Miten te pystytte jäämääm lasten kanssa kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "TeeTee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mies tienaa hyvin, lainaa on alle 90 000e, säästöjä enemmän kuin lainaa, joka kuukausi jää säästöön kivasti (1000->), molemmille maksetaan eläkettä, asumme okt, isompi talo olis kiva, mutta tämänhetkinen yleinen taloustilanne mietityttää, yritämmä mahtua tähän.

[QUOTE="vieras";27357822]No mun mielestä Suomi nimenomaan on edistyksellinen, kun ei tuollaisia eläkkeitä myönnä. Nämä tällaiset "diilithän" johti just Kreikankin lähes konkurssiin, kun eläkkeitä makseltiin kuolleillekin. :)[/QUOTE]

ja verorahoistahan lastenhoito maksetaan. Se eläke kotiäideille on huomattavasti pienempi maksu kuin lastn hoito veronmaksajien varoin + mahdollinen myöhempi tuki niille eläkelläisille jotka ei sitä virallista eläkettä saa, ei suomessakaan ihmistä kai täysin varattoman heitteille jätetä vai?

Ei kannata olla niin ehdoton että vaihtoehdot on koko viedä 9kk iässä hoitoon tai sitten kolmivuotiaana. Vauva kasvaa muutamassa kuukaudessa tosi paljon, ihan eri asia osata kävellä ku että on muiden jaloissa konttaavana jne. 1,5 vuotias jo ymmärtää paremmin sen konseptin että äiti menee töihin ja tulee sitten takaisin. Yskvuotiaan on vielä vaikea kannatella mielessään äidin mielikuvaa koko pitkää päivää. Ausntolainanhan voi hetkeksi laittaa koroille jne.

Onko sun mies myös vuorotöissä kun suunnittelet viväsi illalla hoitoon? Vuorotyöt sopivasti sovittelemalla lapsen hotioajat voi jäädä tosi lyhyiksi.

Mies tienaa kolmisen tonnia kuussa, lainaa meillä on noin 150000. Ihan hyvin pärjätään ja jos menee heikommaksi, niin lyhennysvapaata on saatavilla lainasta. Mulla pelkät työssäkäymiskulut ovat monta sataa euroa kuussa, joten ihan hyvin pärjää kotona pienemmilläkin rahoilla. Kotonaollessani ehdin myös laittamaan ruokaa halvemmista raaka-aineksista, hoidan itse siivoamiset ja omepeln osan lasten vaatteista itse, joten ylipäätään eläminen on halvempaa kuin minun töissäollessani.

vau, aika hyvin ootte pärjänny! meillä on nyt todella tiukkaa, mies joutui pitkälle sairaslomalle joten se 1500e/kk tulot kutistuu 70%:iin tuosta. itse saan kh-tuen+lapsilisät. Kohta tulee 3v täyteen ja esikoinen menee pian päiväkotiin (sossun suosituksesta) ja jään ainakin vähäksi aikaa kotiin jotta nuorin lapsista tulee reilun vuoden ikään (jos mies on pidempää sairas joudun menemään töihin aikaisemmin).

Meillä on pieni kaksio josta maksetaan n.1000e jne. itsellä on opinto ja asuntolainat jotka kiusaa. Ei saada asumidtukea eikä toimeentulotukea. tiukkaa on mutta lapset kasvaa ja työputki vie kun sinne astuu

Miehen tulot nettona n.1800 euroa. Meillä okt, 4h + keittiö. Ihan oma on. Ja minä olen ollut kotona molempien lasten kohdalla, kunnes ovat 3 täyttäneet. Me on aikaan otettu lainaa sillä asenteella, että pärjätään vain toisen palkalla. Nyt kun ollaan molemma töissä, toisen palkka menee melkein kokonaisuudessaan säästöön :)

Me ollaan kumpainenkin super-pihejä kylläkin... Super-sellaisia :D Ja harrastuksena ostetaan vanhaa tavaraa ja myydään eteenpäin, siitäkin saa rahaa ihan kivasti välillä :)

paritalossa asutaan, kaksi lasta, molemmat tällä hetkellä työttömiä... tulot niin pienet että ette uskoisi jos kertoisin :D ja mainiosti pärjätään... eikä käydä edes sossussa, kuin pakon edessä...

[QUOTE="vieras";27357851]ja verorahoistahan lastenhoito maksetaan. Se eläke kotiäideille on huomattavasti pienempi maksu kuin lastn hoito veronmaksajien varoin + mahdollinen myöhempi tuki niille eläkelläisille jotka ei sitä virallista eläkettä saa, ei suomessakaan ihmistä kai täysin varattoman heitteille jätetä vai?[/QUOTE]

Lasten kotihoito voi olla halvempaa, mutta ei niiltä kotiäideiltä kyllä mitään tulojakaan valtiolle tule, kuten työssäkäyvien vanhempien tileiltä. Eli en usko, että kulut silti menevät kotiäitiyden hyväksi jos valtion taloutta ajatellaan. Ja kansaneläkkeen perusosa kuuluu kai jokaiselle, ihan ammattiin ja työhistoriaan katsomatta, että jotain eläkettä ne kotiäiditkin saa. Mutta mielestäni ihan oikeutetusti eivät sitä samaa tasoa olevaa, kuin elämänsä työtä tehneet.

[QUOTE="vieras";27357851]ja verorahoistahan lastenhoito maksetaan. Se eläke kotiäideille on huomattavasti pienempi maksu kuin lastn hoito veronmaksajien varoin + mahdollinen myöhempi tuki niille eläkelläisille jotka ei sitä virallista eläkettä saa, ei suomessakaan ihmistä kai täysin varattoman heitteille jätetä vai?[/QUOTE]

Miten siellä toimitaan, jos pariskunta eroaa? Maksetaanko silloinkin tuo eläke?
Ja mistä maasta kyse?

[QUOTE="vieras";27357822]No mun mielestä Suomi nimenomaan on edistyksellinen, kun ei tuollaisia eläkkeitä myönnä. Nämä tällaiset "diilithän" johti just Kreikankin lähes konkurssiin, kun eläkkeitä makseltiin kuolleillekin. :)[/QUOTE]

No korruptio ja väärinkäytökset on vähän eri asia kuin laillinen eläke :) Mutta tää on vähän kakspiippuinen juttu, lasten päivähoito on kunnille tosi iso menoerä, päikyt ääriään myöten täynnä, ja esim. joku pienipalkkainen hoitoalan mamma ei millään verotuloillaan korvaa niitä kustannuksia.

[QUOTE="vieras";27357876]Lasten kotihoito voi olla halvempaa, mutta ei niiltä kotiäideiltä kyllä mitään tulojakaan valtiolle tule, kuten työssäkäyvien vanhempien tileiltä. Eli en usko, että kulut silti menevät kotiäitiyden hyväksi jos valtion taloutta ajatellaan. Ja kansaneläkkeen perusosa kuuluu kai jokaiselle, ihan ammattiin ja työhistoriaan katsomatta, että jotain eläkettä ne kotiäiditkin saa. Mutta mielestäni ihan oikeutetusti eivät sitä samaa tasoa olevaa, kuin elämänsä työtä tehneet.[/QUOTE]

Ennenkaikkea nainen on se joka niitä uusia veronmaksajia tänne pukkaa valtiolle tuloja tuomaan, olisi vähintään kohtuullista että tätä toimintaa tuetaan. Prkl.

Mies tienaa n. 1500e kuussa käteen. Mun kht ei ihan riitä lainojen maksuun, miehen palkasta menee niihin vielä n.100e. Eli tuosta miehen palkasta maksetaan sitten kahden auton kulut, ruoat, laskut ja talonylläpitokustannukset (lämpö,vesi, vakuutukset yms.) Just ja just pärjäillään, mutta en varmaan ihan 3v asti voi olla kotona tai meillä loppuu lämmöt talosta :D

[QUOTE="vieras";27357876]Lasten kotihoito voi olla halvempaa, mutta ei niiltä kotiäideiltä kyllä mitään tulojakaan valtiolle tule, kuten työssäkäyvien vanhempien tileiltä. Eli en usko, että kulut silti menevät kotiäitiyden hyväksi jos valtion taloutta ajatellaan. Ja kansaneläkkeen perusosa kuuluu kai jokaiselle, ihan ammattiin ja työhistoriaan katsomatta, että jotain eläkettä ne kotiäiditkin saa. Mutta mielestäni ihan oikeutetusti eivät sitä samaa tasoa olevaa, kuin elämänsä työtä tehneet.[/QUOTE]

Itseasiassa maksetaanhan kotihoidontuestakin veroa. Ja jos mietitään, että yhden lapsen hoito maksaa kunnalle toista tonnia kuukaudessa niin harvassapa ovat nekään mammat, jotka verorahoillaan edes oman lapsensa hoidon kustantaisivat. Etenkin jos mietitään, että niitä lapsia olisi enemmän kuin yksi...

[QUOTE="vieras";27357890]Ennenkaikkea nainen on se joka niitä uusia veronmaksajia tänne pukkaa valtiolle tuloja tuomaan, olisi vähintään kohtuullista että tätä toimintaa tuetaan. Prkl.[/QUOTE]

No eikö sitä sitten tueta? Äitiyspäiväraha, vanhempainraha, kotihoidontuki, lapsilisät, mahdolliset asumis-/toimeentulotuet jnejnejne. Mitään muuta ei tehdäkään, kun syydetään rahaa tuohon pohjattomaan kaivoon. Ja vain siksi, että osa mammoista ei halua tehdä töitä, vaikka lapset ei enää mitään kotihoitoa tarvitsisikaan.

[QUOTE="ewe";27357908]Mies tienaa n. 1500e kuussa käteen. Mun kht ei ihan riitä lainojen maksuun, miehen palkasta menee niihin vielä n.100e. Eli tuosta miehen palkasta maksetaan sitten kahden auton kulut, ruoat, laskut ja talonylläpitokustannukset (lämpö,vesi, vakuutukset yms.) Just ja just pärjäillään, mutta en varmaan ihan 3v asti voi olla kotona tai meillä loppuu lämmöt talosta :D[/QUOTE]

Miksi teillä on kaksi autoa, jos sinä olet vain kotona?

Itseasiassa maksetaanhan kotihoidontuestakin veroa. Ja jos mietitään, että yhden lapsen hoito maksaa kunnalle toista tonnia kuukaudessa niin harvassapa ovat nekään mammat, jotka verorahoillaan edes oman lapsensa hoidon kustantaisivat. Etenkin jos mietitään, että niitä lapsia olisi enemmän kuin yksi...

Maksaa ne veroja juu, mutta en jaksa laskea sitä kotiäitien antamaksi rahaksi valtiolle, kun siitä valtion tuesta antavat osan takaisin :) Ja kuluja tulee muitakin kuin päivähoitomaksut; myös kotiäitien lapset (ja kotiäidit itse) esim. sairastelevat ja saavat ihan samanhintaisen terveydenhuollon kuin me työssäkäyvät, vaikka eivät omalla toiminnallaan juuri terveydenhuoltoa rahoita.

Tuo nyt on yhtä tyhjän kanssa, kun siirretään yhdestä valtion kirstusta toiseen.

[QUOTE="vieras";27357942]Maksaa ne veroja juu, mutta en jaksa laskea sitä kotiäitien antamaksi rahaksi valtiolle, kun siitä valtion tuesta antavat osan takaisin :) Ja kuluja tulee muitakin kuin päivähoitomaksut; myös kotiäitien lapset (ja kotiäidit itse) esim. sairastelevat ja saavat ihan samanhintaisen terveydenhuollon kuin me työssäkäyvät, vaikka eivät omalla toiminnallaan juuri terveydenhuoltoa rahoita.[/QUOTE]

Ja lisään tähän vielä, että aika moni kotimammoistakin laittaa lapsensa vähintään osa-aikaiseen hoitoon jossain vaiheessa ja siinä ne päivähoitopaikasta säästetyt pennoset saa unohtaa.

[QUOTE="Jenis";27357746]Ok, sitte ymmärrän paremmin :) Toi ois ihan hyvä systeemi kyllä, vaan eipä oo "edistyksellisessä" Suomessa kuultukaan...[/QUOTE]

Ai niinkö? Veikkaan että kyseessä on yksi niistä ylivelkaantuneista euromaista joiden velkoja me veronmaksajat maksetaan.

Miehen bruttopalkka on noin 3200e/kk. Asuinneliöitä 145 (okt), huoneita 5, lainan lyhennys ja korko yht. 900e/kk, lapsia 1. Äitiyslomalla kertyi säästöjä. Nyt kotihoidon tuella tilin saldo kyllä pienenee, mutta sitä pienenemisen varaa on sinne säästynyt etukäteen reilusti, ja nykyistä kulutustasoa pystyisi vaivatta laskemaan tilanteen vaatiessa (vähemmän ravintolakäyntejä yms.).

Ai niinkö? Veikkaan että kyseessä on yksi niistä ylivelkaantuneista euromaista joiden velkoja me veronmaksajat maksetaan.

Mä taas veikkaan että kyseessä on Saksa. Olet kenties kuullut siitä, eurooppalainen talousmahti ja EU:n koossa pitävä voima? ;) Valtiontalous on aika monen osan summa, pitäis varmaan vähän enemmän tietää ihan oikeita lukuja että tästä asiasta kantsis jatkaa inttämistä...

[QUOTE="TeeTee";27357103]...tienaako miehesi tuhansia euroja kuukaudessa? Asutteko ahtaasti vuokralla vai omakotitalossa jossa lapsilla omat huoneet? Miten rahat riittää? Onko paljn velkaa?[/QUOTE]

Mies tienaa hyvin ja velkaa ei enää ole. Kotona olen ollut jo 8 vuotta putkeen. Töihin menen aikaisintaan kun täytän 50v.

Mies tienaa opintotuen, kun alan vaihtajana mokoma on opiskellut jo kolme vuotta ja vielä 1-1,5 vuotta menee.

Meillä on alle 100 000 asuntolainaa, ja kun sitä oli maksettu jo kymmenen vuotta niin päätettiin pitää pari lyhennysvapaata vuotta kun lapsi oli pieni. Koska mies opiskeli, saimme hoitovapaan ajan maksimi hoitolisää ja meidän kunnassa on (vielä) kunnon kuntalisä. Opintotuki, kht ja lapsilisä laskien saimme n. 1100 euroa, ja loput otettiin säästöistä joita meillä on reippaasti. Kaksi vuotta hoidettiin lasta kotona, sitten menin töihin.

Yhteistyössä