Mitä mun kuuluu tehdä? Parku pääsi, kun on niin kovat kivut eikä kävely onnistu :`( *lääkärissä käyty, ei sisällä hyviä uutisia*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
En tietenkään ole täysin liikuntakyvytön, enhän mä niin ole väittänytkään. Ongelma on pahimmillaan silloin, kun olen maannut paikoillani ja siitä lähden liikkeelle. Eli käytännössä yö ja yön aikana tapahtuvat wc-reissut. Nyt päivällä koitan maata mahdollisimman vähän, jotta pysyn liikuntakuntoisena.

Niin, mä tiedän tuon mutta ei siinä oikein muu auta kuin ottaa särkylääkettä ja odottaa että vauva syntyy. Oletko laittanut isoa tyynyä jalkojen väliin? Se auttoi mulla vähän.

Panadolia olen ottanut maksimiannokset mutta siitä ei ole ollut apua. Muuta en tosiaan saa. Mä voisin kokeilla ensi yöksi imetystyynyä, mutta normityyny mulla on ollut jo monta viikkoa jalkojen välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
:hug:

Jaksamista!
Eikös vastaavassa tilanteessa voi kokeilla mennä kunnon itkun kanssa synnärille sanomaan että että toivot käynnistystä? Luulisi että se olisi paljon normaalimpi toimempide kuin katetrin laittaminen, kun eihän noihin kipuihin enää muu auta kuin se että saat vauvan ulos.

En tiedä. En siis tosiaan osaa sanoa että lähtevätkö tästä syystä käynnistämään. Viikkoja kyllä olisi onneksi jo tarpeeksi että vauvalle ei pitäisi ongelmia tulla, mutta en tosiaan tiedä.

Pitää varmaan soittaa synnärille täänään uudestaan jos eivät päivystyksessä keksi mitään mikä auttaa.

Mulla käynnistettiin juuri samoilla viikoilla kun en liitoskipujen takia päässyt liikkumaan mihinkään. Kannattaa kysyä!!! Jaksamisia!

Ihan vaan lueskelin tätä ketjua ja en voi kuin ihmetellä joidenkin palstailijoiden julmuutta ja ilkeyttä!! Mut tosi paljon voimia ja jaksamisia sulle! Toivotaan, että ensi yö olisi parempi :hug:

Siis nyt menet lääkärille, päivystykseen, yksityiselle - IHAN MINNE VAIN! Tuo kivun määrä ei ole enää asiallinen, eikä se tee hyvää sinulle, eikä myöskään vauvalle! Kaikki lääkärit eivät vain tajua, miten helvetillisiä ne kivut ovat. Liitoskivut-nimikkeellä kun on sitä lievää, ikävää viiltelyä ja sitten tuota jumalatonta kipua ja rollaattoritasoista liikkumista. Siksi asiaa huonommin tunteva lääkäri voi vähätellä ja sanoa, että "no ne nyt kuuluu asiaan". Ei todellakaan kuulu asiaan noin hurja kipu, jota pienen pieni vähemmistä joutuu kokemaan!

Mene lääkärille, hyvä ihminen, ei sinun kannata kotona kärsiä ja tehdä hallaa kahdelle ihmiselle. Hyvässä hoidossa jaksat synnytyksenkin paremmin, eikä tarvitse ajautua johonkin kiireelliseen sektioon syyttä suotta.

Nimim. Häpyliitos- ja iskiaskipujen ja tulehtuneen lonkan nivelpussin vuoksi sairaslomalla kituva, joka osaa kuvitella kipusi (joita minulla ei (vielä) ole noin pahana)

Voimia ihan valtavasti ap:lle :(
Täällä yksi kohtalotoveri, jolla oli raskausaika selkävaivojen ja muiden kipujen vuoksi ihan mahdotonta taistelua.
Oletko kokeillut noihin selkävaivoihin makoilla kovalla lattialla? Mulla auttoi aina hetkellisesti, kun makoilin kovalla lattialla ja sitten siinä venyttelin käsiä suoraksi ja hieman mukamas jumppasin jaloillakin, jos sitä hyvällä tahdollakaan voi jumppaamiseksi sanoa :D ja mies sieltä lattialta aina auttoi ylös jne!

Mulla oli viimeiset 1,5-kk vauva niin alhaalla, että hänen pää tuntui pallona jalkojen välissä...mitään konkreettista apua liikkumiseeni en saanut synnäriltä, vaikka siellä käynnistystä toivoen kävin useampaan kertaan olotilaani kertomassa :(

Lopulta kävely meni niin mahdottomaksi, että seinistä pitelin kiinni...ajattelin, että "en kyllä enää soita synnärille, kun ei ne mua auta kuitenkaan"...mies soitti ambulanssin ja onneksi soitti...
Sairaalassa edelleen piikiteltiin, että "oletko nyt oikeasti noin sairas, kun jaksoit kävellä itse ambulanssista"...kävelin ambulanssikuskien taluttamana...
No tutkimushuoneessa kätilön virne naamalta lakkasi, kun kohdunsuu oli 7 cm auki :)

Voin sanoa, että heti kun sain vauvan maailmaan, niin suurinosa kivuisti hellitti sen siliän tien!

Toivottavasti sinullakin helpottaa pian ;)

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mä lähtisin synnärille ja sanoisin, että elleivät käynnistä, niin ottaisivat edes osastolle, jossa saisi valvotusti sellaiset kipulääkkeet, jotka auttaa.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eivät ota mua sinne vastaan. Sinne on jo tänään soitettu. Vasta kun pissaan housuuni, saan sinne mennä. Muutoin pitää odottaa 1-7 päivää jotta sinne lähetteellä pääsen.

Alkuperäinen kirjoittaja efg:
Chef, koita kestää, mulla on llut tässä raskaudessa ihan mielettömiä kipuja joka puolella, ja kaikki sanoo että kuuluu asiaan. Jo noin viikolla 24+ alkoi mieletön särky vatsassa ja lonkissa, enkä päässyt vessaan kunnolla, miehen täyty tulla nostamaan ylös. Asun myös Turussa, ja TYKS:stä sanottiin että on normaalia, kun lihakset antavat periksi. Eli _mitään_ helpotusta en saanut. Kivut olivat niin kovia että oksensin. Pissasin pottaan, joka asetettiin vessanpöntön kannelle, ettei tarvinnut kyykkiä. Luojalle kiitos appiukosta, on lääkäri, ja antoi jotain pahimman yli. Nytkin kvut ovat pahat, mutta ei mitään verrattuna siihen helvettiin, jota kesti ikuisuus...

Kuulostaa ihan helvetilliseltä :(

Sitä se oli, ja voin hyvin kuvitella sen tuskan mitä nyt kärsit. Oletko ajatellut/käynyt yksityistä lääkäriä? Voisi suhtautua huomattavasti suopeammin kipuihin. En usko että vauvallekaan, saati sitten synnytystä ajatellen, on kovin hyvä jos äiti ei voi käydä vessassa/ nukkua.

Nin joo, tuli mieleen, että mulla oli käytössä toimistotuoli kävelyn helpottamisessa, matot otettiin lattioilta ja tukeuduin tuoliin niin että roikuin sen mukana, näin pääsin vessaan kun mies ei ollut kotona. Voisitko itse kokeilla jotain tällaista?

Mä lähtisin synnärille ja sanoisin, että elleivät käynnistä, niin ottaisivat edes osastolle, jossa saisi valvotusti sellaiset kipulääkkeet, jotka auttaa.

Eivät ota mua sinne vastaan. Sinne on jo tänään soitettu. Vasta kun pissaan housuuni, saan sinne mennä. Muutoin pitää odottaa 1-7 päivää jotta sinne lähetteellä pääsen.

Sano, että pissasit. Eihän ne sitä tiedä. :) *jaksamisia* se Kyllä palkinto on kaiken arvoinen.

Antaisko ne epiduraalin sairaalassa? En yhtään tiedä mutta se varmaan auttais. Sairaalasta varmaan sais niitä aikuisten vaippoja, niin ei tarvis joka lirauksen takia aina könytä sinne vessaan. Mä sinuna menisin vaan sinne synnärille, vaikka ambulanssilla niin niiden on pakko ottaa vastaan ja auttaa jotenkin. (En lukenu koko ketjua, en tiedä onko näitä jo ehdotettu).
Onnea tulevaan synnytykseen :heart: .

Mulla oli kanssa kovat liitoskivut ja js mulle olisi saottu, että pääsen sairaalaan sitten, jos pissaan housuihin, niin olisin liruttanut varmaan saman tien.. Oikeen paljon voimia ap:lle ja toivottavasti saat avun =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Antaisko ne epiduraalin sairaalassa? En yhtään tiedä mutta se varmaan auttais. Sairaalasta varmaan sais niitä aikuisten vaippoja, niin ei tarvis joka lirauksen takia aina könytä sinne vessaan. Mä sinuna menisin vaan sinne synnärille, vaikka ambulanssilla niin niiden on pakko ottaa vastaan ja auttaa jotenkin. (En lukenu koko ketjua, en tiedä onko näitä jo ehdotettu).
Onnea tulevaan synnytykseen :heart: .

Tuskin ambulanssi ottaisi edes kyytiin, ja synnäriltä käännytetään tarkistuksen jälkeen kuitenkin pois...

Ap:lle jaksamista raskauden loppumetreille!

Ei noin kovasta kivusta tarvitse kärsiä. Hakeudu synnärille ja kerro ettet pärjää enää kivun kanssa. :hug:
Oli mullakin kovia liitoskipuja, mutta kovassa ja KOVASSAkin voi olla suuria eroja ja se ratkaisee miten kukin kivun kanssa pärjää. Jos kipu tuntuu sietämättömältä ja sen kanssa ei kerta kaikkiaan pysty olemaan, siihen on saatava apua. Siihen on ihan turha muiden sanoa miten lipua tulisi kestää tms. Kipu on aina henkilökohtaista ja vain kivun tuntija itse voi sanoa miten pahalta se tuntuu.

Lääkärissä olen siis käynyt, lähetteen saanut, mutta siten, että pääsen polille 1-7 päivän päästä, eli ensi viikolla. Sitä ennen en tässä kunnossa sinne pääse. Ei siinä auta vaikka yksityiseltä lääkäriltä saisin toisen läheteen, sillä tuo aamuinen lääkäri nimenomaan konsultoi TYKS:iä tässä asiassa.

Mäkin kävelen seiniin/huonekaluihin nojaten ja niistä tukea pitäen vähän kumarassa, sillä tavoin pääsen parhaiten liikkumaan. Ensi ylksi mies saa vähän siirrellä sohvien paikkaa jotta saan mahdollisimman suoran linjan vessaan. Matkalle asetetaan muutama tuoli joiden avulla pääsen sinne paremmin menemään.

Toimistotuolia meillä ei ole, mutta kyllä mä tuollaisella tavallisellakin paremmin pääsen liikkumaan kuin ilman mitään.

Lattialle en uskalla nyt mennä makaamaan koska sieltä ylöspääsy olisi varmaan iahn hel*ettiä. Jos pääsen saunan lauteille, niin siellä voisin moista kokeilla, joskaan en varmaan pääse sinne nyt mitenkään kapuamaan :/

No voi ihme! Asutteko miten kaukana TYKSistä? Jos mies vaan ottais ja ajais sut sinne. Soitat synnyttäjien kelloea ja sanot, että eikö tää jo synny pian kun niin kauan ollut kipuja.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Sano, että pissasit. Eihän ne sitä tiedä. :) *jaksamisia* se Kyllä palkinto on kaiken arvoinen.

En mä valehtelemaan ala :D jos mä pärjään housuihin pissaamatta niin kyllä mä kotosalla olla haluan. Ensi yön jälkeen ollaan varmaan viisaampia :)

Yhteistyössä