Miten äidit uskaltavat jäädä useiksi vuosiksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Sähinä Sirkka
  • Ensimmäinen viesti
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Nyt saa mollata!
olen 27v kotiäiti ja olen ollut kotona 8,5v ja ehkäpä 2,5v vielä edessä.
Sittenkin olen 30vuotias kun palaan opiskelemaan/töihin minulla on aikaa 30 vuotta tehdä töitä.
hetkeäkään en pidä itsestään selvyytenä sitä että mies pysyisi vierelläni lopun elämää.
enempi olen huolissani siitä maksetaanko eläkkeitä enää 30 vuoden päästä lainkaan kuin siitä miten niitä kerrytän.
ja samaan kastiin kuuluu kai työttömät ja 10vuotta opiskelleet?
sen takia juuri nämä eläkerahastot on erittäin tärkeitä. Luultavasti normaalia eläkettä ei enää edes makseta sitten kun me ollaan vanhuksia, aikä varsinkaan saada sellaisia eläkkeitä kun suuret ikäluokat nyt!

Nyt saa mollata!
Sittenkin olen 30vuotias kun palaan opiskelemaan/töihin minulla on aikaa 30 vuotta tehdä töitä.
hetkeäkään en pidä itsestään selvyytenä sitä että mies pysyisi vierelläni lopun elämää.
enempi olen huolissani siitä maksetaanko eläkkeitä enää 30 vuoden päästä lainkaan kuin siitä miten niitä kerrytän.
osa-aikatöitä voi tehdä työttömänäkin, saa silti työttömyyskorvausa ja kertyy eläkettä

Nyt saa mollata!
osa-aikatöitä voi tehdä työttömänäkin, saa silti työttömyyskorvausa ja kertyy eläkettä

PahaSilmä
Tiedättekö te niistä eläkerahasäästöjutuista mitään? Ne sanoo, paljonko se raha kerää korkoa optimaalisessa tilanteessa. mutta koska kukaan ei varsinaisesti hoida niitä sijoituksia, niin ne ei kasva korkoa niin paljon, kuin on luvattu, ellette itse joka päivä niistä huolehdi. Näin ainakin pankin sopimuksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
kaikkia töitä ei oel pakko ottaa vastaaan
Kyllä muuten on! Esim. sosionomeille ja lähihoitajille on töitä koko ajan tarjolla, ja jos kieltäytyy oman alansa työpaikasta niin työttömyyskorvaukset katkeaa.
Lisäksi ns. ammattitaitosuoja (tai jotain sinnepäin) on voimassa vaan 3 ekaa työttömyyskuukautta: sen jälkeen on kokinkin otettava vastaan vaikka henkilökohtaisen avustajan tai varastomiehen työ jos sellaista tarjotaan. Kieltäytyä toki voi, mutta siihen katkeaa rahantulo.

EI PIDÄ PAIKAANSA., MULLEEI OLE TARJOTTU MUUTA; ENKÄ TEKISIKÄÄN VARASTOOMIEHEN HOMMIA; MUTTA MUUTA KEITTIÄALAN TÖITÄ TOKI VOIN TEHDÄ,
itsestä se on kiini mitä tekee. kieltäytyäkin voi karrensia ei tle, jos osaa sen tehdä niin ettei siitä saa karenssia. se että sula ei ole autoa on joskusn syy kieltäytyä työstä ilman karenssia, varsinkinjos paikka o sellainen että sinen ei päse edes bussilalaj matka on esim 20-30 kilsaa.......
Sääntöjen mukaan autottomuus tai liian pitkä työmatka ei ole tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä ottamasta vastaan tarjottua työtä, jos työpaikka kuitenkin on samalla työssäkäyntialueella.
Mä olen ollut töissä työkkärissä, tiedän nämä jutut ;).
Kaikki työvoimatoimiston virkailijat eivät vaan jaksa ja viitsi pakottaa töihin sellaista, joka kieltäytyy kaikista tarjotuista töistä jollain verukkeella, ja todennäköisesti jäisi sairauslomalle heti ekana päivänä jos hänet töihin lähetettäisiin. Eli on ns. työtä vieroksuva ihminen :/ .
Pari kolme kuukautta onnistuu kyllä lusmuilemaan täälläkin, mutta kyllä työkkäri jossain vaiheessa alkaa tarjoamaan töitä ja kursseja.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Tiedättekö te niistä eläkerahasäästöjutuista mitään? Ne sanoo, paljonko se raha kerää korkoa optimaalisessa tilanteessa. mutta koska kukaan ei varsinaisesti hoida niitä sijoituksia, niin ne ei kasva korkoa niin paljon, kuin on luvattu, ellette itse joka päivä niistä huolehdi. Näin ainakin pankin sopimuksissa.
tietysti niitä pitää itse seurata. siksi minun rahastot on todella riskittömiä. Sellaisiakin on. Toki voit ottaa riskillisiä rahastoja, jotka tuottaa paremmin.

Ninni
Onpa lapsellista keskustelua, mutta lapsellinen oli aloituskin joten...
Mun mielestä on tärkeämpi asia hoitaa lasta kuin miettiä eläkettä. Lapset on niin pienen hetken pieniä että jos se on muutamasta eläkeroposesta kiinni niin on asiat vähän väärässä arvojärjestyksessä.

Arvostan kotiäitejä ja sen tärkeämpää työtä ei olekaan.

Haluan huomauttaa että jollain on muuten sellainen työ että voi työn lomassa välillä surffailla :)

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Onpa lapsellista keskustelua, mutta lapsellinen oli aloituskin joten...
Mun mielestä on tärkeämpi asia hoitaa lasta kuin miettiä eläkettä. Lapset on niin pienen hetken pieniä että jos se on muutamasta eläkeroposesta kiinni niin on asiat vähän väärässä arvojärjestyksessä.

Arvostan kotiäitejä ja sen tärkeämpää työtä ei olekaan.

Haluan huomauttaa että jollain on muuten sellainen työ että voi työn lomassa välillä surffailla :)
Kyllähän mä sen tiedän, mutta toi alotus ärsytti niin, että olin sitten kaikille ilkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sähinä Sirkka:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
Ja varmaankin sillä, että jos on vakityö.
Mulla on semmoinen ja elokuun alussa tulee 3 vuotta kotona oloa täyteen.

Yritin vastata mutta jonnekin katosi.

Minä säästän rahaa rahastoon. Vuosiahan tulee kotona väkisinkin kun on neljän lapsen äiti. Vaikka olen ollut välillä töissä, ja nytkin työpaikka odottaa.

En kyllä usko, että mieheni eronkaan sattuessa jättää lapsia tyhjän päälle, on sen verran lapsirakas kunnon ihminen. Ja enköhän minä sitten omalla palkallani itseni elätä.

Eläke jää pieneksi, mutta kyllä uskon että pärjätään.

noh. minä olen ollut kotosalla neljä vuotta ja syksyllä sit hommiin. ajattelen kuitennii että näin vielä alle 25vuotiaana ehdin sen eläkkeeni kartuttaa, mikäli nyt sitten tulen ikinä eläkkeelle edes pääsemääm.

On himppasen paha tehdä töitä, kun niitä ei ole. Ammatillista tutkintoakaan ei ole... Oon jo niin tottunut siihen, et rahaa ei ole paljoakaan, joten tuskin mun eläkäpäivät sen kummempia on kuin päivät nyt. Ei se raha tee onnelliseksi eikä sitä mukaansa saa kun täältä joskus lähdetään. Eipähän tarvi lasten tapella mun jättämästä perinnöstä kun miusta aika jättää.

fleece
Minulla on yliopistokoulutus. Olen ollut opiskelujeni aikana ja valmistumiseni jälkeen yhteensä yli kymmenen vuotta töissä. Usein painoin 14 tunnin työvuoroja. Tiedän mitä on työnteko. Olen tehnyt sekä fyysisesti raskaita ns. hanttihommia että että koulutustani vastaavaa työtä. Minulla on vakityöpaikka.

Nyt minulla on kaksi pientä lasta ja esikoiseni syntymästä lähtien olen hoitanut heitä kotona. Minusta on ihanaa seurata heidän kehitystään, kasvattaa ja opettaa. Minulla ei ole kiirettä töihin. Olen ehtinyt töitä tekemään ja vielä minulla on edessäkin kymmeniä vuosia töitä. Tällä hetkellä tärkeintä ovat lapset ja katson, että meidän tilanteessamme on heidän parhaakseen, että minä olen kotona. Eikä ainakaan meillä kotiäitiys tarkoita sohvalla makoilua. Kyllä päivät ovat työtä täynnä.

Kotiäitiys vastaan työssäolevat on naurettava kahtiajako. Monet ovat tehneet kumpaakin ja erilaisiin perheisiin sopivat erilaiset ratkaisut.

vieras
Jos kaikki äidit päättäisivät jäädä kotiin hoitamaan lapsia ei verotulot riittäisi julkisiin neuvoloihin, kouluihin ja terveyden huoltoon. Ja näitä jokainen lapsi tarvitsee ainakin 18 vuoden ajan. Niin että kyllä se kotiäitiys on meidän suomalaisessa yhteiskunnassa muilta poissa ja työnteko varainsiirtoa kotona olevien hyvinvointiin vaikka kuinka tapeltaisi.

No jaa, minulla on päivähoitajan koulutus ja veikkaan että ei se ammattitaito pahasti ruostu kun kotona omia tenavia hoidan. Eläkettä on tienattu ennen kotiin jääntiä ja tienataan sitten lisää kun takaisin töihin joskus menen. Elämässä ei voi kaikkea ennakoida, entäs jos olisin painanut töitä ihan elukkana koko ikäni ja päivää ennen eläkkeelle jäämistä kuolla kupsahdan? Hukkaan meni koko eläkkeen tienuu... :D

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Ja veroahan niistä sitten maksellaan ihan mukavasti sitten kun sitä eläkettä aletaan saada -tämä asia on tuottanut yllätyksiä monelle.

Hei, mä oon vasta 20-vuotias. Jos olen vielä vaikka viisi vuotta kotona on minulla aikaa olla töissä vaikka yli 40 vuotta. Kyllä siinä ajassa kerkeää jo eläkerahaa kertymään. Ja toisekseen eläkkeellä mulla ei ole enää lapsia elätettävänä eikä isoa asuntolainaa, kaiken tän lisäks maksan jokakuukausi eläkevakuutukseen ihan sitä eläkettäkin ajatellen...Riskit on tiedostettu ja todettu. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
minä en ajatele sitä, että miten he uskaltavat. mutta he ovat tyhnmiä jos ovat kotona KOTIHOIDONTUELLA, kun työttömyskorvauksella saa paremmin rahaa ja voi olla aiak surutta kotona. kovin helposti ei pienten lasten äitejä töihin oteta.
Mä oon kyllä ajatellu etten niin kovin tyhmä ole, koska olen ollut mieluummin kotihoidontuella reilu 9 vuotta, kuin sanonu itteni irti vakityöpaikasta & alkanu työttömäksi että saisin työttömyyskorvausta :xmas:

Ja olen palaamassa enskesänä takas töihin, joten sitä eläkettäkin kyllä ehtii kerääntyä vielä reilu 30v.

clivia
Olin vuosia töissä ennen lapsia,sitten väsyin roudaamaan esikoista toiselle puolen kylää kävellen hoitoon kun olin kolmivuorotöissä ja lapsi sairasti jatkuvasti,jäin kotiin.
lapsia tuli neljä lisää eikä ollut mitään järkeä lähteä töihin kun koko palkka olisi mennyt lasteen hoitomaksuihin.
Ammattitaito pysyi hyvin yllä koska kokata pitää kotonakin joka päivä.
Tuli avioero,lähdin viiden lapsen kanssa rahattomana ja työttömänä ja pärjätty on.
Työttömyyttä kesti kaks vuotta,nyt olen ollut kaksi vuotta töissä osapäiväisesti.
Työt loppuu maaliskuussa,sen jälkeen jään suosiolla makailemaan perseeni päälle laiskana kotiin ja nautin olostani ja päivistäni täysin rinnoin kun lapset ovat kaikki jo koulussa päivisin.
Lorvin syyskuuhun asti kokonaan ellen satu saamaan jotakin tunnin kahden työtä että voin saada samalla soviteltua päivärahaa jolloin se ei vaikuta asumistukeeni.
Syyskuussa alan opiskelut mikäli pääsen haluamaani koulutukseen ja vaihdan täysin alaa.

vieras
eipä ole kotona olo pelottanut, kituutelleen mennään eteen päin mutta meille raha ei ole pää asia vaan se että ollaan onnellisia ja mulle tärkeintä on että myös mies arvostaa ja tukee sitä kun olen kotiäitinä, kyllä mä vielä tässä elämän aikana töitä ehdin tekemään.

Nalletar
Mulla olisi suunnitelmissa olla kotona yhteensä 4 vuotta. En vielä kyllä ole ollut kun reilut 1,5 vuotta, mutta toinen syntyy kesällä ja aion sitten vielä 2 vuotta olla. Tuo eläkejuttu on vähän mietityttänyt. En tiedä kertyykö eläkettä ä.rahasta, jos kertyy niin hyvä sitten. Saan kuitenkin hyvät ä.rahat ja tuosta ajasta olen osan ä.rahoilla. Ammattitaidostani pidän huolta sillä, että teen nykysin viikonloppuisin sijaisuuksia ja teen varmaankin ensi ä.loman loputtuakin. Mulla on sellanen ammatti, että ainakin nyt töitä on tarjolla hyvin runsaasti. Jos tilanne pysyy samana niin uskon näiden vuosien jälkeen saavani helposti töitä. Muuten kyllä pelottaisi mahdollinen työttömyys.

Yhteistyössä