Mitä mun kuuluu tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö14
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö14

Vieras
Mä en tiiä mitä mun pitää tehdä kun mun äitini on alkanut olemaan ihan outo.
Meitä on siis minä, oon 14v, ja mun pikkusiskopuolet 3v ja vauva. Äiti on kotona, muttei tee niinku mitään. Usein kun tuun kotiin ni ei oo ruokaa ja kun kysyn että onko sisko saanut ruokaa ni ei oo. Sitten kun äidiltä kysyn, nii se sanoo vaan että, joo ihan kohta teen vaikka ei kyllä näytä että ois alkanut tekemään ellei sille ois sanottu. Oon yrittänyt auttaa, siivoan hoidan siskoja käyn äidin kanssa kaupassa ja kerron mitä pitäis ostaa.
Mutta kun en mä aina haluis tulla koulusta kotiin suoraan, mutta pakko kun se unohtaa muuten. Äskenkin vauva vaan huusi lattialla, äiti katto telkkaria. Ihan kun ei ois kuullu,hain sitten vauvan ja vaihdoin vaipan. Niin äiti ihmetteli että miksi?

Miks se on tollanen? En mä tiiä kellekään kertoisin, mun isää ei oo ja en tiiä mikä noiden pienten isän tilanne on, näkee kyllä tyttöjä välillä, mutta mä en tykkää siitä en haluu puhua sille. Mummokin kuoli sille ois voinukin puhua.
Täytyy lopettaa nyt, pitäis olla jo nukkumassa.

Ensin voisit koettaa puhua äitisi kanssa tilanteesta. Mahdollisesti äidilläsi voi olla masennusta tai jotain muuta psyykkistä ongelmaa. Jos sinusta alkaa vaikuttaa siltä, ettei äitisi kykene huolehtimaan teistä, niin jotain apua on saatava. Joihinkin auttaviin puhelimiin voi soittaa myös nimettömästi ja keskustella tilanteesta. Jos tilanne alkaa mielestäsi olla liian vaikea, voit kertoa asiasta joillekin aikuisille, jotka sitten järjestävät apua: isovanhemmat, kouluterveydenhoitaja, sosiaalitoimisto.

"Lasten ja nuorten puhelin ja netti
Kerro aikuiselle, jolla on aikaa kuunnella

Puhelinnumeroon 116 111 voit soittaa maksutta koko maassa joka päivä. Puhelimen toisessa päässä on koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella.

Voit kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa sinua mietityttävästä asiasta. Puhelimen aikuiset päivystäjämme ovat vaitiolovelvollisia."

http://www.mll.fi/nuorille/lnpn/

Tekstin perusteella, et ole 14 vuotias tyttö. Kaksplussan (mamma)palstalla?

Anteeksi, jos olet, ei ole tarkoitus loukata.

Äitisi on masentunut, burn out, todennäköisesti vielä pahempaa. Äitisi tarvitsee apua. Soita neuvolaan ja kerro asiasta. Tilanne kuulostaa todella vakavalta ja varaudu siihen, että tulette elämään sijaisperheessä sillä aikaa kun äitisi on parantumassa. Sijaisperhe olisi teille ja äidillesi hyvä juttu ja saat elää niinkuin sun kuuluisikin voida elää.

Kun äitisi on parantunut, pääsette kotiin ja kaikki on hyvin :)

Yhteistyössä