Miten moni nuori äiti elää vanhempiensa rahoilla?

  • Viestiketjun aloittaja hyvin vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yllättynyt:
Aika luusereita täällä!Eikö käy yhtään omanarvontunteelle!
Minusta on hyvä, jos vanhemmat auttavat taloudellisesti. Sikäli jos heillä on siihen varaa. Yhteiskuntahan hoitaa lopun sosiaaliturvan eli siis me veronmaksajat yhdessä. Nyky-yhteiskunnassa ei pärjää ilman rahaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja yllättynyt:
Aika luusereita täällä!Eikö käy yhtään omanarvontunteelle!
Minkäs tässä pitäisi käydä omalletunnolle? Senkö että antaa vanhempien auttaa kun kerta niin haluavat?

Että tässäkin asiassa kaikkien pitäisi vaan toimia samalla lailla ja jos ei toimi niin paree vaan pitää suu supussa ja elää ikuisesti häpeässä?
 
Mie saan edelleen kuukausittain vanhemmilta rahaa opiskelua varten :ashamed: Ennen pidin sitä ihan normaalina, mutta nykyään hävettää, kun oon saanut kuulla siitä tutuilta ja tuntemattomiltakin.... Ei ne isoja rahoja ole, bensoihin menee, kun ajan päivittäin kouluun ja takasin toiselle paikkakunnalle. Onneks enää ½v. opintoja jäljellä... Mies jää kuun lopussa työttömäksi, että kyllä vähän hirvittää miten pärjätään. Saa kyllä hyvät erorahat, joilla pitäis pärjätä ainakin vuodenvaihteeseen, mutta silti... Uudesta paikasta ei ole tietoakaan.
 
Mut on onneksi kasvatettu niin että kaikkea ei tarvitse saada, raha ei kasva puussa ja sen eteen sietää tehdäkin jotakin jos haluaa enemmän kuin vähän. Joten ei tulisi edes mieleeni olla äidin kukkarolla kinuamassa!
 
Silloin kun muutin kotoa pois 18 vuotiaana, äitini auttoi paljon! En voi tarpeeksi kiittää mitä kaikkea silloin teki. :heart: Nyt 4 vuotta myöhemmin ei auta juurikaan rahallisesti, koska apua ei tarvita. Lapsille ostaa normaalit synttäri ja joululahjat.
 
Meillä menee niin, että äitini ostaa lapsille jonkun verran vaatteita ja leluja. Ensi viikolla menevät pojan kanssa ostamaan koulurepun ja peneelin + kynät ja kumit. Joskus käydään yhdessä ravintolassa syömässä ja äitini maksaa... tai sitten me maksamme.

MUTTA myös toisin päin: Kun meidän perhe käy viikon ruokaostoksilla, niin tuomme usein myös äidilleni kassillisen ruokaa emmekä ota häneltä niistä rahaa. Kuukausi sitten ostamme äidille digiboxin. Hän tosin tarjosi siitä rahaa, mutta mies sanoi, että se on jo kaupassa maksettu, eikä sitä uudelleen tarvii maksaa. Jne...

Kyse ei ole kenenkään auttamisesta! Jostain vaan on tämmöinen tapa tullut.
 
Mun vanhemmat ostelee meijän pojalle kaikenlaista, vaatteita, kenkiä mitä nyt milloinki ja melkein aina kyläillessään tuovat ruokakassin mukana, eikä yhtään hävetä myöntää asiaa. Meillä on taloudellisesti asiat hyvin eikä oo rahankäytön kans mitään ongelmia.KOSKAAN en ole pyytänyt heitä tuomaan mitään mutta se on vain niillä semmonen tapa ja uskon että itte tulen olemaan melko samanlainen omien lasteni ja lastenlasteni kohdalla sitten joskus. Mie olen varmaanki semmonen luuseri sitten :D :saint: =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja yllättynyt:
Aika luusereita täällä!Eikö käy yhtään omanarvontunteelle!
pitäisikö? kyllä minä olin vaan onnellinen ja ylpeä siitä et omaan moiset vanhemmat. olihan se aika kivaa herätä puhelimen soimiseen ja toisessa päässä isä ilmoitti ostaneensa minulle auton. en minä tietääkseni ole silti yhtään vähemmän arvokas ja tärkeä ihminen kuin hekin, jotka hommaavat itse kaiken. minulla on ystävä jonka ei tarvinnut edes talolainaa ottaa, koska vanhemmilla on niin paljon rahaa et lainasivat heille, ilman korkoja. ja silti, tekevät tavallista työtä ja kasvattavat lapsia, ihan kuin muutkin meistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yllättynyt:
Aika luusereita täällä!Eikö käy yhtään omanarvontunteelle!
Parempi kai sitä rahaa on omille lapsille sekä lapsenlapsille syytää kuin tunkee vaikka johonkin pelikoneeseen kuten monilla vanhuksilla näyttää olevan tapana! :headwall:
 
Äiti ostaa pojalle milloin mitäkin sattuu löytämään. Ei välttämättä aina tarvittais mut jos hän haluaa, niin en minä kiellä. Monta kertaa itellä säätyny rahat johonkin muuhun, kun on saanut jotain tarpeellista.

Tuo myös yleensä omat pullat mukanaan kahville, kun mulla ollu laihis päällä jo vuoden vaihteesta asti, niin en suostu niitä ite kaupasta ostamaan ellei sit oo pojan juhlia tiedossa. :D

Niin joo ja mä olen yli 30 v eli taidan olla sit todella luuseri. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin vieras:
Ainakin osittain? Saa lastenvaatteita jatkuvasti ilmaiseksi vanhemmiltaan, vanhemmat maksavat laskuja ja ruokaa, tekevät isoja lahjoituksia tileille, kustantavat pyöriä, elektroniikkaa, huonekluja...Kuinka moni kehtaa myöntää? Ja turha ruveta sanomaa, että kun ne vanhemmat itse haluaa auttaa niin tottakai otetaan vastaan. Ehkä auttavat siksi, että tietävät ettette muuten pärjää tai hallitse rahankäyttöä.
Saanen kysyä, että kuinka monien vanhemmilla on varaa kaikkeen tohon mitä yllä lueteltiin, ihmisiä sentään on nekin, suurin osa duunareitakin vielä, eikä mitään pankinjohtajia. :D
 
:eek: En mä voi kieltääkkään et ei isovanhemmat ja tädit/sedät ei saa ostella meidän lapsille mitään, jos kerta he ihan itse sen haluavat tehä. Ja se on heille mukavaa.

Ja meillä on sellainen sopimus et jos en ole pyytänyt tuomaan niin silloin minun ei tarvi niitä maksaakaan.
 
isäpuoli ei auta rahallisesti vaikka voisikin,olen aikuinen ihminen ja teen itse sen rahan pöytään.
jos jotain huonekalua ym pitä saada nopeasti niin sitten joutuu ihan ite säästää tai hakee luottoa.
 
ei auttanut
vaikka olisin yhdessä lasteni kanssa nälkään kuihtunut siinä edessä, en olisi apua saanut.
Äiti kuoli kun olin teinityttö.
Kun kotoa muutin, ei isä auttanut olleenkaan, ei edes sen vertaa että lainaa olisi antanut.
Joten kun lapset aika nuorena tein, ainakin osasin pärjätä itsekseen.

Minua kummastutti miten avuttomia toisen äidit oli ja edelleenkin on. Eräs yh selitti, ettei olisi pärjännyt opiskeluaikaa ilman äidin apua... mietin, miten minä sitten pärjäsin, opiskelevana yh:na ilman äidin apua. En sitä sossustakaan saanut, kun opintorahaa sain.
 
ei auttanut
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Alkuperäinen kirjoittaja yllättynyt:
Aika luusereita täällä!Eikö käy yhtään omanarvontunteelle!
No ei. Joskushan ne vanhempien rahat joka tapauksessa perinnössä jaetaan :kieh:
Sitä kannattaakin siinä sitten odotella.. vai?
Entäs, jos perinnön jaossa ei juuri mitään ole? HAutauskustannukset kun maksaa niin siinä se. Sitäpaitsi perintövero lankeaa rintaperillisille eli lapsille maksettavaksi.

 
ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin vieras:
Ainakin osittain? Saa lastenvaatteita jatkuvasti ilmaiseksi vanhemmiltaan, vanhemmat maksavat laskuja ja ruokaa, tekevät isoja lahjoituksia tileille, kustantavat pyöriä, elektroniikkaa, huonekluja...Kuinka moni kehtaa myöntää? Ja turha ruveta sanomaa, että kun ne vanhemmat itse haluaa auttaa niin tottakai otetaan vastaan. Ehkä auttavat siksi, että tietävät ettette muuten pärjää tai hallitse rahankäyttöä.
no ei meillä ainakaan.saanko udella että miksi emme muuten pärjäisi? :eek:
 
Häirikkö
Alkuperäinen kirjoittaja ei auttanut:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Alkuperäinen kirjoittaja yllättynyt:
Aika luusereita täällä!Eikö käy yhtään omanarvontunteelle!
No ei. Joskushan ne vanhempien rahat joka tapauksessa perinnössä jaetaan :kieh:
Sitä kannattaakin siinä sitten odotella.. vai?
Entäs, jos perinnön jaossa ei juuri mitään ole? HAutauskustannukset kun maksaa niin siinä se. Sitäpaitsi perintövero lankeaa rintaperillisille eli lapsille maksettavaksi.
Siksipä äitini maksoi mulle eilen lipun Uriah Heepin keikalle, ennakkoperintönä.

:D
 

Yhteistyössä