Mitä ajattelette kun näette lapsen jolla valjaat?

Häirikkö
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jaa meidän 1,5v tyttö ei todellakaan osaa varoa autoja. On sitten varmaan tyhmempi kun Apassin Kyyneleen samanikäinen....

Mäkin ajattelin ekan lapsen jälkeen, että kauhistuttavia kapistuksia enkä ikinä laittas lapselleni. No nyt tän tokan kanssa on ihan pakko, singahtelee yhtäkkiä mihin suuntaan tahansa, eikä suostu yhtään istumaan rattaissa.

Oli itsenikin niin helppo tuomita asia ennen tätä kuopusta. Ja on molemmat lapset ihan samalla tavalla opetettu varomaan autoja. Lapset kun vaan tuppaa olemaan erilaisia...
Kuin myös äidit.

 
En mitään. En oo juurikaan edes pistänyt merkille tai sitten kaupungissa ei kukaan käytä valjaita ;)
Mulla on kyllä itselläni ollut valjaat 70-luvulla ja sain ne mutsilta pojille käyttöön, mutta en oo käyttänyt. Voisin kyl käyttää jos tarve vaatis.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jaa meidän 1,5v tyttö ei todellakaan osaa varoa autoja. On sitten varmaan tyhmempi kun Apassin Kyyneleen samanikäinen....

Mäkin ajattelin ekan lapsen jälkeen, että kauhistuttavia kapistuksia enkä ikinä laittas lapselleni. No nyt tän tokan kanssa on ihan pakko, singahtelee yhtäkkiä mihin suuntaan tahansa, eikä suostu yhtään istumaan rattaissa.

Oli itsenikin niin helppo tuomita asia ennen tätä kuopusta. Ja on molemmat lapset ihan samalla tavalla opetettu varomaan autoja. Lapset kun vaan tuppaa olemaan erilaisia...
Kuin myös äidit.

Ai niin, niinhän se olikin, toiset äidit kun vaan on niin paljon parempia kasvattajia kuin toiset.
 
Joo eipä ole vastaan valjaita lapsineen kävellyt joten on ehkä hieman ennenaikaista pähkäillä mitä silloin tulisin siitä ilmiöstä ajattelemaan...tuskinpa kuitenkaan koiraan lasta rinnastaisin..ehkä enemmän tulisi se turvallisuuden maksimointi mieleen. Onhan nuissa rattahissakin about kaikissa valjaat.
 
Häirikkö
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jaa meidän 1,5v tyttö ei todellakaan osaa varoa autoja. On sitten varmaan tyhmempi kun Apassin Kyyneleen samanikäinen....

Mäkin ajattelin ekan lapsen jälkeen, että kauhistuttavia kapistuksia enkä ikinä laittas lapselleni. No nyt tän tokan kanssa on ihan pakko, singahtelee yhtäkkiä mihin suuntaan tahansa, eikä suostu yhtään istumaan rattaissa.

Oli itsenikin niin helppo tuomita asia ennen tätä kuopusta. Ja on molemmat lapset ihan samalla tavalla opetettu varomaan autoja. Lapset kun vaan tuppaa olemaan erilaisia...
Kuin myös äidit.
Ai niin, niinhän se olikin, toiset äidit kun vaan on niin paljon parempia kasvattajia kuin toiset.



Lukihäiriö?

Niinhän mä nyt tässä sanoinkin juuri..
:headwall:
 
Voi että TAAS mitä kysymyksiä :headwall: :headwall: Eiköhän se ole ihan turvallisuus syistä :eek:

Huomaan kyllä et en enää viihdy yhtään niin hyvin täällä palstalla kun ennen niin ihme nirsoilu jaylimielistä asennatta jokaisesta pakko valittaa!!!!!!!!!!! Ja lähes kaikki on niin hemmetin täydellisiä OLEVINAAN :kieh: :headwall:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jaa meidän 1,5v tyttö ei todellakaan osaa varoa autoja. On sitten varmaan tyhmempi kun Apassin Kyyneleen samanikäinen....

Mäkin ajattelin ekan lapsen jälkeen, että kauhistuttavia kapistuksia enkä ikinä laittas lapselleni. No nyt tän tokan kanssa on ihan pakko, singahtelee yhtäkkiä mihin suuntaan tahansa, eikä suostu yhtään istumaan rattaissa.

Oli itsenikin niin helppo tuomita asia ennen tätä kuopusta. Ja on molemmat lapset ihan samalla tavalla opetettu varomaan autoja. Lapset kun vaan tuppaa olemaan erilaisia...
Kuin myös äidit.
Ai niin, niinhän se olikin, toiset äidit kun vaan on niin paljon parempia kasvattajia kuin toiset.



Lukihäiriö?

Niinhän mä nyt tässä sanoinkin juuri..

Sulla taitaa olla elämässäs tosi vähän pätemisen mahdollisuuksia? Mutta toivottavasti se tarve täyttyy tällä palstalla. Mä meen nukkumaan niin jaksan huomenna päteä töissä.
 
omillani on sekä vanhimmalla että nuorimmalla olleet valjaat aika paljon käytössä. On antanut lapselle sen metrin verran vapautta eikä ole tarvinnut raukan roikkua äidin tai isän käsivarresta (kuvitelkaapas itsenni niin että jatkuvasti käsi ylöspäin ja toinen vielä "raahaa" tai estää menemästä johonkin suuntaan!).
kumpikaan meidän valjastapauksista ihan tavallisia lapsia, ei sen kummempia, ovat vaan halunneet tarkastella ympäristöään ja kävellä itse sen sijaan että olisivat rattaissa istuneet.
eli jos näen valjaat, en luultavasti edes noteeraa, koska ei siinä mitään ihmeellistä ole.
 
Viblsp
Tuota... Lähtisitkö vaikkapa 4 lapsen kanssa veneilemään ilman pelastusliivejä? Lapsille on toitotettu että ei saa hypätä mereen niin eikö ne sitten tottele niin hyvin, että ei ole vaaraa? Sama asia autoteiden lähellä olevilla kävelyteillä. Jos lapselle on jankattu ja jankattu että autotielle ei mennä ja kymmeniä kertoja ei ole sinne tielle mennyt niin pitääkö silti uskoa että pieni lapsi ei sinne sitten koskaan menekään? Jos kymmeniä kertoja olet toitottanut että mereen/järveen/jokeen ei hypätä, niin uskallatko sitten jättää pelastusliivit pois?
 
Meidän vauhtiviikarilla ei koskaan ollut valjaita, mutta kyllä mielessä kävi että olisivat hyvät. Ei vain tullut ostettua. Kerrankin, vaikka normaalisti käveli ihan suht asiallisesti, näki jotain aurotien toisella puolen ja teki äkkisäntäyksen sinnepäin. Onnekseni enhdin napata kiinni takinliepeestä.

Sehän siinä just onkin tuollaiset palttiarallaa 2 veet kuunteleekin ehkä jotain, mutta kun jotain kiinnostavaa näkyy tai kiukuttaa voi lähtö tulla äkkiä toiseen suuntaan...ei siinä paljon kasvatuksesta ole apua...Taitaa monet nämä kasvatusintoilijat olla vielä siinä onnellisessa vaiheessa, että oman muksun kanssa ei ole tullut mitään tenkapoita vastaan...kun niin hehkuttavat. Tai sitten ovat saaneet äärimmäisen rauhalliset lapset.

Kyllä vilkkaasti liikennöidyillä alueilla liikkuvalla vanhemmalla valjaat ovat kätevä apu, mikäli lapsella hiukkakin taipumusta säntäilyyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Ja mitäs traumoja ne valjaat aiheuttaa ja kenelle? Voiko niistä parantua?
:LOL:

Saa, niistä saa traumoja: Äitini rajoitti liikkeitäni.
Vanhempani asettivat liikkumiselleni rajat, en saanut kokeilla extremeä liikkumista jo lapsena.
Valjaitteni ansiosta olen ahdistunut aikuinen, enkä pysty sitoutumaan.
Tai,että valjaitten vuoksi pidän sitomisleikeistä. :LOL:

Terapiamuotona varmaankin on erilaisten valjaiden leikkaamista ja huutoa: nyt olen vapaa valjasta! :LOL: :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja iätiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Ja mitäs traumoja ne valjaat aiheuttaa ja kenelle? Voiko niistä parantua?
:LOL:

Saa, niistä saa traumoja: Äitini rajoitti liikkeitäni.
Vanhempani asettivat liikkumiselleni rajat, en saanut kokeilla extremeä liikkumista jo lapsena.
Valjaitteni ansiosta olen ahdistunut aikuinen, enkä pysty sitoutumaan.
Tai,että valjaitten vuoksi pidän sitomisleikeistä. :LOL:

Terapiamuotona varmaankin on erilaisten valjaiden leikkaamista ja huutoa: nyt olen vapaa valjasta! :LOL: :saint:
Tai kenties hillitön halu valjastaa muita... B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja iätiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Ja mitäs traumoja ne valjaat aiheuttaa ja kenelle? Voiko niistä parantua?
:LOL:

Saa, niistä saa traumoja: Äitini rajoitti liikkeitäni.
Vanhempani asettivat liikkumiselleni rajat, en saanut kokeilla extremeä liikkumista jo lapsena.
Valjaitteni ansiosta olen ahdistunut aikuinen, enkä pysty sitoutumaan.
Tai,että valjaitten vuoksi pidän sitomisleikeistä. :LOL:

Terapiamuotona varmaankin on erilaisten valjaiden leikkaamista ja huutoa: nyt olen vapaa valjasta! :LOL: :saint:
Tai kenties hillitön halu valjastaa muita... B)
:p
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
omillani on sekä vanhimmalla että nuorimmalla olleet valjaat aika paljon käytössä. On antanut lapselle sen metrin verran vapautta eikä ole tarvinnut raukan roikkua äidin tai isän käsivarresta (kuvitelkaapas itsenni niin että jatkuvasti käsi ylöspäin ja toinen vielä "raahaa" tai estää menemästä johonkin suuntaan!).
kumpikaan meidän valjastapauksista ihan tavallisia lapsia, ei sen kummempia, ovat vaan halunneet tarkastella ympäristöään ja kävellä itse sen sijaan että olisivat rattaissa istuneet.
eli jos näen valjaat, en luultavasti edes noteeraa, koska ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Joo itseasiassa kyllä se varmaan on lapsellekin rasittavampaa roikkua vanhemman kädessä ja pitää kättä ylöspäin pitkiä aikoja...saatikka sitten pitkä aikuinen joka kärsii selkävaivoista tms. tönöttää siinä taipuneena toiseen suuntaan..ja hei kyllähän skidejä vaunuissakin pidetään jotteivät säntäile joka suuntaan. Tosin ei meillä oo valjaita käytetty...ei oo vaan tullut mieleen eikä toisaalta tarvittukaan..mut mut.
 
VInkuintiaani
Sä olet varmaan nähnyt mut lasten kanssa ulkoilemassa :) Meidän 1,5 vuotias, kun kulkee usein fleXissä. On vaan niin mahrottoman nopia, ettei sitä muuten saa tarpeeksi vahdittua, kun sisonsakin kaipaa välillä huomiota. Kerran ei ollut valjaita päällä, ja nappasin hupusta kiinni, niin pikku-ukko luiskahti pois sieltä takistansa ja meinas joutua auton alle (ja oltiin vaan ihan pikkuiselle peltojen välissä kulkevalla tiellä, ei vaarallisessa kaupungissa)....

Alkuperäinen kirjoittaja Helmin ja Onnin Äiti:
Ajatteen etä kas siinä toinen villikon äiti.

Helmillä käytetään aina välillä valjaita, aika usein pukee ne itse päälleen. Helmi on nopea ja villi, joka haluaa kävellä ITSE joka paikkaan, jos ei jaksa kävellä kulkee Patapumissa, rattaissa ei viihdy edes valjaissa.


Kerran näin yhen tätin kuljettavan lastaan niin että lapsella oli valjaat ja niissä kiinni koiran flexi, Lapsi juoksi edellä ja äiti ohjaili flexillä
se oli jo aika hauska
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
jos lapsi valjaissa niin koira varmaan köllii vaunuissa :LOL:
noei..eikö valjaat olis enemmänkin eläimen kun laosen juttu?
kyllään koirille myydäänkin rattaita, näin kerran jonkun lehtiartikkelin aiheesta.

Itselläni ei ole koiraa, mutta ajatus rattaista koirille tuntui hiukan koomiselta ja

tai rahastukselta ja humpuukilta (tosin jos koira on sairas, ehkä ne voivat ollakin tarpeen) ja paljon oudommalta ajatukselta kuin lapsi valjaissa.

Omiani en ole valjaissa talutellut, paitsi keskimmäistä kun opetteli kävelemään

ihan tasapainon tueksi (ja ihan kehoituksen sain fys. terapeutilta) mutta jos tuolla kadulla, jonkun valjaissa näkisin päättelisin kyseessä olevan vilkkaan ja
arvaamattoman lapsen, jota turvallisuussyistä pidetään valjaissa.
 

Yhteistyössä