Miten h******ssä se VOI olla niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Haittaneeko tuo mittää? Kunhan ymmärretään mitä tarkoitetaan.

Totta, mutta missä menee raja, ettei enää ymmärretä? Kielestä täytyy pitää huolta, nimenomaan siksi, että ymmärrettäisiin.

Veikkaan, että kun keskustelupalstalla ollaan niin rajan vetää lukija tai oikeastaan lukijan ymmärryksen taso.
Eiköhän täälläkin valtaosa käytä puhekieltä. Mä tykkään lukea puhekieltä, ei mene liian vakavaksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Sörhis mun mielestä jo viittaskin siihen, että ei sitä oikein voi erottaa, mikä on sisäsyntyistä, mikä on sovittua. Koko kielioppi on loppujenlopuksi enemmän tai vähemän sisäsynyinen juttu, mikä on vaan joskus pätetty kirjoittaa paperille.


Mä olen varmaankin ainoa, joka viitsii ja jaksaa ihmetellä aina tasaisin ajoin sitä, kuinka ihmeellinen on ihminen ajatuskyky, kun on pystytty kehittämään kielikoodisto.

Kieliopin sisäsyntyisyyskin on aika jännä juttu mun mielestäni, ottaen huomioon senkin kuinka paljon erilaisia kieliä ihmisille on syntynyt. Ja kuinka kaukana ne toisinaan toisistaan ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Haittaneeko tuo mittää? Kunhan ymmärretään mitä tarkoitetaan.

Totta, mutta missä menee raja, ettei enää ymmärretä? Kielestä täytyy pitää huolta, nimenomaan siksi, että ymmärrettäisiin.

Veikkaan, että kun keskustelupalstalla ollaan niin rajan vetää lukija tai oikeastaan lukijan ymmärryksen taso.
Eiköhän täälläkin valtaosa käytä puhekieltä. Mä tykkään lukea puhekieltä, ei mene liian vakavaksi :D

Mutta kun puhekieli on nimenomaan PUHUTTUA kieltä, kirjoitettu kieli kirjoitettua. Totta kai nämä muodot sekoittuu, ja hyväkin niin, mutta musta ei pidä olla liian suvaitsevainen. Keskustelupalsta on oikea paikka käyttää vapaampaa kieltä, mutta huolestuttavaa on, jos/kun ihmiset ei enää hallitse lainkaan normatiivisempaa kieltä. TÄSSÄ on mun mielestä äikänopetuksen suurin haaste ja tehtävä - saada ihmiset tajuamaan, että erilaisille kielimuodoille on omat aikansa ja paikkansa. Ja sitä normatiivisempaakin kieltä meistä jokaisen PITÄÄ osata.

Ja joo, meni vähän ohi aiheen :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä olen varmaankin ainoa, joka viitsii ja jaksaa ihmetellä aina tasaisin ajoin sitä, kuinka ihmeellinen on ihminen ajatuskyky, kun on pystytty kehittämään kielikoodisto.

Kieliopin sisäsyntyisyyskin on aika jännä juttu mun mielestäni, ottaen huomioon senkin kuinka paljon erilaisia kieliä ihmisille on syntynyt. Ja kuinka kaukana ne toisinaan toisistaan ovat.

Et ihan ainoa. Rakastan myös kognitiotiedettä. Kuinka yksi ja sama sana voi herättää niin erilaisia ajatuksia ja mielikuvia riippuen ihmisen kulttuurillisesta ja jopa sosiaalisesta taustasta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mutta kun puhekieli on nimenomaan PUHUTTUA kieltä, kirjoitettu kieli kirjoitettua. Totta kai nämä muodot sekoittuu, ja hyväkin niin, mutta musta ei pidä olla liian suvaitsevainen. Keskustelupalsta on oikea paikka käyttää vapaampaa kieltä, mutta huolestuttavaa on, jos/kun ihmiset ei enää hallitse lainkaan normatiivisempaa kieltä. TÄSSÄ on mun mielestä äikänopetuksen suurin haaste ja tehtävä - saada ihmiset tajuamaan, että erilaisille kielimuodoille on omat aikansa ja paikkansa. Ja sitä normatiivisempaakin kieltä meistä jokaisen PITÄÄ osata.

Ja joo, meni vähän ohi aiheen :D.

Haa! ÄIKÄNopetuksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Veikkaan, että kun keskustelupalstalla ollaan niin rajan vetää lukija tai oikeastaan lukijan ymmärryksen taso.
Eiköhän täälläkin valtaosa käytä puhekieltä. Mä tykkään lukea puhekieltä, ei mene liian vakavaksi :D

Mä olen joutunu panostamaan tuohon puhekielen kirjoittamiseen. Mulle se oli pitkään tosi vaikeaa. Varsinkin on vaikeaa kirjoita mulle ja sulle, kun tulee vaan minulle ja sinulle. Tosin mä puhunkin esim. siskoni kanssa lähes aina kirjakieltä. Se on semmoista muka pelleilyä, mutta joskus julkisissa tilanteissa nolottaa, kun ei osata puhua keskenämme puhekieltä, vaan aina hyppää kirjakieli suuhun.
Mä siis koitan tarkoituksella kirjoittaa mahdollisimman puhekielisesti, eli ajattelematta mitä kirjoitan, jotta ei vaikuttais...hienostelevalta? Teennäiseltä? En mä oikeastaan edes tiedä miksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Haittaneeko tuo mittää? Kunhan ymmärretään mitä tarkoitetaan.

Totta, mutta missä menee raja, ettei enää ymmärretä? Kielestä täytyy pitää huolta, nimenomaan siksi, että ymmärrettäisiin.

Veikkaan, että kun keskustelupalstalla ollaan niin rajan vetää lukija tai oikeastaan lukijan ymmärryksen taso.
Eiköhän täälläkin valtaosa käytä puhekieltä. Mä tykkään lukea puhekieltä, ei mene liian vakavaksi :D

Mutta kun puhekieli on nimenomaan PUHUTTUA kieltä, kirjoitettu kieli kirjoitettua. Totta kai nämä muodot sekoittuu, ja hyväkin niin, mutta musta ei pidä olla liian suvaitsevainen. Keskustelupalsta on oikea paikka käyttää vapaampaa kieltä, mutta huolestuttavaa on, jos/kun ihmiset ei enää hallitse lainkaan normatiivisempaa kieltä. TÄSSÄ on mun mielestä äikänopetuksen suurin haaste ja tehtävä - saada ihmiset tajuamaan, että erilaisille kielimuodoille on omat aikansa ja paikkansa. Ja sitä normatiivisempaakin kieltä meistä jokaisen PITÄÄ osata.

Ja joo, meni vähän ohi aiheen :D.

Mä käsitin, että sä tarkoitit vain keskustelupalstaa. Sori.
 
Mää ainaki käytä tälläsis epävirallisis jutuis iha puhekiält ja niiku murret. Mää e tajuu just tota et heti aletaa vittuilee ja huamauttelee toiste kirjotuksist. Ku ei täs kettää enää äikätunnil kai istu... Mää e kauheesti kiinnit huamioo siihe millai ketäki sannoo (tai siis kirjottaa) asias tääl. Ot sääki tiäksää lunkimmi hei. Sää et nää ny mettää puilt.

:D :saint:
 
Ja sörhis hei, teitkö sä taas tän alotuksen siks, et tiiät sen ärsyttävän? Ja pääset taas listoille, niihin sä aina oot vinkumassa ja kyselemässä miks sua ei muisteta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Mää ainaki käytä tälläsis epävirallisis jutuis iha puhekiält ja niiku murret. Mää e tajuu just tota et heti aletaa vittuilee ja huamauttelee toiste kirjotuksist. Ku ei täs kettää enää äikätunnil kai istu... Mää e kauheesti kiinnit huamioo siihe millai ketäki sannoo (tai siis kirjottaa) asias tääl. Ot sääki tiäksää lunkimmi hei. Sää et nää ny mettää puilt.

:D :saint:

Voi jumalauta. Mitenkähän mä tän nyt vääntäisin rautalangasta? Mä teen tässä SAMALLA yhtä kielnhuoltotyötä, on siis tuntosarvet pystyssä siihen suuntaan. Mä en mielestäni oo vittuillu kenellekään erikseen kielenkäytöstä, kunhan tein huomion, joka ärsytti MUA. Kun tämän ilmaisin, niin jo rupes vittuilua satelemaan MULLE. Henkilökohtaisesti.

Joo, te teette tämän ihan tarkoituksella, hyvä selitys on joo. Että mä en kestä arvostelua. Mutta ottakaapa kaikki tämä paska niskaanne itse, ni tiedätte miltä tuntuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Mullakin pistää tietyt kirjoitusvirheet AINA silmään. JOstain syystä. :D

Kuten minullekkin...Argh, aina ahdistaa kun näkee. :ashamed: :ashamed:

Mutta minusta on kiva, kun et tee kielenhuoltotyötä minulle, minusta, minun takiani. Vai osaatko selittää mitä se kielenhuoltotyö on? Onko se jotain mitä tehdään vastahakoisille ihmisille halusivat he sitä tai eivät :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jane jatkaa..:
Ja sörhis hei, teitkö sä taas tän alotuksen siks, et tiiät sen ärsyttävän? Ja pääset taas listoille, niihin sä aina oot vinkumassa ja kyselemässä miks sua ei muisteta..

Tein tämän aloituksen vain ja ainoastaan siksi, että mua ärsytti, kun monesta eri ketjusta luin pienen ajan sisällä sanan kuullostaa. MITÄÄN muita tarkoitusperiä mulla ei ollut - en todellakaan ymmärtänyt, että MINÄ en saa ilmaista ärtymystäni toisin kuin esimerkiksi se aloittaja, joka täällä eilen haukkui omia lapsiaan. Mutta on näköjään palstalla tärkeysjärjestys kunnossa, kun tällaisesta viattomasta pikkujutusta nousee tällainen haloo. Ei voi kuin ihmetellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Mää ainaki käytä tälläsis epävirallisis jutuis iha puhekiält ja niiku murret. Mää e tajuu just tota et heti aletaa vittuilee ja huamauttelee toiste kirjotuksist. Ku ei täs kettää enää äikätunnil kai istu... Mää e kauheesti kiinnit huamioo siihe millai ketäki sannoo (tai siis kirjottaa) asias tääl. Ot sääki tiäksää lunkimmi hei. Sää et nää ny mettää puilt.

:D :saint:

Voi jumalauta. Mitenkähän mä tän nyt vääntäisin rautalangasta? Mä teen tässä SAMALLA yhtä kielnhuoltotyötä, on siis tuntosarvet pystyssä siihen suuntaan. Mä en mielestäni oo vittuillu kenellekään erikseen kielenkäytöstä, kunhan tein huomion, joka ärsytti MUA. Kun tämän ilmaisin, niin jo rupes vittuilua satelemaan MULLE. Henkilökohtaisesti.

Joo, te teette tämän ihan tarkoituksella, hyvä selitys on joo. Että mä en kestä arvostelua. Mutta ottakaapa kaikki tämä paska niskaanne itse, ni tiedätte miltä tuntuu.

Mää mittää vittuillu oo :o Mää vaa pyysi sua ottaa iisimmi. Anna kaikkie kukkie kukkii ja sillee, niitte kielikukkastenki. Sää et ny ymmär mu huumorii. Se on aika pikimustaa kyl kieltämättä. Ja sarkastista. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane jatkaa..:
Ja sörhis hei, teitkö sä taas tän alotuksen siks, et tiiät sen ärsyttävän? Ja pääset taas listoille, niihin sä aina oot vinkumassa ja kyselemässä miks sua ei muisteta..

Tein tämän aloituksen vain ja ainoastaan siksi, että mua ärsytti, kun monesta eri ketjusta luin pienen ajan sisällä sanan kuullostaa. MITÄÄN muita tarkoitusperiä mulla ei ollut - en todellakaan ymmärtänyt, että MINÄ en saa ilmaista ärtymystäni toisin kuin esimerkiksi se aloittaja, joka täällä eilen haukkui omia lapsiaan. Mutta on näköjään palstalla tärkeysjärjestys kunnossa, kun tällaisesta viattomasta pikkujutusta nousee tällainen haloo. Ei voi kuin ihmetellä.

Minä, minä ,minä ,minä.. Onhan se pikkujuttu joo, ihan tosi. Mut oot varmaan huomannu, et sinä, sinä, sinä, sinä silität lähes jokaista palstalaista vastakarvaan. Aina kun avaat sen sanaisen arkkusi. Mua ei ihmetytä yhtään, et sä saat aina tappeluketjut aikaseks

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mutta on näköjään palstalla tärkeysjärjestys kunnossa, kun tällaisesta viattomasta pikkujutusta nousee tällainen haloo. Ei voi kuin ihmetellä.

Eli parempi olisi ollut sanoa, että "oikeassa olet" tai olla hiljaa? Olisi tullut lyhyempi ketju, toivottavasti sitten et olisi ajatellut, että voi harmi, taaskaan kukaan ei vastaa minulle mitään =)
 

Yhteistyössä