viesti
En nyt laita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2004 klo 10:24 tandem kirjoitti:
Kun äiti imettää vauvaa ja vielä isompaakin lasta (tai vaikka kahta isompaa lasta), sitä kutsutaan tandemimetykseksi. Meidän kulttuurissa harvinaista (vaikka niitäkin on!), joissain kulttuureissa todella yleistä.

Eihän siinä mitään ongelmaa ole. Itse asiassa sen on sanottu vähentävän sisaruskateutta (koska molemmilla on mahdollisuus rintaan). Tietenkin ensin katsotaan, että vauva saa varmasti osansa. Useilla tandemimettäjillä on ns. vauvan tissi ja taaperon tissi. :)
Voi hyvänen aika :eek:
 
tandem
. Sen enempää asiaa kommentoimatta on pakko sanoa, että tällainen vuosikaudet jatkuva imetys (lapsi vaan vaihtuu) on varmasti kova rasitus äidin elimistölle. :/


minä:
Pitkä imetys EI rasita yhtään elistöä, päinvastoin. Pitkällä imetyksellä on äidille paljon hyviä terveysvaikutuksia.
Ja tässä faktaa, eikä pelkkää arvelua kuten lainauksessa:

Itun sivuilta:

Jo vuosia on tiedetty, että imettäneillä naisilla esiintyy vähemmän ennen vaihdevuosia kehittyvää rintasyöpää kuin naisilla, jotka eivät ole imettäneet. Kiinassa tehdyn tutkimuksen mukaan naisella, joka elinaikanaan imettää yhteensä 24 kuukauden ajan, on puolet pienempi riski sairastua rintasyöpään kuin naisella, joka imettää 1 - 6 kuukauden ajan. Imetyksen tuoma suoja rintasyöpää vastaan nousee peräti 75 prosenttiin naisilla, jotka imettävät yhteensä 109 kuukautta. Tutkimuksessa on huomioitu sekä ennen vaihdevuosia että niiden jälkeen kehittyvät rintasyövät.

Zheng et al, "Lactation Reduces Breast Cancer Risk in Shandong Province, China" Am. J. Epidemiol. 152 (12): 1129
Newcomb PA, Storer BE, Longnecker MP, et al. "Lactation and a reduced risk of premenopausal breast cancer." N Engl J Med. 1994;330:81-87

53. Naisilla, jotka eivät imetä, on suurempi riski sairastua kohdun limakalvon syöpään

WHO:n tutkimuksen mukaan mitä pitemmän ajan nainen imettää, sitä vähäisempi todennäköisyys hänellä on sairastua kohdun limakalvon syöpään.

Rosenblatt, KA et al "Prolonged lactation and endometrial cancer" Int. J. Epidemiol. 1995; 24:499-503
Petterson B, et al. "Menstruation span- a time limited risk factor for endometrial carcinoma". Acta Obstst Gyneocol Scand 1986;65:247-55


Enemmän FAKTAA voit lukea http://www.lapsiperhe.net/itu/materiaalia/101_hyvaa_puolta.html


Ei kannata tulla ilman päivittelemään ilman mitään tietoa asioista. Mitä pidempään äiti imettää, sitä suuremmat ovat hyödyt sekä lapsella että äidillä.
 
Taustalta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
RASKAANA OLLESSA EI SAA IMETTÄÄ! KANNATTAA HETI LOPETTAA! IMETYKSESTÄ EI OLE YLI 1 VUOTIAALLE MITÄÄN HYÖTYÄ.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2004 klo 16:54 Taustalta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
RASKAANA OLLESSA EI SAA IMETTÄÄ! KANNATTAA HETI LOPETTAA! IMETYKSESTÄ EI OLE YLI 1 VUOTIAALLE MITÄÄN HYÖTYÄ.

Luitkohan yhtäkään linkkiä, jota aikaisemmin oli laitettu? Raskaana ollessa SAA imettää, jos on ns. normaali raskaus. Sääntönä on se, että jos on rakastelu kielletty, niin sitten on myös imetys kielletty.
Mielenkiintoista, että näitä "totuuksien" heittelijöitä ilmaantuu, ilman yhtäkään lähdeviitettä tai edes perusteluja. Onpahan ihmisillä kaunoja tai ennakkoluuloja. Tylsää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
Jos ei mitään ongelmia ilmaannu, poju ja tuleva vauva saa itse päättää milloin imetys loppuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2004 klo 21:16 Sydney kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
Jos ei mitään ongelmia ilmaannu, poju ja tuleva vauva saa itse päättää milloin imetys loppuu.
No huh huh kaikenlaisia sitä maailmaan mahtuukin. Imeys hidastaa lapsen kehitystä ja itsenäistymistä. Ajattele järjellä ja lopeta imetys.
 
samoilla linjoilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 12:32 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2004 klo 21:16 Sydney kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
Jos ei mitään ongelmia ilmaannu, poju ja tuleva vauva saa itse päättää milloin imetys loppuu.
No huh huh kaikenlaisia sitä maailmaan mahtuukin. Imeys hidastaa lapsen kehitystä ja itsenäistymistä. Ajattele järjellä ja lopeta imetys.
Samaa olen ajatellut. Tuntuu että noin isojen lapsien imetys ei palvele enää lapsen etua vaan äidin. Ehkä äidillä on vaikea irrottautua lapsesta vaan yrittää väkisin tissiä tunkemalla pitää lapsen vauvana. Jotenkin pervoa :/
 
taaperoimettäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 14:43 samoilla linjoilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 12:32 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2004 klo 21:16 Sydney kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
Jos ei mitään ongelmia ilmaannu, poju ja tuleva vauva saa itse päättää milloin imetys loppuu.
No huh huh kaikenlaisia sitä maailmaan mahtuukin. Imeys hidastaa lapsen kehitystä ja itsenäistymistä. Ajattele järjellä ja lopeta imetys.
Samaa olen ajatellut. Tuntuu että noin isojen lapsien imetys ei palvele enää lapsen etua vaan äidin. Ehkä äidillä on vaikea irrottautua lapsesta vaan yrittää väkisin tissiä tunkemalla pitää lapsen vauvana. Jotenkin pervoa :/

Surullista, että löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat noin. Että olisi jotain pahaa siinä, että antaa lapsellensa sitä parasta mitä voi antaa. Väkisinkin tulee mieleen, että teillä ei varmaan ole imetys onnistunut ja olette katkeria siitä, että muut imettävät.

Lasta EI SAA millään konstilla väkisin rinnalle! Mitä lasta saisi väkisin tekemään?..

Imetys pervoa? Kaikkea sitä kuuleekin. Surullista.

Antakaa hyvät ihmiset toisten imettää ja toisten olla imettämättä ilman tuomitsemista.
 
Olen kuullut ja nähnyt tv:ssä naisen imettävän 4-5-vuotiasta lasta. Itseni mielestä siis tuollainen on aivan normaalia. Mutta kaikki vaan eivät ole ihan siihen vielä tottuneet kun tuo ei ole vielä yleistä, jossainpäin maailmaa on, mutta kaipa se koko aika on yleistymässä. Itse imetin lastani n. 2kk. Mulla vain maito loppus..
 
nikittömänä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 14:43 samoilla linjoilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2004 klo 12:32 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2004 klo 21:16 Sydney kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
Jos ei mitään ongelmia ilmaannu, poju ja tuleva vauva saa itse päättää milloin imetys loppuu.
No huh huh kaikenlaisia sitä maailmaan mahtuukin. Imeys hidastaa lapsen kehitystä ja itsenäistymistä. Ajattele järjellä ja lopeta imetys.
Samaa olen ajatellut. Tuntuu että noin isojen lapsien imetys ei palvele enää lapsen etua vaan äidin. Ehkä äidillä on vaikea irrottautua lapsesta vaan yrittää väkisin tissiä tunkemalla pitää lapsen vauvana. Jotenkin pervoa :/
peesaan
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2004 klo 12:53 mamma-72 kirjoitti:
En ole taaperoimettäjä enkä siksi ryhtyisikään. Olen myös sitä mieltä, että sitä hellyyttä ja läheisyyttä annetaan muulla(kin) tavoin.

Itse imetin jokaista tyttöäni 8 kk ja silloin vauva lähinnä itse vieroitti itsensä rinnasta. Olisin ehkä pari kuukautta kauemmin voinut jatkaa, mutten yhtään pitempään.

Kyllä lastansa voi imettää vaikka pari vuotiaaksi, mutta minusta se on jo aika huvittavaa. En todellakaan ymmärrä mitä lapsi siitä hyötyy. Äidin huveista en halua kuullakaan... :eek:

Mutta kukin tyylillään.
muo kans oudoksuttaa noin isojen lapsien imetys...huh huh..lähinnä yököttääkin. :/
 
Tittara
Minä imetän vielä säännöllisesti 1-vuotiasta poikaamme (noin 4 kertaa päivässä ja joskus öisinkin) ja myös iltahörpyt annan 2 v 1 kk:n ikäiselle tytöllemme.

Raskauden aikana VOI todellakin imettää, näin tein itse koko raskauden ajan. Jatkoin molempien imettämistä myös poikamme synnyttyä (tandemina). Synnytyssairaalassakin homma hoitui hienosti, kun saimme olla perhehuoneessa. Maitoa on riittänyt ja uskon tosiaan, että esikoisestakin tuntui tasavertaisemmalta, kun sai vauvan tapaan käydä äidin rinnalla. Neuvola toki yritti saada minua lopettamaan, kun tulin raskaaksi, mutta onneksi imetystukilistan tuella pidin pääni!

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku viitsii nähdä vaivaa toisten tekemisistä ja etenkään niinkin ihanasta ja positiivisesta ja luonnollisesta asiasta kuin imettäminen? Nythän taas imetyksen tarpeellisuutta ja tärkeyttä korostetaan ympäri maailman ei pelkästään meillä Suomessa - onneksi näin!
 
Mami minäkin
En halua ottaa kantaa taaperon imettämiseen tai imettämättä jättämiseen, se on mielestäni jokaisen oma asia. Sen sijaan haluan kommentoida noita annettuja faktatietoja, tutkimuksia. Muutamia tutkimustuloksia olen lukenut mm imetyksen vaikutus syövän ehkäisemiseen. Edelleen kaipaan noihin tutkimuksiin sitä tietoa, miten niissä on poissuljettu ihmisen geeniperimä, elintavat, ympäristö yms, niilllä kai jotain vaikutusta on kuitenkin syöpään?
 
Aino71
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2004 klo 21:53 Mami minäkin kirjoitti:
En halua ottaa kantaa taaperon imettämiseen tai imettämättä jättämiseen, se on mielestäni jokaisen oma asia. Sen sijaan haluan kommentoida noita annettuja faktatietoja, tutkimuksia. Muutamia tutkimustuloksia olen lukenut mm imetyksen vaikutus syövän ehkäisemiseen. Edelleen kaipaan noihin tutkimuksiin sitä tietoa, miten niissä on poissuljettu ihmisen geeniperimä, elintavat, ympäristö yms, niilllä kai jotain vaikutusta on kuitenkin syöpään?
Joo, tottakai muillakin seikoilla on vaikutusta syövän syntyyn ja etenemiseen. Mutta imetys osaltaan vähentää riskiä, vaikka muut riskitekijät jäävätkin voimaan.

t.kahta lasta taaperoimettänyt
 
merika
äiti muka nauttis et lapsi imee rintoja - huh huh jollain todella viiraa päätä, kun edes ajattelee moista. Vähän sama kun toi et perhepedissä alasti mukkuminen olis sairasta - luitteko siitä. Mä itse menen töihin tytön ollessa 10kk eli silloin on tisusta luovuttava - mut jos tyttö sitä illalla haluu niin luulen et en raskii olla antamatta. kotona voisinkin imettää - mut julkisella paikalla en kyllä kehtais enää imettää. En tiedä miks, mut olen ajatellut et lapsi joka itse kaivaa tissin esiin on liian vanha imetettäväksi. mut nostan hattua kaikille jotka tykkää imettää jokainen tehköön tavallaan. :heart:
 
Pätkätyöntekijä
Mun mielestä on todella ikävää vihjailla seksuaalisesta mielihyvästä imetyksen yhteydessä ja yleensäkin lapsi-äitisuhteessa. Tämä viittaa pahasti siihen, että kohta mennään jenkkilän suuntaan, jossa lapsetkaan ei saa juoksennella alasti.

Mun mielestä kannattaa imettää niin kauan, kun äiti ja lapsi haluaa. Itse imetin poikaa n. 13,5 kk ikään saakka. Poika meni tällöin perhepäivähoitoon ja ajattelin, etten ainakaan aikaisemmin lopeta, jos hän sitten tarvitseekin tissiä turvaksi, kun aloittaa hoidon. Ei tarvinnut ja imetys loppui itsekseen, kun olin yhden yön poissa.

Sitä mieltä olen kuitenkin, että yötissistä kannattaa luopua siinä vaiheessa, kun lapsi syö kunnon annoksia eli ei tarvitse ruokaa yöllä energiansaannin takia. Yöt rauhoittui ainakin meillä, eikä tarvinnut viittä kertaa yöllä herätä tissin hamuamiseen.

Minusta on kuitenkin aika kamalaa, kun kaikkia vauvoja yritetään istuttaa samaan muottiin. Meillä neuvolassa aloitettiin puolen vuoden iässä jauhamaan yötissin lopettamisesta ja tuli hirveä syyllisyys, kun siihen pystyi vasta, kun lapsi oli vuoden ikäinen. Poika tarvitsi tissiä oikeasti yöllä, koska söi niin huonosti ja itki nälkää. Ei kyllä tullut mieleenkään lähteä jääkaapille, kun itselläkin oli maitoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2004 klo 12:14 merika kirjoitti:
äiti muka nauttis et lapsi imee rintoja - huh huh jollain todella viiraa päätä, kun edes ajattelee moista. Vähän sama kun toi et perhepedissä alasti mukkuminen olis sairasta - luitteko siitä. Mä itse menen töihin tytön ollessa 10kk eli silloin on tisusta luovuttava - mut jos tyttö sitä illalla haluu niin luulen et en raskii olla antamatta. kotona voisinkin imettää - mut julkisella paikalla en kyllä kehtais enää imettää. En tiedä miks, mut olen ajatellut et lapsi joka itse kaivaa tissin esiin on liian vanha imetettäväksi. mut nostan hattua kaikille jotka tykkää imettää jokainen tehköön tavallaan. :heart:
En ymmärrä taaperoimetystä, mutta nyt meni aivan yli hilseen..nukkuvatko ihmiset perhepedissä alasti??? :eek: :eek: :$
 

Yhteistyössä