mitkä ovat lähiönimiä?

  • Viestiketjun aloittaja vvvv
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy nyt tunkea näppini mukaan...siis tuohon tutkimukseen, muistan itsekin siitä lukeneeni joskus. Oiskohan ollut peräti Hesarissa tässä jokin aika sitten? Mutta aika pieni/keskikokoinen juttu oli. Muistaakseni pääpointtina oli tosiaan se, että eri "yhteiskuntaluokissa" annetaan tosiaan jonkin verran erityylisiä nimiä lapsille, kuitenkin sen verran tätä poikkeamaa näkyy, että se näkyy näissä tilastoissa kun. Muistaakseni meni jotenkin näin...
"Sosiaaliluokassa yleneminen" ei siis ollut osa tutkimuksen loppupäätelmää? Mä en vieläkään saata uskoa, että näin olisi.
Jokainen ihminen aina ja kaikkialla "ihailee" ja tavoittelee ylempää "sosiaaliluokkaa" ts. niitä, joilla kokee menevän paremmin kuin itsellä, tavalla tai toisella. Tää on ihan sosiologisen tutkimuksen perustietoa
Mutta että nimien avulla?
No, tulipahan taas opittua jotain uutta...
Oletko lukenut Punaista viivaa? Ei ole todellakaan mikään uusi asia!
Tarkoitin, että sain tietää jotain minulle uutta tietoa.
Kyllä, olen lukenut Punaisen viivan. Yllättynyt olen hivenen siitä, että sosiologiaa ja taiteiden tutkimusta sekoitetaan tällä tavalla keskenään. Ainakin meidän oppiaineessa sitä karsastetaan aika paljon. Mutta tosiaan jos nämä kaksi tutkimusalaa yhdistetään, niin sellaiset johtopäätökset kuin tämä nimiasia esimerkiksi, on ihan odotettavia.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Ei jaksa kirjautua:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja komina:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Miten te ihmiset voitte olla noin yksinkertaisia, että jos puhutaan vaikka nyt näistä lähiönimistä, niin jo on pitkä jono mammoja kysymässä, että mites nyt sit tää mu lapsen nimi ja mun ja mun ja mun. Kuka noihin edes uskaltaa kommentoida mitään, kun heti vedetään hernettä nenuun jos vastaus ei miellytä. Laittakaa hei ihan omat aivosolut töihin kans, niille tekee jumppa hyvää välillä.
mä en kyllä kysyny tosissani vaan ihan silkkaa piruuttani kun ärsyttää tämä jaottelu nimistä. nimi mikä nimi PRKL.
Mutta MIKSI se niin monia (en tarkoita nyt sua komina) ärsyttää, jos löytää lapsensa nimen ns. lähiönimilistalta? Osuuko se ja uppoaa silloin? Jos kerran nimi on maailman ihanin eikä muiden mielipiteillä ole mitään väliä (ja tää lähiönimiasia ei edes ole mielipidekysymys vaan tutkittua tietoa), niin miksi sitten suuttua? Ei jymmärrä, ei.

Ei kai kukaan ylipainoinenkaan suutu tutkimustuloksesta, jossa todetaan lihavuuden lisäävän sydän- ja verisuonitautien riskiä - miksi siis siitä, jos tietynlaisen sosio-ekonomisen statuksen omaavien vanhempien todetaan keskimäärin muita useammin antavan lapsilleen tietynlaisia nimiä?
Joo mut saattais suuttua, jos sanotaan, että lihavat on kaikki duunareita. Ja mitä v*tun pahaa siinä yleensäkään on, että on duunari?? Mua ärsyttää, että lapsia aletaan nimien perusteella jaottelemaan eri yhteiskuntaluokkiin. Vähemmästäkin saa koulukiusaamisesta aikaseksi.
Ei suuttuis. Mä olen lihava (ainakin mielestäni: 168 cm ja painan about 85 kg), mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa sanottaisko musta, että olen duunari. :) Ja ihan siitä syystä, että itse TIEDÄN, etten ole.

Siis toisin sanoen ei se suututa, jos itse tietää, ettei se ole totta. Silloin se suututtaa, jos se osuu oikeaan. ;)
 
tärkeä lisäys
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei jaksa kirjautua:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja komina:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Miten te ihmiset voitte olla noin yksinkertaisia, että jos puhutaan vaikka nyt näistä lähiönimistä, niin jo on pitkä jono mammoja kysymässä, että mites nyt sit tää mu lapsen nimi ja mun ja mun ja mun. Kuka noihin edes uskaltaa kommentoida mitään, kun heti vedetään hernettä nenuun jos vastaus ei miellytä. Laittakaa hei ihan omat aivosolut töihin kans, niille tekee jumppa hyvää välillä.
mä en kyllä kysyny tosissani vaan ihan silkkaa piruuttani kun ärsyttää tämä jaottelu nimistä. nimi mikä nimi PRKL.
Mutta MIKSI se niin monia (en tarkoita nyt sua komina) ärsyttää, jos löytää lapsensa nimen ns. lähiönimilistalta? Osuuko se ja uppoaa silloin? Jos kerran nimi on maailman ihanin eikä muiden mielipiteillä ole mitään väliä (ja tää lähiönimiasia ei edes ole mielipidekysymys vaan tutkittua tietoa), niin miksi sitten suuttua? Ei jymmärrä, ei.

Ei kai kukaan ylipainoinenkaan suutu tutkimustuloksesta, jossa todetaan lihavuuden lisäävän sydän- ja verisuonitautien riskiä - miksi siis siitä, jos tietynlaisen sosio-ekonomisen statuksen omaavien vanhempien todetaan keskimäärin muita useammin antavan lapsilleen tietynlaisia nimiä?
Joo mut saattais suuttua, jos sanotaan, että lihavat on kaikki duunareita. Ja mitä v*tun pahaa siinä yleensäkään on, että on duunari?? Mua ärsyttää, että lapsia aletaan nimien perusteella jaottelemaan eri yhteiskuntaluokkiin. Vähemmästäkin saa koulukiusaamisesta aikaseksi.
Ei suuttuis. Mä olen lihava (ainakin mielestäni: 168 cm ja painan about 85 kg), mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa sanottaisko musta, että olen duunari. :) Ja ihan siitä syystä, että itse TIEDÄN, etten ole.

Siis toisin sanoen ei se suututa, jos itse tietää, ettei se ole totta. Silloin se suututtaa, jos se osuu oikeaan. ;)
Ja lisään vielä (harmi kun harmaana ei pääse muokkaamaan), että EN SUINKAAN TARKOITA NYT SITÄ, ETTÄ "DUUNARIUDESSA" OLISI JOTAIN VIKAA. SE EI OLE TÄMÄN JUTUN POINTTI.
 
vieraana
kaikkee sitä kuulee, siis en ees ikinä oo tullu ajatelleeksikaan tollasta nimi jaottelua! mitenhän lähiönimianalyytikot sit tähän sanoo, kun meillä ilmeisesti tytön nimi on lähiönimi mut pojan ei..??? mihinhän luokkaan me nyt sit kuulutaan.... ???
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana :
kaikkee sitä kuulee, siis en ees ikinä oo tullu ajatelleeksikaan tollasta nimi jaottelua! mitenhän lähiönimianalyytikot sit tähän sanoo, kun meillä ilmeisesti tytön nimi on lähiönimi mut pojan ei..??? mihinhän luokkaan me nyt sit kuulutaan.... ???
Voi kiesus teidän kanssanne :headwall: :headwall: :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy nyt tunkea näppini mukaan...siis tuohon tutkimukseen, muistan itsekin siitä lukeneeni joskus. Oiskohan ollut peräti Hesarissa tässä jokin aika sitten? Mutta aika pieni/keskikokoinen juttu oli. Muistaakseni pääpointtina oli tosiaan se, että eri "yhteiskuntaluokissa" annetaan tosiaan jonkin verran erityylisiä nimiä lapsille, kuitenkin sen verran tätä poikkeamaa näkyy, että se näkyy näissä tilastoissa kun. Muistaakseni meni jotenkin näin...
"Sosiaaliluokassa yleneminen" ei siis ollut osa tutkimuksen loppupäätelmää? Mä en vieläkään saata uskoa, että näin olisi.
Jokainen ihminen aina ja kaikkialla "ihailee" ja tavoittelee ylempää "sosiaaliluokkaa" ts. niitä, joilla kokee menevän paremmin kuin itsellä, tavalla tai toisella. Tää on ihan sosiologisen tutkimuksen perustietoa
Mutta että nimien avulla?
No, tulipahan taas opittua jotain uutta...
Oletko lukenut Punaista viivaa? Ei ole todellakaan mikään uusi asia!
Tarkoitin, että sain tietää jotain minulle uutta tietoa.
Kyllä, olen lukenut Punaisen viivan. Yllättynyt olen hivenen siitä, että sosiologiaa ja taiteiden tutkimusta sekoitetaan tällä tavalla keskenään. Ainakin meidän oppiaineessa sitä karsastetaan aika paljon. Mutta tosiaan jos nämä kaksi tutkimusalaa yhdistetään, niin sellaiset johtopäätökset kuin tämä nimiasia esimerkiksi, on ihan odotettavia.

Missä tässä nyt on sosiologiaa ja taiteidentutkimusta sekoitettu? tarkoitin vain, että kyseisestä sosiologisesta ilmiöstä löytyy ESIMERKKI myös taiteesta. Toinen esimerkki on se, että ihmiset jäljittelee esim. julkkiksia tai tv-ohjelmia (vrt. Luka ja Neela --> Teho-osaston vaikutus) lapsia nimetessään. Kyllä tuo "lähiönimitutkimus" on ihan kielitiedettä, sekoitus nimistöntutkimusta ja sosiolingvististä tutkimusta.



 
jaa no onkohan meilläkin sit lähiö nimi tai mikä lie porvari nimi vaikka c:llä ei ala mutta toooosi suosittu

2 mulla sit taitaakin olla jotku kääkkä/retro nimet ku on pois muodista

toisin tytön toinen nimi lueteltiin lähiö nimeksi ja pojan toinen nimi meni lähiö nimeksi

mikäs aleksi on?
 
mantelisuklaa
Voi hyvää päivää! :LOL: Ne ne vasta alempaan sosiaaliluokkaan kuuluukin, ketkä jaksaa tällasta älytöntä nimiasiaa vatvoa ja arvostella! Eiköhän niitä lähiö-, maalais-, hienosto-, ylhäistö-, alhaisto- ja mitä vielä muuta- nimiä ole ihan joka sosiaaliluokassa ja joka maan kolkassa, joten tollanen yleistys on aivan turhanpäivästä ja vielä turhempaa taistellaa koko asiasta.

Sopiskohan tähänkin väliin taas niin tuttu kommentti; Hankkikaan elämä.... Tai ainakin jotain järkevämpää riidanaihetta! :D
 
Tää menee kyllä multa nyt yli ja pahasti :/ mä annan lapselleni nimeksi sen mikä mielyttää, en tavoitellakseni jotain tiettyä asemaa yhteiskunnassa, nostattaakseni sosiaaliluokkaa tms.. täähän on aivan naurettavaa :LOL: päivän paras , etten sanois :LOL: :LOL:
enpä oo tullut ajatelleeksi että lasten nimien annostakin saadaan jotain irti siitä mitä vanhemmat elämässään tavoittelevat - sallikaa mun nauraa :LOL: :LOL: :LOL:
 
vieras
Mitä ihmettä. Mitä pahaa on nimessä, jossa on c-kirjain. ihan tyhmää vauhkota tuollaisesta.
Mielestäni hassuinta on muotinimet, antaa omalle lapselle nimeksi sama nimi kuin kaikilla muilla, mutta eihän se haittaa vaikka kadunpätkällä asuu 4 emmaa tai juhania tai eetua.

Kaikki nimet ovat aivan yhtä hienoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy nyt tunkea näppini mukaan...siis tuohon tutkimukseen, muistan itsekin siitä lukeneeni joskus. Oiskohan ollut peräti Hesarissa tässä jokin aika sitten? Mutta aika pieni/keskikokoinen juttu oli. Muistaakseni pääpointtina oli tosiaan se, että eri "yhteiskuntaluokissa" annetaan tosiaan jonkin verran erityylisiä nimiä lapsille, kuitenkin sen verran tätä poikkeamaa näkyy, että se näkyy näissä tilastoissa kun. Muistaakseni meni jotenkin näin...
"Sosiaaliluokassa yleneminen" ei siis ollut osa tutkimuksen loppupäätelmää? Mä en vieläkään saata uskoa, että näin olisi.
Jokainen ihminen aina ja kaikkialla "ihailee" ja tavoittelee ylempää "sosiaaliluokkaa" ts. niitä, joilla kokee menevän paremmin kuin itsellä, tavalla tai toisella. Tää on ihan sosiologisen tutkimuksen perustietoa
Mutta että nimien avulla?
No, tulipahan taas opittua jotain uutta...
Oletko lukenut Punaista viivaa? Ei ole todellakaan mikään uusi asia!
Tarkoitin, että sain tietää jotain minulle uutta tietoa.
Kyllä, olen lukenut Punaisen viivan. Yllättynyt olen hivenen siitä, että sosiologiaa ja taiteiden tutkimusta sekoitetaan tällä tavalla keskenään. Ainakin meidän oppiaineessa sitä karsastetaan aika paljon. Mutta tosiaan jos nämä kaksi tutkimusalaa yhdistetään, niin sellaiset johtopäätökset kuin tämä nimiasia esimerkiksi, on ihan odotettavia.

Missä tässä nyt on sosiologiaa ja taiteidentutkimusta sekoitettu? tarkoitin vain, että kyseisestä sosiologisesta ilmiöstä löytyy ESIMERKKI myös taiteesta. Toinen esimerkki on se, että ihmiset jäljittelee esim. julkkiksia tai tv-ohjelmia (vrt. Luka ja Neela --> Teho-osaston vaikutus) lapsia nimetessään. Kyllä tuo "lähiönimitutkimus" on ihan kielitiedettä, sekoitus nimistöntutkimusta ja sosiolingvististä tutkimusta.
Sörhipöykerö
Ok, luulin että Punainen viiva löytyy myös siitä tutkimuksesta.

Joo, tästä keskustelusta sen oli pakko johtua kun neuvolassa verenpaineet niin koholla! Tai sitten on lähtö synnärille kohta.

:LOL:
 
jihuu
ja jos muutta pois lähiöstä paremmille apajille niin sittenhän nimen valinta on mennyt nappiin, vai onko se sittenkin väärin... eli nimen vaihtoon ettei jää lähiönimi lapset riippakiveksi... vai miten, apuva?
 
Päivi
Sivuhuomiona: Jemina muuten ei ole uusi nimi, vaan se tuli käyttöön jo 1800-luvulla. Sitä kirjoitettiin myös muotoon Jemiina, tai Gemina, tuolloin kirjoitustavat eivät olleet vielä vakiintuneet.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana :
kaikkee sitä kuulee, siis en ees ikinä oo tullu ajatelleeksikaan tollasta nimi jaottelua! mitenhän lähiönimianalyytikot sit tähän sanoo, kun meillä ilmeisesti tytön nimi on lähiönimi mut pojan ei..??? mihinhän luokkaan me nyt sit kuulutaan.... ???
Voi kiesus teidän kanssanne :headwall: :headwall: :headwall:
nimenomaan! mähän tarkotin äskeisen just sillä mielellä, ettei tämmönen jaottelu voi olla totta olettavasti aikuisten ihmisten keskustelupalstalla. en siis hakenut neuvoa näiltä "viisaammilta" lähiönimien ymmärtäjiltä... että kiesus sit vaan todellakin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Oli nimi, mitä luokkaa tahansa, inhoan "väkisin" keksittyjä nimiä, tyyliin "janissa". Eihän se ole edes sana!!!!!!
Vähän erikoinen tuo perustelu ettei se "ole edes sana". Eihän valtaosa nimistä muutenkaan ole mitään sanoja, jotka tarkoittaisivat jotain. Vai mitä tarkoittavat esim. Jani, Sari, Marko, Johanna, Pauli, Uolevi tai Tiina? Aivan niin, eivät mitään, koska valtaosa nimistä ei ole tarkoittamiasi merkityksellisiä "sanoja". (Poikkeuksena tietysti suoraan luonnosta napatut nimet, kuten Pilvi tai Orvokki.)

Ja ennen kuin joku älähtää että mun lapsen nimi on varmaan Janissa, niin ei ole - kun ei ole lapsiakaan. Vielä. ;)

 

Yhteistyössä