Mitä ajattelette kun näette lapsen jolla valjaat?

No valjaisiin on lapsi kytketty rattaissa, pyöränistuimessa ja autossa turvaistuimen valjaisiin. Vanhempaa poikaa ei tarvinnut pitää valjaissa kävellessä vaan hällä oli järki päässä jo pienestä pitäen.
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja pärjää ne muutkin:
vanhemmat jotka ei osaa kasvattaa
Ai että...Tervetuloa meille kertomaan kikkoja, jolla saa 2,5-vuotiaan hulivilin aisoihin. Vinkkejä otetaan vastaan- kasvatusoppaita ja nettisivustoja on luettu kaikki tarjolla oleva.
kyllä ne muutkin osaaa olla ilman.opeta kasvattamaan.vika on kasvatuksessa ei lapsessa
Huoh. Enhän mä ole sanonutkaan, että kenessäkään tai missään olisi vikaa! Mulla vaan on konstit loppu tuon hulivilin kanssa. Ja varmasti on joo kasvatuksessa syy- mä en nimittäin ole löytänyt konstia, jolla saan pojan tottelemaan.

Onko sulla ollut vilkasta lasta? Siis ihan oikeasti vilkasta, sellaista, joka juoksee paikasta toiseen siitä asti kun herää ja vielä unissaankin sätkii?
kyllä meillä uneksii.mutta osaa käyttäytyä ja uskoo
Se on hyvä, että sinun lapsesi käyttäytyy ja uskoo puhetta. Meidän ei. Voit olla ihan varma, että asiaan on panostettu, monen ihmisen avulla, kulkemista ja käyttäytymistä harjoitellaan päivittäin moneen otteeseen, olemme johdonmukaisia kasvattajina.

Jos tarkoituksesi on loukata noilla ylimalkaisilla kommenteillasi, siinä onnistut. Mä olen tottunut tuntemaan silmäparit selässäni aina kun kuljen hulivilini kanssa- ne katseet kertovat kaikki ajatukset ja jokainen katse viiltää sydämeeni haavan, niin paljon olen yrittänyt tämän asian vuoksi. Ja tottavie, antaisin vaikka oikean käteni saadakseni lapseni ymmärtämään normaaleja käyttäytymismalleja ja vaaranpaikkoja. Ensi kerralla kun katsotte pahalla huonosti käyttäytyviä ja vilkkaita lapsia, muistakaa, että kodista ulos lähteminen sellaisen lapsen kanssa ei ole helppoa ja syy löytyy omista peilikuvistanne.

 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaElohopea:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
En mitään positiivista.
saanen kysyä miksi?
Mun mielestä valjaat ei kuulu lapselle. Lasta voi muutenkin opettaa liikkumaan asiallisesti ulkona. Mutta se on vaan mun mielipiteeni.
Tervetuloa kävelemään ruuhka-aikaan meidän tytön kanssa!On niin villi et ei todellakaan usko käskyjä....
 
Taustalta
Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää että lapsia on ERILAISIA.Ne jotka omaavat rauhallisen ja ns.helpon lapsen, eivät osaa edes kuvitella millaista on rasavillin vanhempana....Kyllähän meidänkin lapsista osa on rauhallisia ja osa vilkkaampia, mut en todellakaan kato kieroon valjaiden käyttäjiä.Lapsen parhaaksihan ne on....
 
Voiko asiaa tarkastella näin:
Haluan antaa lapselleni hänen ikänsä mukaisesti itsenäisyyttä ja vapautta. Meidän lyyli on utelias, rohkea ja hyvin itsepäinen tapaus. Sellaiset jutut kuin ei saa, tule tänne, äiti menee nyt... yms. Ei todellakaan tehoa. Ajattelen, että valjaat opettavat hänelle itsenäistä liikkumista, kuitenkin niin, että hän on turvassa. Hän itse kävelee, en minä raahaa lastani narun perässä. Kysymys: Kuinka se voi olla alistavaa ja nöyryyttävää lasta kohtaan, jos minä arvostan hänen tahtoaan antamalla vapautta turvallisesti?
Lyyli on vasta 1.v, mutta opettelee ympäristöä, eikä halua istua enää kärryissä. Äitinä kai, minun on keksittävä hänelle tyydyttävä ratkaisu.
Enkä halua, että lapseni kaatuu katuojaan, jää auton alle, menee suoraan koiran luo(siitä voi tulla outoja tilanteita= koira säikähtää, haukkuu jne. ja lapsi pelästyy koiraa..esimerkiksi) tai hän jää pyörän alle....
Kaikki me kai tiedämme, että lapsi on kuin rasvattu salama, hetki sitten hän oli tässä ja nyt....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taustalta:
Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää että lapsia on ERILAISIA.Ne jotka omaavat rauhallisen ja ns.helpon lapsen, eivät osaa edes kuvitella millaista on rasavillin vanhempana....Kyllähän meidänkin lapsista osa on rauhallisia ja osa vilkkaampia, mut en todellakaan kato kieroon valjaiden käyttäjiä.Lapsen parhaaksihan ne on....

Niinpä. Meillä on neljä lasta ja ainakin toistaiseksi vain esikoisella on jouduttu valjaita pitämään. Juuri sen takia, että tyttö ei pienempänä pysynyt yhtään paikallaan ja meinannut uskoa puhetta. Ja meillä myös kasvatetaan lapsia, eikä eletä "kuin pellossa". Mutta kun esikoinen pienenä oli tosissaan tosi vilkas!
 
Ajattelen, että hyvä, kun vanhemmat huolehtivat laspen turvallisuudesta.
Tiedän pari lasta, jotka eivät millään suostu kävelemään kauniisti jalkakäytävällä, vaan haluavat sinkoilla esim. autotielle ja musta valjaat on tosi hyvä ratkaisu just yllä tässä tapauksessa. Ennemmin valjaat, kuin se, että lasta lykittäisiin rattaissa joka puolelle. Hyvä, kun lapsi saa kävellä.
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Että siinä mennään taas siitä mistä aita on matalin. Helppo pistää lapsi valjaisiin ettei tarvii kattoo perään ja kieltää.
Luuletko, että sellaisen lapsen kanssa, joka tarvitsee valjaat riittää perään katsominen ja kieltäminen?
 
En mitään. Käytin itsekki niitä meidän vilkkaimmalla pahimpina aikoina. Muilla ei oo tarvinu käyttää, mutta tuolla yhdellä oli pakko. Turvallisuus menee meillä edelle. Mulle on täysin yhdentekevä asia, vaikka niitä ei kaikki hyväksy. Lapset on erilaisia, se on todettu täälä miljoonaan kertaan.
 
harmaana nyt
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Meiltä löytyy juuri kuvailemasi poika. Hetkeäkään ei pysy aloillaan. Mutta ulkona osaa nätisti kävellä kädestä kiinni pitäen =) Joten se siitä sun teoriasta.


No sittenhän teillä EI ole YLIvilkasta lasta jos kerran osaa nätisti kävellä kädestä kiinni pitäen eli et tiedä tilannetta.
Tässä ei ole kysymys teoriasta vaan diagnoosista.
Tässä keskustelussa on puhuttu VILKKAISTA lapsista, eikä diagnoosin saaneista YLIvilkkaista lapsista. Meidän poika on vilkas sisällä, ja vilkas ulkona. Mutta hän osaa VAROA autoja, koska se on hänelle opetettu.
Diagnoosin saaneet lapset taitaa olla nyt ihan eri juttu, kun ne joista tässä käsittääkseni on puhuttu.


Ai,minä luulin otsikon luettuani että tässä keskustellaan lapsista ja valjaista ja niiden luomista ajatuksista. Luulin että erityislapsen vanhempikin voisi osallistua vaikka diagnoosi onkin,anteeksi,erehdyin,en tee sitä toiste.
Poistun sinne omieni joukkoon enkä yritä sulautua tänne terveiden lasten vanhempien joukkoon...
:-`(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taustalta:
Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää että lapsia on ERILAISIA.Ne jotka omaavat rauhallisen ja ns.helpon lapsen, eivät osaa edes kuvitella millaista on rasavillin vanhempana....Kyllähän meidänkin lapsista osa on rauhallisia ja osa vilkkaampia, mut en todellakaan kato kieroon valjaiden käyttäjiä.Lapsen parhaaksihan ne on....

Juuriki näin. Meän mukulalla oli yhteenaikaan sellanen tyyli, että vaunuissa ei istuttu (oli alle kaks vielä sillon),sylissä ei viihdytty, kädestä ei kiinni pidetty ja samaan suuntaan ku muut ei taatusti menty. Tuo vaihe ei onneksi kestäny meillä kauaa, vaan nykyisin kulkee sievästi kädestä pitäen ja uskoo kun sanotaan. Ja helpottihan sekin, kun ei ole kuin tuo yksi huolehdittava.

Mutta ymmärrän kyllä täysin valjaiden käytön vilkkaalla lapsella, sillä jos tuo "vaihe" ei meillä olisikaan mennyt nopeesti ohi, niin ulkoilut ei todellakaan olisi mitään mukavia reissuja kun lasta pitäis kyynärvarresta taluttaa tai väkisin kantaa koko matkan. Että kyllä siinä ne valjaat ois kivempi juttu ollu varmasti lapsellekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Että siinä mennään taas siitä mistä aita on matalin. Helppo pistää lapsi valjaisiin ettei tarvii kattoo perään ja kieltää.
Luuletko, että sellaisen lapsen kanssa, joka tarvitsee valjaat riittää perään katsominen ja kieltäminen?
Mä esitän vastakysymyksen. Luuletko että sellainen lapsi joka istuu vaikka 4 vuotiaana rattaissa, välttämättä tarvitsee ne rattaat?
Moni äiti laittaa ne valjaat tai istuttaa sen ison lapsensa rattaisiin, koska se HELPOTTAA äidin elämää.
Okei, sulla on lapsi joka tarvitsee valjaat, tai muuten tappaisi itsensä. Mutta asiat ei aina mene niin. On olemassa myös vanhempia, jotka haluavat mennä juuri sieltä missä aita on matalin.
 
Häirikkö
Varmasti tarttis meidänkin kuopus valjaat joidenkin mielestä.
Perässä juostaan ja kannetaan vaikka sylissä/työnnetään rattaissa.
Mutta se on vaan mun mielipide. That's it.
 

On kyllä vähän jännä.
Melkein saman tyylistä kuin kantoliinassa kuljettaminen olisi lapsen hemmottelua piloille. Tai, että lapsen ruokailu itsenäisesti ja luovasti opettaisi hänelle huonoja pöytätapoja.
Ilmeisesti toisten lapset ymmärtävät puhetta jo todella aikaisin ja ovat valveutuneita liikenteessä kulkijoita.
Itse en vaan lapseni ajatuksen kulkuun luottaisi..hänellä kun on aika kehittymätön tuo maailmankatsomus ja ymmärrys itsestään tai ympäristöstään.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaElohopea:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Vilkas pieni jonka vanhemmat tahtoo pitää turvallisesti mukana :)
Näin minäkin ajattelisin. En tajuu niitä jotka pitävät huonona esim. just valjaiden käyttöä koska sehän on sen lapsen turvallisuuden vuoksi.
nimenomaan. mäkin ajattelisin että turvallisuuden vuoksi... ei siksi ettei ole koiraa tullut perheeseen hankittua :LOL:
Näin juuri ja samalla mietin, että mistähän noita saa :). Meillä erittäin vilkas ja ehtivä poika! Nämä asiaa karsastavat omaavat rauhallisemman lapsen, joka ei valjaita tarvitse!
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Että siinä mennään taas siitä mistä aita on matalin. Helppo pistää lapsi valjaisiin ettei tarvii kattoo perään ja kieltää.
Luuletko, että sellaisen lapsen kanssa, joka tarvitsee valjaat riittää perään katsominen ja kieltäminen?
Mä esitän vastakysymyksen. Luuletko että sellainen lapsi joka istuu vaikka 4 vuotiaana rattaissa, välttämättä tarvitsee ne rattaat?
Moni äiti laittaa ne valjaat tai istuttaa sen ison lapsensa rattaisiin, koska se HELPOTTAA äidin elämää.
Okei, sulla on lapsi joka tarvitsee valjaat, tai muuten tappaisi itsensä. Mutta asiat ei aina mene niin. On olemassa myös vanhempia, jotka haluavat mennä juuri sieltä missä aita on matalin.

Ei, meidän lapsella ei ole valjaita eikä rattaita. Enkä näin ollen jumalauta mene siitä mistä aita on matalin. Yritän sopeutua normaalielämään kaikin mahdollisin tavoin. Ja jos joku istuttaa 4-vuotiasta rattaissa, en ekana ajattele, että äiti on mukavuudenhaluinen ja laiska, vaan että siihen on joku syy. Jos ei ole syytä, se on sitten hänen asiansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Että siinä mennään taas siitä mistä aita on matalin. Helppo pistää lapsi valjaisiin ettei tarvii kattoo perään ja kieltää.
Meillä kyllä kiellettiin ja katsottiin perään vaikka olikin valjaat käytössä. Valjaiden kanssa opeteltiin liikennekäyttymistä. Ne oli siinä vain turvana. Meillä oli vielä sellaisella paikalla meidän entinen asunto, että kun siitä pihasta lähettiin keskustaan käveleen, oli ensimmäisenä todella, todella pitkä ja loiva alamäki. Sitä mäkeä pitkinkö olisi pitänyt antaa vaunujen lähteä valumaan, sillä aikaa kun minä juoksen esikoisen perään autotielle...Se autotie oli siis IHAN KIINNI pyörätiessä. Silloin kun tyttö uskoi ja meni hienosti vieressä, ei niitä valjaita edes huomannut. Mutta sitten kun tyttö taas päätti lähteä omille teilleen sekunnin sadasosan varoitusajalla, esti ne valjaat tytön pääsyn autotielle.
 
Vieras
Jaa meidän 1,5v tyttö ei todellakaan osaa varoa autoja. On sitten varmaan tyhmempi kun Apassin Kyyneleen samanikäinen....

Mäkin ajattelin ekan lapsen jälkeen, että kauhistuttavia kapistuksia enkä ikinä laittas lapselleni. No nyt tän tokan kanssa on ihan pakko, singahtelee yhtäkkiä mihin suuntaan tahansa, eikä suostu yhtään istumaan rattaissa.

Oli itsenikin niin helppo tuomita asia ennen tätä kuopusta. Ja on molemmat lapset ihan samalla tavalla opetettu varomaan autoja. Lapset kun vaan tuppaa olemaan erilaisia...
 

Yhteistyössä