Että ärsyttää, alkoholikulttuuri Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olen puhunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ala kyllä juomaan viinia tai muutakaan alkoholia ruoan tai minkään muunkaan kanssa, koska en itse siitä tykkää. Olisi hienoa, jos ne, jotka viiniä tms. juovat osaisivat nauttia sitä kohtuudella. En kuitenkaan ala tuntemaan syyllisyyttä siitäkään, jos en käytä alkoholia.

kun saadaa ihan fiksua keskustelua asian tiimoilta.
Itse kuulun myös näihin silloin tällöin ilman huonoa omaatuntoa lasillisen viiniä-juojiin. Humalassa en ole ollut kuin varmaan joskus parikymppisenä. Tulen itse kulttuurisuvusta jossa viini on aina virrannut, kenenkään siitä erityisemmin humaltuen on pidetty niin häitä, hautajaisia, sun muita sukujuhlia. ViinI on viisasten juoma ;)

Kylla suomen viinakulttuuri on aivan erilainen kuin esim. Ranskan ja Italian. Suomessa saa kanninen paljon toilailuja anteeksi (heh heh, no se oli ihan kannissa...). Tassakin nakyy aarimmilleen viety tasa-arvo, esim. Ranskassa on yleisesti todella paheksuttavaa jos nainen on kannissa kadulla. Eika siella kylla nay kannisia miehiakaan senpuoleen. Mutta viini kuuluu aterialle, joissakin perheissa joka paiva mutta ei suinkaan kaikissa perheissa. Paljon asiasta kertoo se, etta esim. meilla ystavaperheen kesken (4 aik.) menee pullo viinia aterialla, joskus saattaa jaada pullonpohjallekin. Lasilliset on pienia ja viinia juodaan nautiskellen. Ja juominen loppuu jalkiruokaan.

oon sitä mieltä että itse olen helposti addiktoituva että parasta on judoa vettä ja alkoholitonta.ei sitä viiniä vält tarvii..sitä paitsi 2 lasia päivässä on jo humala..sillain.jotku kestää paremmin eikä soviu meidän perheeseen epilepsiaa yms..ja herkkyyttää kaikkeen erilaiseen hommaan.ja oikeesti tekee aina mieli sit vaa juoda plus se lihottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21251349:
Sainkin juuri vahvistuksen mietteilleni- etelässä juotavat 'jokapäiväiset' viinit ovat miedompia.

Tai sitten jokapäiväisestä juomisesta johtuen toleranssi on kehittynyt.

Mutta joo, humalahakuinen juominen on paljon vaarallisempaa kuin mitä monet haluaa myöntää. Kun pitää saada olla niin villi ja vapaa ja retee...tosiasiassa monille kehittyy ongelma, kun ei osaa enää rentoutua, pitää hauskaa, tavata ystäviä, juhlia, käsitellä tunteitaan, muulla tavalla kuin ottamalla alkoholia. Ensin vähän, mut yhä useammin, huomaamatta vähän enemmän...