Miten se äippäraha menee (6kk työtulot ennen äitiyslomaa)??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha-asiat mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raha-asiat mielessä

Vieras
Laskettu aika on loppuvuodesta. Olen ollut nyt koko alkuvuoden töissä, mutta loppuu parin kk:n päästä. Sitä ennen olin opiskelija monta vuotta. Ja nyt tuon työpätkän jälkeen ei ole jatkosta tietoa, siis mahdollisesti kesän ja syksyn työttömänä.

Voidaanko mulle laskea äippäraha nyt näiden työtulojen mukaan, vai pitäiskö se ola just 6kk ennen kuin jää äippälomalle (eli pahimmassa tapauksessa oisin ne 6kk työtön) ? Vai tuleekohan mulle sitten se minimi..?

se menee edellisvuoden verotuksen mukaan, ellet toisin sinne kirjota. 6kk pitää olla ollu töissä. Mun mielestä sun pitäs saada noitten työtulojen mukaan, mutta kandee vielä käydä Kelalla jutteleen..

Kun olet työssä, päivärahasi määräytyy yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan.

Esimerkiksi 31.12.2008 alkava päiväraha lasketaan vuoden 2006 vahvistetun verotuksen mukaan. 1.1.2009 alkava päiväraha taas vuoden 2007 vahvistetun verotuksen mukaan.

Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos työtulosi ovat kasvaneet merkittävästi. Päiväraha voidaan laskea tuoreiden tulojen perusteella, jos työtulosi ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut ja palkkakertoimella korotetut työtulot.

Tällöin Kela laskee tulosi 6 kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista ja kertoo ne kahdella vuosituloksi.

Yhteistyössä