Miten opetatte lapsillenne fiksun rahankäytön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienestä pitäen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienestä pitäen

Vieras
Minulle lapsuudessa opetettiin kyllä aina että ensin maksetaan laskut, ja sitten vasta muut mieliteot jos rahaa jää. Säästämistä ei kyllä opetettu sen enempää ja osareista ei silloin ollut tietoakaan. Aikuisuudessa olen aina maksanut laskut ensin, mutta olin jo 24v., ennenkuin ekaa kertaa tein taulukon menoistani ja tuloistani, ja aloin säästämään rahaa. Aloin siis oikeasti seuraamaan omaa taloutta. Ja lopetin osareiden käyttämisen, kun huomasin kuinka paljon ne vie kuukausittaisista tuloista loppupeleissä.

Haluaisin opettaa lapsilleni pienestä pitäen fiksun rahankäytön. Nyt esikoinen on siinä iässä, että saa välillä omaa rahaa esim. pienistä kotitöistä (ei aina, vaan esim. kun haluaa auttaa ikkunanpesussa tms erityisessä, niin annan pienen palkkion), lisäksi isovanhemmat antaa välillä hänelle kolikoita. Olen selittänyt, että säästäminen on tärkeää ja ostettiin hänelle oma säästöpossukin. Sanoin että puolet rahoista laitetaan aina possuun säästöön, ja puolet voi sitten käyttää mihin haluaa, tai laittaa nekin säästöön. Onko teistä liian tiukkista? Miten te opetatte lapsille fiksua rahankäyttöä, ja missä iässä olette aloittaneet? :) vinkkejä otetaan vastaan.

Kai se on ihan hyvä aloittaa ajoissa. Toi kuulosti itseasiassa loistavalle systeemille, että puolet säästöön ja puolet saa käyttää. Omat lapseni ovat vielä niin pieniä, että laitan kaikki niiden rahat säästöön :)

Aivan, mekin ollaan laitettu kaikki synttärirahat yms säilöön. Ja nyt kun alkaa ymmärtää siitä itsekin jotain, olisi minusta tärkeää että pienestä pitäen oppii käyttämään rahaa fiksusti, ja ihan itsekin. :)

Yhteistyössä