miten jotkut pärjäävät ilman "turvalaitteita"??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen ei ollut ollenkaan kiinnostunut pistorasioista/hellasta. Poika kyllä on hellaa väännellyt, oli sellainen kausi. Mutta mulla ei ensinnäkään ole tapana jättää hellalle mitään "sytykettä", ja toiseksi, kun on tällainen asunto kuin meillä, eikä kovin "laaja" (lapset lähes aina silmien alla) niin äkkiä on kieltämässä kun kuulee hellan kytkimien napsuvan. Ja silloin kun pojalla oli tuo vääntelykausi, niin tiesi että aina, kun se keittiöön menee, kannattaa mennä tarkistamaan onko ne levyt taas päällä.
 
meillä ei ole kummallakaan koskaan ollu mitään "turvalaitteita".eikä noita neitejä ole kiinnostanu mennä oikeestaan niihin.kiellot on uskottu muutamana kerran jälkeen.eivät ole edes koskaan repineet verhoja alas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
kipu on hyvä opettaja, kaikkein paras itse asiassa. kerran kun näppinsä meidän nuorinkin takkaan poltti, ei koske toiste. meillä ei ole hellansuojuksia tms. talomme lämpiää puilla ja tosi hyvin on pieninkin oppinut, ettei siihen pesään saa koskea. meillä on lapset vissiin semmosia, että lelut ja kattilat kiinnostaa paljon enemmän ku pistorasiat yms. ja joo, uusin kielto, jonka pienin oppi (1 vee ja 1kk) on, että jos laittaa sormet videokasettipesään, ne jää kiinni ja äiti on siitä sanonu, eikä tuu puhaltaan, joten paree pitää sormet erossa.

No tuo kipu varmaan onkin ihan hyvän muistijäljen jättäjä, mutta miehen serkun muksu sai kuitenkin hoitoa vaatineita palovammoja käsiinsä, kun oli lyönyt levyjä päälle ja lyönyt kätensä yksin porottaneelle levylle. Ei nyt mitään hengenvaarallista, mutta olis hieman liian ilkeä tieten tahtoen opettaa tuolla tavoin :whistle:

ei tietenkään meillä kiusata lapsia. mutta en ehtinyt hätiin, nopeaa toimintaa on välillä ja 2 vesikellukkaa tuli sormiin pienellä. sitä vain tarkoitin, että pienet naarmut kuuluvat elämään, ei sitä lasta voi pumpulissa pitää. lisäksi lapsi oppii hopeasti, että saa huomiota kun menee tekemään kiellettyä. itse olenkin leikkinyt lasten kanssa mielummin lattialla kun vouhottanut koko ajan vaikka siivouksen kanssa. näin meillä ainakaan ei ole tarttenut lasten mennä perkaamaan kiellettyjä paikkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No juu, mä olen meidän perheessä ainoa joka noissa portaissa on persiilleen lentänyt ja komeat mustelmat kankkuihin saanut.
Tosin mun neuvolakortissakin lukee yhdessä kohtaa että "hieman kömpelö". :xmas:
Mä olen asunut tässä kämpässä kohta 13 vuotta ja jätän talvisaikaan - tai siis kun yöt ovat pimeitä - alakertaan keittiöön yöksi valon. Pari kertaa olen nimittäin astunut pimeässä viimeisen rappusen ohi ja voi jee, että vääntynyt nilkka tuntuu mujeelta |O

Voin kuvitella. :x
On mua joskus hirvittänyt kun poika on aamulla painellut itsekseen portaat alas, se kun ei vielä yllä portaiden yläpäässä olevaan valonkatkaisijaan ja tosiaan talvisaikaan nuo ovat tosi "pimeät portaat".
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
kipu on hyvä opettaja, kaikkein paras itse asiassa. kerran kun näppinsä meidän nuorinkin takkaan poltti, ei koske toiste. meillä ei ole hellansuojuksia tms. talomme lämpiää puilla ja tosi hyvin on pieninkin oppinut, ettei siihen pesään saa koskea. meillä on lapset vissiin semmosia, että lelut ja kattilat kiinnostaa paljon enemmän ku pistorasiat yms. ja joo, uusin kielto, jonka pienin oppi (1 vee ja 1kk) on, että jos laittaa sormet videokasettipesään, ne jää kiinni ja äiti on siitä sanonu, eikä tuu puhaltaan, joten paree pitää sormet erossa.

No tuo kipu varmaan onkin ihan hyvän muistijäljen jättäjä, mutta miehen serkun muksu sai kuitenkin hoitoa vaatineita palovammoja käsiinsä, kun oli lyönyt levyjä päälle ja lyönyt kätensä yksin porottaneelle levylle. Ei nyt mitään hengenvaarallista, mutta olis hieman liian ilkeä tieten tahtoen opettaa tuolla tavoin :whistle:

ei tietenkään meillä kiusata lapsia. mutta en ehtinyt hätiin, nopeaa toimintaa on välillä ja 2 vesikellukkaa tuli sormiin pienellä. sitä vain tarkoitin, että pienet naarmut kuuluvat elämään, ei sitä lasta voi pumpulissa pitää. lisäksi lapsi oppii hopeasti, että saa huomiota kun menee tekemään kiellettyä. itse olenkin leikkinyt lasten kanssa mielummin lattialla kun vouhottanut koko ajan vaikka siivouksen kanssa. näin meillä ainakaan ei ole tarttenut lasten mennä perkaamaan kiellettyjä paikkoja.

En minä sitä tarkottanutkaan, että lapsia kiusataan. Meinasin vain, että tuossa hellassa jos tietää, että lapsella nappulat kiinnostaa ja ei meinaa mitään asialle tehdä, niin on ilkeää. Vahingot erikseen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Lisäksi hyvänä apuna oli pieni asunto, jossa oli helppo valvoa pikkuporukan tekemisiä.
Meillä kans on koti ollut aina sen kokoinen, että en ole itse ollut länsisiivessä silloin, kun mukula tuikkaa itäsiipeä tuleen :D Lastenhuoneissa ei mitään vaarallista ole koskaan ollut ja muissa huoneissa taas olen itse ollut samaan aikaan kuin lapsetkin. Lasten vahtiminen ei siis ole tuottanut mitään ongelmia.

 
Joissain näkyvillä olevissa pistorasioissa on tulpat edessä, mutta mitää muita turvalaitteita ei meillä oo, eikä oo pahemmin kyllä kaivattukaa. Useemmin se taidan kuitenki olla minä, joka sen hellanlevyn on päälle jättäny.
 
Meiltä löytyy vain portti portaiden edestä, ei muita turvalaitteita. Tyttö on melko rauhallinen tapaus ja on pienestä asti aika hyvin uskonut mitä sanotaan. Hellan nappulat eivät ole suuremmin kiinnostaneetkaan, saati pistorasiat eikä kirjahyllyihin kiipeily ole myöskään ollut mitenkään in
 
Isojen poikien ollessa pieniä, oli liesisuoja aivan ehdoton. Pojista nuorin taasen antoin nappulat olla ihan rauhassa ja tyttö ei päässyt yksin keittiöön ennenkuin nyt lähempän kahta vuotta ja on paljon kiinnostuneempi jääkaapin sisällöstä kuin uunista.

Meillä ei ole kiikkeriä hyllyjä jotka voisivat kaatua. Pistorasioissakaan ei enään ole suojia, vaikka silloin isopien pieniä ollessa niitä olikin. Aika hassua, ettei vilkas tyttömme ole koskaan yrittänytkään työntää muuta kuin sähköjohtoja ja on onneksi totellut kieltojamme sen suhteen.
 
Ei meilläkään mitään hellansuojaa ole ja 2vee saa aina laittaa hellan/uunin nappulat päälle kun ruvetaan ruokaa laittamaan. Ei se niihin muuten mene koskemaan kuin luvan kanssa. =)
 
Ei olla pärjätty. Meillä on käytetty raakasti nippusiteitä, teippejä, mustekalaviritelmiä ja sulakkeista näpsätty lieden ja kiukaan virtaskat pois. Tuo meidän jälkikasvu on mallia "kun selkäs käännät, niin...". Kuulemma äitiinsä tullut :whistle: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
kipu on hyvä opettaja, kaikkein paras itse asiassa. kerran kun näppinsä meidän nuorinkin takkaan poltti, ei koske toiste. meillä ei ole hellansuojuksia tms. talomme lämpiää puilla ja tosi hyvin on pieninkin oppinut, ettei siihen pesään saa koskea. meillä on lapset vissiin semmosia, että lelut ja kattilat kiinnostaa paljon enemmän ku pistorasiat yms. ja joo, uusin kielto, jonka pienin oppi (1 vee ja 1kk) on, että jos laittaa sormet videokasettipesään, ne jää kiinni ja äiti on siitä sanonu, eikä tuu puhaltaan, joten paree pitää sormet erossa.

No tuo kipu varmaan onkin ihan hyvän muistijäljen jättäjä, mutta miehen serkun muksu sai kuitenkin hoitoa vaatineita palovammoja käsiinsä, kun oli lyönyt levyjä päälle ja lyönyt kätensä yksin porottaneelle levylle. Ei nyt mitään hengenvaarallista, mutta olis hieman liian ilkeä tieten tahtoen opettaa tuolla tavoin :whistle:





Meillä on uunit joka huoneessa ja kun ne on olleet kuumina lapsen vauvasta kasvaessa, niin hän on aina tiennyt, ettei niihin voi koskea, kun ne ovat kuumia. Kuuma kuitenkin hehkuu jo senttien päähän ennenkuin polttaa. Eli ei niitä sormia välttämättä tarvitse rakkuloille asti polttaa ennenkuin tajuaa, että uuni tai levy on kuuma. Mutta toki vahinkoja voi sattua itsekullekin.
 
Meillä ollut kyllä paljon lapsilukkoja tms. no liesisuojan poika nostaa aika näppärästi ylös ja vääntää levyt päälle sitten..että paljon saa vahtia nytkin.
eikä usko yhtään mitään.
 
Meillä on lapsilla vuosi ikäeroa ja silti ei ole ollut mitään turvalaitetta. Tai riippuu miten sen ottaa. Hellassa on kello kytkin joka pitää kans kääntää jotta levy lämpiää ja rappujen yläpäässä on portti. Takaan eivät ole koskeneet kuin kerrankaks, kuumahan se on. Pistorasiat ovat saaneet olla kumman rauhassa. Ainoa missä oli tulpat oli lastenhuoneen näkyvässä rasiassa.

Mites te sitten kyläilette? Mietin vaan jos kotona kaikki kielletty on tarvalaitteiden takana, niin eihän ne kylässä ole? Siellä sitten saa tapella ja komantaa koko ajan, ei kivaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Eikö teidän taaperot todellakaan mene sitten kiellettyihin paikkoihin? Eivät laita uunia/hellaa päälle ja koske sinne, eivät kiipeile kiinnittämättmiin heiveröisiin kirjahyllyihin? Uskovat kiellot heti?

Ihmettelen,kun parilla kaverilla ei ole hellansuojuksia eikä mitään, he antavat lastensa laittaa aina levyt päälle, joskus joku vähän kärähtääkin levyllä,mutta ei se haittaa. Itse en ikinä uskaltaisi olla ilman noita, meidän tyttö ainakin kerkiää joka paikkaan,eikämulla ole silmiä selässä. Kiellot eivät tehoa kun hetken,ei aina sitäkään,sormet olisi jatkuvaan hellalla ja joka paikassa, siksi kyläilyt on välillä hankalia,saa juosta perässä koko ajan.

Olenko minä muka ylihuolehtivainen niinkun nuo kaverit väittävät? En minä tahdo että lapseni polttaa itsensä (tai parhaassa tapauksessa koko talon)

Miksi ette käytä levysuojia,pistorasiatulppia,turvapotteja yms??

Me emme tarvinneet, lapset uskoivat että joihinkin juttuihin ei kosketa. Lisäksi heitä vahdittiin aika ahkerasti, oltiin paljon ulkona ja heille oli varattu luvallista kiinnostavaa tekemistä.

Toisaalta meillä oli aika vapaata, esim. pojille oli yksi keittiön alakaappi, jossa oli vain muovikoreja ja muovikippoja ja sitä he saivat mönkiessään rymsteerata ja ryömiä vaikka kaapin sisään. Näin säästyi monet muut kohdat hillittömältä mielenkiinnolta.

Ei me siis tarvittu noista mianioista turvavälineistä mitään. Ja kolme poikaa kasvoi ihan isoksi turvavälineittä.


 
Mun 2v poika ei oo kertaakaan tainnut laittaa levyjä päälle eikä työntää mitään pistorasiaan. Kirjahyllyn matalalle tv-tasolle kiipee joskus ottaakseen ylemmältä hyllyltä kirjan. Vaaratilanteita ei oo ollut. :)
 
Meillä ei ole ollu mitään turvalaitteita.. miksi ihmeessä hankaloittaa turhaan normaalia elämää? pakko siihen joskus on tottua.. :D eikä mitään tapaturmia ole sattunu sen takia ettei ole turvalaitteita.. vaikkei toi kuopus edes ole mitenkään rauhallisimmasta päästä..
 
portit on yläkertaan ja alakertaan (yläkerrasta) mutta kellarin oven kun osaa aukasta niin sit onki suora pudotus rappuun joten siihen laitettiin ketju sit kun esikko ylsi oven kahvaan ettei lähteny mun perään kun menin pesukonetta päälle laittaan.
sit kahteen pistokkeeseen on tulpat alakerrassa muut kun on aina jonku takana tai korkeella jne.
siinä ne sitten olikin.
hellansuojusta ei olla ostettu eikä hellan ja takan eteen mitään su0ojusta et jos menee pikku kätösiään tunkemaan hellan luukkuihin niin sittenpä polttaa jos ei komennuksesta usko!
 
tuli muuten mieleen,että nuo meidän kaappien turvalukot toimii hyvin myös äitilukkoina........joskus on äärettömän vaikea,varsinkin väsyneenä saada kaappien ovia auki..
 
Ei oo turvalaitteita. Vahdin ja kuuntelen. Olen kokenut tän käytännön kätevänä, koska sitä pärjää vieraissa paikoissa samoilla säännöillä. Ei meillä lapset kieltoja usko heti eikä hetken päästäkään, mutta näin kuitenki meillä. Kukkia on lattialla, koristeita on saatavilla... Äkkiä se lapsi tajuaa, että kaikkiin paikoihin ei voi koskea. Nooh, tai äkkiä ja äkkiä. 2-v ei enää ropella joka paikkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ei oo turvalaitteita. Vahdin ja kuuntelen. Olen kokenut tän käytännön kätevänä, koska sitä pärjää vieraissa paikoissa samoilla säännöillä. Ei meillä lapset kieltoja usko heti eikä hetken päästäkään, mutta näin kuitenki meillä. Kukkia on lattialla, koristeita on saatavilla... Äkkiä se lapsi tajuaa, että kaikkiin paikoihin ei voi koskea. Nooh, tai äkkiä ja äkkiä. 2-v ei enää ropella joka paikkaa.
Näin on menty meilläkin. Se on kuitenkin vain reilu vuosi, kun sitä toopevaihetta lapsella on. Kun lapsi on oppinut, että tiettyihin asioihin ei kosketa, niin ei tarvitse stressata kyläpaikoissakaan.

 
Ei ollut muuta kuin portti portaissa ja tulpat pistorasioissa. Nekin loppujen lopuksi mun mielenrauhan takia. Meidän lapset oli rauhallisia tapauksia taaperoiässä.
Olen kyllä nähnyt näitä erittäin näppäriä ja joka paikkaan silmänräpäyksessä kerkeäviä lapsosia, joten kyllä turvalaitteet on paikallaan silloin. Ei vara venettä kaada.
 

Yhteistyössä