te kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olijat?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olijat?

Vieras
Elikkä, minulla itselläni vajaa puolen vuoden ikänen tyttö ja kysyisinkin teiltä, tällä hetkellä kotona olevilta äideiltä (miksei isiltäkin) joilla on yli 9kk:ikäinen vauva niin paljon saatte kelasta kuussa rahaa???? Olen itse ajatellut jäädä pitemmäksi aikaa kotia mutta ans kattoo ny...
Ja miten on teillä rahat riittäneet?
Itselläni on tällä hetkellä jotain 900euroa mikä jää kuussa käteen kun verot miinustettu, ei sisällä lapsilisää...Niin ja siis en ole hoitovapaalla tietenkään viellä vaan vanhenpainvapaalla...

hoitorahaa 377€/kk verot vähennettynä ja lapsilisä. Ihanaa kun kohta alkaa taas äitiysloma ja tulot kasvaa reippaasti. Me on kyl pärjätty ihan hienosti, mies on nyt töissä, mut pärjättiin sillonkin kun vielä opiskeli eli tultiin toimeen opintotuella, hoitorahalla ja asumistuella.

Käteenjäävä hoitoraha on n.350e sisältäen hoitolisän. Sehän riippuu puolison tuloista ja perheen koosta miten paljon sitä saa vai saako ollenkaan. Sitten saan vielä kuntalisää n 150e kuussa. Hyvin on pärjätty ja minulla ei kovin paljon edes tulot pudonnut hoitovapaalle jäätyä kun sain aika pientä äitiyspäivärahaa.

Mulla jää käteen 440e + lapsilisä. Meillä tuohon summaan kuuluu helsinki lisä joka on verottomana 218e... Onneksi huomenna alkaa taas äitiysloma:) Käteen jäävä osuus nousee nimittäin lähelle 800e!

-Santtu 33+6 ja tyttö 1v3kk

elikkäs näin meillä espoossa: perus hoitoraha määrä on 295€,hoitolisä max. 168€ (tämä summa riippuu isän tuloista)
ja kuntalisä on täällä 218€ +lapsilisä....
noista summista (paitsi tietty lapsilisä) vielä verot pois....

Kun sen aika pian koittaa, ei täällä jää käteen kuin 232e. Ei lisiä Kelalta, eikä kunnalta.

Varmaan hyvin pärjää ;-) Mutta ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot! Ei toteudu kylläkään meillä. Ikipäivänä ei näillä menoilla pärjättäisi pelkillä opintotuilla ym. Iso velallinen talo ja kaksi isoa velallista autoa. Pankit kyllä antavat tosi joustavasti lyhennysvapaita. Mieluummin maksan muutaman kuukauden enemmän sitten siellä lainanmaksun loppupäässä kuin murehdin, että olisinpa ollut silloin kotona, kun lapset olivat pieniä!!!

Eli menoja karsimalla ja priorisoimalla homma hoituu. Onneksi tuo mies tienaa kohtuullisesti...

Meillä on se minimi, eli ei kuntalisiä tai muuta. Mulle jää verojen jälkeen käteen 220€, eli ei tässä ihan rahalla juhlita, mutta kotona ollaan vielä reilun vuosi... (lapsi nyt 1v 2kk)

minimi on 294,-/kk ja siitä pois verot oman veroprosentin mukaan.
Minä saan tämän. en hoitolisää, en kuntalisää, en mitään.
no, lapsilisän toki.

mä/me on säästetty vähän ennen hoitovapaata tilille, josta voi sit käytellä... mut toki isompia hankintoja siirretään siihen kun molemmat on taas töissä.

Hei,

Ajattelin minäkin vastata, eli mulle jää tuo perusosa käteen (verot pois luonnollisesti) eli varmaankin 250 eur kk + lapsilisä. Meille ei tule hoitolisää miehen tulojen vuoksi ja kunta ei tunne kuntalisää =) Eli pienellä pitää pärjätä.

Piuku

Hei! Mulla tulee kuussa n. 800euroa,johon kuuluu hoitotuki ja neljän lapsen lapsilisät,muut jo koulussa.tiukkaa tekee kun mies aloitti työt,niin eipä jää käteen yhtään enempää kun silloin kun työtön oli.asumistuki loppui kokonaan ja ei enää saa tttukea. Lainoihin menee melkein kolme sataa kuussa vuokra on 640. Siihen päälle kaikki muut laskut ym. No meni vähän jo asian vierestäkin. Mutta kotona meinaan kuitenkin olla ainakin siihen asti kun kolme täyttää. Kun täällä korven keskellä asuu,niin ei ole iltapäivä hoitoa edes ekaluokkalaiselle.en uskaltaisi jättää koulun jälkeen yksin kotiin.

Mä saan tällä hetkellä vanhempainrahaa 309€ ja lisää 160€ + kahden lapsen lapsilisät. Ens kuussa alkaa hoitovapaa ja tulot pikkasen tippuu (n.30€) kun vanhempi lapsi täyttää 3v.

Huh huh.. Hirveitä summia sitä näköjään saa lapsenteosta.
Siis 900 euroa kuussa!!! Ja täysipäiväinen opiskelija saa max. 400 euroa ja sillä pitäisi selvitä normaalielämästä ja ostaa vielä satojen eurojen kirjat vuodessa...Ja jos sattuu tilanne olemaan niin hyvä, että pääsee töihin tai toinen puolisko on töissä, niin tuet pienenee/lähtee kokonaan välittömästi.

Mihin te tota rahaa oikein tarvitte?? Lapsi ei taatusti vaadi yhtä paljon rahaa kuin aikuisen ihmisen itsenäinen elämä.

Pitäähän sillä rahalla aikuisenkin elää.. Mulla mies on töissä opiskelujen ohella joten ei saa opintotukea. Meillä ainakin on elätettävänä nelihenkinen perhe ja vielä lisäksi miehen poika (edellisestä suhteesta) on joka toisen viikon meillä. Eli vois sanoa että 4,5 henkinen perhe.

Ja rahaa kyllä lapseen saa menemään hyvinkin paljon. Aina vaan enemmän mitä isommaksi kasvaa....

Vaikken siis 900€ saakaan ;) Opiskeluaikana tulin kyllä hyvin vähällä toimeen kun ei tarvinnut huolehtia että pöydässä on ravitsevaa ruokaa säännöllisesti joka päivä. Sen ku korkkas hernekeiton =)

!!!!Tottahan se on että opiskelijat saa ihan liian vähän rahaa!!!

Kiti hyvä, sen verran korjaan sun näkemystä ""aikuisten rahankäytöstä"", että mulla on maksettavana tasan tarkkaan samanlaiset lainamäärät nyt kuin työtä tehdessä. Asunto-, auto- ja opintolainat. Enhän nyt herttiles anna niitä miehen maksettavaksi kokonaan? Olen nykyisestä vanhempainrahasta maksanut jokaisen pennin ylimääräisiä lyhennyksiä, että taakka hoitovapaalla pieninisi. Minulle tuo 900 eur takaisi tilanteen, jossa saisin olla ns. omillani, ei tarvitsisi mieheltä pyytää ""viikkorahaa"".

Lainaus kirjoituksestasi: ""Mihin te tota rahaa oikein tarvitte?? Lapsi ei taatusti vaadi yhtä paljon rahaa kuin aikuisen ihmisen itsenäinen elämä."" Sen jälkeen, kun ""itsenäisen elämä"" päättyi, kulut ovat pysyneet ennallaan ja eipä sitä tuolloinkaan ylellisyyksiin jäänyt (sitä tilannetta ei ole koskaan ollutkaan). Oletetaan, että minulla meni rahaa ruokaan ennen ""epäitsenäistä elämää"" vaikkapa 200 eur/kk, nyt tilanne on ihan toinen. Kyllähän tuo lapsikin syö, käyttää vaippoja, tarvitsee uusia vaatteita (voi pojat lapset kasvavat nopeasti), vakuutukset pitää maksaa (ja ne ne vasta maksavatkin)... Ja kun käteen jää vain muutama satanen, niin sillä sitten hoidetaan koko revohka. Mutta viisaasti ollaan miehen kanssa tämä shöy laskettu, kiristetään lisää ja voin jäädä hoitovapaalle. Ja tippaakaan ei vähäinen rahantulo suututa =)

Opiskelusta ja taloudellisesta elämästä sen verran, että taisi olla tuo opintolaina, kun minut tiellä piti opiskelujen ajan. Hyvin sai kirjat ostettua ja vielä makaroni-tonnikala -mössöt syötyä. Ja opiskelijailtoihinkin riitti kulutettavaa. Tilanne on varmasti toinen lainakin osalta, jos asuu toisen kanssa, sitä en tiedä, kun en tuossa tilanteessa ollut koskaan opiskeluaikana, mutta sitä tilannetta voisi varmasti verrata hoitovapaaseen. Minimillä mentäisiin, eikö?

Piuku

P.S. Ja aivan varmasti jotain närkästyttää tämä kirjoitus, mutta by all means, ärsyttäkööt. Ikinä ei tule tilannetta, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä tuloeroihin. En minä, enkä sinäkään. Mutta näin tämä nyt vaan menee. Yksi saa enemmän ja toinen vielä vähän enemmän. Yksi ei saa jopa mitään. Life sucks but damn I love it anyway!

""Minulle tuo 900 eur takaisi tilanteen, jossa saisin olla ns. omillani, ei tarvitsisi mieheltä pyytää ""viikkorahaa"".""

Tätä näkemystä mä en oikein käsitä. Pariskunta tekee yhdessä lapset, yhdessä päättää kuinka kauan äiti on kotona, MUTTA yhteiskunnan (siis meidän muiden, ihan vieraiden ihmisten, veroeuroilla) pitäisi maksaa täyttä palkkaa äidille, ettei isän vaan tarvitse kustantaa mitään hänen kulujaan sinä aikana kun hoitaa YHTEISIÄ lapsia kotona???

Olinkohan minä sittenkin liian ""hienotunteinen"" ja jätin identiteettisuojan nimissä jotain kirjoittamatta. Mutta korjataan tilanne, miehellä kun on ed. liitosta 3 lasta, niin NEKIN täytyy hoitaa. Katsos, yhteishuoltajuus =) Sehän tarkoittaa, että lapset ovat puolet ajastaan meillä, puolet äidillään. Ja heidätkin on ruokittava. Koska minä YMMÄRRÄN hänen tilanteen ja haluan, että hän pystyy hoitamaan myös nämä velvoitteet, en halua omilla menoillani (lainat, puhelinlasku, vakuutukseni: huom! oma, ei lapsen) rasittaa häntä. Minäkin tarvitsen silloin tällöin esim. housut tai jotain vaatetta (huh, tämä laihduttaminen on kallista), joudun maksamaan lääkäripalveluista siinä missä sinäkin ja mitähän vielä. Onko siis väärin ajatella isää siinä määrin, ettei kaikki kaadu hänen niskaansa? Jos sinä keskittyisit miettimään, miten monen alkoholisoituneen sosiaalituen maksat, niin eiköhän siinä olekin riittämiin?

Piuku

Olen vielä pari kuukautta vanhempainvapaalla ja tulot on noin 900€ sis. lapsilisän. Minä hoidan yksin vuokran ja kauppalaskun ja mies vakuutukset ja vuorotellen tankataan. Yhdessä ostetaan vauvan tarvikkeet. Aika lailla +-0 on mun saldo. Itselle ei ole hetkeen tullut mitään hankittua. Muutetaan kohta omaan kotiin jolloin vuokra jää pois ja mies hoitaa sitten kaikki asumiskulut ja minä vain kauppalaskun. Tosin mun tulotkin tippuu puoleen kun hoitovapaa alkaa. Onneksi oon ensin kuukauden kesälomalla niin saan töistä yhden kuun palkan tuhlattavaksi ;) Hyvin olen aina pärjännyt kun en vaadi liikaa. Opiskeluajankin olin töissä loma-ajat ja viikonloput niin ei lainaa tarvinnut ottaa.

Meillä kului esim.joulukuussa lasten lääkkeisiin ,perusvoiteisiin ja vaatteisiin n.600 euroa ja siinä ei ollut vielä ruokaa eikä vaippoja laskettu ollenkaan! Lapsia on kolme eikä todellakaan saada asumistukia tai tt tukia!