Miten moni nuori äiti elää vanhempiensa rahoilla?

  • Viestiketjun aloittaja hyvin vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua kans ihmetyttää et vanhempien pitää tukea rahallisesti vielä aikuisia lapsia.Oletteko te tajunneet et kaikkia ei ole pakko saada??

Säästäkää hyvät ihmiset!
Pitää?? Pitää?!!

Miksei se vois olla vapaaehtoista toimintaa? Täytyy sanoa, että en mä ole joutunut tappouhkauksia lähettämään enkä kidnappaamaan pikkuveljeäni koskaan lasten vaatteiden takia, kyllä ne on tänne kannettu ennemmin niin päin että "ellet ota, vien lapsesi, jotenkin nämä sille päälle puetaan piste." :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua kans ihmetyttää et vanhempien pitää tukea rahallisesti vielä aikuisia lapsia.Oletteko te tajunneet et kaikkia ei ole pakko saada??

Säästäkää hyvät ihmiset!
No me ei kyllä saada läheskään kaikkea mitä haluttaisi. Paskoilla tuloilla kitkutellaan eteenpäin ja tyytyväisiä ollaan kun saadaan pidettyä katto pään päällä ja ruokaa kaapissa ettei nälkää tarvitse nähdä. Säästetään kokoajan sen verran kun saadaan ja haaveena päästä ensi kesänä matkalle vaikka ruotsiin muutomaksi yöksi (jos ei, niin kyllä kotimaakin kelpaa) koko perhe, mutta se ei ole pääasiallinen säästöjen kohde. Säästöt menee pahan päivän varalle jos vaikka pesukone laukeaa niin saadaan ilman osamaksuja uusi eikä tarvitse niitä vanhempia tuollakaan asialla vaivata.
Paljosta tingitään, asutaan suhteellisen ahtaasti (isompi asunto olisi tervetullut) ja ukko kokoajan lukee ammattia itselleen.

Kysyn vaan että millä perusteella sitä nyt on niin syntisen häpeällistä antaa niiden isovanhempien ostaa lapselle vaate silloin tällöin tai lelu tai antaa laittaa oma-alotteisesti se pari kymppiä tilille vai palauttaakko se pitäisi kiitoksen kera jotta ei oltaisi säälittäviä?
 
Tässä alettiin miehen kanssa miettimään mitä kaikkea ollaan saatu vanhemmilta niin IHAN HIRVEESTI kaikkea. En kehtaa edes tähän alkaa luettelemaan. Molempien vanhemmat kovia auttamaan. Meidän lapsille lähinnä hankkivat. Viimeksi muutama päivä sitten saatiin 3kg mansikoita miehen äidiltä... LAHJAKSI LAPSILLE talvenvaralle :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Kysyn vaan että millä perusteella sitä nyt on niin syntisen häpeällistä antaa niiden isovanhempien ostaa lapselle vaate silloin tällöin tai lelu tai antaa laittaa oma-alotteisesti se pari kymppiä tilille vai palauttaakko se pitäisi kiitoksen kera jotta ei oltaisi säälittäviä?
Tuota mäkin ihmettelen, että miksi se on niin hirveää jos isovanhemmat haluavayt ostaa lapselle lelun tai vaatteen. Eikö tuolla logiikalla kaikkien tuttavien, sukulaisten ja kummien lapselle antamat lelut, vaatteet sun muut kuulu sitten ihan samaan kategoriaan??
Kyllä mä luulisin että jos mulla on joskus lapsenlapsia niin mäkin haluan ostaa niille jotain, myös sellaista joka on oikeasti tarpeellista enkä vain jotain syntymäpäivälahja-aaltomaljakoita
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Kysyn vaan että millä perusteella sitä nyt on niin syntisen häpeällistä antaa niiden isovanhempien ostaa lapselle vaate silloin tällöin tai lelu tai antaa laittaa oma-alotteisesti se pari kymppiä tilille vai palauttaakko se pitäisi kiitoksen kera jotta ei oltaisi säälittäviä?
Tuota mäkin ihmettelen, että miksi se on niin hirveää jos isovanhemmat haluavayt ostaa lapselle lelun tai vaatteen. Eikö tuolla logiikalla kaikkien tuttavien, sukulaisten ja kummien lapselle antamat lelut, vaatteet sun muut kuulu sitten ihan samaan kategoriaan??
Kyllä mä luulisin että jos mulla on joskus lapsenlapsia niin mäkin haluan ostaa niille jotain, myös sellaista joka on oikeasti tarpeellista enkä vain jotain syntymäpäivälahja-aaltomaljakoita
minä olen samaa mieltä, mutta valitettavasti joidenkin mielestä nuoret äidit/isät ovat pummeja jos ottavat vanhemmiltaan vastaan mitään ja tätä kautta sossunluukulla elelijöitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Kysyn vaan että millä perusteella sitä nyt on niin syntisen häpeällistä antaa niiden isovanhempien ostaa lapselle vaate silloin tällöin tai lelu tai antaa laittaa oma-alotteisesti se pari kymppiä tilille vai palauttaakko se pitäisi kiitoksen kera jotta ei oltaisi säälittäviä?
Tuota mäkin ihmettelen, että miksi se on niin hirveää jos isovanhemmat haluavayt ostaa lapselle lelun tai vaatteen. Eikö tuolla logiikalla kaikkien tuttavien, sukulaisten ja kummien lapselle antamat lelut, vaatteet sun muut kuulu sitten ihan samaan kategoriaan??
Kyllä mä luulisin että jos mulla on joskus lapsenlapsia niin mäkin haluan ostaa niille jotain, myös sellaista joka on oikeasti tarpeellista enkä vain jotain syntymäpäivälahja-aaltomaljakoita
samaa mieltä. ja miksei vanhemmat saisi lapsillen, siis aikuisellekin ostaa jos haluavat? kyllä minäkin haluan ostaa lapsilleni vaatteita ja ostankin, pitääkö se lopettaa kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi? ;)
 
:wave: kyllä me ollaan saatu paljon kaikenlaista, isovanhemmat ostaa paljon vaatteita lapselle ja leluja ym. Ja tavaraa on saatu paljon, yleensä ne tulee synttärilahjaksi tai joululahjaksi kylläkin mutta kummiskin. Joskus miehen vanhemmat on halunneet maksaa esim jonku ison laskun meiltä pois jouluna, ja se on siis heidän joululahjansa meille..
 
ja eikö sa asia ole kuitenkin vanhempien/isovanhempien omasta halusta kiinni, aika harva varmaan vasten tahtoaan avustavat. pakkohan se ei nimittäin ole, eli miksei saisi sanoa että kyllä, osaksi eletään, koska vanhemmat haluavat auttaa?
 
vieraana
No äiti on tilannu mulle ja mun veljelle kotikunnan paikallis-sanomalehden että nähdään mitä entiseen kotikuntaan kuuluu ja mitä siel on ruokakaupoissa tarjouksessa...
Ja kyse ei nyt ole mistään hesarista vaan pikku-kunnan pikku-lehdestä ;-D
 
vieras
Minäkään en ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos isovanhemmat haluavat rahallisesti tukea. Me ollaan saatu paljon tarpeellista (mm. vaunut, turvaistuin, vaatteita) lapsemme toisilta isovanhemmilta. Ja tarpeetonta myös ;). Ikinä ei olla mitään pyydetty, mutta haluavat. He sanovat, että kun mitään perintöjä ei ole luvassa, auttavat nyt, kun pystyvät vielä työssä itsekin käyvinä auttamaan. Lapselle se hyvä menee, enkä mielestäni voi kieltää isovanhempia toimimasta näin lapsenlastaan kohtaan.

Toiset isovanhemmat muistavat juhlapäivinä lasta, mutta muuten eivät tue rahallisesti. Eikä siinä mitään. Se on heidän tapansa olla ja ihan yhtä tärkeitä ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua kans ihmetyttää et vanhempien pitää tukea rahallisesti vielä aikuisia lapsia.Oletteko te tajunneet et kaikkia ei ole pakko saada??

Säästäkää hyvät ihmiset!
Onko sulla kaikki ihan kotona? Mikä siinä on vaikeeta ymmärtää jos vanhemmat haluaa auttaa? Itsekin ihan taatusti kun tuo tyttö on aikuinen autan minkä kykenen vaikkei tarvetta välttämättä oliskaan. Mä olen ylpeä, että meillä on miehen kans vanhemmat jotka välittää. Ja vaikka 18-vuotiaasta ylöspäin vanhemmat ei ole velvollisia huolehtimaan lapsistaan millään tavalla jos eivät halua, mutta onneksi on sellaisia vanhempia jotka ymmärtää ettei se vanhemmuus lopu tuohon ihmeelliseen ikävuoteen. Jotkut haluavat olla vanhempia lopun elämäänsä, ja auttaa lapsiaan monin tavoin, jopa rahallisesti. Voisi ajatella niin päin, että onko niin tyhmiä lapsia olemassa jotka haluavat tuottaa tieten tahtoen pahan mielen vanhemmilleen eivätkä voi ottaa vanhemmiltaan apua/lahjoja vastaan kun he hyvää hyvyyttään auttavat.

 
AnQ
Miun vanhemmat (ja miehenkin) ovat ihan innoissaan nyt tulevasta, molempien ensimmäisestä lapsenlapsesta, ja ollaankin esim. pinnasänky saatu miun vanhemmilta lahjaksi. Oma äitini halusi sen meille ostaa (pyytämättä ), ja miusta ois ollu enemmin loukkavaa häntä kohtaan (ja varmasti olisikin loukkaantunut) jos olisin ottanut asenteen "mein lapsi, en halua siulta mitään". Ollaan molemmat miehen kanssa molemmat työssäkäyviä (no, mie en enää ), ja kyse ei kuitenkaan ole ollut siitä etteikö meillä olisi ollut varaa sitä pinnistä ostaa.
 
Hilkka
En ymmärrä ap:n aloitusta. Miksi ei saisi ottaa vastaan taloudellista apua isovanhemmilta? Oletko kenties vähän kateellinen? Itse en ole saanut koskaan kotoa mitään ja minusta olisi kiva kun joku joskus ostaisi vaikka talvihaaarin lapselle. Kun olen itse isovanhempi, aion kyllä auttaa lapsiani taloudellisesti. Elämä on muutenkin raskasta ja selviytymistä on ihan tarpeeksi. Minne sitä vanhana rahaa laittaa jos ei omiin lapsenlapsiin tai lapsiin.
 
Fleur de la Cour
Meillä on rahaa, käymme töissä ja pärjäämme itse, mutta miehen suku on rikas ja kustantaa silitikin aina kaikennäköistä lahjana meille ja appiukko maksaa osinkoja ja antaa säännöllisin väliajoin rahaa muuten vaan. Lieneekö tuo siivellä elämistä kun se on ollut kyseisessä suvussa vuosisatojen ajan käytäntö?
 
En minä tie sit, jos joku on höveli ja antaa omistaan ja toinen kestää sen ilman kiitollisuudenvelkataakkaa, niin ihan vapaasti voivat noin toimia. Minäkin mielelläni auttaisin sit omia lapsiani, jos heille kelpaa vaan, niin taloudellinen kuin muukin apu.
Itelleni en ois sellast halunnut, koska jään aina kiitollisuudenvelkaan ja se on kauhea tunne. Ja onneks täs onkin sit elätelty paremminkin sitä mutsia kuin se mua. :(
 
Eksyin tännekin
Tässä keskustelussa meni taas kerran näköjään puurot ja vellit sekaisin. Alunperin kyse oli siitä aikuisen lapsen kiittämättömyydestä äitiään kohtaan jne... ja nyt täällä väännetään sitä puolta, että MIKSI vanhemmat eivät saisi auttaa aikuisia lapsia rahallisesti tai tavaroiden avulla. Mun mielestä nämä kaksi ovat ihan 2 eri asiaa!?! Nauran makeasti täällä lukiessani teidän sanasotaa... :D
 
Olen siis jo kohta 35v, mutta jos isovanhemmat jotain lapselle ostavat, niin mielellään se vastaan otetaan. Oma äitini tuputtaa melkein joka kerta jotain ruokaa mukaan kun sieltä ollaan lähdössä. En ole kieltäytynyt, koska ajattelen sen olevan loukkaavaa ja aina ne oman äidin pöperöt maistuu vähän vanhemmallekin lapselle! =)
Muutama päivä sitten anoppi soitteli, että olis tiedossa kesän loppuun saakka hyvä lapsenvahti silloin tällöin esim .poikaa ulkoiluttamaan. Olen viimeisilläni raskaana ja mies on vuorotyössä, joten apu on välillä tarpeen. No sitten anoppi sanoi, että voisi maksaa lapsenvahdin palkan! Ihana ajatus, mutta tästä kieltäydyin. Kiitin kuitenkin!
 
Sarasvuo
Pitää kilpailututtaa molempien vanhemmat. Paras pöydälle jätetty tarjous hyväksytään ja toiset tarjoukset jätetään taka-alalle muhimaan.
markkinatalous kasvaa kun avaatte toisen tilin josta ei sossu tiedä mitään.
Tilillä kasvavat neuvottelujen hedelmät.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Eksyin tännekin:
Tässä keskustelussa meni taas kerran näköjään puurot ja vellit sekaisin. Alunperin kyse oli siitä aikuisen lapsen kiittämättömyydestä äitiään kohtaan jne... ja nyt täällä väännetään sitä puolta, että MIKSI vanhemmat eivät saisi auttaa aikuisia lapsia rahallisesti tai tavaroiden avulla. Mun mielestä nämä kaksi ovat ihan 2 eri asiaa!?! Nauran makeasti täällä lukiessani teidän sanasotaa... :D
Missä kohtaa ihan ekaa viestiä luki lapsen kiittämättömyydestä?
 

Yhteistyössä