mitkä ovat lähiönimiä?

  • Viestiketjun aloittaja vvvv
  • Ensimmäinen viesti
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Älkää nyt ihmiset olko niin herkkähipiäisiä. On ihan tilastollinen juttu että alemmat sosiaaliluokat käyttävät todennäköisemmin ns. näyttävämpiä nimiä, kun taas korkeimmin koulutetut päätyvät niihin tylsiin ja neutraaleihin nimiin. Näin on ollut ennen, näin on nyt, ja näin on myös ulkomailla. Vaikka te ette toimisi juuri kuvatulla tavalla, se ei muuta tilastollista tosiseikkaa.

Toki myös yleisellä nimimuodilla ja vanhempien iälläkin on merkitystä. Tuttava teki kaksi sarjaa lapsia parinkymmenen vuoden ikäerolla. Ensimmäiset olivat juuri näitä oman aikansa janica- ja nico-nimiä, seuraavat tyyliin "jaakko ja maija".
Saisinko nähdä sen tilaston. Meillä pojan nimi mielletään "hienosto" nimeksi kun on ruotsinkielinen. Ja kaunis nimi onkin. En tiedä mitään juntimpaa kuin antaa Pekka tms nimeksi lapselle vain koska mitään mielikuvitusta ei ole ja EI voi antaa "hienompaa" nimeä...
Sinun on valitettavasti löydettävä se ihan itse. En ole tieteellisten tietokantojen ulottuvilla, ja ihan kaikkea viisautta ei world wide webkään sisällä. Voin vain juhlallisesti vakuuttaa, että olen aiheesta lukenut, enkä edes ainoana tässä keskustelussa.

Hienoa, että annoit lapselle juuri sen nimen kuin halusitkin. Sehän se tärkeintä on. Nyt kanna se nimi pystypäin, äläkä sorru solvaamaan niitä Pekkojenkaan vanhempia...
 
...ja kyllä...
Alkuperäinen kirjoittaja dg:
Siis ei jumalauta. Puolet vastanneista ei tajunnut koko juttua vaan vetivät herneen nenään :D
Mitä juttua? Onko sanonta "ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä" tuttu? Eikö se ole ihan saatanan sama mitä nimeä kantaa? Keneltä se on pois? Oma on nimensä? Jos ostoskärryssä on Pirkkaa tai Rainbowta, niin kuuluu white trashiin? Jos ajaa japanilaisella autolla niin emäjuntti? Jos sukunimi loppuu -nen-päätteeseen, olisi viisainta piileskellä?

(...ja ei, lapsillani ei ole c-kirjaimia nimissään, eikä muitakaan vierasperäisiä kirjaimia. Vain tylsät suvussa kulkeneet J-nimet. )

 
;)
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Aiheesta kiinnostuneille:

http://www.brilliant-baby-names.com/SocialEffects.aspx

Tuo oli mun mielestä aika hurja tutkimustulos.
Voisitko suomentaa lyhennetyn version :D En jaksa lukea ja olen tosi hidan suomentamaan...
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Aiheesta kiinnostuneille:

http://www.brilliant-baby-names.com/SocialEffects.aspx

Tuo oli mun mielestä aika hurja tutkimustulos.
Voisitko suomentaa lyhennetyn version :D En jaksa lukea ja olen tosi hidan suomentamaan...
Tutkija havaitsi, että erikoisilla nimillä varustetut lapset saavat koulussa keskimäärin huonompia arvosanoja kuin "tavallisilla" nimillä varustetut. Sulkeakseen pois sosioekonomiset tekijät hän vertaili sisaruspareja, joista toisella oli tavallinen, toisella erikoinen nimi.

Eli tavallaan nimi ohjaa opettajaa ajattelemaan, että kyseessä on alemman tasoinen oppilas kuin hän todellisuudessa onkaan.

Samoin "poikamaisella" nimellä varustetut tytöt päätyvät muita tyttöjä useammin valitsemaan matematiikan, ilmeisesti samasta syystä.
 
joku vain
vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin. eli itse koen lähiönimiksi nämä " etunimi korkkarit sukunimi verkkarit"-nimet tyyliin Jade Mercedes Nieminen tai Michael Jose Thomas Pöntinen..
 
Eipäs
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja viel:
Alkuperäinen kirjoittaja kuppelo:
No ´hei eipä nolo oo esim.tää silikoonimissi Janita Janatuinen-oiva esimerkki lähiölapsesta:D

Olikos se juicen tytär jessica leskinen?

Tauskin ja virpin pika james peltonen.

jere ja miro ovat lähiönimiä.
ja jasmin mäntylä
Jasminilla tosin nimeä puolustaa se, että sillä on muutakin kuin Suomalaista verta. En muista oliko isä vai äiti jostain ulkomailta. :)
Jasmin on romani.
Romaninimenä Jasmin on ihan tavallinen. Romaneilla on usein "lähiönimiä", kuten Mirabella Oja (tää on keksitty) jne. Toki sattuneista syistä myös paljon ruotsalaisia nimiä.

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs :
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja viel:
Alkuperäinen kirjoittaja kuppelo:
No ´hei eipä nolo oo esim.tää silikoonimissi Janita Janatuinen-oiva esimerkki lähiölapsesta:D

Olikos se juicen tytär jessica leskinen?

Tauskin ja virpin pika james peltonen.

jere ja miro ovat lähiönimiä.
ja jasmin mäntylä
Jasminilla tosin nimeä puolustaa se, että sillä on muutakin kuin Suomalaista verta. En muista oliko isä vai äiti jostain ulkomailta. :)
Jasmin on romani.
Romaninimenä Jasmin on ihan tavallinen. Romaneilla on usein "lähiönimiä", kuten Mirabella Oja (tää on keksitty) jne. Toki sattuneista syistä myös paljon ruotsalaisia nimiä.
Mirabella on ihana nimi. :)
 

Yhteistyössä