Raitis joulu lapselle, tarkoittaa mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hurskaampi hullua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hurskaampi hullua

Vieras
Minusta monille menee yli tuo raitis joulu lapselle, ihan kuten monissa perheissä menee yli se viinan kittauskin jouluna. Minusta vanhemmat voi ottaa lasin viiniä, oluen tai siiderin ruuan kanssa ja vaikka lasin glögiäkin ja yhä kyseessä on raitis joulu. Kännäämistä en hyväksy, olen itse katsellut jouluna kännistä väkeä ja se on ehdoton ei. Mutta on hurskastelua sanoa, että lasi viiniä veisi lapsilta raittiin joulun. Omat lapseni toki saisivat jo itsekin juoda, mutta sama meininki ollut aina. IKINÄ en ole jouluna ollut humalassa, en edes 0,5 promillen, joten väitän että perheessämme on raitis joulu vaikka absoluuttinen se ei ole.

Tuolla mainoksella ei ole tarkoitus osoittaa ketään henkilökohtaisesti, mutta osa ihmisistä ottaavat juuri alkoholitonta ruoan kanssa, osa ottaa yhden tai kaksi annosta alkoholia ja sitten on se pieni osa, joka ei osaa kontrolloida omaa juomistaan. Tämä pieni ryhmä nauttii alkoholia suuria annoksia ja käyttäytyvät ääliömäisesti lasten edessä ja osakseen pilaavat lasten joulun käyttäytymisellään. Ikävimmissä tilanteissa se voi johtaa harkitsemattomaan väkivallan käyttöön. Lapset muistaavat lapsuutensa hyvin ja yleensä osa muistoista tulee osa lapsen elämää, juuri näistä "kotona opituista tavoista".

Tarkoitukseni ei ole provosoida ketään vaan toivoa kaikille malttia alkoholin käyttöön ja hyvää joulua!

Minä ymmärrän hyvin tietoiskun tarkoituksen. Sen, ettei jouluna lasten kanssa örvelletä. Tiedän myös sen, että kaikki ei pysy kohtuudessa. Eikö silti ole tavallaan kohtuutonta syyllistää niitä, jotka oikeasti pysyy kohtuudessa siitä lasillisesta? Itse olen sen lapsena sen ei raittiin joulun nähnyt ja sitä en ikinä olisi itse lapsilleni järjestänyt.

No raitis nyt tarkoittaa raitista. Se että tuosta sanasta loukkaantuu herättää kyllä epäilyksen miten ne juomis asiat perheessä oikeasti on.

Mutta raitis = absolitistinen? Siksi kysynkin, että mitä kukakin tuolla käsittää. Minä en loukkaannu, vaan ihmettelen sitä että osa tuomitsee tuon hyvin kohtuullisen käytön, vaikkapa lasillisen viiniä. Minusta raitis = ei ole humalassa

Mutta raitis = absolitistinen? Siksi kysynkin, että mitä kukakin tuolla käsittää. Minä en loukkaannu, vaan ihmettelen sitä että osa tuomitsee tuon hyvin kohtuullisen käytön, vaikkapa lasillisen viiniä. Minusta raitis = ei ole humalassa

Sekin jo kertoo jotain etttä juomista puolustellaan. "en mä ainakaan tule humalaan" "kyllä meillä ollaan niin raitista, vaikka otetaankin", tää on ihan oikein jos vähän herätellään, vaikka tuskimpa se tässä kulttuurissa yhtään lasten joulua parantaa. Me jotka ei jouluna oteta kun ollaan vaan niin paskoja ja kireitä ja vaikka mitä...

Raitis on raitis, eikä ota ja piste. Siitä kohtuudestakin on tässä maasssa niin monta näkökulmaa.

Eihän se mitään tuomitse, se vaan kertoo että lapselle se kaikkein paras olisi kuitenkin raitis joulu :) Meillä se tulee kyllä ihan automaattisestikin, koska jotenkin se ei vaan ole koskaan kuulunut jouluuni. Juon/juodaan glögiä glöginä , en minään terästettynä koskaan ja ruokajuomana on kotikalja, tosi hyvää :)

Onhan se totinen tosi, että jo lasillinen viiniä vaikuttaa, jotenkin. Muutenhan sitä voisi viskellä lapsienkin kurkusta alas tosta noin vaan.

Tuo "olla humalassa" on myös tosi subjektiivinen ilmaus.. Toisille humalassa oleminen tarkoittaa konttaamista ja toisille sitä että päässä vähän tuntuu...
Raitis tarkoittaa mun mielestä sitä että alkoholia otetaan sen verran ettei olla edes vähän hiprakassa. 1-2 voi juoda kunhan tuntee itsensä niin ettei tuollainen määrä nouse päähän.

Tuo "olla humalassa" on myös tosi subjektiivinen ilmaus.. Toisille humalassa oleminen tarkoittaa konttaamista ja toisille sitä että päässä vähän tuntuu...
Raitis tarkoittaa mun mielestä sitä että alkoholia otetaan sen verran ettei olla edes vähän hiprakassa. 1-2 voi juoda kunhan tuntee itsensä niin ettei tuollainen määrä nouse päähän.[/QUOTE

Tää on aika vaarallista luonnehdintaa, koska jokainen rattiuoppokin on sitä mieltä että "tuntee itsensä ja on ajokunnossa".

Raitis on se tila, missä voit ajaa laillisesti autoa. Eli pienen annoksen voit jotain ottaa, esim. 12cl punaviiniä mutta ei muuta.
Itse taasen joulun kohdalla noudatan enemmänkin tuota muutama lasillinen viiniä joulupöydässä ja lasi glögiä kun lapset nukahtaneet. Minulla ei siis omia lapsia vielä ole, mutta siskollani on ja siellä ollaan joulu. Toisaalta taas silloin kun tietyt sukulaiset ovat samassa juhlapöydässä, oli kyseessä joulu tai ei, niin alkoholia ei ole tarjolla ollenkaan, kun kohtuu juominen ei vain onnistu.

Mulle se kohtuudella tarkoittaa sitä, olen oikeasti ajokunnossa ( vaikka puhallutettaisi). Siis lasi viinia tai siideri ruuan kanssa ja tuntien päästä vaikka muki mietoa glögiä. Jouluni on siis raitis vaikkei absolutistinen.

Ei sitä voi tällä palstalla sanoa että osaa juoda kohtuudella ilman että siitä todellakaan kukaan joutuu kärsimään. Se tarkoittaa et epäilyttävästi puolustelee ja varmasti salailee jotain.

Joulu ilman viinaa, ehkä sen lasin kaksi glögiä jossa punaviiniä illalla kun lapset nukkuun.. Minusta Joulu on lasten ja lastenmielisten juhla niin miksi pilaamaan lasten joulu sillä että aikuiset juo ;)

Raitis tarkoittaa mun mielestä sitä että alkoholia otetaan sen verran ettei olla edes vähän hiprakassa. 1-2 voi juoda kunhan tuntee itsensä niin ettei tuollainen määrä nouse päähän.[/QUOTE

Tää on aika vaarallista luonnehdintaa, koska jokainen rattiuoppokin on sitä mieltä että "tuntee itsensä ja on ajokunnossa".

Siis tarkoitin, että tuntee itsensä että voiko ottaa tuon 1-2 ilman että se nousee päähän. Tiedän ihmisiäjoilla se yksikin nousee päähän ja heidän on syytä olla kokkonaan ilman.

Jos kerta raitis joulu tarkoittaa sitä, ettei edes viinilasillista saa ottaa, vedän sitten kunnon kännit ja ja annan lapsille kännisen joulun. Mutta jos raittiilla joululla olisi tarkoitettu sitä, että saa ottaa viinilasillisen tai oluen olisivat lapset saaneet raittiin joulun...

Yhteistyössä