Mitä asioita olet tajunnut vähän "myöhässä"?

• Viestiketjun aloittaja Onneton tunari
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Melkein kaikki jutut tässä ketjussa naurattaa makeasti... Mutta on minulla omat myöhäisheräämiseni myös.

Kun tutustuin keskustelupalstojen viestittelyyn kypsässä 20+ iässä, muistan kun lueskelin jotain ihmissuhdekeskusteluai. Siinä jo muutama viesti oli ketjussa ja joku selitti tohinalla "ap ei nyt ole tajunnut..." tms. Ajattelin että ahaa ap on kirjoittajan poikaystävä, joku Ari-Pekka varmaankin. Siinä keskustelussa se oli ihan loogista. Sitten myöhemmin törmäsin ap.hen uudelleen ja mietin että onpa tuo Ari-Pekka sitten Suomessa suositumpi nimi kuin luulinkaan, meilläpäin Janit, Juhat ja Nikot on paljon suositumpia. Jälkeenpäin tuntuu että meni ikuisuus ennenkuin tajusin mitä ap on!

Lukioiässä yhtäkkiä tajusin, että "Kirran poli" ei olekaan Kirra-nimisen lääkärin vastaanotto.

Miksi ihmiset käyttävät näitä sekoittavia lyhenteitä :p

"Minä"
Mä luulin pienenä, että me ollaan maapallon sisällä. Oli todella mullistavaa kuulla, että me ollaan siinä pinnalla :D.

Pitkään en tajunnut, mistä oli kyse, kun käytiin paakarilla :).

Mutta en voi käsittää, miten joku ei tiedä että maailma on yhdyssana. Siis häh? Ja än yy tee NYT, sehän nyt on niin selkeä kun olla ja voi.

"..."
[QUOTE="vieras";25272781]

Kun tutustuin keskustelupalstojen viestittelyyn kypsässä 20+ iässä, muistan kun lueskelin jotain ihmissuhdekeskusteluai. Siinä jo muutama viesti oli ketjussa ja joku selitti tohinalla "ap ei nyt ole tajunnut..." tms. Ajattelin että ahaa ap on kirjoittajan poikaystävä, joku Ari-Pekka varmaankin. Siinä keskustelussa se oli ihan loogista. Sitten myöhemmin törmäsin ap.hen uudelleen ja mietin että onpa tuo Ari-Pekka sitten Suomessa suositumpi nimi kuin luulinkaan, meilläpäin Janit, Juhat ja Nikot on paljon suositumpia. Jälkeenpäin tuntuu että meni ikuisuus ennenkuin tajusin mitä ap on!
[/QUOTE]

:LOL: Ihana.

[QUOTE="Minä";25272804]Mutta en voi käsittää, miten joku ei tiedä että maailma on yhdyssana. Siis häh? Ja än yy tee NYT, sehän nyt on niin selkeä kun olla ja voi.[/QUOTE]

Mun on edelleen tosi vaikea hahmottaa, miksi maailma on yhdyssana. maa-ilma, ilma-vesi, vesi-tuli... Ei tuo ole mikään sana. Ei se tarkoita mitään. Käsitteenä maailman ymmärrän, sanana en. :D

"Minä"
Mun on edelleen tosi vaikea hahmottaa, miksi maailma on yhdyssana. maa-ilma, ilma-vesi, vesi-tuli... Ei tuo ole mikään sana. Ei se tarkoita mitään. Käsitteenä maailman ymmärrän, sanana en. :D
Mä en taas oo koskaan niin tarkkaan edes ajatellut, että maailma sisältää sanat maa ja ilma. Oon jotenkin ajatellut sitä sellaisena omana käsitteenään, maailmana.

"vieras"
ööh...mä en tajua vieläkään joitain juttuja enkä jaksa kattoa googlesta :D siis en tiedä onko lehmät aina tyttöjä? luulisin että on ja sonnit on varmaan poikalehmiä? ja entäs pässit? onko niitä tyttöjä ja poikia vai onko ne poikalampaita ja onko lampaat tyttöjä? kaiken lisäksi olen maalta :D ja meillä on ollut lampaita (ei omana mutta maillamme)

ajankuluksi kerätty
Aivopurtavaa:

Uroslammasta kutsutaan pässiksi, naaraslammasta uuheksi, nuorta lampaanpoikasta karitsaksi ja kuohittua pässiä oinaaksi.

Lajin naarasta kutsutaan lehmäksi, uros on sonni, ja kuohittu uros on härkä. Poikaset ovat vasikoita. Nuoresta, ensi kertaa poikivasta naaraasta käytetään nimitystä hieho tai juuri poikinutta lehmää kutsutaan nimellä hieholehmä tai ensikko.

Tamma (engl. mare, ruots. sto, ransk. jument) on naarashevonen.
Ori (engl. stallion, ruots. hingst, ransk. étalon, saks. Hengst) on kastroimaton uroshevonen.
Ruuna (myös valakka) (engl. gelding, ruots. valack, ransk. hongre, saks. Wallach) on kastroitu eli ruunattu uroshevonen.
Ruunatamma on steriloitu tamma.
Pietturi on piilokiveksinen ori. Pietturin luonne voi olla vaikea ja sen kastrointi on tavallista suurempi toimenpide.
Varsa on sukupuolen mukaan tammavarsa tai orivarsa.

Vuohet on määritelty ikäluokkiensa mukaan seuraavasti:

Kili on alle 6 kk ikäinen vuohi
Nuorvuohi on yli 6 kk mutta alle 12 kk ikäinen vuohi
Vuohi on yli 12 kk ikäinen, ei synnyttänyt naarasvuohi
Kuttu on synnyttänyt vuohi
Pukki on yli 12 kk ikäinen urospuolinen vuohi

Niixu
Lapsena luulin, että tuuli syntyy siitä, että puut heiluvat.

Kuvittelin myös, että Saudi-Arabia on Saudia-Rabia.

Kuukautisten luulin jostakin syystä kestävän vain yhden päivän ja tässä käsityksessä olin siihen asti, kunnes omat ekat menkat alkoivat eivätkä suinkaan loppuneetkaan ekan päivän jälkeen. ;D

Ken guru
[QUOTE="vieras";25273118]ööh...mä en tajua vieläkään joitain juttuja enkä jaksa kattoa googlesta :D siis en tiedä onko lehmät aina tyttöjä? luulisin että on ja sonnit on varmaan poikalehmiä? ja entäs pässit? onko niitä tyttöjä ja poikia vai onko ne poikalampaita ja onko lampaat tyttöjä? kaiken lisäksi olen maalta :D ja meillä on ollut lampaita (ei omana mutta maillamme)[/QUOTE]

:LOL:

:heart:

pässin Pää
Alkuperäinen kirjoittaja ajankuluksi kerätty;25273182:
Aivopurtavaa:

Uroslammasta kutsutaan pässiksi, naaraslammasta uuheksi, nuorta lampaanpoikasta karitsaksi ja kuohittua pässiä oinaaksi.
Eli voin huoletta kutsua miestä pässiksi kun oinas on vain horokoopiltaan, vielä :D

[QUOTE="vieras";25274753]Ai. Mä olen luullut, että lehmiltä vaan tulee sitä maitoa aina vaan. Mutta kauanko sitä maitoa sitten tulee poikimisen jälkeen? Ikuisesti? Vai pitääkö se lehmä pistää taas pian paksuksi, että maidon tulo jatkuu?[/QUOTE]
Lehmien kierto menee suunnilleen niin, että kerran vuodessa poikivat (jota ennen tietty tarvitaan sitä sonnia..) Jos ja jonkun aikaa ennen poikimista ovat ns ummessa, eli eivät tuota maitoa ja se on niiden vuosiloma =) Syövät vaan, eivät tuota.. Ja lehmähän kantaa sen 9kk...

hjiko
Keväisin katuja siivotaan sillä siivouskoneella, mikä lie, no joka tapauksessa. Kerran luin tämän koneen kyljestä että Imula Kaisu, meni hetken ennenkuin purskahdin nauruun ja tajusin, että ImuLakaisu se on :D joka kevät tämä naurattaa, kun näen katuja siivottavan.

Pienenä lauloin Karhunpoika sairastaa laulua, että "häntä helli käärme", sehän menee oikeasti, "häntä hellikäämme"

patakinnas
Tajusin vasta hieman yli parikymppisenä, että Olvin logo, eli se tynnyri, muodostuu sanasta OLVI.
Myös tänä N-Y-T nyt, on valjennut vasta myöhemmällä iällä.
Pienenä luulin kun radiosta tuli joku biisi, että siellä studiossa on se bändi soittamassa :D
Noloa myöntää, että en vieläkään (24v.) täysin tarkkaan tiedä, mitä tarkoittaa, kun joku elintarvike juoksettuu...

"vaasalainen"
Kotikaupungissani on museo nimeltään Tikanojan taidemuseo. Hieman nolotti, kun minulle sitten kerran valkeni pieni lukuvirheeni: olin vuosia puhunut kaikille TikanPOJAN taidemuseosta! :LOL:

pikapikaaa
Tajusin vasta hieman yli parikymppisenä, että Olvin logo, eli se tynnyri, muodostuu sanasta OLVI.
Myös tänä N-Y-T nyt, on valjennut vasta myöhemmällä iällä.
Pienenä luulin kun radiosta tuli joku biisi, että siellä studiossa on se bändi soittamassa :D
Noloa myöntää, että en vieläkään (24v.) täysin tarkkaan tiedä, mitä tarkoittaa, kun joku elintarvike juoksettuu...
Juustoportti

Yhteistyössä