Mitä teistä tarkoittaa "anna lapselle raitis joulu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideaköyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli myös isä sievässä mutta sillätavalla rauhallisesti että se ei haitannut. Mummon joka jouluinen dokaaminen sitten olikin sitä ahdistavampaa. Lapsena sain jo vahtia ettei esim. marsuille käynyt kuinkaan kun tämä nappaili niitä syliin. Olen oppinut hyvin nuorena myös vittuilemisen taidon, mitä kyllä käytinkin ahkerasti kun mummo oli kännissä.

mun lapsuudessa isä ei tienny mikä on raitis joulu,tai raittiutta yleensäkään.sen verran sain pentuna katella sen juomista ja tappelua jouluisinkin,etten ikinä halua pilata omien lasteni joulua.Mutta en tuomitse niitä jotka kohtuudella ottavat jouluna,ei kaikki oo samanlaisia kun mun isä oli:/

raitis, tarkoittaa mielstäni, että lapsi näkee ja kuulee selvät vanhemmat. kummmastimoni luulee etei se haittaa ku lapsi ei näe, mutta kun lapsi (ainkin meidän 7v.kuulee kaiken sellsiesnkin mitä eit tarttis.)

Meillä ei juoda muuta kuin kotikaljaa.

Raitis tarkoittaa mielestäni nollalinjaa. Meillä näin ei ole vaan ruuan kanssa juodaan viiniä, saunan jälkeen siideri ja illalla glögiä, mutta ei niin, että humalassa oltais.

Ilkkalehdessä oli pilakuva, jossa vanhemmat ryyppäsivät ihan käkenä ja poika seisoi vieressä. Vanhemmat sanoivat että: ei , me ei haeta sulle viinaa, tarjotaan sulle raitis joulu.

Mun mielestä raitis joulu on raitis, ilman tippaakaan viinaa. Lapsi kyllä huomaa eron vanhempien käytöksessä, vaikka tulisi vain pikkuhiprakkaan ja se muutos voi pelottaakin. Ja alkoholin vaikutuksen alaisena ei ole terävimmillään, lapsi tarvitsee turvallisen ja luotettavan vanhemman joulunakin.

Minä alkoholistin tyttärenä ja melko rankan lapsuuden kokeneena taas mietin sitä, että miksi ihmeessä ne lapset pitää kasvattaa pumpulissa ja pitää alkoholia ihan kamalan pahana asiana? Itse opetan ainakin lapseni siihen, että alkoholi tietyissä tilanteissa on ihan jees.Että viiniä voi todellakin juoda ruuan kanssa tai iltaa istuessa ystävien kanssa. Ja että se saunakalja voi todellakin jäädä siihen yhteen tai kahteen kaljaan. Minun mielestä turha pelottelu ja "viinan pimittäminen" vaan lisää lapsen kiinnostusta asiaan. Mutta jos viina itselle on se tekosyy kaivaa vanhat kaunat ja riidat hampaankolosta, niin sitten on parempi pitää korkki kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja piizie:
Minä alkoholistin tyttärenä ja melko rankan lapsuuden kokeneena taas mietin sitä, että miksi ihmeessä ne lapset pitää kasvattaa pumpulissa ja pitää alkoholia ihan kamalan pahana asiana? Itse opetan ainakin lapseni siihen, että alkoholi tietyissä tilanteissa on ihan jees.Että viiniä voi todellakin juoda ruuan kanssa tai iltaa istuessa ystävien kanssa. Ja että se saunakalja voi todellakin jäädä siihen yhteen tai kahteen kaljaan. Minun mielestä turha pelottelu ja "viinan pimittäminen" vaan lisää lapsen kiinnostusta asiaan. Mutta jos viina itselle on se tekosyy kaivaa vanhat kaunat ja riidat hampaankolosta, niin sitten on parempi pitää korkki kiinni.

Samoja ajatuksia ja myös alkoholistiperheen lapsi.

Meidän joulu on mielestäni tarpeeksi raitis, glögiä on ja olutta, mutta kukaan ei ole juovuksissa vaan jopa ajokunnossa.

Viina on viisasten juoma.

Meillä ainakin lapsilla on raitis joulu ja se tarkottaa tässä tilanteessa sitä, että aikuiset ottavat (ketkä ottavat) ruuan kanssa viinilasillisen tai olusen ja illalla varmasti glögitkin.

Ei meillä mitään KÄNNEJÄ vedetä, vaikka alkoholia otetaankin!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Meillä ainakin lapsilla on raitis joulu ja se tarkottaa tässä tilanteessa sitä, että aikuiset ottavat (ketkä ottavat) ruuan kanssa viinilasillisen tai olusen ja illalla varmasti glögitkin.

Ei meillä mitään KÄNNEJÄ vedetä, vaikka alkoholia otetaankin!!!!!

Näin siis meilläkin. :)

Minulla ja lapsillani on mielestäni raitis joulu.

Lapset ovat itse vallan tipattomia :xmas: , ja minä juon ruoan kanssa lasillisen punaviiniä. En tule siitä edes siihen pikkuhiprakkaan eikä käytökseni muutu millään tavalla (sama kusipää siis joulunakin :xmas: ), ja jälkikasvukin tajuaa siinä sivussa, että viiniä voi tosiaan juoda palanpainikkeeksi, ihan vain ruokajuomana.

Hmmm... mun vanhemmat ei ole ikinä sylkeneet kuppiin, vaan sain lapsena paljon katsoa sitä juopottelua, yhtälailla ruuan kanssa kuin muutenkin. Itse olen absolutisti ja olen ylpeä siitä, että lapseni eivät ole koskaan minua nähneet minkään asteen humalassa, eivätklä tule näkemään!

Ja omalla kohdallani tuo vanhempien lepsu juomakulttuuri johti siihen että ekat kännini vedin 13-vuotiaana, joten enpä tiedä tuosta teoriasta että viina kiinnostaisi enemmän jos sitä ei ole kotona käytetty...

Yhteistyössä