Miten rahat riittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Moya

Vieras
Kysyisinkin teiltä kotihoidontuella olevilta kotiäideiltä, joilla lapsia kolme tai useampi miten saatte rahat riittämään ison lapsikatraan elättämiseen, kun tulona vain kelan edut ja puolison tulot. Kiitos jo etukäteen!!

Hyvin on rahat riittäny. Vaatteita kierrätetään, kengät ostetaan uusina ja myös osa vaatteista tarpeen mukaan. PErusruokaa laitetaan ja välillä herkutellaan. Elokuvissa tms ei yleensä käydä, vaan vuokrataan filmiä kotiin jne.. Mihinkään "ylellisyyksiin" ei ole varaa, mutta perustarpeet tulee kyllä tyydytettyä ihan hyvin. Mistään meille tärkeästä ei ole jouduttu luopumaan.

KOlmen (pian neljän) äiti + "duunari" mies

Säästin ennen kotihoidontuelle jäämistä mukavan summan rahaa jemmaan.Säästöillä ja isännän tuloilla ollaan pärjätty loistavasti.Ostetaan vaatteita kun tarvitaan.kirppikseltä olen nyt ostanut enemmän,mutta myös uusia.Suosin kotiruokaa,mutta joskus käymme hampurilasilla tai pitsalla.Tiukempaa rahallisesti tietysti tulee kun säästöt käytetty.Mutta pärjätään varmasti silloinkin.Meillä viiden hengen perhe.

Ei meinaa riittä ei sit mitenkään. Meillä vielä talolaina päällä. Joudun lainailemaan ja sit taas takaisinmaksun jälkeen olen seuraavassa kuussa k-sessa...Mies parka makselee...

Eipä olis meilläkään riittänyt kun on talolainat maksettavana. Otin sit kotiini pari hoitolasta hoidettavaksi (aloitin kunnallisena perhepäivähoitajana), joista saan n. 500 euroa kuussa. Minulla on itsellä 5- vuotias ja 10 kk vanha tyttö. Kotihoidontuella, minun palkalla ja miehen palkalla elellään sit, mut eipä nytkään paljon ylimääräistä jää. Hyvä puoli tässä on se et saan hoitaa omat lapset kotona vaikkakin joskus hermoja kirirstää...

Hyvä kysymys! Olen nyt töissä, kuten miehenikin...ihan vuorotyöläisiä vain ollaan ja välillä on nytkin niin, että tilituli-tilimeni...mutta siihen on syynsä. Nimittäin olen ajatellut jäädä kotiin hoitamaan lapsia monen erilaisen syyn takia -yksi niistä olisi kolmas lapsi, jos hänet meille vielä suodaan! Töitä varmasti alallani riittäisi, ja voi tulla huutoa, kun töissä kerron jääväni lasten takia pois...No, siitä en välitä. Maksamme siis velkaa ja yritämme nyt töissä ollessa maksaa mahdollisimman paljon pois...joten äitiysloman jälkeen hoitovapaalla ollessani ei olisi sitten niin tukalaa. Toivottavasti. Isäntä on kieltänyt ressaamasta etukäteen, mutta ajatuksiin se tulee välillä kuitenkin. Se on vain laitettava asiat tärkeysjärjestykseen. Vaatteita kierrätetään, vauvaa imetetään, vaipoissakin voi säästää monella eri tavalla, kotiruokaa -ostetaan isoja perusruokatavara eriä...isi töihin pyörällä, äiti kaupalle kolmen lapsen kanssa kävellen...niin ne tekivät ennenkin...MUISTAN :) Helppo on näin kaupungissa auto ja matkakuluissa säästää, mutta menepäs maalle mummolaan linja-autolla koko katraan kanssa...kirjasto kunniaan, penninvenytysohjeet esille...harrastukseksi marttailu...ja tuo perhepäivähoitoidea oli hyvä...

Maruskallahan oli hyviä!

meillä;
-kestovaippailua
-oman maan perunoita ja pihapensaiden marjoja
-viimeisen päiväyksen jälkeistä ruokaa pakkasessa
-vaatteet kirpparilta, tutuilta käytettynä tai kupongeilla ostettuina
-äitirinki on hyvä kierrätykseen, kannattaa koota!

-äidillä kuukautiskuppeilua jotta yhtä ekona kuin lapset
-omat vaatteet vähän huonompia kun ei kodin ulkopuolisia työvaatteita tarvita.
-autolla ajetaan vain pidemmät matkat esim. sukuloimaan
-kirjastosta uutta viihdykettä
-harrastukset ulkoilua,lukemista ja srk:n kerhoilua, uimakouluihin ei varaa.
-hiustenleikkuut kotona kunnon parturisaksilla (15 euroa Hairstorella!)
jne. jne.

Itse tehtyä mahdollisimman pitkälle. Käsityöihminen en ole, joten vaatetus tulee kodin ulkopuolelta.
=)

Pitää ihan kommentoida, kun joku kirjoitti ettei ole uimakouluihin tms varaa, että kyllä meillä esikoinen on uimaryhmässä, keskimmäinen menossa uimakouluun joulukuulla ja varmaan uudelleen maaliskuulla. Käyn itse lasten kanssa uimassa noin 2xkuukaudessa, yleensä otan 1 tai 2 lasta mukaan kerrallaan, tuo nuorin kun ei osaa vielä vaatia pääsyä ;) Luistimet, kypärät, jääkiekkomailat, sukset, pyörä yms. pyritään ostamaan esikoiselle joko uutena tai ainakin uudenveroisina käytettyinä jotta kestäisivät sitten nuoremmillekin.

Asutaan maalla, joten auto on välttämätön. Julkinen liikenne kulkee heikosti ja mies ei voisi kulkea töissä ilman autoa.

Omat harrastukset ovat lähinnä kodinhoitamista,pihatöitä, käsitöitä, nettisurffausta, videoiden katselua...

Olin minimi äitiyspäivärahalla joten kun alko hoitovapaa tulot nousi. Meillä lapsia 3 jotka kaikki oon hoitanu kotona joten ei enään osaa ajatellakaan aikaa kun sai "kunnon" tilin. Joten ei valittamista, minä ainakin omalla kohallani ARVOSTAN sitä että saa ja voi olla kotona. Ei oo onneksi tarvinnu muuttaa kulutus tottumuksia.

Meillä viides lapsi tulossa keväällä,oon nyt ollut n.4v kotiäitinä yhtäsoittoa.Mies pienipalkkainen.Rahta riittää kun tarkasti laskee.Teen perusruokaa,leivon leipää ja sämpylöitä,lasten harrastukset rahallisesti vähän vaativia,kirppisvaatteita..Aikas lailla samaa kuin muilla!Ja velkaakin vielä..Pärjää kun ei vaadi luksusta.

Yhteistyössä