Mitä asioita olet tajunnut vähän "myöhässä"?

• Viestiketjun aloittaja Onneton tunari
  • Ensimmäinen viesti
Onneton tunari
[QUOTE="Vieras";25155941]Huomasin noin 14 vuotiaana että se onkin mikroaaltouuni eikä suinkaan mikroautouuni, olin siis ajatellut tuon auton olevan lyhenne automaatista :D[/QUOTE]

Minä myös puhuin lapsena mikroautouunista. Sälekaihtimet oli mulle sädekaihtimet. En muista, milloin niiden oikeat nimitykset selvisi minulle.

dusk harmaana
[QUOTE="Vieras";25157733]Tajusin vasta muutama vuosi sitten, että kampaajien paikat tyyliin Salon Niina ei tulekaan siitä, että omistajan nimi on esim Niina Salo. Muistan ihmetelleeni sitä, miten ihmeessä yhteen sukuun on tullut niin paljon kampaajia.
Toinen mikä tuli mieleen oli nolo episodi yläasteen köksän tunnilta. Vaikka olin monet kerrat kotonaki ruokaa laittanut & leiponutki, menin kuitenkin rikkomaan munat keitinveteen, kun ohjeessa puhuttiin keitetyistä munista.
Lisäksi ihastelin pitkään ja useasti tähdenlentoja taivaalla, kunnes kuulin että hitaasti liikkuvat tähdenlennot olivatkin satelliitteja. Voi niitä hukkaan menneitä toiveita, mitä olin tähdenlentojen vuoksi tehnyt :)[/QUOTE]

Tuo Salon Niina- homman tajusin minäkin vasta tänä kesänä, kun kävelin erään parturin ohi! :D Aikasemmin mietin että onpa monella Salo- nimisellä kampaamo. Aloin sitten miettimään että ei voi olla, onkohan ne franchise yrityksiä.. sitten hoksasin..

Onneton tunari
Luulin vielä yläasteella, että mopo ja moottoripyörä on sama asia. Kaverini tuli kysymään minulta kerran, että pitäisikö ostaa skootteri vai mopo. Olin ihan, että totta kai mopo, mikä ihme lasten leikkikalu se skootteri edes on. Kun sanoin mopo, luulin puhuvani moottoripyörästä eikä mulla muutenkaan ollut mitään hajua, millainen on skootteri.

Samoin kuin melko pitkään luulin, että Volkswagen ja Volvo on sama automerkki, mutta Volvo on vain lyhenne Volkswagenista. En muista, milloin tää on selvinnyt, mutta todennäköisesti olen joskus sanonut Volkswageneita tuttavallisemmin Volvoiksi.

Nolottaa vieläkin
Meillä on aiina kotona puhuttu talouspaperista "keittiörullana". Oikea termi selvisi, kun kysyin marketissa joskus vuosia sitten, mistä mahtaa löytyä keittiörullaa, eikä myyjä oikeen meinannu tajuta...

Sitten tulee mieleen muutama lipsahdus, jotka nyt ei ole ihan tajuamiseen liittyviä, vaan enemmänkin sanamokia, mutta kerron kuitenkin:

1. Etsiskelin jossain halpakirjakaupassa kalenteria, ja tarjolla oli vaan vaan niitä, joihin pitää itse kirjoittaa päivät ja kuukaudet, siis vain tyhjät sivut ja 31 päivää per kuukausi. (Ainakin joskus ennen oli niin, että vain Ajasto sai painaa "virallisia" kalentereita). Menin sitten närkästyneenä (miespuoliselle) myyjälle valittamaan, että "eikö teillä tosiaan olis sellasta kalenteria, jossa olis kuukautiset jo valmiina". Mies katsoi pitkään ja vatas varovasti, että kyllä ne yleensä ihan ite kirjataan muistiin, kun on niin erilaiset kierrot naisilla...

2. Puolituttua kaveria olin pyytämässä meidän kesämökille kylään, ja kun kysyi uintimahdollisuuksia, niin selituin, että uimaan kyllä pääsee, mutta täytyy mennä laiturilla varovasti, kun se on semmonen tampponilaituri. Ihmettelin, kun kaveri vaan totesi hiukan kumman näköisenä "aha", ja vasta myöhemmin tajusin, mitä oli tullut sanottua. Soitin oikeen erikseen perään ja korjasin, että PONTTOONIlaiturista tosiaan oli kyse.

Ei oma, mutta läheisen tajuaminen:

Ihmetteli mulle jotain maaseudulla sijaitsevaa osoitetta, että kuinkahan pitkä tie tämä on, kun talon numero on 1897? Kuvitteli siis talojen numeroinnin alkavan ykkösestä ja jatkuvan siitä numerojärjestyksessä. :D Oli mahtava seurata sitä lampun syttymistä pään päälle, kun selitin maaseudun osoitteenmuodostusta.

Ei oma, mutta läheisen tajuaminen:

Ihmetteli mulle jotain maaseudulla sijaitsevaa osoitetta, että kuinkahan pitkä tie tämä on, kun talon numero on 1897? Kuvitteli siis talojen numeroinnin alkavan ykkösestä ja jatkuvan siitä numerojärjestyksessä. :D Oli mahtava seurata sitä lampun syttymistä pään päälle, kun selitin maaseudun osoitteenmuodostusta.
joku muukin taitaisi kaivata sellaista selitystä. Tosin sen lampun syttyminen voi olla hidasta..:ashamed:

joku muukin taitaisi kaivata sellaista selitystä. Tosin sen lampun syttyminen voi olla hidasta..:ashamed:
Talon numero määrittyy tien alkupisteestä talolle metreinä siten, että pyöristetään lähimpään kymmeneen ja lopusta otetaan nolla pois. Jos matkaa on esim Mäkkyläntien alkupisteestä noin 3860 metriä, tulee osoitteeksi Mäkkyläntie 386.

• Tykkää
Reactions: Siobhan42
Talon numero määrittyy tien alkupisteestä talolle metreinä siten, että pyöristetään lähimpään kymmeneen ja lopusta otetaan nolla pois. Jos matkaa on esim Mäkkyläntien alkupisteestä noin 3860 metriä, tulee osoitteeksi Mäkkyläntie 386.
tätä en oikeasti tiennyt. Kiitos. Olen ikäni elänyt vaan sellaisten teiden varsilla, jossa talot on numeroitu ns. numerojärjestyksessä.

"juu"
Itseasiassa teini-sana tulee ruotsinkielen djäkne-sanasta ja vasta viime vuosina (tai ehkä viime vuosikymmeninä) on yhdistetty englannin teen ja suomen teini.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus :: Teinit tulevat taas
Jep näin on, nykyään ihan vakiintuneesti/virallisesti teini on 13-19v.
Alunperinhän se oli ennemminkin opiskelija, nykyään teinitellään nimenomaan -teen ikäisiä ja tästä on tullut suorastaan negatiivinen sana.

"Lainen"
Mäkin tajusin vasta aikuisena, ettei perenna olekaan kasvilaji. (Se tarkoittaa siis monivuotista ruohovartista kasvia.) Samoin än-yy-tee-nyt kesti kauan tajuta.

Sitten, olin ainakin 10v kun selvisi, että liha on eläimen lihasta. Olin luullut että se liha on vain köntti eläimen sisässä, vähän kuin joku sisäelin.

Ja vasta muutama vuosi sitten tajusin, että tenkkapoo = ihan suoraan tänka på (=ajatella). Tuumaustauko siis!

Vähän samaa sarjaa, kuin se että reseptissä sanotaan, että taikinaan laitetaan kylmää kahvia. Teimme esiteineinä kaverin kanssa isänpäiväkakut isillemme ja sellainen reilu desi kahvia poroina ts, ( suodatinjauhatuksena)
Haha, mä tein saman homman joskus teininä! Leivoin mokkapaloja, ja kuorrutukseen tuli 4 rkl kahvia. No, porojahan mä siihen laitoin... Isä sitten taisi ystävällisesti selittää miksei siitä tullut samanlaista kuin äidin kuorrutus :D

"..."
Ihan parhaita juttuja :D Nauran kippurassa.

Kerran joku koulukaveri aikoinaan ihmetteli kevätjuhlakirkossa että miksi Suvivirressä lauletaan "Kauniisti jo kapa-aika" - että mitä se oikein tarkoittaa... :D

Yhteistyössä