Mitä ajattelette kun näette lapsen jolla valjaat?

Itte käytin ostoskärryissä valjaita aikoinaan tolla nyt meidän 2,5-vuotiaalla kun oli kausi että nousi sieltä aina seisomaan jne. Ja syöttötuolissa kans pistin valjaat! Varmaan tälle kuopukselle tulee sama homma joskus eteen...

Mutta, pihalla näin vanhan mummon reilu 1-vuotiaan kanssa ja sillä lapsella oli sellaset vanhat vanhat, hauraat nahkaiset valjaat. Minua vaan huvitti, kun mummo oli tainnu pistää lapsenlapselleen omien lastensa vanhaat valjaat päälle. Olihan ne kätevät ulkoilussa heillä. Vilkas lapsi ei säntäillyt sinne tänne, kun oli valjaat, mummo pysy matkassa! Kaiketi turvallisuutta ajateltu siinä...

Viblsp
Ajattelisin että hyvä kun huolehtivat vilkkaasta lapsesta sen sijaan että luottaisivat ettei karkaa autojen sekaan. Meillä 3v 9kk osaa kulkea nätisti toki, mutta tuo 1v 8kk on sellainen, että aika varmasti laitan valjaat, jos ja kun joudun kaikkien neljän muksun kanssa menemään ihan ydinkeskustaan.

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja pärjää ne muutkin:
vanhemmat jotka ei osaa kasvattaa
Ai että...Tervetuloa meille kertomaan kikkoja, jolla saa 2,5-vuotiaan hulivilin aisoihin. Vinkkejä otetaan vastaan- kasvatusoppaita ja nettisivustoja on luettu kaikki tarjolla oleva.

Ei kai se kehtaamisesta ole kiinni?
Mulla ei ole koskaan edes käynyt mielessä valjaiden hankinta lapselle, koska tien ylitykset sun muut vaaratilanteet oon kyllä hoitanut ihan kantamalla pojan (jos ei istunut rattaissa ) tai kädestä pitämällä, sitten kun oli pikkuisen isompi.

nii
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Ai että...Tervetuloa meille kertomaan kikkoja, jolla saa 2,5-vuotiaan hulivilin aisoihin. Vinkkejä otetaan vastaan- kasvatusoppaita ja nettisivustoja on luettu kaikki tarjolla oleva.
kyllä ne muutkin osaaa olla ilman.opeta kasvattamaan.vika on kasvatuksessa ei lapsessa

Fleur de la Cour
Ihanaa, jollakin muullakin on vilkas lapsi! Tulee mieleen aina tapaus jolloin oma lapseni oli paikasta toiseen sinkoileva kaksivuotias, olimme ruotsinlaivalla ja lapsella oli päällä farkkuhame jossa henkselit, pidin kiinni niistä henkseleistä kun ei ollut valjaita lapsella, lapsi kiskoi kuin viimeistä päivää yhtään häiriintymättä siitä, että äiti piti tiukasti lieassa, ja itse tein ostoksia yhtään häiriintymättä siitä, että lapsi kiskoi kaiken aikaa.. yks myyjä hörähti nauruun siinä vieressä kun oli hiukan aikaa seurannut meidän touhua kun aloimme ostaa miehen kanssa mulle nilkkakorua ja mies sovitti sitä minulle jalkaan, minä siis seisoin yhdellä jalalla ja pidin edelleen kiinni lapsesta joka kiskoi minkä ehti..

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaElohopea:
En mitään positiivista.
saanen kysyä miksi?
Mun mielestä valjaat ei kuulu lapselle. Lasta voi muutenkin opettaa liikkumaan asiallisesti ulkona. Mutta se on vaan mun mielipiteeni.
Mutta ei kai tollainen 1-2 vuotias paljon järkipuhetta kuuntele ?
Jokainen kasvattaa lapsensa tavallaan. Itse en vie 1-2 vuotiasta vilkkaan liikenteen sekaan kävelemään, jos toisella ei ole taitoa pitää kädestä kiinni ja kulkea ns nätisti. Mulla on kyllä aikaa kantaa lasta, laittaa hänet rattaisiin tai kävelyttää kädestä pitäen.
Ja yllättävää kyllä 1-2 vuotias osaa kuunnella järkipuhetta =) Meillä on 1,5 vuotias vilkas poika, joka ulkona tarttuu nätisti kädestä kiinni kun sanotaan että pitää varoa autoja.

no jaa.. onpahan se lapsesta kiinni. meillä tyttö tykkää kävellä ite kauppaan, puistoon jne. ja annetaan kävellä ilman valjaita koska tulee nätisti eikä harhaile ympäriinsä *koputtaa puuta*. siskon tytöllä taasen on valjaat koska juoksentelee minne sattuu nopsaan.
valjaat on kyllä ollut meidänkin tytöllä vaunuissa ja yhteen aikaan syöttötuolissa, mutta toivottavasti osaa edelleen kulkea niin kiltisti ulkona ettei siellä tartte valjaita laittaa.

"Ossookohan tuo napero haukahtaa käskystä?"
Huooh, anteeksi :xmas:

Ei vaan, mielummin lapsi valjaissa, kuin auton alla. Jos on vilkas tapaus, niin totta helekutissa turvallisuudesta pittää huolehtia.

Ja höpöhöpö, taas joku höpöttää noita "vanhemmat ei osaa kasvattaa" -juttuja. Pölhömpiä kuin miun vitsit!

|O eräille..

Enpä tiedä mitä ajattelisin, varmaan että en ole ainut joka sellaiset on hankkinut.
Meidän 2v juoksee todella nopeaa johonkin kun ottaa ja lähtee ja aina ei perässä pysy vauva toisessa kainalossa vaikka kuinka juoksee..
aivan sama mitä muut ajattelee ja kuinka tottelevaisia muiden lapset on, meillä menee turvallisuus edelle tavalla tai toisella!
jos ei pelkkä sana tehos niin sitten tehdään näin!

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
kyllä ne muutkin osaaa olla ilman.opeta kasvattamaan.vika on kasvatuksessa ei lapsessa
Huoh. Enhän mä ole sanonutkaan, että kenessäkään tai missään olisi vikaa! Mulla vaan on konstit loppu tuon hulivilin kanssa. Ja varmasti on joo kasvatuksessa syy- mä en nimittäin ole löytänyt konstia, jolla saan pojan tottelemaan.

Onko sulla ollut vilkasta lasta? Siis ihan oikeasti vilkasta, sellaista, joka juoksee paikasta toiseen siitä asti kun herää ja vielä unissaankin sätkii?

Että mistä sais meillekin sellaiset valjaat? :whistle: Mä olen ollut jotenkin ajatuksena niitä vastaan, että ei ihmislapsille. KUNNES sain oman poikani, joka on ylivilkas, karkailee, rimpuilee ja liikkuminen tuollaisen tapauksen kanssa ON vaarallista.
mä löysin ainoastaan tämän paikan josta saa lasten valjaita:

http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=349
ajattelin itse tilata tuolta noi mustana :wave:

Miina
Meillä oli 2 vuotiaalla, kun paljon matkustetaan ja lentokentillä yleensä aikamoinen väenpaljous. Vikkelä 2 vuotias menee hetkessä hukkaan... Ja hulluja on maailma piukassa.Mielummin pidän lapsen lähelläni. Myöhemmin ollaan käytetty sellasta ranteesta ranteeseen nauhaa. Eli siis päin persettä kasvatettu lapsi...

erkkalapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaElohopea:
En mitään positiivista.
saanen kysyä miksi?
Mun mielestä valjaat ei kuulu lapselle. Lasta voi muutenkin opettaa liikkumaan asiallisesti ulkona. Mutta se on vaan mun mielipiteeni.

Eipä kuule kuuntele pieni erityislapsi järkipuhetta!
Etpä taida tuntea yhtään esim dysfasialasta?
Kyllä jos haluaa lapsen pysyvän poissa autojen alta (ja kaupassaki on joskus käytävä) niin on pakko pitää valjaissa kun ei rattaisiinkaan enää mahdu...

Ennen kuin sain oman penskan ihmettelin, kun jotkut pitivät lapsiaan valjaissa. Katselin tämän näköisenä :eek: ja miehelle jupisin, että koiranako ne lastaan pitävät. Nyt 10 kk vanhan pojan (joka ei tosin vielä kävele, mutta konttaa kovaa vauhtia ja ehtii usein tekemään jotain "kiellettyä" ) äitinä olen aivan eri mieltä asiasta. Turvallisuuden kannalta ne ovat varmasti hyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Että se lapsi on niin kauhea menijä että parempi pitää valjaissa.
juur näin =) niitä myydään melkein kaikissa suurimmissa tavarataloissa.meillä oli käytössä kun eivät meinaneet seisomalaudassa malttaa seistä,eivätpä päässet karkuun :D =)

Täytyypä käydä ensin noi marketit katsomassa. Nyt on mennyt hermo ton pojan karkailuun, ja vielä kun on pieni pikkusisko huolehdittavana ei kerkiä pikkuherran perässä juosta :whistle:

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Että se lapsi on niin kauhea menijä että parempi pitää valjaissa.
juur näin =) niitä myydään melkein kaikissa suurimmissa tavarataloissa.meillä oli käytössä kun eivät meinaneet seisomalaudassa malttaa seistä,eivätpä päässet karkuun :D =)
Sivukysymys- onko teidän lapsi rauhoittunut ajan myötä? Meillä nimittäin tuo 2,5-vuotiaan vauhti sen kuin kiihtyy... :|

Helmin ja Onnin Äiti
Ajatteen etä kas siinä toinen villikon äiti.

Helmillä käytetään aina välillä valjaita, aika usein pukee ne itse päälleen. Helmi on nopea ja villi, joka haluaa kävellä ITSE joka paikkaan, jos ei jaksa kävellä kulkee Patapumissa, rattaissa ei viihdy edes valjaissa.

Kerran näin yhen tätin kuljettavan lastaan niin että lapsella oli valjaat ja niissä kiinni koiran flexi, Lapsi juoksi edellä ja äiti ohjaili flexillä
se oli jo aika hauska

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja MEK:
Ennen kuin sain oman penskan ihmettelin, kun jotkut pitivät lapsiaan valjaissa. Katselin tämän näköisenä :eek: ja miehelle jupisin, että koiranako ne lastaan pitävät. Nyt 10 kk vanhan pojan (joka ei tosin vielä kävele, mutta konttaa kovaa vauhtia ja ehtii usein tekemään jotain "kiellettyä" ) äitinä olen aivan eri mieltä asiasta. Turvallisuuden kannalta ne ovat varmasti hyvät.
Sama vika rahikaisella. Meidän poika oppi 7-kuisena konttaamaan, meni nopeampaa kuin moni lapsi juosten, kuin Singer konsanaan. Ja voin vannoa, että sen jälkeen ei ole vauhti hiljentynyt kuin uniajaksi. Mä voisin vaikka vannoa, että nuo tuomitsijat eivät ole vilkasta lasta koittaneet kasvattaa.

Tulee mieleen oma poikani, jolla on valjaat kun ollaan kävelyllä. Asutaan maalla ja kävellään maantiellä. Kävelisi varmaan ilmankin ihan nätisti, mut en ota riskiä, että yhtäkkiä juoksee keskelle tietä kun näkee jotain tai jos tulee "känkkis".

Me asutaan erittäin vilkkaan kadun varrella ja aion ottaa valjaat käyttöön, jos lähdetään kävellen liikenteeseen.

Yleensä kulkee nätisti, kun puistossa saa juoksennella ja pitää kädestä kiinni kun tulee pyöriä vastaan.

Mutta, kun ei sillä aina oikein muisti riitä ja saattaa yhtäkkiä singahtaa mihin sattuu, niin mieluummin valjaat kuin auton alla.

Yhteistyössä