Miten te pystytte jäämääm lasten kanssa kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "TeeTee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tehtiin niin,että olen kotona kotihoidontuella yrittäjänä.Eli saan sen n.340 e kuussa lapsilisää ja reilun 300 e kotihoidontuen sekä työskentelen kotona yrittäjänä aina kun ehdin .Käytännössä kun isä hoitaa lapsia,ja joskus lapset ovat myös mukana. Työskentely tosiaan tapahtuu omissa toimitloissa kotona!
Velkaa onvajaa 200 000 e, mies tavan duunari.
Ulkomailla ei pystytä käymään,mutta erittäin kivaksi on koti tehty, ja pystytään harrastamaan normaalisti.

Mies tienaa ihan kivasti(n.3500 netto), mutta on yrittäjä ja tulot vaihtelevat tietysti tehtyjen tuntien mukaan, sairaspäiviltä ja lomilta ei tuloja jne. Itse olen ollut jo 5v kotona lasten kanssa ja vielä ainakin 2v edessä. Asumme kivalla alueella omistusasunnossa rivarissa, mutta kohtuullisesti=5 henkeä, 90 neliötä. Elämme muutenkin suht säästeliäästi, joten mitenkään tiukkaa ei ole ollut. Päinvastoin rahaa jää säästöönkin. Ostamme yleensä vain tarpeeseen ja yritämme minimoida tavaran määrää. Vanhat tavarat ja vaatteet viedään kirppikselle heti kun jäävät tarpeettomiksi, ei lehtitilauksia tai kirjakerhoja tms, syömme vain n. 1-2 krt kuussa ulkona, vain 1 auto, matkustelemme harvoin ja silloinkin minibudjetilla, lapsia ei ole opetettu saamaan koko ajan uusia vaatteita tai leluja, kaikessa kulutuksessa mietitään ensin että tarvitaanko todella...

Mies tienaa 1600-1900 kuussa, lapsia kaksi. Kotihoidontukea saan yhteensä noin 400. Muita tuloja emme saa. Asumme vuokralla, tosin vuokra on melko korkea. Ostetaan kaikki mahdollinen käytettynä, ruoka tehdään itse alusta loppuun (myös leivät jne). Mitään ylimääräistä ei osteta, mutta säästöön laitetaan 100e/kk. Meillä on yksi halpa auto, jota käytämme vain pakollisissa tilanteissa. Velkaa tai lainoja ei ole ollenkaan.

Tiivistetysti: Budjetoimme tiukasti :D

[QUOTE="Annika";27357854]Ei kannata olla niin ehdoton että vaihtoehdot on koko viedä 9kk iässä hoitoon tai sitten kolmivuotiaana. Vauva kasvaa muutamassa kuukaudessa tosi paljon, ihan eri asia osata kävellä ku että on muiden jaloissa konttaavana jne. 1,5 vuotias jo ymmärtää paremmin sen konseptin että äiti menee töihin ja tulee sitten takaisin. Yskvuotiaan on vielä vaikea kannatella mielessään äidin mielikuvaa koko pitkää päivää. Ausntolainanhan voi hetkeksi laittaa koroille jne.

Onko sun mies myös vuorotöissä kun suunnittelet viväsi illalla hoitoon? Vuorotyöt sopivasti sovittelemalla lapsen hotioajat voi jäädä tosi lyhyiksi.[/QUOTE]

Miehellä ei onneks oo vuorotyö,mutta mua inhottaa ajatus siitä että en näe lastani kunnolla.kun menisin päivällä 13 töihin ja tulisin sieltä kun lapsi jo nukkuu ja lähden taas takaisin 6:ksi töihin kun lapsi vielä nukkuu. Ihan hirveetä. Ja näin äitinä,mä haluan olla se,joka hoitaa lapsen kotona.
Toki,meillä on kaksi autoa mutta sekin on vähän semmonen juttu,että kun miehen työt saattaa jatkua milloin vain, niin sitten taas tarvitaan kahta autoa..Ja mun oma lainakin lyhenee yli 400e/kk+ yhtiövastike. Mies maksaa asuntolainaansa n. 500e/kk mutta periaatteessa meillä ei kyllä muita menoja ole. Toki sähkölasku ja netti sekä vakuutukset sillointällöin tulee. Mutta jos mies on työtön,jää hälle käteen liitonrahoja n. 1000e ja jos mä saisin sen 400ekht+100e lapsilisää,niin n. 1500e-950e ei kyllä kovin hyvältä vaikuta :( Tää kämppä ahistaa ehkä kaikista eniten.. : /

Mulla alkais kuukauden päästä kht.. Jaiks jännäksi menee, mutta hyvin me varmaankin tullaan pärjäämään. Mies onneksi sai ylennyksen juuri, joten ei ainakaan pienene kauheasti tulot.

Onneksi mulla on työpaikka, samassa paikassa miehen kanssa ja sain laskettua sopimuksen 10h/vko (tai 15h/vko) joten voin tehdä pari krt viikossa töitä aina, kun mies ei ole siellä. Eli onneksi on tuo mahdollisuus, jos tulee rankkaa.

Yhteistyössä