Miten h******ssä se VOI olla niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
No ei kai kukaan ihan OIKESTI kuvittele, että tämä asia olisi mulle jotenkin elämää suurempi. On olemassa isoja ongelmia ja pieniä ongelmia, ja tämä on nyt sieltä pienimmästä päästä, vaikka toki omassa kategoriassaan tärkeä asia. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, että aletaan haukkua, jos tekee tahallisesti näkyvän avauksen aiheesta... en mä osaa selittää, mutta olis tähän ihmiset voineet suhtautua asiaan kuuluvalla tavalla (hartaudella) eikä heti olla kivittämässä.

Emmie osaa selittää.

Oi, pitääkö muiden suhtautua samalla hartaudella asiohin, kuin sinä, jos eivät pidä niitä yhtä tärkeinä? =) Minusta sinä löit päätäsi seinään siinä alussa, enkä minä osannut pitää sitä huumorin ilmaisuna, pahoittelen. Minäkin huomaan kielioppivirheitä, joitakin, teen niitä myös, mutta hartautta en tähän viitsi sotkea =)


No totta kai pitää :D :xmas: B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ontuu. Erinin lainen :D.

Miksi muuten on Erinin lainen ja Erinmainen? Miksi ei ole Erinin mainen :|

Miksi mainen on eri kuin lainen, vaikka ne tarkoittavat oikeastaan samaa. Tai ehkä lainen on tiukempi määre kuin mainen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Sama selkeä kielenkäyttö yhdistää koko aasialaista ihmiskuntaa. "Daaaaliing, juu häv manii ool not? Mii woont häv seim-seim juu häv, bat not want seim, want seim bat diffelent."

Sitten kun tota molotusta ei heti ymmärrä, aletaan hokemaan "tontju antörstänt inklish?" Tekis joskus mieli vastata, että ymmärrän kyllä englantia, mutta en sinua :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Koska tuo -lainen vaatii genetiivimuodon.

No niin vaatii, kyllähän mä sen tiedän, mutta mä haluankin tietää että MIKSI ja kuka sen on keksinyt, että se vaatii genetiivin mutta mainen ei.

Minä haluan tietää taustat sääntöjen takana, en vain sääntöjä :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ontuu. Erinin lainen :D.

Miksi muuten on Erinin lainen ja Erinmainen? Miksi ei ole Erinin mainen :|

Miksi mainen on eri kuin lainen, vaikka ne tarkoittavat oikeastaan samaa. Tai ehkä lainen on tiukempi määre kuin mainen.

Mainen ei voi olla ainakaan taivainen... Mutta jos joku on jonseredmainen, hän ei ole kopio Jonseredista, eikä made in Jonseredland, ehkä. Mutta jos joku on Jonseredin lainen, lienee liki kopio Jonseredista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Sitten kun tota molotusta ei heti ymmärrä, aletaan hokemaan "tontju antörstänt inklish?" Tekis joskus mieli vastata, että ymmärrän kyllä englantia, mutta en sinua :laugh:

Parempi vain hymyillä ja nyökytellä "jees, jees..." :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Minä haluan tietää taustat sääntöjen takana, en vain sääntöjä :|

Mä taas en tajua, miksi pitää osata säännöt, kun ne jutut kuulee korvalla :ashamed: Suoritin vähän aikaa sitten lukion äikän kurssit ja 1 kurssista, eli siitä kieliopin peruskursista, tuli 5, mutta abi-kurssista, siis kirjoittamiseen painottuvasta 9 :saint:
Mä pystyn kyllä alleviivaamaan virheellisen muodon ja korjaaman lauseen oikeaan muotoon, mutta en todellakaan osaa taivuttaa sanaa sen kaikissa sijamuodoissa :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Koska tuo -lainen vaatii genetiivimuodon.

No niin vaatii, kyllähän mä sen tiedän, mutta mä haluankin tietää että MIKSI ja kuka sen on keksinyt, että se vaatii genetiivin mutta mainen ei.

Minä haluan tietää taustat sääntöjen takana, en vain sääntöjä :|

Tuskin tuota kukaan yksittäinen ihminen on keksinyt. Kieli on pitkän evoluution tulos, syyt voivat löytyä jostain muinaiskantasuomesta. Mukavaahan se olisi tietää kaikki syyt ilmiöiden takana, mutta se tuskin on mahdollista. tai ainakaan suomen kielen laudatur-opinnot yliopistossa eivät tällaisia vastauksia anna (ainakaan jos ei fokusoi opintojaan kielihistoriaan, ja minä en ole niin tehnyt).
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä taas en tajua, miksi pitää osata säännöt, kun ne jutut kuulee korvalla :ashamed:

Mutta silti minä haluan tietää, että miksi jokin on oikeammin kuin toinen. Missä menee opitun ja sisäsyntyisen tajun raja, minusta kielen ja puheen synty on mielenkiintoinen aihe, paljon mielenkiintoisempi kuin kielioppi, vaikka kielioppikin siihen liittyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä taas en tajua, miksi pitää osata säännöt, kun ne jutut kuulee korvalla :ashamed:

Mutta silti minä haluan tietää, että miksi jokin on oikeammin kuin toinen. Missä menee opitun ja sisäsyntyisen tajun raja, minusta kielen ja puheen synty on mielenkiintoinen aihe, paljon mielenkiintoisempi kuin kielioppi, vaikka kielioppikin siihen liittyy.

Sörhis mun mielestä jo viittaskin siihen, että ei sitä oikein voi erottaa, mikä on sisäsyntyistä, mikä on sovittua. Koko kielioppi on loppujenlopuksi enemmän tai vähemän sisäsynyinen juttu, mikä on vaan joskus pätetty kirjoittaa paperille.
 

Yhteistyössä