Mitä sitten kun ei enää jaksa yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yhäippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yhäippä"

Vieras
Mä oon ollut viisi vuotta totaaliyksinhuoltaja. 1-2krt vuodessa saan lapset yöksi isovanhemmille. Tähän asti oon kitkutellut, mut nyt alkaa voimat loppua totaalisesti. Nyt oon ollut kesäkuun alusta 24/7 lasten kanssa, ja tuntuu etten enää jaksa. Melkein jo valmis soittamaan lastensuojeluun, että tulkaa hakemaan nää. Rakastan mun lapsia yli kaiken ja on meillä kivaakin, mutta joka päivä pitäisi olla reissaamassa jonnekin, muuten täällä on vaan täys tappelu päällä. Ja välillä pitäs siivoo ja pestä pyykkiä. Tukiperhettä oon oottanu jo 3 vuotta ja muuta apua ei neuvolasta tai mistään oo annettu. Mistä mä voin saada apua?

Minkä ikäiset lapset?

Onko sulla taloudellisia resursseja palkata lastenhoitajaa MLL:än kautta?

Onko lapsilla harrastuksia, kerhoja tms. mitkä syksyn tullen toisi elämään rytmiä ja toimintaa?

Onko paikkakunnallasi tai lähikaupungissa äiti-lapsikerhoja, joista voisit saada vertaistukea ja kenties tutustua toiseen äitiin, jolla on sama elämäntilanne. Voisitte sitten vaikka vastavuoroisesti hoitaa toistenne lapsia, jotta saisitte edes pienen hengähdystauon.

9v, 6v ja 5v. Lastenhoitajan palkkaamiseen ei ole rahaa, tällä hetkellä rahat todella vähissä kun oon työtön ja se tietty lisää stressiä. Nuoremmat on päiväkodissa ja vanhimmalla on kyllä harrastuksensa ja tätä tappelua ei ole niin paljon. kaikki vaan tauolla näin kesällä. Mutta sitten elämä on töitä ja lasten kuskaamista paikasta toiseen (mulla ei oo autoa) ja sekin väsyttää meitä kaikkia. Suurin osa toiminnasta täällä on suunnattu pienten lasten äideille, ei ole oikeastaan mitään kerhoja isommille lapsille ja vanhemmille. Just kattelin kaikki mahdolliset järjestöt läpi, mutta ei löytynyt sopivaa.

[QUOTE="piipii";30065787]Sijaisperhe? Ei siis mitään "hakekaa lapset pois-en jaksa-tyylistä" vaan tyyliin kerran kuukaudessa viikonloppu hoidossa. Tukea sinun jaksamiseen siis.[/QUOTE]

Jonossa ollaan sellaiseen. Harvemmin vaan kukaan haluaa 3 lasta, varsinkaan kun vanhin on tosi haastava tapaus :( Odotus jatkuu... En haluisi erottaa lapsia, koska eivät koskaan ole olleet yksin missään.

[QUOTE="yhäippä";30065785]9v, 6v ja 5v. Lastenhoitajan palkkaamiseen ei ole rahaa, tällä hetkellä rahat todella vähissä kun oon työtön ja se tietty lisää stressiä. Nuoremmat on päiväkodissa ja vanhimmalla on kyllä harrastuksensa ja tätä tappelua ei ole niin paljon. kaikki vaan tauolla näin kesällä. Mutta sitten elämä on töitä ja lasten kuskaamista paikasta toiseen (mulla ei oo autoa) ja sekin väsyttää meitä kaikkia. Suurin osa toiminnasta täällä on suunnattu pienten lasten äideille, ei ole oikeastaan mitään kerhoja isommille lapsille ja vanhemmille. Just kattelin kaikki mahdolliset järjestöt läpi, mutta ei löytynyt sopivaa.[/QUOTE]

Jos olet työtön ja lapset ovat päiväkodissa, niin etkö silloin saa hengähdettyä? Vai tarkoitatko, että lapset ovat kotona silloin, kun olet työtön ja hoidossa vain silloin, kun olet töissä?

MLL perhekahvilassa ainakin käy myös 5v ja 6v ikäisiä. Onko paikkakunnallasi MLL-toimintaa?

Katsoitko jo, mitä seurakunta tarjoaa?

Tietenkin se autottomuus saattaa hankaloittaa asiaa. Jos niihin mahdollisiin kerhoihin jne. on pitkä matka, eikä kulkeminen siksi onnistu.

Olisin kyllä nyt sinuna neuvolaan ja sosialitoimeen yhteydessä ja kertoisin, mikä tilanne on. Eli olet väsynyt ja kaipaat apua. Jospa sieltä kuitenkin löytyisi teille sopiva tukiperhe? 3v on melko pitkä aika sitä odotella...oletko varma, että enää edes olette jonossa?

Ens kesäks kandeis miettiä vaikka päiväleiriä jos ei muuta? Eikö nuo ole niin isoja, että vanhin menee jo yksikseen kavereiden kaa, pienemmille pakkaa eväät, meette leikkipuistoon. Touhutkoon omiaan kun luet vaikka lehtiä vieressä.

[QUOTE="yhäippä";30065798]Jonossa ollaan sellaiseen. Harvemmin vaan kukaan haluaa 3 lasta, varsinkaan kun vanhin on tosi haastava tapaus :( Odotus jatkuu... En haluisi erottaa lapsia, koska eivät koskaan ole olleet yksin missään.[/QUOTE]

Mikäli tuo 9v on kuitenkin aivan "normaali lapsi", olisi hänen jo ehkä ihan aikakin kokea se, että hän on jossakin yksin. Monastihan tuossa iässä ollaan jo leireillä jne.

Ei se yksin oleminen välttämättä ole pahasta, vaan jopa päinvastoin :)

Jos ovat normaaleja lapsia ja tilanne on tuo, niin itse voisin aivan hyvin tulla hoitamaan niitä aina jonkun illan tai viikonlopun pelkällä ruokapalkallakin. Vapaa-aikaa itsellä riittää.

Ongelma on vaan tietysti se, ettei tunneta ja luultavimmin ei asuta samalla paikkakunnalla...

Jos olet työtön ja lapset ovat päiväkodissa, niin etkö silloin saa hengähdettyä? Vai tarkoitatko, että lapset ovat kotona silloin, kun olet työtön ja hoidossa vain silloin, kun olet töissä?

MLL perhekahvilassa ainakin käy myös 5v ja 6v ikäisiä. Onko paikkakunnallasi MLL-toimintaa?

Katsoitko jo, mitä seurakunta tarjoaa?

Tietenkin se autottomuus saattaa hankaloittaa asiaa. Jos niihin mahdollisiin kerhoihin jne. on pitkä matka, eikä kulkeminen siksi onnistu.

Olisin kyllä nyt sinuna neuvolaan ja sosialitoimeen yhteydessä ja kertoisin, mikä tilanne on. Eli olet väsynyt ja kaipaat apua. Jospa sieltä kuitenkin löytyisi teille sopiva tukiperhe? 3v on melko pitkä aika sitä odotella...oletko varma, että enää edes olette jonossa?

Oon koulunkäyntiavustaja ja siis kesät työtön ja syksyllä töissä. Lapset otin kotiin kesäksi, koska vanhinkin on kotona, mutta ois ollut ehkä järkevää pitää nuoremmat päiväkodissa ainakin viikon tai kaksi.

MLL:n perhekahvilat on täällä aamupäivisin, työssäkäyvänä en pääse niihin ja kesällä ovat lomalla. Seurakunnalla ei ole meidän alueella mitään toimintaa, enkä myöskään kuulu kirkkoon. Muutamien järjestöjen retkillä ollaan nyt kesällä oltu ja ne on ollut ihan kivoja.

Tukiperhejonossa ollaan edelleen, olen tarkistanut asian. 9v:llä ei ole diagnoosia, mutta ad/hd piirteitä löytyy ja tutkimuksissa ollaan. Koulussa on pienluokalla.

Ens kesäks kandeis miettiä vaikka päiväleiriä jos ei muuta? Eikö nuo ole niin isoja, että vanhin menee jo yksikseen kavereiden kaa, pienemmille pakkaa eväät, meette leikkipuistoon. Touhutkoon omiaan kun luet vaikka lehtiä vieressä.

Ollaan siis käyty puistoissa kyllä. Mutta vaikka viettettäsiin siellä koko päivä, tappelu alkaa illalla kun tullaan kotiin. Ne päivät kun lähdetään heti aamusta jonnekin ja tullaan kotiin illalla menee ihan hyvn, mut en itse jaksa ihan joka päivä lähteä johonkin.

Hain päiväleiriä esikoiselle, mutta en saanut, koska en ole töissä. Esikoinen menee kaverien kanssa, mutta aika paljon on kaverit lomaillut nyt niin ei ole ollut seuraa.

Mä siis kaipaisin aikaa jolloin kukaan ei tarvitsisi mua. Haluisin käydä vaik leffassa, siivota ihan rauhassa ja laittaa kotia, lukea kirjaa rauhassa etc. Edes yhden päivän.

[QUOTE="Apila";30065936]Onks Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry tuttu? Niillä on jäsenyhdistyksiä aika monella paikkakunnalla.[/QUOTE]

Joo, ollaan jollain retkillä oltu mukana. Mut kerhotoimintaa ei ole meidän alueella.

[QUOTE="yhäippä";30065944]Joo, ollaan jollain retkillä oltu mukana. Mut kerhotoimintaa ei ole meidän alueella.[/QUOTE]
Harmi:( Tuntuu, että olet hyvin selvillä, mistä apua ja tukea voisi saada, mutta oikeaa tahoa ei tunnu löytyvän. Ja todella kauan olet kyllä tukiperhettä odottanut. Kannattaisko vielä uudestaan yrittää pyytää apua vaikka neuvolasta ja kertoa, että tilanne on todella vaikea. Voimia sinulle!

[QUOTE="Apila";30065987]Harmi:( Tuntuu, että olet hyvin selvillä, mistä apua ja tukea voisi saada, mutta oikeaa tahoa ei tunnu löytyvän. Ja todella kauan olet kyllä tukiperhettä odottanut. Kannattaisko vielä uudestaan yrittää pyytää apua vaikka neuvolasta ja kertoa, että tilanne on todella vaikea. Voimia sinulle![/QUOTE]

Joo mä oon kyllä alusta asti yrittänyt ettiä kaikkea mahdollista, ja tosiaan tähän asti oon selvitty. En tiiä sit onko nyt jotain muuta mikä vie voimat, oon jo jonkin aikaa ollut alakuloinen ja väsynyt ja miettinyt ett oonko masentunut. Mut toisaalta ei ole tapahtunut mitään miksi nyt masentuisin.

Pelkään vaan, että jos alan pyytää apua niin lastensuojelu puuttuu ja lopulta lapset huostaanotetaan... vaikka siis mitään syytä ei ois pelätä, koska en juo, hakkaa lapsia tms.

Sitten on sellasia "tukiperhietä" mille lapset voi mennä esim viikonloppuisin tai lomilla. Kannattaa tutustua MLLN. paikallisyhdistykseen ja Pelastakaa lapset ry:n sivuihin. Sieltä' löytyy kaikkea.
Mä sain pojalle tukihenkilön MLL:n kautta joka on pojan kanssa sillon tällön puuhailemassa kaikenlasita "poikien juttuja" tosin sopimus on nyt puoleks vuodeks enkä usko että sitä jatketaan ku nse syyskuussa loppuu....

Eikö neuvolasta tosiaan muuta apua ole tarjolla?:/ perhetyöntekijää tai kotipalvelua tms? Meillä kävi perhetyöntekijä jonkin aikaa ennen kun palasin töihin. Olin väsynyt ja kyllästynyt, kun omaa aikaa ei tuntunut löytyvän. Mies on kyllä mutta parisuhde nyt ei oo tällä hetkellä mikään loistava ja lasten isälle jättäminen oli hankalaa.. Luulis, että tuossa sun tilanteessa olis jotain muutakin tarjolla, ainakin Pitäis olla.

Ei lapsia huostaanoteta jos ei ole syytä.
Se syy että tukiperheen saaminen teillä kestää, on juuri se, että olet hyvä äiti, ja katsotaan että pärjäätte ilmankin. Tukiperheitä on niin vähän, että menee tällä hetkellä ensisijaisesti niille, joilla on alko-ongelmaa ja elämänhallinta hukassa ja laiminlyödään lapsia jne. Jos sinun ainoa ongelmasi on jaksaminen niin valitettavasti tiput jonon hännille kerta toisensa jälkeen.
Kai siitäkin voit päätellä, ettei lapsiasi noin vain huostaanotettaisi, kun ette ole sossun mielestä ensisijaisia avun tarvitsijoita. Että rohkeasti vaan kysymään apua uudestaan. Ja jos ei tukiperhettä vaan saa niin kysy myös lomaperhettä, jos sellaisen vielä tänä kesänä saisi.

Alkuperäinen kirjoittaja tukiperheen äiti;30066045:
Ei lapsia huostaanoteta jos ei ole syytä.
Se syy että tukiperheen saaminen teillä kestää, on juuri se, että olet hyvä äiti, ja katsotaan että pärjäätte ilmankin. Tukiperheitä on niin vähän, että menee tällä hetkellä ensisijaisesti niille, joilla on alko-ongelmaa ja elämänhallinta hukassa ja laiminlyödään lapsia jne. Jos sinun ainoa ongelmasi on jaksaminen niin valitettavasti tiput jonon hännille kerta toisensa jälkeen.
Kai siitäkin voit päätellä, ettei lapsiasi noin vain huostaanotettaisi, kun ette ole sossun mielestä ensisijaisia avun tarvitsijoita. Että rohkeasti vaan kysymään apua uudestaan. Ja jos ei tukiperhettä vaan saa niin kysy myös lomaperhettä, jos sellaisen vielä tänä kesänä saisi.

Tosi surullista, että apua tahtoo saada vasta, kun tilanne kärjistyy todella pahaksi ja voimat on jo loppu. Missä se ennaltaehkäisevä tuki on? Tämä vahvistaa entisestäänkin ajatustani siitä, että tässä yhteiskunnassa meidän tulisi katsoa lähelle ja miettiä olisiko niillä, joilla on omassa elämässä kaikki järjestyksessä antaa tukea ja apua sitä tarvitseville. Vapaaehtoistyötä suosittelen kaikille niille, joilla on ylimääräistä aikaa ja halua auttaa. Toivottavasti ap saa apua tilanteeseen.

"Ennaltaehkäisevä tuki" = kaikki tuki mitä saa ennen huostaanottoa. Eli kyllä tukiperhe tässäkin surkeassa tilanteessa, kun sen saa vain pahiten ongelmaiset, on tarkoitettu ennaltaehkäiseväksi tueksi. Tosin se onkin eri juttu, toimiiko tällainen tuki esim alkoholistiperheelle.

Melkein kuka tahansa kellä on aikaa eikä ole rikosrekisteriä, voi kyllä ryhtyä tukiperheeksi. Sillähän se tukiperhepula helpottaisi, ja sitten sellaisen voisi saada myös aloituksen yh-äiti.

[QUOTE="...";30066034]Eikö neuvolasta tosiaan muuta apua ole tarjolla?:/ perhetyöntekijää tai kotipalvelua tms? Meillä kävi perhetyöntekijä jonkin aikaa ennen kun palasin töihin. Olin väsynyt ja kyllästynyt, kun omaa aikaa ei tuntunut löytyvän. Mies on kyllä mutta parisuhde nyt ei oo tällä hetkellä mikään loistava ja lasten isälle jättäminen oli hankalaa.. Luulis, että tuossa sun tilanteessa olis jotain muutakin tarjolla, ainakin Pitäis olla.[/QUOTE]

Mulla kävi perhetyöntekijä kun olin vielä kotona, mut sit kun menin töihin en enää saanut, vaikka pyysin 1-2h viikossa ett pääsisin jumppaan. En kuulemma tarvinnut, koska oli päiväkotipaikat. MLL:n hoitajaa ehdotettiin, mutta esikko oli silloin 6v ja tosi hankala enkä uskaltanut jättää häntä ihan kelle vain. Yksi 19v tyttö kävi lastenvahtina vähän aikaa, mutta ei jaksanut pitkään.

Yhteistyössä