Miten menee? Lainoista ja vähän muustakin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sekaisin

Vieras
Jos tulee ero, niin saakohan yhteisen asuntolainan sovittua pankin kans kahteen osaan? Niin että puolet velotettais minun tililtäni ja puolet miehen tililtä?

Entäs asunnon vuokraaminen luottotiedottomalle? Auttaakohan sossu kun kyseessä on ero väkivaltaisesta miehestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvää päivää:
Siis kenelle te sitä asunto sitten niinkuin maksaisitte? Sulle vai miehelle?

?? Ihan itselleni vuokraisin asunnon ja ihan itse sen maksaisin. Meillä on siis tällä hetkellä yhteinen asuntolaina, josta haluaisin maksaa vain omaa puoliskoani. Oletettavasti mies jäisi tähän meidän nykyiseen omistusasuntoon asumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

?? Ihan itselleni vuokraisin asunnon ja ihan itse sen maksaisin. Meillä on siis tällä hetkellä yhteinen asuntolaina, josta haluaisin maksaa vain omaa puoliskoani. Oletettavasti mies jäisi tähän meidän nykyiseen omistusasuntoon asumaan...

Tarkoitin sitä omistusasuntoa...Jos miehesi haluaa siihen jäädä, hän lunastaa sen sinulta ja maksaa lainan itse. Miksi ihmeessä sinä maksaisit miehellesi jäävää asuntoa?

Jos tulee ero, niin älä ihmeessä jätä yhteisiä lainoja ex-miehen kanssa! Sitä voi eron hetkellä ajatella,että kaikenlaiset järjestelyt toimivat, mutta varmasti suurimmalla osalla näin ei kuitenkaan käytännössä toimi. Ja miksi pitäisikään toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja hp:

Tarkoitin sitä omistusasuntoa...Jos miehesi haluaa siihen jäädä, hän lunastaa sen sinulta ja maksaa lainan itse. Miksi ihmeessä sinä maksaisit miehellesi jäävää asuntoa?

Mä oon ihan pihalla enkä oikein tiedä miten nämä jutut menee... Miehellä ei kyllä ole rahaa lunastaa minulta yhtään mitään. Eikä hän ole oikein... yhteistyöhaluinen:(

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Jos tulee ero, niin älä ihmeessä jätä yhteisiä lainoja ex-miehen kanssa! Sitä voi eron hetkellä ajatella,että kaikenlaiset järjestelyt toimivat, mutta varmasti suurimmalla osalla näin ei kuitenkaan käytännössä toimi. Ja miksi pitäisikään toimia.

Miten mä nyt pääsen niistä lainoista eroon? Kun meillä kummallakaan ei ole rahaa... Paras olisi varmaan myydä asunto ja pistää voitot puoliksi... mutta tuo on tommonen junttura eikä sen kans voi neuvotella mistään. Ja ukko on muutenkin ollu tässä muutaman päivän omilla teillään ja vei mun puhelimenkin mennessään...

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Miten mä nyt pääsen niistä lainoista eroon? Kun meillä kummallakaan ei ole rahaa... Paras olisi varmaan myydä asunto ja pistää voitot puoliksi... mutta tuo on tommonen junttura eikä sen kans voi neuvotella mistään. Ja ukko on muutenkin ollu tässä muutaman päivän omilla teillään ja vei mun puhelimenkin mennessään...

Muoks. siis se ukko on junttura

Jommalle kummalle siis asunto jää, ei sitä kannata yhteisissä nimissä pitää. Toinen lunastaa toiselta osuuden, se kummalle asunto siis jää. Pankkiin vaan ja neuvottelemaan lainasta.

Kyllä pankki suostuu miltä tililtä tahansa ne lainasummat ottamaan, mutta se ei taida olla ongelmasi. Jos eroat, niin sun on saatava tehtyä ositus. Eihän se ole kuin väliaikaisratkaisu, että maksat asuntoa, jossa miehesi tulisi asumaan. Jos olet pienituloinen, niin ota yhteys oikeusaputoimistoon -saanet maksutta neuvontaa hankalaan tilanteeseen!

Mikäli miehesi ei psyty lunastamaan osuuttasi, niin silloin asunto myydän. Ei sen kummempaa. Toki olisi mahdollista sekin, että omistat edelleen puolet (?) asunnosta, maksat lainaa ja perit mieheltä vuokraa, mutta itse en ainakaan siihen ryhtyisi,

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jommalle kummalle siis asunto jää, ei sitä kannata yhteisissä nimissä pitää. Toinen lunastaa toiselta osuuden, se kummalle asunto siis jää. Pankkiin vaan ja neuvottelemaan lainasta.

Kumpikaan ei kyllä saa lainaa:(

Tähän vois kyllä ottaa alivuokralaisen... sitte se tähän jäävä varmaan pystyis maksamaan yksin tämän nykyisen asunnon. Vaikeeta...

Kumpikaan ei kyllä saa lainaa:(

Tähän vois kyllä ottaa alivuokralaisen... sitte se tähän jäävä varmaan pystyis maksamaan yksin tämän nykyisen asunnon. Vaikeeta...

no sitten asunto myyntiin vaan, niin olette kummatkin velattomia :)

Ehdottomasti asunto myyntiin! Ei millään pahalla, mutta kun tällaiset käytännön asiat tuntuu olevan sulle vähän epäselviä, niin ei kannata lähteä mihinkään "maksan asuntoa, jossa asuu väkivaltainen ex-mieheni ja alivuokralainen" -juttuihin.

Onko sulla muuten niin hyvä rahatilanne, että pystyisit ylipäätään maksamaan vanhan asunnon lainaa ja uuden asunnon vuokraa yhtäaikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ehdottomasti asunto myyntiin! Ei millään pahalla, mutta kun tällaiset käytännön asiat tuntuu olevan sulle vähän epäselviä, niin ei kannata lähteä mihinkään "maksan asuntoa, jossa asuu väkivaltainen ex-mieheni ja alivuokralainen" -juttuihin.

Onko sulla muuten niin hyvä rahatilanne, että pystyisit ylipäätään maksamaan vanhan asunnon lainaa ja uuden asunnon vuokraa yhtäaikaa?

No mä olen hoitovapaalla... Mutta vakkarityö odottaa kyllä... On tää niin hankalaa, vielä kun se ukkokin hävis jonnekki eikä mulla ole edes puhelinta...

no ei kuulosta yhtään hankalalta. kämppä myyntiin. ota nyt itteäs niskasta kii, ihan järjetön ajatuski et rupeisit maksaan exälles asuntoa.

Mut voinko mä yksin laittaa asunnon myyntiin kun mies ei suostu yhtään mihinkään...

no ei kuulosta yhtään hankalalta. kämppä myyntiin. ota nyt itteäs niskasta kii, ihan järjetön ajatuski et rupeisit maksaan exälles asuntoa.

Mut voinko mä yksin laittaa asunnon myyntiin kun mies ei suostu yhtään mihinkään...

No et tietenkään, kyllä siihen tarvitaan toisen omistajan lupa. Miksei sun miehes suostu mihinkään?
Mene sinne oikeusaputoimistoon kysymään neuvoja jos mies ei suostu mihinkään, kyllä ne siellä neuvoo ja osaa vedellä miestäs oikeista langoista.

Yhteistyössä