Miten laskut ja rahat uusperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhteiset rahat=yhteinen tili, yhteiset velat. Yhdessä maksetaan laskut ja ostokset ja tietysti yhdessä ollaan koko ajan rahattomia... =) Aina ei suju hyvin, kun tuntuu, että ei kulutuskaan ihan tasan mene. Mutta kun oppii katsomaan pidemmälle, niin aika lailla tasaantuu sekin.
Joskus olen miettinyt, että paremmpi versio olisi yhteiset rahat ja jokin pieni oma rahasto kummallakin. Silloin voisi kumpikin käyttää sitä rahaa ihan niihin omiin juttuihin. Ongelmana vain on se, että toistaiseksi ei olla saatu ylimääräistä rahaa, jolla tuon rahaston perustaisi. Kaikki menee mikä tuleekin välttämättömään, mutta pärjätään kuitenkin. Ja se riittää!

Vuokra,sähkö ja tv-lupa pääsääntöisesti puoliksi,se mitä jää näiden jälkeen,kumpikin maksaa omia laskujaan,esim.kännykkälaskut,miä maksan lankapuhelimen ja isäntä auton bensa ym.kulut. Kumpikin ostaa omilla rahoillaan omien lastensa ja itsensä vaatteet. Erilaiset kodintarvikkeet ostan yleensä minä,mutta jotkut maksetaan puoliksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2006 klo 15:21 kiiks kirjoitti:
Yhteiset rahat=yhteinen tili, yhteiset velat. Yhdessä maksetaan laskut ja ostokset ja tietysti yhdessä ollaan koko ajan rahattomia... =)

Meillä kans näin =) Tuntuis jotenkin typerältä että pitäs aina miettiä et kuka maksaa mitäkin :/

Huonosti sujuu meillä.Molemmilla omat rahat, mutta laskut maksamme puoliksi vaikka tuloerot ovat HUIMAT ja näin ollen minunkin rahoja menee miehen lapsiin!
Lapset siis paljon meillä ja se kyllä menoissa näkyy.

Meillä on yhteiset rahat, se maksaa kellä on rahaa. Ja mieheni maksaa jopa minun lasteni menoja! (mitä jotkut täälläkin on paheksuneet...) Johan tässä pitäis palkata kirjanpitäjä jos pitäis alkaa laskuja jakaa puoliksi, tai ruokakuluja sun muuta... Ns. omiin juttuihin ei tarvitse säästää tai käyttää omalta tililtä, jos minä vaikka haluan kampaajalle, niin voin käyttää siihen myös miehen tiliä =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 07:35 mirena04 kirjoitti:
Meillä on yhteiset rahat, se maksaa kellä on rahaa. Ja mieheni maksaa jopa minun lasteni menoja! (mitä jotkut täälläkin on paheksuneet...) Johan tässä pitäis palkata kirjanpitäjä jos pitäis alkaa laskuja jakaa puoliksi, tai ruokakuluja sun muuta... Ns. omiin juttuihin ei tarvitse säästää tai käyttää omalta tililtä, jos minä vaikka haluan kampaajalle, niin voin käyttää siihen myös miehen tiliä =)

Sama täällä. EIhän siitä mitään tulisi jos jokainen penni eroteltaisiin. Ja entäs jos mies joskus olisikin se vähempituloinen, työttömyyden tai jonkun takia, vaikka epätodennäköiseltä nyt tuntuukin. Ei tulisi mieleenkään alkaa pilkuttamaan. Nyt kun olen äitiyslomalla, on muntulot tietysti oleellisesti pienemmät mutta palkkatyössä kun olen, on kohtuullisen hyvä palkka, sinällään menee ihan riittävän tasan tulot muutenkin.

Meillä 2 yhteistä lasta ja yksi lapsi edellisestä avioliitostani.

Meidän systeemi on se, että ollaan laskettu kaikki isommat menot, vuokrat, vakuutukset, puhelinlaskut, lainat, päivähoitomaksut + ruokakulut. Mies siirtää sitten yhteiselle tilillemme joka kuukausi saman summan, tuosta summasta meneekin sitten asuntolainan lyhennys. Itse käytän vastaavan summan perheen elättämiseen, maksan kaupassa ruuat + maksan kaikki laskut.

Minä ostan kaikkien lasten vaatteet, kengät ja harrastusvälineet, näitä ei noissa menoissa ole huomioitu, eli maksan ehkä hiukan enemmän perheenelatuksesta kuin mieheni. Esikoisen kuluista mies osallistuu ruokaan, ja asumiseen, joten uskoisin, että aika reilusti kuitenkin menee, siis että mieheni ei elätä kuitenkaan exäni lasta.

meillä mies maksaa kaikki isot laskut = melkein kaikki laskut ja asuntolainan. Mä ostan pääasiassa ruoan mies maksaa silloin kun on mukana kaupassa noin 10Xvuodessa.

Molemmilla on omat tilit mies töissä mä työtön

Mulla kaksi "omaalasta" ja yksi yhteinen miehen kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2006 klo 21:00 Vieras kirjoitti:
Huonosti sujuu meillä.Molemmilla omat rahat, mutta laskut maksamme puoliksi vaikka tuloerot ovat HUIMAT ja näin ollen minunkin rahoja menee miehen lapsiin!
Lapset siis paljon meillä ja se kyllä menoissa näkyy.

MIKSI NÄIN?
Jos koet, ettei sinun tehtävä ole kustantaa miehen lapsista aiheutuvia kuluja, niin systeemiä pitää muuttaa.. eikä pitäisi ottaa miestä jolla on lapsia toisen kanssa tehtynä, koska tämmöstä se sitten on.

Itseään huomattavasti pienituloisempaa ei kannata myöskään kylkeensä ottaa koska joutuu elättämään
eikä taas huomattavasti isotulosempaa, koska sitten TAAS pannaan menot tasan, ja menot määritellään se isompituloisen mukaan ja sekin on sitten epäreilua..

summasummarum: raha nai rahaa eikä köyhän kannata lapsia tehdä ja mitähän muuta sitä olikaan :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 22:38 höh kirjoitti:
Jos koet, ettei sinun tehtävä ole kustantaa miehen lapsista aiheutuvia kuluja, niin systeemiä pitää muuttaa.. eikä pitäisi ottaa miestä jolla on lapsia toisen kanssa tehtynä, koska tämmöstä se sitten on.

Mitenkään en voi käsittää tätä aihetta ja sen aiheuttamaa mustavalkoisuutta ihmisten asenteissa.
Eikai kenenkään velvollisuus ole elättää toisen lapsia? Varsinkaan jos lapset eivät edes asu saman katon alla, vaan esim äitinsä luona, ja ainoastaan vierailevat isin ja uuden puolison luona...
Eikä pitäisi tuon "miehen ottamisenkaan" suhteen asian olla ihan noin mustavalkoinen. Vaikka aloittaisi seurustelun ja yhteiselämän miehen kanssa, jolla on lapsia, en minä ainakaan suostuisi omasta pussistani lasten menoja maksamaan. Ellei kyse olisi jostain satunnaisesta, esim jokin lahja, karkkia, huvipuistolippu tms. Mutta että elättämään...ehei!
Asia tietenkin muuttuisi siinä vaiheessa, jos lapsi muuttaisi samaan kotiin. Muttei täysin minun vastuulleni vielä siinäkään tilanteessa. Enhän minä niitä lapsilisiä ja elatusrahojakaan silloin saisi.
Päivänselvää, eikö totta! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 13:30 häh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 22:38 höh kirjoitti:

Mitenkään en voi käsittää tätä aihetta ja sen aiheuttamaa mustavalkoisuutta ihmisten asenteissa.
Eikai kenenkään velvollisuus ole elättää toisen lapsia? Varsinkaan jos lapset eivät edes asu saman katon alla, vaan esim äitinsä luona, ja ainoastaan vierailevat isin ja uuden puolison luona...
Eikä pitäisi tuon "miehen ottamisenkaan" suhteen asian olla ihan noin mustavalkoinen. Vaikka aloittaisi seurustelun ja yhteiselämän miehen kanssa, jolla on lapsia, en minä ainakaan suostuisi omasta pussistani lasten menoja maksamaan. Ellei kyse olisi jostain satunnaisesta, esim jokin lahja, karkkia, huvipuistolippu tms. Mutta että elättämään...ehei!
Asia tietenkin muuttuisi siinä vaiheessa, jos lapsi muuttaisi samaan kotiin. Muttei täysin minun vastuulleni vielä siinäkään tilanteessa. Enhän minä niitä lapsilisiä ja elatusrahojakaan silloin saisi.
Päivänselvää, eikö totta! =)
Peesaten, ja sitä edelliseen kirjoittajaan viitaten: harvempi niitä miehiä OTTAA, kyllä se on aika pitkälti se rakkaus joka suhteita määrittelee. Ja jos sattuu ennestään lapsia olemaan niin sitten on, tiettyyn ikään tullessa sitä huomaa että jos on lapseton/naimaton yms niin sitten on kyllä jo jotain vikaa koko henkilössä. Aika harva nelikymppinen löytää 'koskemattoman'.

Ja palaten tähän äitipuoli asiaan, täällä onkin tullut esille se että omille lapsille saa kyllä näyttää kaikki tunteet ja sanoa ettei rahaa aina löydy, mutta lapsipuolelle näitä mitään kiehuvia tunteita ei saisi antaa ilmi ja rahaa pitäisi löytyä kaikkeen sitä herranterttu vaatii. Johonkin se on kuulkaa tiukkapipot raja vedettävä ettei kaikki omassa elämässä ja omien lasten elämässä säry.

Minulla yksi lapsi edellisestä liitosta ja toinen yhteinen.Omat tilit molemmilla,minä maksan tällä hetkellä ruoat ja lasten menot(olen vielä hoitovapaalla),mies maksaa vuokran ja laskut. Ei meillä kuitenkaan eritellä esim.huvipuistoreissuilla tms.kumpi maksaa lasten menot,menee siitä pussista jossa on rahaa.

Yhteistyössä