Mitä asioita olet tajunnut vähän "myöhässä"?

• Viestiketjun aloittaja Onneton tunari
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;25332014:
Tämän päivän oivallus: tammikuu.. siis että siinä sanassa on tammi eli se puu :D Mistähän moinen valinta talvikuukaudelle...?
Wikipedia osaa kertoa, tosin tähän ei ole lähdettä, joten kannattaa suhtautua pienellä kriittisyydellä:

Tammikuu on vuoden ensimmäinen kuukausi ja pohjoisella pallonpuoliskolla keskitalvea, mistä myös kuukauden nimen on esitetty johtuvan. Sana tammi on nimittäin tarkoittanut esimerkiksi hämäläismurteissa sydäntä/ydintä ("sydänpuu") ja toisaalta napaa tai akselia.
Tässä Suoli24:n keskustelussa vielä enemmän spekulaatiota ja kai oikeaakin tietoa:
Mitä nämä sanat tarkoittaa? - Kielet ja käännökset - Suomi24

Viimeksi muokattu:
Joskus kymmenisen vuotta sitten tajusin sanan Valvaka.

Siinä vaiheessa kun ekan kerran sanoin sen ääneen (mikä toi valvaka on, ja miks sitä tulee koko ilta), tajusin että siinä nimessä oli kaksi eri sanaa, Val ja vaka, ja että ohjelma nimi sanotaan ennemmin vaalvaakka eikä valvaka. Sen jälkeen tuntui myös ihan loogiselta, että miksi fst lähettää sitä valvakaansa tulosiltoina :D

Viimeksi muokattu:
kaikkeesitä
[QUOTE="Ellie";25331903]Mä luulin ennen että vävy ja eno on sama asia. Enää en luule, kun kutsuin äitini veljeä hänen vävykseen...[/QUOTE]

Siis mikä ihmeen logiikka tuossa on? Äitisi veli on äidillesi veli, ei eno, eli oliko mielestäsi veli=eno=vävy??

Itselleni valkeni näin yli kaksvitosena, että kuulakärkikyniä ei tarvitse heittää roskiin, kun muste loppuu, vaan niitä sisällä olevia mustesäiliöitä myydään erikseen. Voi että tunsin itseni tyhmäksi kun tämän tajusin :D

......
Päähäni syttyi kirkas lamppu tuon lokakuun kohdalla. Siis toki olen kuullut puhuttavan loan heitosta, mut jotenkin en ole osannut yhdistää kyseisen kuukauden nimeen. Tuskin olen edes miettinyt mitä se nimi varsinaisesti tarkoittaa, mutta nythän se tuntuu päivänselvältä: lokakuussa on lokaa ja loskaa. :)

Minä en ole tiennyt, että kuulakärkikynien mustesäiliöitä saa ostettua jostakin. Enpä ole ikinä nähnyt. :O
Kuulakärkikyniäkin on vaan niin eri kokoisia, joten uusi mustesäiliö ei välttämättä käy just siihen kynään kuin haluaisi.

iihahaa
Mäkin luulin ennen näin, ja kun sain teitää totuuden niin repesin huolella, siihenhän se nimikin kaiketi viittaa. :D

Tää mun oma blondihetki ei ehkä kuulu tähän sarjaan kun ei varmaan oo mikään yleinen homma, mutta kerron kuitenkin. Tein joskus seitsemisen vuotta sitten ekaa kertaa itse itselleni hiustenpidennystä. Kun olin pari tuntia ähertänyt kädet päässä kiinni ja kädet alkoi menemään maitohapoille, päähäni välähti yht' äkkiä mahtava ajatus. Mietin että jos nousen tuolille seisomaan niin yetän paremmin! :LOL: Kerkesin jo hakemaan sen tuolinkin ennen kuin tajusin että hetkinen... :D Silloinen poikaystävä katto aika hitaasti kun yht äkkiä repesin ittekseni tuoli kädessä ihan tolkuttomaan nauruun. :D
Ei huolta, blondi on sentään fiksumpi kuin mun hevonen, joka uskoo vakaasti, että kylkeä ylettää paremmin raapimaan, kun peruuttaa ensin pari askelta. No joka kerta on ylettynyt peruuttamalla ihan hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkeesitä;25334951:
Itselleni valkeni näin yli kaksvitosena, että kuulakärkikyniä ei tarvitse heittää roskiin, kun muste loppuu, vaan niitä sisällä olevia mustesäiliöitä myydään erikseen. Voi että tunsin itseni tyhmäksi kun tämän tajusin :D
Missä semmoisia muka myydään? Never heard

"luppis"
Alkuperäinen kirjoittaja hö;25336294:
ballografin valmistamiin kyniin on ainakin mustesäiliöitä myynnissä..halppis mainoskynii tuskin saa mustetta lisää.. tai en ainakaa oo kuullu et niihi sais mistää..

Maatushka harmaana
Mulle selvisi vasta muutama vuosi sitten (ikää nyt 29) miksi maalarinteippiä kutsutaan maalarinteipiksi. Sain neronleimauksen kun teippasin jotain karmia ennen maalauksen aloittamista...

kaikkeesitä
Alkuperäinen kirjoittaja hö;25336294:
Kirjakaupoissa ja oletettavasti toimistotarvikeliikkeissä. :D Olen siis itse töissä toimistossa missä tollanen perus mustekynä"patruuna" kuluu loppuun hetkessä, ja sinne toimistoon siis tilataan aina niitä samoja kyniä ja niihin vaihdettavia säiliöitä. Taisin aikas monta kynää heittää roskikseen ja myös kerryttää niitä työpöydän laatikoihin, ennen kuin joku kaunis päivä tuli sellanen yhtäkkinen valaistuminen ja facepalm omalle pönttöydelle...että mitäs varten tuolla tarvikevarastossa onkaan noita mustesäiliöitä... xD

Onneton tunari
Enkun kielen kanssa tapahtuu aika usein tuollaisia jänniä oivalluksia. Eräskin päivä hoksasin, että perfect stranger tarkoittaa ventovierasta. Biisien nimissä ja muualla tuota sanaparia aina näkee, mutta oon onnistunut ennen kuittaamaan sen jotenkin että "täydellinen vieras". Kylläpä sitä välillä saa tuntea olonsa tyhmäksi sitten kun tajuaa.

vierailija
Just meinasin tulla laittamaan tämän!

Mutta joskus vuosia sitten kuulin kun joku kertoi radiossa, että oli unohtanut vuosiksi, että paidan voi ottaa pois päältä ottamalla helmasta kiinni ja nostamalla siitä pään yli. Oli siis aina pujottanut toisen käden paidan sisälle ja lähtenyt siitä sitten etenemään :D Ja ihmetellyt, miksi on niin hankala saada paita pois päältä.
Kädet ristikkäin, on vielä helpompi

vierailija
Tuntemattomien naisten viestejä tansseissa joskus on tajunnut liian myöhään varsinkin nuorempana. Kivaa on jäänyt siitä syystä väliin .... Nykyään hektinen viestien tulkitseminen paremmassa kunnossa.

vierailija
Mulle valkeni än yy tee - NYT vasta kun luin sen palstalta. Lapsena käytettiin sitä paljonkin, enkä edes koskaan miettinyt mitä änyytee tarkoittaa...

Yhteistyössä